انقلاب 1440ساله

امسال و با نزدیک شدن سالروز پیروزی انقلاب، در فضای مجازی هشتکی با عنوان «انقلاب1440ساله» توسط برخی کابران فضای سایبری طرح و در حال گسترش است. عنوان مذکور حُسنِ استفاده ای از تلاقی 1440 سال تاسیس حکومت...
سه‌شنبه، 16 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین سعدآبادی
موارد بیشتر برای شما
انقلاب 1440ساله

امسال و با نزدیک شدن سالروز پیروزی انقلاب، در فضای مجازی هشتکی با عنوان «انقلاب1440ساله» توسط برخی کابران فضای سایبری طرح و در حال گسترش است. عنوان مذکور حُسنِ استفاده ای از تلاقی 1440 سال تاسیس حکومت نبوی و 40 سالگی انقلاب است که بهانه ای شده برای ترویج نگاه تمدنی به رخداد شکوهمند انقلاب اسلامی و همچنین زمینه ای برای رشد و تعمیق نگاه مردم به مناسبات، چالش ها و دستاوردهای انقلاب.

تعداد کلمات: 1394 / زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه
انقلاب 1440ساله
نویسنده: حسین سعدآبادی
امسال و با نزدیک شدن سالروز پیروزی انقلاب، در فضای مجازی هشتکی با عنوان «انقلاب1440ساله» توسط برخی کابران فضای سایبری طرح و در حال گسترش است. عنوان مذکور حُسنِ استفاده ای از تلاقی 1440 سال تاسیس حکومت نبوی و 40 سالگی انقلاب است که بهانه ای شده برای ترویج نگاه تمدنی به رخداد شکوهمند انقلاب اسلامی و همچنین زمینه ای برای رشد و تعمیق نگاه مردم به مناسبات، چالش ها و دستاوردهای انقلاب.
 

نهضتی متفاوت

شما امروز وقتی با انقلاب بیعت می‌کنید و بیعت‌تان را تازه می‌کنید و تجدید می‌کنید، با پیغمبر بیعت کردید. آن کسی که امروز با امام خمینی (ره) بیعت می‌کند، با پیغمبر بیعت کرده [است]. وقتی شما خط انقلابیِ امام را زنده نگه می‌دارید و نمی‌گذارید مندرس شود، نمی‌گذارید رنگ کهنگی بگیرد، در واقع، با پیغمبر بیعت کردیدحرکت انقلابی مردم ایران که به رهبری امام خمینی در دهه 40 شروع شده بود در بهمن سال 57 به پیروزی رسید و سر آغازی شد برای تحولات بزرگ در تاریخ ایران و جهان. اما با نگاهی دقیق و عالمانه مشخص می شود که نهضت انقلابی پیش گفته ریشه در آموزه های اصیل اسلام ناب داشته و عمق این حرکت را می توان تا انقلاب جهانی پیامبر گرامی اسلام (ص) پی گرفت و در حقیقت آن را امتدادی از حرکت تاریخ انبیاء الهی دانست.
شهید مطهری نهضت ایران اسلامی را متفاوت از نهضت های مرسوم توصیف کرده و در این رابطه می نویسد: «این نهضت، نهضتی است از تیپ نهضت پیامبران، یعنی برخاسته از خودآگاهیِ الهی یا خداآگاهی. این خودآگاهی، ریشه‌اش در اعماق فطرت بشر است، از ضمیر باطن سرچشمه می‌گیرد. هرگاه تذکّری پیامبرانه، شعور فطری بشر را به خالق و آفریدگارش، به اصل و ریشه‌اش، به شهر و دیاری که از آن‌جا آمده و یک آشنایی مرموز نسبت به آن‌جا در خود احساس می‌کند، بیدار سازد، این بیداری خود به خود به دلبستگی به ذات جمیل‌الاطلاق منتهی می‌گردد. دلبستگی به خدا که سرسلسله‌ی ارزش‌هاست، به دنبال خود، دلبستگی به کمال و زیبایی و عدل و برابری و گذشت و فداکاری و افاضه و خیررسانی در او به وجود می‌آورد.»[1]
 

