جزئیات پنهان تحولات عراق

قریب به یک ماه است که اعتراضات نسبتا گسترده ای در شهرهای مختلف عراق روی داده و معترضان به شرایط حکومت کنونی، در خیابان ها به آتش افروزی و سر دادن شعارهای ضد حکومتی می پردازند. در این میان، آمریکایی ها با راه اندازی اتاق فکرهای مختلف و ایجاد موج برجسته سازی مشکلات اقتصادی تمام توان خود را به کار گرفته اند تا بر شعله آتش اعتراضات دمیده و آن را به بحرانی ملی و منطقه ای تبدیل کنند.
چهارشنبه، 8 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
جزئیات پنهان تحولات عراق
از نخستین روزهای حمله نظامی آمریکا به عراق در سال 2000 ویرانی های بسیاری در این کشور ایجاد شد که بی تردید سال های زیادی نیاز است تا بتوان رنگ و روی آبادی را به آن نشان داد اما مهم تر از این ویرانی ها، هدفی دیگر است که ایالات متحده در دستور کار خود قرار داده و تا به امروز با موفقیت های گسترده ای نیز همراه شده است. بحث تفرقه افکنی و امنیت زدایی یکی از اهداف اصلی سردمداران غربی، بالاخص آمریکا و عربستان در عراق بوده است. موضوعی که در 19 سال گذشته به روش های مختلف و با برنامه ریزی های ویژه و استفاده از مغزهای متفکر این حوزه به بهترین نحو به مرحله اجرا گذاشته شده است.

اختلاف افکنی در میان قبایل، گسترش فعالیت های گروه تروریستی داعش، تحریک کُردها، ایجاد شکاف میان شیعه و سنی و ده ها نمونه دیگر تنها گوشه ای از فعالیت های ایالات متحده آمریکا در راستای تجزیه عراق قلمداد می شود. باید توجه داشت که این روند، بهترین و مناسب ترین زمان است تا آمریکایی ها به دور از چشم مردم عراق و جهانیان علاوه بر غارت سرمایه های ملی این کشور؛ به ویژه نفت، جایگاه خود را در عراق و منطقه خاورمیانه به تثبیت رساند.
 

اقتصاد، پاشنه آشیل کشورها

با کمی ژرف اندیشی در می یابیم که همواره و در طول دوران مختلف، اقتصاد کشورها یکی از اهداف اصلی برای تحت سلطه قرار گرفتن بود تا جایی که تحلیلگران سیاسی و اقتصادی از آن با عنوان «پاشنه آشیل حکومت ها» یاد می کنند. در واقع هرگاه دولتی سعی بر افزایش قدرت خود در کشور دیگری داشت؛ چرخه اقتصاد آن را با اختلال همراه می کرد تا ضمن متزلزل سازی پایه های اقتصادی، استقلال را زدوده و وابستگی اقتصادی ایجاد کند.

کشورهایی همچون ایران و عراق که همواره دارای اقتصاد نفتی بوده و هستند، از جمله کشورهایی محسوب می شوند که با هدف قرار دادن نفت آنها، شرایط اقتصادی رو به بحران گذاشته و دیگر ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی را نیز تحت الشعاع خود را قرار خواهد داد و همین موضوع، بستر ساز سوء استفاده های بسیاری از این قبیل کشورها شده است.
 

بحران اخیر عراق

قریب به یک ماه است که اعتراضات نسبتا گسترده ای در شهرهای مختلف عراق روی داده و معترضان به شرایط حکومت کنونی، در خیابان ها به آتش افروزی و سر دادن شعارهای ضد حکومتی می پردازند. در این میان، آمریکایی ها با راه اندازی اتاق فکرهای مختلف و ایجاد موج برجسته سازی مشکلات اقتصادی تمام توان خود را به کار گرفته اند تا بر شعله آتش اعتراضات دمیده و آن را به بحرانی ملی و منطقه ای تبدیل کنند.انواع رسانه های دیداری و شنیداری، بالاخص فضای مجازی که عمدتا از سوی آمریکا و عربستان هدایت می شد، نقش بسزایی در آتش افروزی بحران اخیر عراق دارد. زمانی که آمریکا عدد «2 هزار اغتشاش گر» را «200 هزار معترض» اعلام می کند، نه تنها ماجرا را حادتر که دیگر افراد را ترغیب به پیوستن به آشوبگران می کند.یک تحلیلگر سیاسی انگلیسی درباره وقایع اخیر کشور عراق و عاملان اصلی این جریان معتقد است که سفارت خانه های انگلستان، ایالات متحده و عربستان در عراق بزرگ ترین اتاق فکر و منبع فتنه افروزی در این کشور محسوب می شوند. «رودنی شکسپیر» اذعان دارد که این سه کشور با حمایت از داعش و زمینه سازی برای جولان دهی این گروه تروریستی در عراق به، دامنه مشکلات داخلی آن را افزایش داده و سعی دارند تا مردم و معترضان را به سمت و سوی تجزیه عراق هدایت کنند و این روند درست در زمانی آغاز شد که عراق با کمک برخی کشورهای همسایه همچون جمهوری اسلامی ایران و برنامه ریزی های داخلی، در حال ترمیم و بازسازی زیرساخت های ویران شده در طول جنگ را داشت و ثبات و امنیت نسبی برقرار شده بود.

