شعر، زاییده دردها و نیازها
در فرهنگ ما، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه میشود. کودک در گاهواره، لالایی میشنود و از همان آغاز به شعر اُنس میگیرد و پس از مرگ نیز، آرایه مزارش، شعری است که برایش میسرایند و چه بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری میسُراید. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما میگذارد، ضرورت پرداختن به آن و ضرورت پاسداری از حریم این عنصر اعجاز آفرین را بیشتر روشن میسازد. پاسداری از شعری که زاییده دردها و نیازها و سرچشمه گرفته از قله احساسی پاک و آسمانی باشد تا بتواند در پای سبزهها جاری شود و شکفتن و زیستن را به ارمغان آورد.
زیر بنای شاعری در نظر امام علی علیهالسلام
شاعر، نیازمند زیربنای محکم فکری است. در نظر امام علی علیهالسلام این داروی شفابخش، قرآن است که افسون و طلسم پیام شعرهای انحراف کننده را باطل میکند. در تاریخ آمده که وقتی پدر فَرزدَق او را در کودکی خدمت امام علی علیهالسلام آورد و گفت او شاعر است، امام فرمود اگر به او قرآن میآموختی، بهتر بود. فرزدق میگوید: این فرمایش امام همواره در گوش من بود تا کلّ قرآن را حفظ کردم. این گونه است که فرزدق، شاعر بزرگ عرب، سرانجام شاعر اهل بیت میگردد. بنابراین آشنایی با قرآن و آموزههای انسان ساز اسلام، نخستین گام برای بهترین شاعر بودن است. این گونه است که با آموختن قرآن، عشقت به فریاد میآید:
عشقت رسد به فریاد، ارخود به سان حافظ
قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت
و آن گاه است که شعر او پر از حکمت قرآنی میشود:
زحافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد
لطایف حِکَمی با نکات قرآنی
اسلام و شعرهای ارزشی
درعصر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در شهر مدینه، مکانی برای تشکیل محافل ادبی در نظر گرفته شده بود. در این محافل، شاعران سرودههای خود را که از نظر دینی، اخلاقی و مسائل انسانی مورد توجه بود، میخواندند و مورد تشویق و احترام پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله قرار میگرفتند. برای مثال، کعب بن زُهَیر پس از خواندن قصیدهای، از دست مبارک پیامبر صلیاللهعلیهوآله جایزه دریافت کرد و حسّان بن ثابت با سرودن شعری در دفاع از حریم اسلام، مورد عنایت آن حضرت قرار گرفت.
شعر در صدر اسلام
هنگام ظهور دین اسلام در شبه جزیره عربستان، شعر در جامعه آن روزگار نقش مهمی را ایفا میکرد؛ بدان گونه که اعراب جاهلیت از شعر، به عنوان عاملی برای غلبه بر مسلمانان بهره میبردند. کفار قریش، پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله را شاعر میخواندند و از شاعران درمانده عرب میخواستند در رقابت با کلام آسمانی، اشعاری بگویند. برخی از مفسران، شأن نزول سوره «شعراء» را همین ایام دانستهاند. هر چه میگذشت، نه تنها از اهمیت شعر کم نمیشد، بلکه از شعر به عنوان سلاحی در میدان جنگ استفاده میشد.
علامه امینی، (تعداد 33 نفر) از مشاعران صدر اسلام را نام میبرد که به برکت کتاب و سنّت، در رکاب پیامبرشان، چون شیران خشمگین، با شمشیری آخته از شعر به مشرکان، هجوم میبردند و چون بازهای شکاری پرواز کرده و گوش و دل آنان را شکار میکردند. آنها همواره همراه پیامبر صلیاللهعلیهوآله بودند و با زبانهایشان به جهاد در راه خدا میپرداختند.
شعر در کلام مقام معظم رهبری
ـ شعر و هنر، زیباترین قالب برای همه پیامهای نوین و مایه گسترش و نفوذ این پیامها تا هر سوی خطه وسیع دلها و جانهای انسانی است و شاعران و سخن سُرایان آگاه، همیشه توانستهاند والاترین معارف انسانی را در کتیبه روزگار با نقشی جاودانه، به نسلهای بعد از خود بنمایانند.
ـ شعر و نیز همه قالبهای هنری، موهبتهای خداییاند که باید در خدمت خلق خدا و حامل آرمانهای والای خدایی باشند.
ـ شاعران جوان میتوانند منعکس کننده همه آرمانها، سیاستها، روشها و واقعیتهای انقلابشان در آثار شعری خود باشند.... امروز ملتها همچون الگویی به انقلاب ما و ملت ما و کشور ما و نظام ما مینگرند. بسیارند آنها که میخواهند سرنوشت خود را در آیینه این انقلاب ببینند. پیام انقلاب باید به زبانِ شعر و هنر، که اصیلترین و خالصترین زبانهاست به آنان منتقل شود. انقلاب در قالب هنر و ادبیات، آسانتر و صادقانهتر از هر قالب دیگر قابل صدور است.
شعر در کلام بزرگان
پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله خطاب به شاعرانی که شعر را در دفاع از حق و رسوایی کافران به کار میگرفتند فرمود: «دشمنان را با شعر نکوهش کنید. همانا مؤمن، با دارایی و جانش جهاد میکند. سوگند به آنکه جان محمد در دست اوست، گویا شما آنان را با شعرهایتان به تیر میزنید».
امام صادق علیهالسلام فرمود: «هر که درباره ما یک بیت شعر بگوید، خدا در بهشت برای او خانهای میسازد».
شعر، موسیقی روحهای حساس است.(ولتر)
شعر، یک نقاشی است که زبان دارد و یک زبان است که نقش مینگارد.(کارموشل)
شعر، عبارت است از گره خوردگی عاطفه و تخیّل که در زبان آهنگین شکل میگیرد.(دکتر شفیعی کدکنی)
برگرفته از : ماهنامه گلبرگ ، شماره 78
منبع : سایت حوزه نت/خ