نقش الگویی حکومت نبوی

 این معنا در بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز آمده است. مقام معظم رهبری حکومت نبوی را الگویی برای همه تاریخ معرفی می کنند و در این زمینه می فرمایند: «پیامبر (ص) وارد مدینه شد تا این نظام [اسلامی] را سرِ پا و کامل کند و آن را برای ابد در تاریخ، به عنوان نمونه بگذارد تا هر کسی در هر جای تاریخ  از بعد از زمان خودش تا قیامت  توانست، مثل آن را به وجود آورد و در دلها شوق ایجاد کند تا انسانها به سوی چنان جامعه‌ای بروند.»[2]
از همین رو ایده حکومت اسلامی را می توان برگرفته و امتدادی از حکومت نورانی نبوی در سال های آغازین اسلام دانست.  معمار کبیر انقلاب، امام خمینی (ره) ولایت فقیه را امتداد ولایت نبی اکرم (ص) دانسته  و می فرمایند: «قضیه‌ی ولایت فقیه، یک چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجادکرده باشد. ولایت فقیه یک چیزی است که خدای تبارک و تعالی درست کرده است؛ همان ولایت رسول‌الله است»[3] و یا در جای دیگر اشاره می کنند که: «فقها، اوصیای دست دوم رسول اکرم (ص) هستند، و اموری که از طرف رسول الله (ص) به ائمه (ع) واگذار شده، برای آنان نیز ثابت است و باید تمام کارهای رسول خدا را انجام دهند.»[4] این نشان می دهد که در اندیشه رهبر فقید انقلاب، حکومت اسلامی ایران ریشه در حکومت نبی اکرم (ص) داشته و ولایت فقیه امتداد ولایت نبوی می باشد.
 

انقلاب اسلامی ایران امتداد حرکت توحیدی نبوی

با این وصف نباید انقلاب اسلامی را حادثه بدون ریشه و بنیاد تاریخی در نظر گرفت و تحلیل کرد. انقلاب عظیم مردم مردم ایران که در سال 57 به ثمر نشست و رهبری مثال زدنی امام (ره) همه و همه به تاسی از حرکت تاریخی ای است که نبی اکرم (ص) آغاز کردند. امام خمینی (ره) می فرمایند: «آن‌چه که شما ملّت شریف و مجاهد برای آن بپا خاستید و دنبال می‌کنید و برای آن جان و مال نثار کرده و می‌کنید، والاترین و بالاترین و ارزشمندترین مقصدی است  و مقصودی است که از صدر عالم ازل و از پس این جهان تا ابد عرضه شده است و خواهد شد؛ و آن مکتب الوهیّت به معنی وسیع آن و ایده‌ی توحید با ابعاد رفیع آن است. [...] و آن در مکتب محمدی (ص) به تمام معنی و درجات و ابعاد متجلّی شده و کوشش تمام انبیای عظام  (ع) و اولیای معظّم برای تحقّق آن بوده [... است].»[5]
آن‌چه که شما ملّت شریف و مجاهد برای آن بپا خاستید و دنبال می‌کنید و برای آن جان و مال نثار کرده و می‌کنید، والاترین و بالاترین و ارزشمندترین مقصدی است  و مقصودی است که از صدر عالم ازل و از پس این جهان تا ابد عرضه شده است و خواهد شد؛ و آن مکتب الوهیّت به معنی وسیع آن و ایده‌ی توحید با ابعاد رفیع آن است. [...] و آن در مکتب محمدی (ص) به تمام معنی و درجات و ابعاد متجلّی شده و کوشش تمام انبیای عظام  (ع) و اولیای معظّم برای تحقّق آن بوده [... است]در نگاه ظاهری شاید به نظر برسد که حکومت نبی اکرم (ص) در همان سال های آغازین اسلام به پایان رسید و تمام شد و لکن با نگاهی دقیق و محققانه و از زاویه تحلیل فلسفه تاریخی نگاه پیش گفته صحیح نبوده و حرکت نبی اکرم (ص) ادامه داشته است. مقام معظم رهبری در این رابطه می فرمایند: «اسلام با تشکیل حکومت در مدینه و تشکیل جامعه‌ی مدنی نبوی نشان داد و ثابت کرد که اسلام فقط نصیحت کردن، موعظه کردن و دعوت کردن به زبان نیست. اسلام میخواهد حقایق احکام الهی در جامعه تحقق پیدا کند؛ این جز با ایجاد قدرت الهی امکان‌پذیر نیست. بعد هم پیغمبر اکرم در پایان عمر مبارکش، به دستور الهی، به الهام الهی، نفر بعد را خودش معین کرد. البته مسیر تاریخ اسلام مسیر دیگری رفت. آنچه که پیغمبر میخواست، آنچه که اسلام میخواست، این بود. این یک طرحی شد که در تاریخ ماند. نباید تصور کرد که اندیشه‌ی پیغمبر شکست خورد؛ نه، شکست نخورد؛ در آن برهه تحقق پیدا نکرد، اما این خط شاخص در جامعه‌ی اسلامی و در تاریخ اسلامی باقی ماند. امروز شما در این گوشه‌ی از دنیای اسلام نتائج آن را می‌بینید و به فضل الهی، به حول و قوه‌ی الهی، این الگو، این خط واضح، در دنیای اسلام روزبه‌روز همه‌گیرتر خواهد شد.»[6]
در همین راستا می توان گفت ایستادگی مثال زدنی مردم بصیر و قهرمان ایران اسلامی پای آرمان های انقلاب شکوهمند خود فقط یک تعصب ملی و قومی و یا دلبستگی به یک دستاورد سیاسی صرف نبوده و ریشه در اعتقاد به راه روشن و سعادت بخش نهضت انبیاء (ع) و به ویژه پیامبر گرامی اسلام (ص) است؛ چرا که همراهی و حمایت از این انقلاب شکوهمند به نوعی همراهی با حرکت اصیل نبوی در چهارده قرن پیش به شمار می رود. مقام معظم رهبری، تصریح می کنند که بیعت با انقلاب اسلامی و امام خمینی رحمةالله‌علیه همچون بیعت با پیامبر اکرم (ص) است: «شما امروز وقتی با انقلاب بیعت می‌کنید و بیعت‌تان را تازه می‌کنید و تجدید می‌کنید، با پیغمبر بیعت کردید. آن کسی که امروز با امام خمینی (ره) بیعت می‌کند، با پیغمبر بیعت کرده [است]. وقتی شما خط انقلابیِ امام را زنده نگه می‌دارید و نمی‌گذارید مندرس شود، نمی‌گذارید رنگ کهنگی بگیرد، در واقع، با پیغمبر بیعت کردید.»[7]
 