در واقع، آمریکا، انگلستان و عربستان به بهانه مقابله با گروه های تروریستی و ایجاد ثبات و امنیت در این کشور، به تفرقه افکنی، دو قطبی سازی و امنیت زدایی پرداخته اند تا استقلال این کشور را با اختلال همراه و به اهداف سلطه طلبانه خود نائل آیند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از عاملان اصلی اغتشاشات اخیر عراق، اسرائیل، آمریکا و انگلستان برنامه ریزان و تحریک کنندگان این اغتشاشات و امارات و عربستان پشتیبانان مالی آن بوده اند.

البته در میان معترضان، هستند افرادی که خواسته های به حقی همچون ایجاد اشتغال، مبارزه با فساد مالی مسئولین و... را دارند اما از آن جایی که عمده معترضان تحت تاثیر بنگاه هاب خبر پراکنی غرب قرار گرفته ند، این اعتراضات تحریف شده و جنبه امنیتی به خود گرفته است.

باید توجه داشت که بسیاری از صاحب نظران سیاسی معتقدند؛ هدف اصلی اغتشاش و تشویش آفرینی در عراق تخریب و تحریف نظام سیاسی این کشور که نظامی شیعی است بوده و در ادامه آن بر هم زدن مراسم مذهبی اربعین که از سوی مسلمانان سراسر جهان انجام گرفته و نماد عظیمی از وحدت میان شیعه و سنی است. به همین دلیل مرکزیت حوادث اخیر، شهرهای شیعه نشین عراق انتخاب شده تا سطح مقاومت و ایستادگی به حداقل رسد.

حائز اهمیت آن که، پیش تر دستگاه های امنیتی عراق از طرح براندازی نظام عراق با عنوان «تابستان داغ در 2019» پرده برداشته بودند و به دلیل لو رفتن عملیات زمان آن با کمی تاخیر همراه شد و بی تردید اگر در اوایل سال، طرح اصلی این فتنه لو نمی رفت، در حال حاضر با مشکلات به مرتب شدیدتر و بحرانی تری در عراق مواجه بودیم.
 

نقش رسانه در اغتشاشات عراق

انواع رسانه های دیداری و شنیداری، بالاخص فضای مجازی که عمدتا از سوی آمریکا و عربستان هدایت می شد، نقش بسزایی در آتش افروزی بحران اخیر عراق دارد. زمانی که آمریکا عدد «2 هزار اغتشاش گر» را «200 هزار معترض» اعلام می کند، نه تنها ماجرا را حادتر که دیگر افراد را ترغیب به پیوستن به آشوبگران می کند.

رسانه های آمریکایی و سعودی با بزرگ نمایی آمار مجروحان و کشته شدگان سعی در ملتهب سازی جوّ کشور عراق داشته و بزرگ ترین عامل بی ثباتی در این کشور را جمهوری اسلامی ایران معرفی می کند.

بر اساس آمار منتشر شده، 79 درصد از توئیت هایی که با مضمون تحریک به خشونت و اعتراض داشته، از سرورهایی در عربستان سعودی ارسال شده و بیشترین آمار مربوط به #العراق_ینتفض (عراق_به_پا_می‌خیزد) بوده است. در این راستا «نیویورک تایمز» اعلام کرد که عربستان سعودی تشکیلاتی با عنوان «مزرعه تزول» با هدف انتشار اخبار هدفمند و برنامه ریزی شده در ریاض راه اندازی کرده است که جمال خاشقچی قصد داشت در عملیاتی با عنوان «زنبورهای الکترونیک» با «مزرعه تزول» مقابله و از فجایع احتمالی آن جلوگیری کند و آغاز این مقابله را چندی پیش از ترور از سوی بن سلمان در فضای توئیتر اعلام کرده بود.
 

پی‌نوشت:

1. جزئیات ناگفته‌ای از پشت‌پرده اعتراضات در عراق، خبرگزاری تسنیم
2. نقش واشنگتن در بحران های عراق چیست؟، شبکه العالم
3. دست‌ های پشت پرده بحران عراق، روزنامه دنیای اقتصاد
4. آخرین تحولات عراق ۶ روز پس از آغاز دور دوم اعتراضات، مشرق نیوز
5. صدر، عبدالمهدی را به استیضاح و برکناری تهدید کرد، تابناک


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.