وقتی گیاهان شگفتی می‌آفرینند

به اطراف خود بنگرید، شاید در نگاه اول، همه چیز معمولی به نظر برسد، گویی همه چیز خیلی ساده به وجود آمده است. به عنوان مثال به درختان، گل‌ها و گیاهان نگاه کنید. انگار خیلی عادی رشد کرده و شکل گرفته‌اند. اما اصلاً اینگونه نیست. نگاهی به نظم و اشکال هندسی شگفت انگیز آنها، خبر از چیز دیگری می‌دهد.
سه‌شنبه، 12 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وقتی گیاهان شگفتی می‌آفرینند
شاید فکر کنید شاخه ها، برگ‌ها و گل‌ها به صورت تصادفی و بدون هیچ نظمی رشد می‌کند. اما حقیقت این است که همه شاخه‌ها، برگ‌ها، ساقه‌ها و گلبرگ‌ها طبق قوانین ثابت و اندازه‌های بسیار دقیقی رشد می‌کنند. هر جای طبیعت را که نگاه کنید الگویی وجود دارد. یکی از رایج‌ترین الگو‌ها دنباله فیبوناتچی است. این دنباله اولین بار صد‌ها سال پیش از میلاد، توسط ریاضیدان هند باستان توضیح داده شد، اما به نام ریاضیدان ایتالیایی لئوناردو فیوبانتچی نامگذاری شد. کتاب فیبوناتچی در قرن سیزدهم منتشر شد و این دنباله سحرآمیز را به دنیای غرب معرفی کرد.

دنباله فیبوناتچی بسیار ساده است. هر عدد این دنباله مجموع دو عدد قبلی است، بنابراین با ۱،۱،۲،۳،۵،۱۳،۲۱ آغاز می‌شود و تا بی نهایت ادامه دارد. این دنباله آنقدر در طبیعت دیده می‌شود که به سختی می‌توان گیاه یا میوه‌ای پیدا کرد که بر اساس آن نباشد. مثلا محل قرارگیری برگ‌ها روی ساقه براساس دنباله فیبوناتچی است تا هر برگ بیشترین دسترسی را به باران و نور خورشید داشته باشد. همین قانون در مورد میوه کاج، دانه‌های آفتابگردان، آناناس و کاکتوس هم صدق می‌کند. همه گیاهان به نوعی هندسی هستند. اما گیاهانی هم هستند که هندسه شان مشخص‌تر از بقیه است.


کلم بروکلی رومانسکو

کلم بروکلی رومانسکو به رنگ سبز روشن و برجسته است و بافت آن در مقایسه با گل کلم معمولی به عنوان سبزیجات تردتر است.

وقتی گیاهان شگفتی می‌آفرینند


کراسولا معبد بودا (Crassula ‘Buddha’s Temple’)

کراسولا معبد بودا در سال ۱۹۵۹ از پیوند دو گیاه به وجود آمد. اما چون سرعت رشد آن کم است صرفه اقتصادی ندارد و هرگز به صورت انبوه تکثیر نشد. بنابراین با اینکه بیش از ۵۰ سال از پیدایش آن می‌گذرد هنوز کمیاب است. این گیاه تا ۱۵ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌های نازک و مسطح آن به رنگ خاکستری مایل نقره‌ای تا سبز مایل به خاکستری نزدیک به هم رشد می‌کنند و از لبه‌ها تا می‌شوند و یک ستون نسبتا مربعی را تشکیل می‌دهند.

وقتی گیاهان شگفتی می‌آفرینند


آلوئه پولیفیلا(Aloe polyphylla)

آلوئه پولیفیلا بومی دامنه‌های کوهستانی آفریقای جنوبی است. آب و هوای این منطقه در تابستان سرد و در زمستان پوشیده از برف است. به دلیل تقارن خیره کننده این گیاه مارپیچ پنج نقطه‌ای، معمولا به چشم گیاه تزئینی به آن نگاه می‌کنند اما پرورش آن بسیار سخت است و اگر از زیستگاه طبیعیش جدا شود می‌میرد. خرید یا جمع آوری این گیاه در آفریقای جنوبی جرم محسوب می‌شود.

وقتی گیاهان شگفتی می‌آفرینند


گل کوکب

۴۲ گونه گل کوکب وجود دارد که قطر گل‌هایشان از ۵ سانتیمتر تا ۳۰ سانتیمتر متغیر است.

وقتی گیاهان شگفتی می‌آفرینند


آفتابگردان

دانه‌های آفتابگردان از مارپیچ فرما پیروی می‌کنند که براساس دنباله فیبوناتچی است.

وقتی گیاهان شگفتی می‌آفرینند


کلم قرمز

اگر کلم قرمز را به صورت افقی نصف کنید مارپیچ فیبوناتچی را در آن می‌بینید.

وقتی گیاهان شگفتی می‌آفرینند


پلسی فورا آسلیفورمیس (Pelecyphora aselliformis)

لاین گیاه سبز خاکستری و گرد، برآمدگی‌های تختی در اطرافش دارد که در یک مارپیچ چیده شده اند. این گیاه تا ۱۰ سانتیمتر رشد می‌کنند و گل‌های بنفشی به قطر ۳ سانتیمتر دارد. این گیاه نسبتا نادر است و تنها در شمال مکزیک یافت می‌شود

وقتی گیاهان شگفتی می‌آفرینند


گل موزاییک (Ludwigia sedioides)

گل موزاییکی یک گیاه چندساله است که در جا‌های مرطوب و باتلاقی رشد می‌کند. این گیاه بومی برزیل و ونزوئلا است.

وقتی گیاهان شگفتی می‌آفرینند


سنبل ختایی

این گیاه بومی مناطق معتدل و نیمه قطبی نیمکره شمالی است و تا ایسلند و لاپلند می‌رسد. آن‌ها یک تا ۳ متر رشد می‌کنند و گل‌های سفید یا سفید مایل به سبز دارند.

وقتی گیاهان شگفتی می‌آفرینند


منبع: سایت برترینها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.