بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان؛ از معرفی تا درمان

اختلال های گوش و حلق و بینی در سنین کودکی و به دلیل حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن کودک ممکن است به صورت مقطعی ایجاد شود که اغلب آن ها با استراحت کامل برطرف خواهد شد، ولی در بعضی مواقع نیاز به درمان های دارویی یا عمل جراحی نیز هست.
يکشنبه، 13 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان؛ از معرفی تا درمان
بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان ممکن است در سنین خاصی در کودک بیشتر بروز کند. برای پیشگیری و درمان اختلال گوش و حلق و بینی در کودکان لازم است که با جزئیات این اختلال ها بیشتر آشنا شویم و راه و روش درمان آن را نیز بیاموزیم.
 

انواع اختلال های گوش در بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان کدام است؟

عفونت گوش
به این اختلال گوش و حلق و بینی اوتیت مدیا نیز گفته می شود که در اصل وجود نوعی عفونت در گوش میانی کودک، یعنی فضای موجود بین پردۀ گوش و ساختارهای ظریف گوش داخلی، است.

علت ایجاد عفونت گوش میانی
علت ایجاد این مورد از بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان ویروس هایی است که به واسطۀ بیماری هایی مثل سرماخوردگی منجر به عفونت دستگاه فوقانی تنفس می شود. این اختلال گوش و حلق و بینی باعث مسدود شدن لوله های شنوایی می شود و از تخلیه شدن مخاط، چرک و مایعات دیگر موجود در گوش جلوگیری می کند. درنتیجه این مایعات فشار زیادی به پردۀ گوش می آورد و منجر به ایجاد عفونت و بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان می شود.

درمان عفونت گوش میانی
اگر عفونت بر روی میزان و نحوۀ شنوایی کودک تأثیر گذاشته باشد، ممکن است که نیاز به عمل جراحی باشد. در غیر این صورت با مصرف آنتی بیوتیک های ویژه این اختلال گوش و حلق و بینی برطرف خواهد شد.
 
بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان؛ از معرفی تا درمان

از دست دادن شنوایی
دلایلی مثل عوامل ژنتیکی، مصرف داروهای خاص و تروما ممکن است موجب بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان از نوع از دست دادن شنوایی بشود.

درمان از دست دادن شنوایی
برخی از انواع کم شنوایی با مصرف داروهای خاص و یا انجام عمل جراحی بهبود می یابد و بعضی از این اختلال گوش و حلق و بینی ممکن است دائمی باشد. در مواردی مثل کم شنوایی یا ناشنوایی می توان پس از تست میزان شنوایی از سمعک استفاده کرد و هم زمان تمرین های گفتار درمانی را نیز برای بهبود بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان انجام داد.
 

کیست پوستی در گوش میانی (کلستاتاتوما)

این کیست در گوش میانی ایجاد می شود و ممکن است باعث عفونت مزمن در این ناحیه بشود و به ساختارهای شنوایی گوش کودک آسیب های جدی برساند. وجود عارضه هایی مثل شکاف کام در کودک می تواند احتمال ابتلا به این دسته از بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان را نیز افزایش بدهد.
 

علائم کیست پوستی در گوش میانی

مهم ترین علائم این اختلال گوش و حلق و بینی عبارت است از:

1- بروز عفونت های پی در پی در یک گوش
2- بروز درد یا بی حسی در داخل یا اطراف گوش
3- سرگیجه
4- درمان کیست پوستی در گوش میانی
معمولاً برای محافظت از گوش در این اختلال گوش و حلق و بینی و برداشتن کیست از روش جراحی استفاده می شود. برای برداشتن این کیست انواع مختلفی از جراحی وجود دارد.

بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان؛ از معرفی تا درمان 

پارگی پردۀ گوش

پردۀ گوش درواقع همان غشای تمپانیک است و بسیار شبیه پوست بدن است. در اثر تروما ممکن است این غشا سوراخ شود و کودک دچار یکی از بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان بشود. خوردن ضربه های ناگهانی و محکم به گوش یا فرو کردن اجسام نوک تیز به داخل گوش نیز منجر به بروز این اختلال گوش و حلق و بینی می شود.

