دوگانگی غرب و اسلام درباره زن
زن فعال غربی، در کشور خود - که به دور از چهره آشکار استعماری قرار داشت - برای جنبش واقعی زن عرب مسلمان در دوره نهضت حکم الگو و منبع الهام و اقتباس را داشت.
چهارشنبه، 13 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اشغالگری انگلستان سایر موضوعات را تحت الشعاع قرار داد و مجال واقعی برای به دست آوردن همدلی مصریان مسلمان به سود مسئله زن وجود نداشت مگر ربط دادن نقش زن در جامعه به مبارزه برای استقلال ملی و گفتمان مخالف استعمار و این حتی پس از عقب نشینی اشغالگران ادامه یافت. زیرا بانوان نویسنده دریافتند انتقاد شدید از سنت های جامعه شان تنها تأثیر منفی بر قضیه زن به جا می گذارد و مسئله خیانت فرهنگی انگیزه ای شد برای جستجو جهت یافتن راه حل های ملی گرایانه.
در مقابل این نوع تعامل منفی میان زن مصری و غرب، در همان زمان غرب بر جنبش زنان تأثیر دیگر و متفاوتی گذاشت: زن فعال غربی، در کشور خود - که به دور از چهره آشکار استعماری قرار داشت - برای جنبش واقعی زن عرب مسلمان در دوره نهضت حکم الگو و منبع الهام و اقتباس را داشت. یکی از مورخان معاصر قیام ۱۹۱۹ درباره آن رویکرد برای ما توضیح میدهد و به این نکته اشاره می کند که الگوی زن غربی یکی از عواملی بود که الهام بخش خروج انقلابی و پر سر و صدای زنان مصر به خیابانها در خلال قیام ۱۹۱۹ گردید. او می گوید: آنها خواهران غربی خود را در جریان جنگ دیده بودند که مبارزه می کردند و برای خدمت به وطنشان و کمک به هموطنانشان با انسانیت می کوشیدند و برای کاستن از گرفتاری های میهن و تسکین زخمهایش تلاش می کردند. و سپس شنیدند که زنان غربی به کرسیهای وکالت و مناصب بالا دست یافتند. این شور و هیجان، آنها را که شخصیتشان شکل گرفته بود مهیا ساخت و آماده کرد تا به مجرد اولین حرکت یا حادثه ای که عواطفشان را به هیجان آورد و اذهانشان را بیدار کند، آماده انفجار و خروج از جمود گذشته شوند».
در عرصه گفتمان، رابطه میان گفتمان زن و گفتمان فرهنگ غرب، همان تناقض و پیچیدگی را نشان میداد که در رابطه واقعیت و فرهنگ نوین عربی با تأثیر غرب در آمیخته بود. از نگاه به غرب به عنوان یک تهدید فرهنگی مستقیم نسبت به فرهنگ و هویت بومی] تا به عنوان الگوی پیشرفت و کارایی. جریان ناسیونالیست سکولار على رغم خصومت با استعمار، نمایانگر موضع شیفتگی نسبت به فرهنگ غرب تا حد از خود بیگانگی فرهنگی، دعوت به ادغام شدن در فرهنگ غرب، جدا شدن از هویت موروثی و یا حتی دگرگون ساختن آن با ادعای تناقض آن با قابلیتهای تحول و کارآمد سازی بود که در اصل با الگوی غربی مقایسه می شوند. لیلی احمد شخصیت شگفتی ساز و منحصر به فرد این گفتمان شایع قدرتمند در فرهنگ عرب و اسلام از عصر نهضت است. این نویسنده خاطر نشان می سازد على رغم گذشته تاریک زن در تاریخ و فرهنگ غرب که از نظر تاریخی دو دشمن برایش علم کرد که عبارتند از:
زن در داخل و مسلمانان (کفار) در خارج، زنان فمینیست غرب به دنبال اندیشه دعوت به رها کردن کلیت میراث غرب و پذیرش مطلق فرهنگ دیگر به عنوان منبع الهام نرفتند بلکه کوشیدند با این میراث وارد تعامل شوند و ارتباط انتقادی سازنده را با آن بر اساس شروطشان برقرار کنند. زیرا به طور کامل جدا شدن از میراث یک فرهنگ معین اگر غیر ممکن نباشد، کاری است نامعقول. نویسنده بر این اساس با شگفتی به رویکرد این اصلاح طلبان که خواستار بهبود وضعیت زن بودند اشاره می کند که در جدال پیرامون زن در جهان اسلام - همانند بسیاری از فرنگهای غیر غربی - به رهایی از اقدامات ریشه دار بر ضد زن و غیر قابل اصلاح فرهنگ محلی و پذیرش عادات و باورهای غربی دعوت می کردند . بنابراین هدف در اینجا نزدیک شدن به الگوی غرب است و وسیله، دور شدن از فرهنگ خاصی که در فرهنگ اسلامی متجلی است. این گرایش در آثار بسیاری از نویسندگان بروز کرد به عنوان مثال نام می بریم از سلامه موسی و اسماعیل مظهر و از آنجایی که اغلب نمایندگان این رویکرد از ترس تحریک جریان غالب بر ضد خود از دعوت صریح به ترک اسلام اجتناب می کردند، با اتخاذ چندین روش به فریبکاری متوسل شدند از جمله جاهل شمردن دشمن فرهنگی که او را مورد حمله قرار می دادند و او را به عقب ماندگی وصف می کردند یا مثبت سخن گفتن از نقش اسلام در ترفیع و ترقی تاریخی جامعه و زن ضمن تأکید بر دشواری استمرار ایفای آن نقش در سایه متغیرات عصر جدید. به عبارت دیگر اینها دیدگاه خود را بر مبنایی ارائه کردند که می توانیم آن را قرائت اسلام مطابق با زمان بنامیم که آن را از مفهوم ماهوی اش در نزد مسلمان تهی می کند و آن عبارتست از کل نص قرآن و حقانیت مطلق آن به عنوان متنی که «ما فوق تاریخ» است. شاید بارزترین نمونه این رویکرد بررسی و ارزیابی نقش اسلام در قبال زن توسط اسماعیل مظهر باشد در کتاب «مطرود ستمکاران زن در عصر دموکراسی».