چالش های مشابه انقلاب نبوی و انقلاب اسلامی

دشمنان اسلام، از آغاز تا کنون از هیچ حرکتی برای مقابله با نهضت نورانی نبی اکرم (ص) فروگذار نکرده اند و تمام اهتمام خود را برای ضربه زدن به این جریان نورانی بخش بکار گرفته اند. رهبر انقلاب، چالش های جمهوری اسلامی را نیز همان چالش های حکومت نبوی (ص) دانسته و می فرمایند: «دردسرهای جمهوری اسلامی، همان دردسرهایی است که نبی مکرّم اسلام (ص) در طول حکومت مبارک خود تحمل کرد. تبلیغات و محاصره و تهاجم دشمن بود، ولی از اینها پیروز بیرون آمد؛ ما هم پیروز بیرون آمدیم.»[8]
 

انقلاب 1440 ساله

با توجه به مطالب فوق روشن می شود که انقلاب اسلامی، انقلابی نه چهل ساله، بلکه هزار و چهارصد و چهل ساله و امتدادی از حکومت نبی مکرم اسلام (ص) بوده و آرمان آن، بر افراشتن پرچم توحید بر قلل مرتفع جهان می باشد. این انقلاب تاریخی، پر قدرت و پر شتاب به راه خود ادامه می دهد و شیطنت ها و ترفند های فراعنه تاریخی و معاصر در کنترل و به زوال کشانیدن این نهضت نورانی، راه به جایی نخواهد برد و شاهد این مدعا، تلاش های مذبوحانه مستکبران عالم در این چهارده قرن، برای محو اسلام ناب محمدی است؛ اما علی رغم خواست، ترفندها و توطئه های فراوان سیاسی، امنیتی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی، پرچم توحید همچنان برافراشته است و انشاء الله با ظهور منجی عالم بشریت (عج) عالم گیر خواهد شد.

[1] . مرتضی مطهری، بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی در صد ساله‌ی اخیر، ص ۶۶.

[2] . بیانات در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران‌ (۱۳۸۰/۰۲/۲۸)

[3] . سید روح‌الله خمینی، ولایت فقیه یا حکومت اسلامی، ص ۵۳.

[4] . سید روح الله خمینی، ولایت فقیه یا حکومت اسلامی، ص ۷۷.

[5] . سید روح‌الله خمینی، صحیفه‌ی امام، ج ۲۱، ص ۴۴۹ (15/03/1368)

[6] . بیانات در جمع ۱۱۰ هزار بسیجی در روز عید غدیر (۱۳۸۹/۰۹/۰۴)

[7] . بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع مردم قم (19/10/1394)

[8] . بیانات در دیدار مسئولان کشوری و لشکری و میهمانان شرکت کننده در کنفرانس وحدت‌اسلامی (۱۳۶۹/۰۷/۱۶)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط