نگاهي به عمليات‌هاي تروريستي منافقين

‌نام گروهك تروريستي منافقين در ايران يادآور جنايت‌ها و اقدامات تروريستي است كه موجب شهادت بسياري از مقامات برجسته جمهوري اسلامي ايران و شمار زيادي از مردم شده است. اعضاي اين گروهك تروريستي از دهه 1980 در اردوگاهي به نام اشرف در شرق استان دياله عراق كه هم مرز ايران است، مستقر شدند و به همكاري همه‌جانبه با رژيم بعث‌‌پرداختند.
شنبه، 31 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهي به عمليات‌هاي تروريستي منافقين
نگاهي به عمليات‌هاي تروريستي منافقين
نگاهي به عمليات‌هاي تروريستي منافقين

نويسنده: فاطمه تيمورزاده



‌نام گروهك تروريستي منافقين در ايران يادآور جنايت‌ها و اقدامات تروريستي است كه موجب شهادت بسياري از مقامات برجسته جمهوري اسلامي ايران و شمار زيادي از مردم شده است. اعضاي اين گروهك تروريستي از دهه 1980 در اردوگاهي به نام اشرف در شرق استان دياله عراق كه هم مرز ايران است، مستقر شدند و به همكاري همه‌جانبه با رژيم بعث‌‌پرداختند.
با روي كار آمدن دولت جديد عراق و فعاليت‌هاي صورت گرفته از سوي تهران، به گفته مقامات عراقي اين اردوگاه تا 2 ماه آينده بسته خواهد شد. البته سرنوشت سران اين گروهك به طور مشخص اعلام نشده است؛ اما در مقطع كنوني، اتحاديه اروپا در اقدامي سياسي و در حمايت از اين گروهك، نام منافقين را از فهرست سياه تروريست‌ها خارج كرد، در حالي كه مي‌توان هزاران دليل بر تروريست بودن آنها ارائه كرد.

شكل‌گيري‌ گروهك تروريستي منافقين

در سال 1344 سازمان مجاهدين خلق (منافقين) به عنوان يك گروه سياسي نظامي، توسط 3 تن از به اصطلاح روشنفكران جوان، با هدف سرنگوني رژيم وابسته پهلوي تاسيس شد. اين سازمان تحت تاثير سركوب قيام مردمي 15 خرداد و شكست مبارزات مسالمت‌آميز، در جريان تدوين راهبرد به مبارزه مسلحانه رسيد و بتدريج با بهره‌گيري از تئوري‌ها و تجارب جريان‌هاي چپ و ماركسيست آمريكاي لاتين، شيوه جنگ چريكي شهري را در تاكتيك اتخاذ كرد.
در سال 50 بنيانگذاران اين سازمان و اكثريت كادر آن توسط ساواك دستگير و با اعدام بنيانگذاران و تعدادي از كادرهاي اصلي آن در آستانه انحلال كامل قرار گرفت.
سازمان مجاهدين خلق در سال 54 با تغيير ايدئولوژي، ماركسيسم را پذيرفت و در پي آن تصفيه‌ خونيني در آن صورت گرفت و تعدادي از كادرهاي آن ازجمله مجيد شريف واقفي به قتل رسيدند. در سال 57 با پيروزي انقلاب اسلامي و سقوط شاه، اعضاي باقي‌مانده گروه از زندان آزاد شدند و از همان ابتدا به مخالفت با انقلاب پرداختند و از سال 60 به دنبال 3 سال كش و قوس بالاخره مشي مسلحانه را عليه جمهوري اسلامي ايران برگزيدند. متعاقب آن سران اين گروه به فرانسه و سپس به عراق پناهنده شدند و خود را به طور كامل در راستاي سياست‌هاي دولت صدام و عليه منافع مردم ايران قرار دادند. به دنبال شكست‌هاي پي‌درپي در راهبردهاي اعلام شده، بحث‌هاي جديدي به نام انقلاب ايدئولوژيك به راه افتاد.
از اين سرفصل يعني از سال 64 به بعد گروهك تروريستي سياسي نظامي منافقين، در عمل مسير تبديل شدن به يك فرقه مذهبي تروريستي خطرناك را به سرعت طي كرد و نيروهاي خود را به ورطه‌اي فوق‌العاده هولناك كشاند.
سال 67 با نااميدي دست به آخرين حربه جنگي خود زد و به قصد تصرف تهران با كمك نيروهاي عراقي و تسليحات غربي به سمت تهران به حركت درآمد و پس از 3 روز با تحمل تلفات بي‌شمار شكست را پذيرفت و نيروهاي باقي‌مانده ناچار به عراق متواري شدند. اين گروهك در حال حاضر به عنوان تنها راه بقا، مشغول وطن فروشي و جاسوسي به نفع بيگانگان است و مي‌كوشد با آويزان شدن به قدرت‌هاي بزرگ مفري براي نجات بيابد.