در مقابل این نمونه می بینیم که جریان اسلامگرا در مقابل الگوی غرب موضع انتقادی می گیرد. البته جریان اسلامگرا به نوبه خود به دو خط مشی منشعب می شود که در رویکرد خود اختلافات اساسی با هم دارند. چرا که جریان سلفی و سنتی، الگوی غرب را در زمینه آنچه که به زن مربوط می شود به طور کامل رد می کند، نسبت به هر گونه گفتمان در خصوص زن کاملا تردید دارد و آن را تهی از هر نوع فضیلت میداند و به آن به عنوان منبع ناهنجاری های اجتماعی می نگرد. شاید بارزترین نمونه های این رویکرد آثار محمد طلعت حرب باشد.
منبع: زن و جوامع عرب در طول یک قرن، منی ابوالفضل، مترجم دکتر هومن ناظمیان، مؤسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ اول، طهران، 1394
مقالات مرتبط
ازدواج مقدس اما پرمشکل
تعریف عام ازدواج
قوانین مزاحم را تغییر دهیم
زنان برای مدیریت به دنیا آمده اند
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
الگوی اصلاح طلبی
چهارشنبه، 13 آذر 1398
نقش زن در محدوده خانواده و همسر
يکشنبه، 5 اسفند 1386
وظیفه اصلی زن در خانواده و جامعه
يکشنبه، 5 اسفند 1386
توجهات پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله و سلم) نسبت به حقوق و شخصيت زن
يکشنبه، 5 اسفند 1386
برترين بانوى جهان
يکشنبه، 5 اسفند 1386
زن خاستگاه عاطفه
يکشنبه، 5 اسفند 1386
جايگاه زن در دنياى كنونى غرب
يکشنبه، 5 اسفند 1386
ميوه اى با طبع سرد و خواص بسيار
پنجشنبه، 2 اسفند 1386
حجاب ريشه در تاريخ كهن ايران زمين دارد
سهشنبه، 30 بهمن 1386
حجاب ؛ حريم و كرامت زن مسلمان
سهشنبه، 30 بهمن 1386
تازه های مقالات
توصیههای ویژه مقام معظم رهبری برای پیروزی جبهه مقاومت
تمثیلات و مصادیق قرآنی صهیونیسم
5 ابزار ضروری برای زنده ماندن در صعودهای زمستانی
تحصیل در آلمان: فرصتی برای ساختن آیندهای بهتر
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه: راهنمای کامل برای متقاضیان ایرانی
بوستان موشها و تاثیر آن در ترک و درمان اعتیاد
خوشنویسی در جهان اسلام
سامریهای منافق در جامعه امروز
پیوند خوشنویسی در هنرهای مختلف
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بیشترین بازدید هفته
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
خلاصه ای از زندگی مولانا
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نحوه خواندن نماز والدین
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
موارد بیشتر برای شما
توصیههای ویژه مقام معظم رهبری برای پیروزی جبهه مقاومت
رهبر انقلاب: سلطهگران توانایی ملتها را انکار میکنند
بسیج یک شبکهسازی فکر و فرهنگیست
رهبر انقلاب: بسیج از فرهنگ ما جوشید
ای رهبر آزادهام، آمادهام آمادهام
رهبر انقلاب: بسیج در هیچ نقطه ای از عالم وجود نداشت
حضور برخی از هنرمندان در دیدار با رهبر انقلاب
مداحی آهنگران در دیدار بسیجیان با رهبر انقلاب
حضور سردار سلامی و قاآنی در دیدار رهبر انقلاب با بسیجیان
روایت یک شاهد عینی از دقایق اول انفجار پیجرها در لبنان
آیین استقبال از ۱۲ شهید گمنام دفاع مقدس در شیراز
حملات حزبالله به تلآویو با پهپادهای ابابیل و موشکهای فادی ۶ و قادر ۲
نماهنگ/ یادگار گرانبهای امام(ره)
آتشگرفتن موتور هواپیما در فرودگاه آنتالیا
آخرین عملیات پاسدار ۲۶ ساله برای نجات جان ۳ بیمار