داستانی درباره کمک کردن به والدین به قلم هاجر زمانی

«حالا جاهای مان عوض» نوشته هاجر زمانی که با موضوع کمک کردن به پدر و مادر و مسئولیت پذیری کودکان و نوجوان در خانواده نوشته شده است.
يکشنبه، 23 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
داستانی درباره کمک کردن به والدین به قلم هاجر زمانی
وقتی بچه بودم، خیال می کردم بزرگ ترها خیلی قوی هستند، آن قدر که هیچ وقت خسته نمی شوند! همیشه مامانم را نگاه می کردم که کلّی کار می کرد و خسته نمی شد، غُر نمی زد، نمی گفت حوصله ام سررفت، بس که هر روز خانه را تمیز کردم، بس که آشپزی کردم.

مامانِ من مثل همه ی مامان های دنیا، هرروز کارهای تکراری را انجام می داد و تازه! لبخند هم می زد. تا این که یک روز اتفاقی افتاد. یک روز مامانِ من خسته شد، خیلی هم خسته شد آن قدر که مریض شد. دکتر بهش گفت که مدتی نباید هیچ کاری کند، باید توی رختخواب بخوابد و فقط استراحت کند.

آن وقت برای چند روز جای من و مامان عوض شد. من شدم مامان کوچولوی خانه. برای اولین بار برای مامان میوه پوست کندم و دهانش کردم. قاشق قاشق بهش سوپ دادم. رختخوابش را مرتب کردم و رویش پتو کشیدم، لامپ بالای سرش را خاموش کردم، صدای تلویزیون را هم کم کردم تا راحت بخوابد. همه ی قصّه هایی را که بلد بودم برایش تعریف کردم تا خوابش ببرد. وقتی هم خوابید، بالای سرش نشستم و مواظبش بودم.

خدا را شکر مامانِ من خیلی زود خوب شد و من فهمیدم که همه ی آدم ها نیاز به مواظبت و استراحت دارند، حتی مامان های خستگی ناپذیر! از آن روز سعی کردم کارهایم را خودم انجام بدهم، حتی چند تا مسئولیت کوچولو هم توی خانه قبول کردم تا مامانم زیاد خسته نشود.

این ها را تعریف کردم تا یک پیشنهاد بدهم، این که بیایید بعضی وقت ها جای مان را با مامان ها عوض کنیم. فکر کنیم مامان شده ایم و یک بچه داریم مثل خودمان. پسر و دختر هم ندارد! بعد فکر کنیم که اگر مامان بودیم، از بچه ی مان چه می خواستیم. من فکر می کنم مامان ها گاهی دل شان می خواهد بچه هایی داشته باشند که از سن شان بیشتر می فهمند. بچه هایی که می شود ازشان کمک هم گرفت!

راستی! من دختری را می شناسم که این طور بود، آن قدر دختر خوبی بود که  برای پدرش مثل یک مادر بود! بهش می گفتند: «ام ابیها»؛ یعنی «مادرِ پدرش». بعدها وقتی این دختر بزرگ شد، شد بهترین مادر دنیا و بهترین بچه های دنیا را تربیت کرد. شما این مادر نمونه را می شناسید؟

تصویرساز: الهه رفعت


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما