علائم بارداری و جنسیت جنین

دوست دارید قبل از سونوگرافی جنسیت فرزندتان را بدانید؟ راه‌هایی وجود دارد که به شما می‌گوید چطور این کار را انجام دهید. با این راه‌ها آشنا شوید.
پنجشنبه، 16 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علائم بارداری و جنسیت جنین

علائم بارداری و جنسیت جنین چرا مهم است؟

قضیه مهم شدن علائم بارداری و جنسیت جنین به خیلی سال پیش برمی‌گردد؛ زمانی که اجداد ما پیش از زایمان راهی برای تشخیص جنسیت جنین نداشتند و پسردار شدن هم ارزش بیشتری نسبت به دختر دار شدن داشت؛ البته قاعدتا نه برای همه. از همین زمان بود که همه به دنبال رابطه علائم بارداری و جنسیت جنین بودند تا بتوانند زودتر از روز زایمان متوجه دختردار یا پسردار شدنشان شوند.

امروزه اهمیت این قضیه بیشتر به ترجیح والدین برای پسردار یا دختر دار شدن برمی‌گردد؛ اینکه چه عواملی باعث می‌شود فرزندشان دختر شود یا پسر برای خیلی‌ها جذابیت دارد؛ به خصوص برای علاقمندان به یک جنسیت.


جنسیت جنین و نقش اساسی پدر

قبل از بررسی رابطه علائم بارداری و جنسیت جنین بهتر است ابتدا اطلاعاتی درباره نقش پدر و مادر روی دختر یا پسر شدن فرزند به دست آورد. این مسئله به تعیین جنسیت جنین هم کمک می‌کند.

احتمالا شما هم شنیده‌اید که دختر شدن یا نشدن جنین به یک کروموزوم بستگی دارد و آن کروموزوم Y است. کروموزوم‌ها شامل X و Y هستند. زمانی که دو ایکس کنار هم قرار بگیرند، نتیجه لقاح به ایجاد جنین دختر منجر می‌شود و زمانی که ایکس کنار Y قرار بگیرد، جنسیت جنین به سمت پسر بودن خواهد رفت.

از آنجایی که تنها جنس مذکر است که دارای کروموزوم Y است، طبیعی است که این پدر است که روی دختر یا پسر شدن جنین تاثیر می‌گذارد و مادر نقشی روی تعیین جنسیت جنین نخواهد داشت.


زمان رابطه جنسی و تاثیر آن بر جنسیت جنین

برخی می‌گویند جفت کروموزومی حاوی X آهسته‌تر از جفت کروموزومی حاوی Y عمل می‌کند؛ اما مدت زمان بیشتری در اندام تولید مثل زنان باقی می‌ماند. به همین دلیل گفته می‌شود کروموزوم دختر کند؛ ولی قوی‌تر است و کروموزم پسر ضعیف‌تر؛ اما سریع‌تر. همین عده اعتقاد دارند با دانستن این نکته می‌توان به تعیین جنسیت جنین رسید؛ حتی قبل از شکل گرفتن رابطه علائم بارداری و جنسیت.

به این منظور احتمال پسر شدن جنین کسانی که در روز تخمک‌گذاری رابطه جنسی دارند، بیشتر است چون کروموزوم Y می‌تواند سریع‌تر خودش را به تخمک برساند و اگر همین رابطه دو تا سه روز قبل از تخمک گذاری انجام شود؛ احتمال دختر شدن جنین افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر رابطه جنسی مدت زمان بیشتری نسبت به روز تخمک گذاری انجام شود؛ چون ممکن است کروموزوم قوی X در اندام تناسلی زن باقی مانده باشد، احتمال دختر شدن جنین بیشتر خواهد شد.

به عبارت دیگر چنانچه رابطه جنسی در نزدیکی زمان تخمک گذاری انجام شود، احتمال پسر بودن جنین بیشتر است؛ به خصوص که ترشحات دهانه رحم رقیق‌تر است و حرکت اسپرم‌های حاوی کروموزوم Y را راحتتر می‌کند؛ اما اگر نزدیکی سه تا چهار روز قبل از تخمک گذاری اتفاق بیفتد، احتمال دختر شدن جنین افزایش می‌یابد و مدتی بعد از بروز علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح سایر علائم نیز خودشان را نشان خواهند داد. بنابراین اگر در روزهای تخمک گذاری نزدیکی کرده‌اید؛ احتمالا فرزندتان پسر است و اگر با کمی فاصله این کار را انجام داده‌اید، با احتمال بیشتری دختر دار خواهید شد.
 

علائم بارداری و جنسیت جنین

 علائم بارداری پسر

بسیاری افراد اعتقاد دارند که علائم بارداری پسر شامل موارد خاصی می‌شود که تشخیص جنسیت جنین را قبل از سونوگرافی ممکن می‌کند. علائم بارداری و جنسیت پسر شامل موارد زیر می‌شود؛ فقط به خاطر داشته باشید که این موارد از نظر علمی ثابت نشده‌اند:
وضعیت شکم مادر: بعضی معتقدند اگر شکم به سمت پایین باشد و فرمش به بیضی شباهت پیدا کند، جنین پسر خواهد شد.

تیر کشیدن سمت راست شکم در بارداری: عده‌ای اعتقاد دارند تیر کشیدن سمت راست شکم در بارداری می‌تواند دلیلی بر پسر بودن جنین باشد.

ضربان قلب پایین‌تر: تعداد ضربان قلب پایین‌تر از 140 در دقیقه می‌تواند نشان دهنده پسر بودن جنین باشد.