1- از دست دادن یا کم شدن شنوایی
2- سوت کشیدن گوش ها
3- درمان پارگی پردۀ گوش
اگر پارگی شدید نباشد و نیاز به عمل جراحی پیدا نکند، این غشا بعد از مدتی به صورت خود به خود ترمیم خواهد شد.
 

انواع اختلال های بینی در بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان کدام است؟

انسداد بینی
در این نوع اختلال گوش و حلق و بینی حفره های بینی دچار گرفتگی و انسداد می شود.

علت ایجاد انسداد بینی
1- متورم شدن ساختارهای استخوانی بینی موسوم به توربینات با تحریک توسط عواملی مثل آلرژی یا گرد و غبار و آلودگی هوا
2- وارد شدن اجسام خارجی به داخل بینی و ایجاد اختلال گوش و حلق و بینی
3- انحنا یافتن سپتوم بینی؛ سپتوم بینی ساختاری غضروفی است که سوراخ های بینی را از هم جدا کرده است و ممکن است با وارد شدن ضربه به بینی کج شده باشد.

بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان؛ از معرفی تا درمان

درمان انسداد بینی
1- خارج کردن جسم خارجی که موجب اختلال گوش و حلق و بینی شده است.
2- رفع شدن آلرژن ها و آلودگی های محیطی
3- مصرف داروهای خاص
4- جراحی برای رفع انحراف بینی که معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود.
 

وجود توده در داخل بینی

این توده ها در بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان معمولاً خوش خیم و غیرسرطانی هستند و در داخل حفره های بینی ایجاد می شوند.

علائم وجود توده در بینی
مهم ترین علائم وجود این بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان عبارت است از:

1- آبریزش بینی
2- سردرد
3- گرفتگی بینی
4- حالت تهوع
5- متورم شدن صورت
6- درمان توده در داخل بینی
اگر درمان دارویی برای کوچک شدن و از بین رفتن این توده مؤثر واقع نشود، تنها راه درمان آن انجام عمل جراحی برای برداشتن توده و رفع این اختلال گوش و حلق و بینی است.
 

سینوزیت (عفونت سینوس ها)

سینوزیت عبارت از ملتهب شدن مجموعۀ چهار سینوس، و حفره های استخوانی صورت است که معمولاً به دلیل عفونت ایجاد می شود. در این دسته از بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان اگر غشایی که اطراف سینوس را پوشانده تحریک بشود، سینوس ها متورم می شود.

علائم سینوزیت
1- سرفه های پی در پی
2- گرفتگی بینی و تخلیه شدن مداوم مخاط از آن
3- بوی بد دهان
4- درمان سینوزیت

اختلال گوش و حلق و بینی سینوزیت که معمولاً به دلیل عفونت ناشی از سرماخوردگی ایجاد می شود، با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان خواهد شد، ولی اگر سینوزیت کودک شما که جزو بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان به شمار می آید، به صورت مکرر و پی در پی عود می کند، بهتر است یک پزشک متخصص کودک شما را معاینه کند.
 

انواع اختلال های گلو و حلق در بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان کدام است؟

تونسولیت
ملتهب شدن لوزه ها به دلیل عفونت می تواند منجر به ایجاد اختلال گوش و حلق و بینی و بروز گلودرد بشود. این بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان معمولاً  در سنین 5 تا 15 سالگی رخ می دهد.
 
گلودرد (فارنژیت)
این اختلال گوش و حلق و بینی ملتهب و عفونی شدن ناحیۀ حلق و بخشی از گلو است و به دلیل بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا ایجاد می شود.

درمان گلودرد
گلودرد با اینکه بسیار شایع است، جزو بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان که جدی باشد نیست و به طور معمول بین 3 تا 10 روز علائم آن با مصرف آنتی بیوتیک ها بهبود خواهد یافت.
 
گرفتگی صدا

این اختلال گوش و حلق و بینی براثر عواملی مثل آلرژن ها و عفونت های حنجره ایجاد می شود و اگر بیش از 4 هفته طول بکشد و مدام پیشرفت کند، جزو بیماری های گوش و حلق و بینی کودکان محسوب می شود و باید به پزشک مراجعه کرد.


منبع: www.hopkinsmedicine.org


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.