اقدامات تروريستي منافقين

عملكرد گروهك تروريستي منافقين، طيف وسيعي از ترورها و حملات مسلحانه را تشكيل مي‌دهد، به گونه‌اي كه براساس بررسي‌هاي صورت گرفته 16 هزار نفر از مردم كشورمان در اين اقدامات تروريستي به شهادت رسيده‌اند.
اوايل سال 59 حضرت آيت الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب كه در آن موقع به عنوان نماينده امام خميني (ره) بودند، در حال پاسخگويي به پرسش‌هاي دانشجويان در دانشگاه تهران توسط ضبط‌صوت‌هاي بمب‌گذاري شده منافقين مورد سوء قصد قرار گرفتند و جراحتي عميق برداشتند.
حادثه تروريستي 6 تير 1360؛ وقتي آيت‌الله خامنه‌اي، نماينده وقت امام خميني در مسجد ابوذر در حال سخنراني بودند، روساي گروهك منافقين پس از آن كه بني‌صدر، يار و همراه خود را در آستانه عزل از مسند رياست جمهوري ديدند، با اعلام شورش مسلحانه، نيروهاي خود را به خيابان‌ها فراخواندند و ناگهان جمعي اسلحه به دست يا با چاقو و تيغ موكت‌بري ضمن حمله به افراد بي‌گناه تعدادي را به شهادت رساندند و جمعي را نيز زخمي كردند.
يكي از فجيع‌ترين اقدامات گروهك تروريستي منافقين در 7 تير 60 رخ داد. در اين زمان بود كه بمبي قوي مركز حزب جمهوري اسلامي را تخريب كرد و موجب شهادت دكتر بهشتي، رئيس ديوانعالي وقت كشور و بيش از 72 تن از ياران امام شد.
8 تير 60 كاظم افجه‌اي از اعضاي منافقين با سلاح كمري، كچوئي رئيس زندان اوين را در دادسراي انقلاب اسلامي به شهادت رساند و خود نيز با همان سلاح خودكشي كرد.
8 شهريور 60 محمدعلي رجايي، رئيس‌جمهوري اسلامي ايران همراه با محمدجواد باهنر، نخست‌وزير بر اثر انفجار بمبي كه در ساختمان نخست‌وزيري توسط منافقين كار گذارده شده بود، به شهادت رسيدند.
20 شهريور 60 مجيد نيكو از ديگر اعضاي منافقين، آيت‌الله مدني امام جمعه تبريز را همراه 17 تن از مردم پس از برگزاري نماز جمعه به شهادت رساند.
7 مهر 60 هادي علويان از ديگر اعضاي منافقين، آيت‌الله هاشمي‌نژاد را به شهادت رساند.
30 آذر 60 گوهر ادب آواز از اعضاي منافقين، آيت‌الله دستغيب امام جمعه شيراز را وقتي عازم نماز جمعه بود همراه 12 نفر ديگر به شهادت رساند.
11 تير 61 آيت‌الله صدوقي امام جمعه يزد در حال ترك جايگاه توسط يك عضو منافق كه ملبس به لباس ارتشي بود، به طرز فجيعي به شهادت رسيد.
23 مهر 61 آيت‌الله اشرفي اصفهاني، امام جمعه كرمانشاه در مسجد جامع كرمانشاه توسط محمدحسين خداكرمي از اعضاي گروهك منافقين به شهادت رسيد.
24 اسفند 1363 منافقين كوردل با قرار دادن بمبي 7 كيلويي در محل برگزاري نماز جمعه تهران به امامت آيت‌الله خامنه‌اي، بسياري از افراد حاضر در نماز جمعه را به شهادت رساندند. بر اثر انفجار اين بمب 14 نفر به شهادت رسيدند و 88 نفر مجروح شدند.
دولت جديد عراق پس از به دست گرفتن كنترل پادگان اشرف تصميم گرفته است تا 2 ماه آينده اين پادگان را به زباله‌‌داني تاريخ بسپارد ، از ديگر اقدامات تروريستي منافقين مي‌توان به ترور اسدالله لاجوردي، رئيس زندان‌هاي ايران در سال 1377 و علي صياد شيرازي فرمانده نيروهاي مسلح ايران اشاره كرد.
4 بهمن 1379 آرام گفتاري، از اعضاي گروهك منافقين با انجام عمليات انتحاري به وسيله نارنجك در ميان مردم تهران، موجب به شهادت رسيدن و زخمي شدن تعدادي از مردم شد.
حمله خمپاره‌اي خيابان وليعصر تهران در سال1379 كه موجب شهادت 2 نفر و مجروح شدن 7 نفر شد، حمله خمپاره‌اي به دانشگاه شهيد چمران اهواز، حمله خمپاره‌اي به ساختمان مسكوني در ايلام و حمله خمپاره‌اي به مجموعه مسكوني در تهران از ديگر حملات تروريستي گروهك منافقين است.