ویار شور: اگر ویار خوراکی‌های شور می‌کنید، احتمال جنین پسر در شکم دارید.

ادرار روشن: اگر رنگ ادرارتان روشن است، احتمالا بچه پسر خواهد شد.

رشد موهای زائد: جنین پسر سرعت رشد موهای زائد مادر را بالا می‌برد.

احساس سرما در بارداری: اگر پاهایتان بیشتر وقت‌ها سرد است؛ ممکن است جنین پسر باشد.

به خاطر داشته باشید مواردی مثل رنگ ادرار به میزان آب دریافتی شما بستگی دارد و وضعیت و شکل شکم می‌تواند به سن مادر مربوط شود؛ به همین دلیل این موارد اساس علمی ندارند و نباید روی آن‌ها حساب کنید. در عوض دنبال موارد تایید شده و علمی علائم بارداری باشید و نتیجه نهایی را به عهده سونوگرافی بگذارید.


علائم بارداری دختر

علائم بارداری دختر از دید مردم و قدیمی‌ها شامل موارد زیر می‌شود: این موارد هم مثل علائم بارداری پسر پایه و اساس علمی ندارند:
وضعیت شکم مادر: اگر شکم مادر رو به بالا باشد و حالت کروی داشته باشد، جنین دختر است.

رنگ ادرار: اگر رنگ ادرار مادر تیره باشد، جنین دختر است.

ویار شیرین: چنانچه مادر به خوردن خوراکی‌های شیرین تمایل داشته باشد، جنین دختر است.

تعداد ضربان قلب: اگر تعداد ضربان قلب جنین بالاست، شاید فرزندتان دختر باشد.

چرب شدن پوست: اگر پوستتان چرب شده و آکنه می‌زنید، شاید جنین دختر باشد.

تلخ شدن دهان و جنسیت جنین: از جمله باورهای عمومی دیگری بعضی معتقدند نشانه دختر بودن جنین است؛ تلخ شدن دهان در بارداری است.


کدام علائم را جدی بگیریم؟

ربط دادن هر علامتی به علائم بارداری و تعیین جنسیت می‌تواند به راحتی درست یا اشتباه باشد. شانس دختر و پسر شدن هر کدام 50 درصد است و معمولا وقتی یکی نباشد؛ دیگری هست. با وجود این علاقه گذشتگان ما باعث به وجود آمدن خرافات و باورهای اشتباهی شده است که خیلی وقت‌ها باعث ناراحتی مادران و اطرافیانشان می‌شود. مواردی که علم به عنوان عوامل تاثیر گذار بر بارداری تعیین کرده است؛ مشخص هستند و ربطی به خارش بدن در بارداری و جنسیت جنین یا سردرد در بارداری و جنسیت جنین ندارد.

بسیار پیش آمده است که کسی که پسردار بوده آکنه زده است یا دچار درد سمت راست شکم بوده؛ بنابراین چنین مواردی جز از جنبه تفریحی قابلیت بررسی و پرداخته شدن ندارند. همان طور که موارد زیر هم تعیین کننده جنسیت جنین نیستند:
نفخ در بارداری و جنسیت جنین
گرسنگی زیاد در بارداری و جنسیت جنین
تلخ شدن دهان در بارداری و جنسیت جنین

این موارد و سایر گزینه‌های مشابه مثل احساس سردرد و ربط دادن آن به جنسیت جنین هیچ گونه پایه و اساس علمی ندارد و جز گمراه کردن پدر و مادر و اطرافیان نقشی ایفا نمی‌کند. بنابراین چه خودتان باردار هستید و چه فرد بارداری در اطرافتان است، عملیات تعیین جنسیت جنین را تا قبل از سونوگرافی متوقف کنید؛ وگرنه ممکن است در حالی که به دختر بودن جنین دلبسته‌اید؛ متوجه پسر بودن او شوید یا برعکس.
 

علائم بارداری و جنسیت جنین

سونوگرافی تعیین جنسیت

بهترین و مطمئن‌ترین راه برای تشخیص دختر یا پسر بودن بچه، ربط دادن علائم بارداری و جنسیت جنین نیست؛ بلکه سونوگرافی به موقع تعیین جنسیت است. اما چه وقت باید سونوگرافی تعیین جنسیت را انجام داد؟

با دانش جدید و دستگاه‌های پیشرفته امروزی می‌توان در هفته دهم بارداری سونوی تعیین جنسیت را انجام داد؛ ولی نمی‌توان به اندازه سونوی هفته 18 بارداری یا هفته 20 بارداری به آن اطمینان کرد.


جواب اشتباه سونوگرافی تعیین جنسیت

عوامل زیر می‌تواند روی عدم تشخیص درست جنسیت جنین تاثیرگذار باشد:
وضعیت قرار گیری جنین ممکن است امکان تشخیص جنسیت را برای پزشک فراهم نکند.

قدیمی بودن دستگاه‌های سونوگرافی یا خراب بودنشان می‌تواند جنسیت را اشتباه نشان دهد.

اگر وزن مادر بالا باشد، دقت نتیجه سونوگرافی پایین می‌آید.

سونوگرافی زودتر از موعد احتمال خطا را افزایش می‌دهد.

با وجود اینکه ممکن است خطاهایی در زمینه تشخیص جنسیت جنین در سونوگرافی پیش بیاید؛ باز هم احتمال خطا نسبت به باورهای خرافاتی بسیار پایین است؛ باورهایی مثل آزمایش حلقه برای تعیین جنسیت یا استفاده از وایتکس برای تعیین جنسیت!

منبع: نی نی سایت


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.