این بهشت از آتش است

تابلوهای نقاشی را دیده­ ای؟ پر شده ­اند از رنگ و نقش­ های زیبا که چشم هر بیننده­ ای را خیره و خالقش را تحسین می ­کنند. تا به حال چه ­قدر به یک تابلوی نقاشی دقت کرده ­ای؟ هی چ­وقت از خود پرسیده­ای که چرا نقاش از این تصویر و این رنگ استفاده کرده است؟
سه‌شنبه، 20 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
این بهشت از آتش است
تابلوهای نقاشی را دیده­ ای؟ پر شده ­اند از رنگ و نقش­ های زیبا که چشم هر بیننده­ ای را خیره و خالقش را تحسین می ­کنند. تا به حال چه ­قدر به یک تابلوی نقاشی دقت کرده ­ای؟ هی چ­وقت از خود پرسیده­ای که چرا نقاش از این تصویر و این رنگ استفاده کرده است؟ فکر کرده­ ای به دنبال چه هدفی بوده و می­ خواسته با این تصویر چه بگوید؟

دلت را به تابلو سپرده ­ای یا فقط نگاهی گذرا انداخته و با گفتن کلمه­ ی زیباست، از کنارش گذشته­ ای؟ اگر تا به حال فکر می ­کردی که یک اثر نقاشی فقط بیانگر یک زیبایی­ست، باید بگویم که سخت در اشتباهی. خالق این اثر حرف­ های زیادی برای تو دارد. می­ خواسته با تو درد دل کند، از خواسته­ هایش بگوید، از غم یا شادی­ اش، از تنهایی­ اش و خیلی چیزهای دیگر که نه به زبان سر؛ بلکه به زبان قلمش جاری کرده است.

در این دنیای خاکی نقاشان زیادی زیسته ­اند، قلم زده ­اند، با قلم­شان حرف دل زده ­اند، در نقش­ ها­ی­شان ما را نشانه گرفته ­اند، عمرشان پایان یافته؛ ولی اثرشان هنوز هم باقی­ مانده است.

می­ خواهم از یک استاد نقاشی برایت بگویم که از هر استادی بالاتر و تواناتر است و هر رنگ از بومش حرف­ هایی برایت دارد که از ازل تا ابد باقی مانده؛ و تک تک رنگ­ های نقاشی­ اش در دل ­ها حک شده است.

خدا را می­ گویم. او که به هرکاری تواناست و هر داستانش حکمتی دارد که در مغز خاکی ما نمی­ گنجد. او نقش می­ زند، خلق می­ کند و با هر نقشش هدفی را دنبال می­ کند. کربلا زیباترین نقاشی است که خداوند در طول تاریخ بر بوم زمین نقش زده است.

سرخی خون، سیاهی چادر، سپیدی گردن طفلان، بی­رنگی آب زلال، زردی آتش و تک ­تک رنگ­ های گرمی که در آن نهفته گفتنی­ های زیادی برایت دارد.

طور دیگری باید به این نقش نگاه کرد. عمیق و عمیق ­تر، تا جایی که بفهمی هدف از این واقعه چه بود؟

شاید برای رسیدن به این هدف باید عاشورایی شد، باید به بلوغ اندیشه و عاطفه رسید. باید به این درک برسیم که کربلا بهشت زمین است، بهشتی که با قلب­ های سوخته، خیمه­ های آتش گرفته و خورشید داغ سوزان متولد شد. این بهشت با بهشت مینویی، زمین تا آسمان فرق دارد، می­ سوزد و دل­ ها را همراه خود ذوب می کند. این بهشت تاریخ را بهت ­زده کرده است و عمری­ست که یکایک صفحاتش در بهت و شگفت ­زدگی مانده است. به امید روزی که به درستی بهشت عاشورا را درک کنیم.

 
نویسنده: نعیمه جلالی نژاد


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.