عمليات مرصاد، پاياني بر منافقين

پس از پذيرش قطعنامه 598 از سوي جمهوري اسلامي ايران، منافقين در سال 1367 طي هماهنگي با رژيم صدام، اقدام به حمله‌اي كور عليه ايران كردند. به اين ترتيب كه قرار شد ارتش عراق با هجوم سنگين به مناطق جنوبي ايران، رزمندگان اسلام را به خود مشغول كند تا نيروهاي منافقين بتوانند براحتي وارد ايران شده و تا تهران پيشروي كنند. مسعود رجوي، سركرده منافقين پذيرش قطعنامه را نشانه ضعف رزمندگان كشورمان در جبهه‌هاي جنگ دانسته و به فكر تصرف تهران افتاده بود و در همين خصوص نيروهاي خود را در گروه‌هاي نظامي آراست. در يك طرح هماهنگ با ارتش عراق قرار شده بود نيروهاي عراقي از جنوب به ايران حمله كنند تا منافقين نيز براحتي از سمت غرب پيشروي كنند. خوش خيالي منافقين تا حدي بود كه مسعود رجوي شب پيش از حمله به مهدي ابريشمچي كه فرمانده محور تهران بود، اعلام كرده بود وقتي به تهران رسيد اتاق كار سابق وي را در خيابان علوي آماده كند تا زماني در آن مستقر شود. اين سركرده منافقين به ديگر اعضاي خود دستور داده بود تا پس از ورود به تهران تا 48 ساعت هر كاري خواستند انجام دهند و هر كسي را كه خواستند بكشند تا اين كه وي فرمان عفو عمومي بدهد.
رجوي تصور مي‌كرد در صورت ورود به ايران مردم به آنها خواهند پيوست.
نيروهايي كه در اين عمليات شركت داشتند شامل 3 دسته مي‌شدند؛ يك دسته اعضاي قديمي گروهك منافقين كه آموزش ديده بودند، يك دسته اعضايي كه از كشورهاي ديگر اضافه شدند و ديگري هم اسيران گروهك منافقين بودند.
در ابتداي اين عمليات، منافقين توانسته بودند تنگه پاتاق تا منطقه چهارزبر در 34 كيلومتري كرمانشاه را با سرعت زياد طي كنند. علت سرعت بالاي حركت ستون‌هاي منافقين، حضور نداشتن قواي نظامي در غرب كشور بود، زيرا به دليل هجوم سنگين ارتش عراق به جبهه جنوب بخش عمده‌اي از توان نظامي كشورمان در جبهه‌هاي جنوب غربي مشغول دفع تهاجم عراق بودند به همين دليل در برابر حركت ستون‌هاي منافقين مقاومتي وجود نداشت. در نهايت، نيروهاي نظامي كشورمان در عمليات موسوم به مرصاد نيروهاي منافقين را به كلي منهدم و متلاشي كردند و باقي‌مانده آنها به خاك عراق فرار كردند.

وضعيت منافقين پس از عمليات مرصاد

گروهك تروريستي منافقين در عراق فعاليت‌هاي خود را عليه ايران ادامه دادند و به عنوان ستون پنجم صدام عمل و در دراز مدت به عوامل رژيم بعث بدل شدند، به طوري كه اين تروريست‌ها در سركوب كردها به صدام، رئيس‌جمهور مخلوع عراق كمك كردند. اين گروهك تروريستي در زمان رژيم بعث در عراق تشكيلات، چاپخانه، دفاتر، گروه‌هاي نظامي، كمپ‌هاي آموزشي، آسايشگاه‌ها، كلينيك‌ها، مدارس و حتي زندان‌هاي مخصوص به خود را تاسيس كرده بود.
اعضاي فعال گروهك تروريستي منافقين در سال 1382همزمان با حمله‌ آمريكا به عراق و بسته شدن مرزهاي سوريه قصد داشتند در سوريه از طريق ديدار با مقامات بين‌المللي و صليب سرخ از آنها درخواست كنند تا اجازه دهند اعضاي اين گروهك از عراق به وسيله مرز سوريه خارج شوند كه با دستگيري زن سوري‌ كه توسط اين گروهك اغفال شده بود و همراه خود مقدار زيادي پول و مدارك سازمان را به همراه داشت، 2 عضو منافقين نيز دستگير و تحويل ايران داده شدند.
پس از كنترل پادگان اشرف توسط آمريكايي‌ها، واشنگتن با برخورد دوگانه، استفاده ابزاري از آنها را در دستور كار خود قرار داد كه البته پس از مقطع زماني به رغم اين رويكرد، نام گروهك منافقين را در فهرست گروه‌هاي تروريستي قرار داد.
در حال حاضر نيز دولت جديد عراق پس از به دست گرفتن كنترل پادگان اشرف، تصميم گرفته است كه تا 2 ماه آينده اين پادگان را به زباله‌‌داني تاريخ بسپارد، ولي هنوز سرنوشت مشخصي براي اعضا و سركرده‌هاي اين گروهك تروريستي كه بعضا در كشورهاي اروپايي به سر مي‌برند، تعيين نشده است.
منبع:http://www.bashgah.net




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.