معرفی کتاب نگاهی بر زندگی حضرت امام حسن (ع)

نویسنده، مجموعه سیره و زندگانی چهارده معصوم(ع) را با عنوان: پرتویی از زندگی چهارده معصوم(ع) به نگارش درآورده است. این کتاب، دفتر چهارم از این مجموعه است. کتاب نگاهی به زندگی سبط اکبر پیامبر اسلام(ص)،
چهارشنبه، 16 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب نگاهی بر زندگی حضرت امام حسن (ع)
  معرفی کتاب نگاهی بر زندگی حضرت امام حسن (ع)

شناسنامه کتاب:
عنوان: نگاهی بر زندگی حضرت امام حسن(ع)
موضوع: سیره امام حسن(ع)
زبان: فارسی
قطع: رقعی
تیراژ: 20000
نویسنده: محمد محمدی اشتهاردی
ناشر: سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1373
تعداد صفحات: 152 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده، مجموعه سیره و زندگانی چهارده معصوم(ع) را با عنوان: پرتویی از زندگی چهارده معصوم(ع) به نگارش درآورده است. این کتاب، دفتر چهارم از این مجموعه است. کتاب نگاهی به زندگی سبط اکبر پیامبر اسلام(ص)، امام حسن مجتبی(ع) دارد.
کتاب، چون مفید تشخیص داده شده و در همان حال از قلم ساده و روانی برخوردار بود، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش آن را در تیراژ بالایی چاپ و منتشر ساخت تا در کلاس‌های آموزشی ارتشیان از آن استفاده شود. به همین منظور، در پایان کتاب یک‌صد پرسش چهار گزینه‌ای از مباحث کتاب تهیه شده تا به صورت مسابقه، افراد بتوانند در آن شرکت کنند.
مطالب کتاب در چهار بخش به شرح زیر نگارش شده است:
پیش گفتار، مشخصات معصوم چهارم (به صورت مختصر)

بخش اول: امام حسن(ع) در عصر پیامبر اسلام

پدر و مادر و خانه تولد امام حسن(ع)، تولد امام حسن(ع) و چگونگی نام گذاری وی، عقیقه و صدقه برای سلامتی امام حسن(ع)، محبت‌های پیامبر(ص) به حسن(ع) و راز آن همه محبت‌ها، رعایت عدالت در بین کودکان، شباهت امام حسن(ع) به پیامبر(ص) و ارث آن حضرت از پیامبر(ص)، داستان‌هایی از کودکی و نوجوانی امام حسن(ع)، نمونه‌ای از کمالات معنوی امام حسن(ع) در کودکی، مقام ارجمند امام حسن(ع) از زبان پیامبر(ص)، حسن و حسین(ع) دو پسر رسول خدا(ص)، حسن(ع) و حسین(ع) در بالین پیامبر(ص)، احترام حضرت علی(ع) به حسن و حسین(علیهما السلام)...

بخش دوم: امام حسن(ع) در عصر خلفا و پدرش علی(ع)

امام حسن(ع) در عصر ابوبکر، ماجرای اذان بلال، قضاوت تحسین برانگیز امام حسن(ع)، پاسخ امام حسن(ع) به پرسش‌های خضر(ع)، امام حسن(ع) در روزگار خلافت عمر و عثمان، چند موضع‌گیری امام حسن(ع) در برابر حکومت عثمان، سخنان امام حسن(ع) در بدرقه ابوذر(ره)، حسن(ع) واسطه ابلاغ اعتراض‌ها، امام حسن(ع) در روزگار خلافت امام علی(ع)، حسن(ع) در مسیر جنگ جمل، سخنرانی امام حسن(ع) در کوفه، نمونه‌ای از شجاعت امام حسن(ع) در جنگ جمل، نمونه‌ای از شجاعت امام حسن(ع) در جنگ صفین، پاسخ امام حسن(ع) به عبیدالله بن عمر، امام حسن(ع) در جنگ نهروان، معرفی شخصیت امام حسن(ع) توسط امیرمؤمنان(ع)، پاسخ‌های امام حسن(ع) به مامور مخفی معاویه، داوری امام حسن(ع)، تصدیق پاسخ حسن(ع) از سوی علی(ع)

بخش سوم: امام حسن(ع) در عصر امامت خود

بیعت با امام حسن(ع) و ادامه راه پدر، طغیان و توطئه معاویه، آماده باش امام حسن(ع) در برابر تجاوزهای نظامی معاویه، اعزام نخستین گروه به فرماندهی عبیدالله بن عباس، حرکت امام حسن(ع) به سوی جبهه، آزمایش یاران و بی‌وفایی آنها، خیانت عجیب یاران و فرماندهان، نامه معاویه به امام حسن(ع) درباره صلح، شرایط صلح نامه و بی‌وفایی معاویه و...برخوردهای شدید امام حسن(ع) با معاویه: نفرین امام حسن(ع) و آمین مردم، گرایش مردم معیار ارزش نیست، خنثی سازی ترفند معاویه، قطع سخنرانی طاغوت، اعتراض شدید امام حسن(ع) به معاویه و...یک بررسی تحلیلی درباره صلح امام حسن(ع): صلح چرا، تفاوت صلح و سازش، زشتی صلح بی‌قید و شرط و... پاسخ‌های امام حسن(ع)، صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) چرا؟

بخش چهارم: نمونه‌هایی از گفتار و رفتار امام حسن(ع)

ده گفتار از امام حسن(ع)، نمونه‌هایی از رفتار امام حسن(ع)عبادت امام حسن(ع) و ترس از خدا، امام حسن(ع) در راه مکه و خبر از آینده، معجزه‌ای از امام حسن(ع) در مسیر راه مکه، زیبایی و شکوه امام حسن(ع)، ما تربیت شده خدا هستیم، پاسخ به پرسش اعتراض آمیز یهودی، صبر انقلابی امام حسن(ع)، سخاوت امام حسن(ع) و توجه او به محرومان، فروتنی امام حسن(ع)، تشویق امام حسن(ع) از یک کودک نیک کردار، خوف شدید امام حسن(ع) از ارتکاب گناه، معنی سیاست از دیدگاه امام حسن(ع)، ماجرای شهادت جان سوز امام حسن(ع)، وصیت امام حسن(ع) به برادرش امام حسین(ع)، آشوب بدخواهان در دفن پیکر امام حسن(ع)، آشکار شدن کینه‌های پلید، شادی معاویه از شهادت امام حسن(ع) و سخن قاطع ابن عباس به او، همسران و فرزندان امام حسن(ع)
تذکر: به جز فهرست مطالب، فهرستی در کتاب وجود ندارد و منابع مطالب در پاورقی‌ها آمده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.