چگونه درس و شغل را با هم آشتی دهیم؟

در این شماره قصد داشتیم به معرفی چند شغل پاره‌وقت، که مطمئنیم همه­ ی شما از پسش برمی‌آیید، بپردازیم؛ اما فکر کردیم شاید خیلی از شما با خودتان بگویید: «من از پسِ درس و مشق‌های مدرسه هم برنمی‌آیم؛ چه...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
چگونه درس و شغل را با هم آشتی دهیم؟
در این شماره قصد داشتیم به معرفی چند شغل پاره‌وقت، که مطمئنیم همه­ ی شما از پسش برمی‌آیید، بپردازیم؛ اما فکر کردیم شاید خیلی از شما با خودتان بگویید:

«من از پسِ درس و مشق‌های مدرسه هم برنمی‌آیم؛ چه برسد به این‌که شاغل هم بشوم و برای خودم مسئولیت‌های جدیدی ایجاد کنم.»

حرف شما کاملاً منطقی و درست، من قبول دارم که تعادل برقرار کردن بین درس و شغل کار ساده‌ای نیست؛ اما حتماً می‌دانید که برای موفقیت در آینده، حفظ کردن و یادگیری مطالب کتاب‌های درسی لازم است؛ اما کافی نیست. شما برای موفقیت در آینده، نیازمند فراگیری مدیریت زمان، مدیریت مالی، خودکنترلی، کارگروهی و... هستید، که با شاغل شدن می ­توانید تمامی این مهارت‌ها را تا حدود بسیار زیادی کسب کنید؛ پس اگر آرزو دارید در آینده از چهره‌های سرشناس و موفق باشید نه فقط یک فرد با تحصیلات عالی اما بیکار، بهتر است از همین دوره ­ی نوجوانی، توانایی درس خواندن و کار کردن را هم­زمان در خودتان ایجاد کنید.

در ادامه با معرفی چند نمونه راه­کار کُلّی، به چگونگی برقراری تعادل بین درس و کار می‌پردازیم که با عمل کردن به آن‌ها هم در مدرسه و هم در کار، موفق خواهید شد.

شغلی را انتخاب کنید که از آن لذّت می‌برید
شما باید شغل­تان را براساس علایق و استعدادهای­تان انتخاب کنید؛ به بیان دیگر، زمانی­ که به کار مشغولید، احساس کنید تفریح می‌کنید، نه کار.
 
برنامه‌ریزی را فراموش نکنید
برنامه ­ریزی، یکی از مهم­ترین کارها برای تعادل برقرار کردن بین کارهای مختلف روزانه است. تاآن­جا­که می‌توانید روی این قسمت سرمایه­ گذاری کنید و تمام مسئولیت‌ها، قرارها، ساعات مطالعه و ساعات کاری، روزهای امتحان و... را در برنامه­ ی­تان بگنجانید. برنامه­ ی‌تان را باید جایی بنویسید که همیشه در دسترس­تان باشد و امکان ثبت، یادداشت ­برداری و تغییر در برنامه را داشته باشید. دفترچه می‌تواند گزینه­ ی خوبی برای نوشتن برنامه­‌های­تان باشد و اگر گوشی همراه دارید، می ­توانید با نصب اپلیکیشن‌های مخصوص برنامه‌ریزی، راحت‌تر و بهتر طبق برنامه پیش بروید.
 
کارها و وظایف­تان را اولویت‌بندی کنید
در­حالی­که برنامه ­ی روزانه­ ی­تان را تشکیل می‌دهید، باید به اولویت‌ها هم توجه کنید. بدترین نوع استفاده از زمان، وقتی است که شما کارهایی را که نتایج چندان مهمّی برای­تان ندارند، به بهترین نحو انجام دهید و از انجام کارهای مهم و اساسی خود باز بمانید؛ ضمناً همیشه به خاطر داشته باشید اولولیت اوّل شما درس خواندن باشد؛ پس اگر با گذشت زمان و مقایسه­ ی نمرات­تان متوجه سیر نزولی نمرات شدید، باید ساعات کاری­تان را کاهش دهید.
 
«نه گفتن» را یاد بگیرید
شاید برای خیلی از شما ردکردن خواسته­ ی دیگران کار بسیار سختی باشد و فکر کنید «نه گفتن» مساوی با گستاخی است و در هرشرایط پیامدهای منفی خواهد داشت. این تصوّر کاملاً غلط است. «نه گفتن» یعنی احترام گذاشتن به اهداف و به­ طور کُلّی به خودتان. شما باید قادر باشید به هر مانع که باعث عدم تحقق تصمیم‌های­تان می‌شود «نه» بگویید.
 
منظّم باشید
هرچه شما منظّم‌تر باشید، زمان کمتری از عمرتان را برای دنبال چیزهای مختلف گشتن صرف می‌کنید. وسایل­تان را بر­اساس روش برداشتن­شان مرتّب کنید. برای هرچیز جای مخصوصی تعیین کنید و از برچسب زدن روی اشیای مختلف به ­منظور شناسایی سریع‌تر آن‌ها استفاده کنید. اگر فرد منظّمی نیستید، سعی کنید با افراد منظّم معاشرت نمایید و با مشاهده ­ی رفتار این‌گونه افراد، از آن­ها الگوبرداری کنید.
 
سبک زندگی­تان سالم باشد
سعی کنید سبک زندگی سالم داشته باشید تا کارایی‌تان، هم در مدرسه و هم در کار، بالا برود؛ مثلا:
 
  • ورزش کنید.
  • میوه و سبزی­جات زیاد بخورید.
  • آب زیاد بنوشید.
  • هرشب بین هفت تا هشت ساعت بخوابید.
  • هَله­ هوله نخورید.

اگر قصد دارید از هم­سن‌و‌سالان­تان چندین پلّه بالاتر باشید و می­ خواهید در آینده بهترین پُست‌ها را به دست بیاورید، از همین الان باید دست ­به­ کار بشوید و بدانید که فردا واقعاً دیر است. سعی کنید تا ماه دیگر، مطالب گفته­ شده را در زندگی‌ روزمرّه­ ی‌تان اجرا کنید تا در شماره‌های بعدی با معرفی مشاغل نیمه‌وقتی که با ویژگی‌های شخصیتی‌ و مقطع تحصیلی شما متناسب هستند، پلّه‌های موفقیت را باسرعت طی کنید. 

نویسنده: مطهره ساغری­ دوز


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط