واقع گرایی سازه گرا
نگاه کالینگوود به تاریخ در نهایت نگاهی ذهنی است و جهت عینی آن در جریان بازسازی اندیشه و بر پایه ماهیت دو گانه اندیشه به ظهور می رسد.
چهارشنبه، 1 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در این مرحله و با در دست داشتن الگوی کلی بررسی های تاریخی در دیدگاه معرفت شناختی واقع گرایی سازه گرا، می توان تبارشناسی را از این منظر به تماشا نشست و نقدهای وارد بر آن را بر شمرد. دو نقد نخست، بیشتر از موضع کلان معرفت شناختی- واقع گرایی سازه گرا، تبارشناسی را هدف قرار میدهند و دو نقد دوم، دشواری های روشی آن را مطرح می سازند.
مطالعه تبارشناسی های صورت گرفته توسط فوکو نشان میدهد که وی ابتدا با بررسی اسناد و مدارک تاریخی آغاز می کند. این بررسیها بسیار موشکافانه و دقیق صورت می گیرد و گاه آنچنان همراه با جزئیات است که می تواند فرد را کاملا قرنها به عقب بازگرداند و در متن حوادث قرار دهد. آغاز تکان دهنده کتاب "مراقبت و تنبیه"، یکی از همین ورودهای بی واسطه و جذاب به تاریخ است.. فوکو (۱۳۸۷ب، ترجمه سرخوش و جهاندیده)، بند نخست از اولین صفحه فصل نخست این کتاب را اینگونه آغاز می کند: «دامی ین به جرم سوء قصد به جان پادشاه در دوم مارس ۱۷۵۷ محکوم شد که در برابر در اصلی کلیسای پاریس به جرم خود اعتراف و طلب مغفرت کند و از آن جا با یک پیراهن و مشعلی از موم مشتعل به وزن نزدیک به یک کیلو در در یک گاری به میدان گرو برده شود و بر قاپوقی که در آنجا برپا شده، با انبری گداخته و سرخ سینه، بازوها، رانها و ماهیچه های ساقهایش شکافته شود، و دست راستش در حالی که در آن چاقویی را گرفته که با آن به جان شاه سوء قصد کرده، با آتش گوگرد سوزانده شود و روی شکاف های ایجاد شده در بدنش، سرب مذاب، روغن جوشان، صمغ گداخته و موم و گوگرد مذاب ریخته شود و سپس بدنش با چهار اسب کشیده و چهار شقه شود و اندام ها و بدنش سوزانده شود، خاکستر شود و خاکسترش به باد سپرده شود".» همچنین در صفحه دوازده همین کتاب آمده است: «گوگرد را افروختند اما آتش آن قدر کم جان بود که فقط سطح پوست دست را کمی سوزاند. سپس جلاد که آستین ها را تا باز و بالا زده بود، انبری فولادی تقریبا به طول نیم متر که به همین منظور ساخته شده بود برداشت و نخست عضله ساق پای راست، سپس ران و آنگاه دو بخش عضله ای بازوی راست و پس از آن سینه را شکافت».خاکستری نامیدن تبارشناسی نیچه و فوکو در مقابل تبارشناسی آبی پاول ری، همانگونه که در فصل دوم بیان شد، وابستگی این نوع تبارشناسی به واقعیتها و زمینه مند بودن آن را در مقابل ذهنی بودن تبارشناسی آبی نشان می دهد.همچنین تاکید فوکو بر اتکای به واقعیتهای تاریخی و اصرار وی برای شروع تبیین های خویش از صحنه های دقیق تاریخی، نشان از دغدغه وی نسبت به واقع گرایی در تحلیل هایش دارد. فوکو (۱۹۷۷) تلاش می کند تا مرز میان تبارشناسی های ذهنی و سازه ای و تبارشناسی خویش را روشن کند و معتقد است تبارشناسی وی رنگی خاکستری دارد. خاکستری بودن تبارشناسی فوکو، نشان از اتکای صبورانه آن بر اسناد خاکستری است. فوکو بیان می کند که «تبارشناسی بر روی کاغذهای قدیمی کار می کند که در هم و برهم و مغشوش اند، بر روی اسنادی که چرکنویس شده اند و بارها و بارها کپی شده اند» فوکو، ۱۹۷۷، ص ۱۳۹) و این امر حاکی از دغدغه تبارشناسی نسبت به واقعیتهاست.
این امر که میراثی بر جای مانده از نیچه است، در آثار فوکو، مولفهای پررنگ تر به شمار می آید. همانگونه که در فصل دوم نیز اشاره شد، یکی از مولفه های محوری تبارشناسی نیچه در مقابل تبارشناسی های دیگر، اتکای آن بر واقعیت هاست. این امر با تلاش فوکو مبنی بر دقت در بررسی شواهد و مدارک و با این جمله وی که «خوی تبارشناختی، خوی پوزیتیویسم فرخنده است» (فوکو، ۱۳۸۴، ترجمه پرهام، ص ۵۹)، در تبارشناسی های وی، نقشی محوری تر می یابد. ٣. خاکستری نامیدن تبارشناسی نیچه و فوکو در مقابل تبارشناسی آبی پاول ری، همانگونه که در فصل دوم بیان شد، وابستگی این نوع تبارشناسی به واقعیتها و زمینه مند بودن آن را در مقابل ذهنی بودن تبارشناسی آبی نشان می دهد.
منبع: تبارشناسی و تعلیم و تربیت، نرگس سجادیه، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، تهران، 1394
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
تبارشناسی و دغدغه واقع گرایی
شنبه، 4 آبان 1398
تصادفی بودن ادراکات
چهارشنبه، 1 آبان 1398
واقع نگری تبارشناسیهای فوکو
جمعه، 19 مهر 1398
ویژگیهای تبارشناسی فوکو
جمعه، 19 مهر 1398
بستر انجام تبارشناسی
جمعه، 19 مهر 1398
تبارشناس شدن نیچه
جمعه، 19 مهر 1398
تبارهای تبارشناسی
جمعه، 19 مهر 1398
آثار اندیشههای فوکو در تعلیم و تربیت
جمعه، 19 مهر 1398
مؤلفههای تفکر فوکویی
سهشنبه، 16 مهر 1398
فلسفه تعلیم و تربیت
سهشنبه، 16 مهر 1398
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها