راز گنبدهای فیروزه ای

زیارت امامزادگان همواره از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار بوده و بر این امر تاکید فراوان صورت گرفته است. امام‌زادگان، نمایندگان اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند و به‌دلیل نزدیکی و مقامی که نزد خداوند به‌دست آورده‌اند، همانند یک ویتامین معنوی برای ما عمل می‌کنند.
يکشنبه، 17 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راز گنبدهای فیروزه ای

محله‌های ما

زمانی‌که شما به محله‌ی جدیدی منتقل می‌شوید، سراغ نانوایی، میوه‌فروشی، بازارچه، مسجد و مدرسه را از قدیمی‌های آن‌جا می‌گیرید تا به نیازهای خودتان پاسخ بدهید. این کار عاقلانه باعث می شود تا برای برنامه‌ریزی با مشکل کم‌تری روبه‌رو شوید و بتوانید سریع‌تر به اهداف خود برسید. در محله‌های جدید یکی از چیزهایی که نظرتان را جلب می‌کند و بدون هیچ پرسشی شما را به سوی خودش می‌کشاند، وجود مکان‌های خاصی است که به سبک معماری سنتی و دینی با گنبد و گاهی مناره چشم‌نوازی می‌کنند. در نگاه اول، همه می‌دانند که این مکان متفاوت است و در نگاه دوم، احتمال می‌دهند زیارتگاه امام‌زاده‌ای در محل وجود داشته باشد و به‌همین‌دلیل، دنبال جواب سؤال‌شان می‌روند. اما یک نگاه مهم در این‌جا گم شده است: زیارت امام‌زادگان به کدام نیاز ما پاسخ خواهد داد؟
 

راز آرامش

هر‌یک از مکان‌هایی که در آن قدم می‌گذاریم، احساس خاص خودش را به ما منتقل می‌کند؛ مثلاً شما از حضور در کنار دریا، احساس بزرگی و بی‌انتهایی را دریافت می‌کنید، از حضور در بالای کوه، احساس نگاه‌های شکوهمند را دنبال می‌کنید و از حضور در یک مکان مذهبی، احساس آرامش را تجربه خواهید کرد. مکان‌های مقدّس مانند امام‌زادگان و مساجدی که در آن به عبادت مشغول می‌شویم، موجی از اطمینان خاطر و آرامش را به سوی ما سرازیر و ما را شیفته‌ی خود می‌کنند. زمانی‌که ما در صحن و سرای باشکوه یک امام‌زاده قدم می‌زنیم و آن‌گاه که در گوشه‌ای از حرم به دل خود توجه می‌کنیم، به‌خوبی می‌توانیم تفاوت آرامش معنوی با دیگر آرامش‌ها را متوجه شویم.
 

فرصت تفکّر

مکان‌های باستانی و تاریخی، فرصتی برای تفکر ما درباره‌ی گذشتگان است. هر‌یک از امام‌زادگان نیز سرنوشتی تاریخی با خود دارند که با حضور در حرم آن‌ها می‌توان به دنیای بزرگ‌تری از اندیشه متّصل شد؛ دنیایی که در آن الگوهای متفاوتی مقابل ما قرار می‌گیرند؛ انسان‌های بزرگی که با مبارزه علیه ستم‌گران زمان به شهادت رسیدند و ماندگار شدند یا از راه بندگی خداوند توانستند محبوبیت ماندگار پیدا کنند و مقام شایسته‌ای به‌دست آورده‌اند که پس از سال‌ها مردم به کمک آن‌ها آرزوهای‌شان را از خداوند درخواست می‌کنند. امام‌زادگان آینه‌های نابی هستند که همیشه به ما اعلام می‌کنند شما هم می‌توانید راز ماندگاری را با بندگی خوب خدا به‌دست آورید.
 

ارتباط با نمایندگان

امام‌زادگان، نمایندگان اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند. هر‌یک از زیارتگاه‌ها مانند شعبه‌ای از یک مجموعه‌ی بزرگ هستند که شما با حضور در آن‌ها می‌توانید هدف‌های بزرگ و موفقیت‌های دست‌یافتنی خودتان را آسان‌تر دنبال کنید. خداوند از ما خواسته که برای رسیدن به او از واسطه‌ها کمک بگیریم و پیامبر خدا، خانواده‌ی او و کسانی که از نسل این خانواده‌ی بزرگ هستند، واسطه‌هایی هستند که ما را به خدا و خوبی‌ها نزدیک‌تر می‌کنند. برخی امام‌زادگان مانند حضرت معصومه(ع) در قم و حضرت شاهچراغ در شیراز به‌خوبی برای همه شناخته شده‌اند؛ ولی تفاوتی بین نماینده بودن در دیگر امام‌زادگان نیست و ما می‌توانیم با مطالعه‌ی زندگی‌نامه‌ی هریک به بزرگی موقعیت آنها پی ببریم و بهره‌ی معنوی‌مان را از آن بزرگان داشته باشیم.
 

گنبدهای فیرزوه‌ای

معمار‌ی اختصاصی حرم‌ها و زیارتگاه‌ها برای خیلی‌ها قابل‌توجه است؛‌ به‌ویژه نوجوان‌هایی که ذوق هنری دارند، توجه بیش‌تری به رنگ‌آمیزی، کاشی‌کاری و سنگ‌نوشته‌ها دارند. هنر معماری اسلامی، به‌خوبی نشان‌گر این مسئله‌ی مهم است که همه‌چیز به خداوند می‌رسد و راه رسیدن به خدا، چه در رنگ، چه در سنگ، چه در نوشته‌ها، همگی سرشار آرامش‌ هستند؛ به‌همین‌دلیل، در ترکیب رنگ‌های زیارتگاه‌ها بیش‌تر از رنگ‌های آرام‌بخش مانند فیروزه‌ای و سبز استفاده شده است.
 

ویتامین‌های معنوی

هر‌یک از شخصیت‌هایی که ما به زیارت‌شان می‌رویم، به‌دلیل نزدیکی و مقامی که نزد خداوند به‌دست آورده‌اند، همانند یک ویتامین معنوی برای ما عمل می‌کنند. در سفارش بزرگان آمده است که هرجا امام‌زاده‌ای وجود دارد، حتماً به زیارت آن بزرگوار بروید؛ چون همان‌طور که بدن ما به ویتامین‌های مختلف نیازمند است، روح ما نیز از قرار گرفتن در کنار هر‌یک از امام‌زادگان، توان روحی ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ ازاین‌رو، خوب است با خود عهد کنیم در هرسفر، همان‌طور که بازدید از مکان‌های دیدنی و طبیعت را در برنامه‌ی خود قرار می‌دهیم، زیارت امام‌زادگان آن منطقه را نیز یک کار لازم بشماریم و از ویتامین‌های معنوی بیش‌ترین استفاده را ببریم.
 

ارتباط پُرسرعت

تقاضا از خداوند آدابی دارد و در برخی شرایط مکانی و زمانی، این تقاضا آسان‌تر و رسیدن به نتیجه تضمینی‌تر است. چه خوب است با حضور در امام‌زادگان و هدیه‌ی دو رکعت نماز به‌همراه خواندن زیارت‌نامه‌ی آن امام‌زاده، تجربه‌ی ارتباط پُرسرعت با خداوند را به سبد احساسات خود بیفزاییم. حضور در حرم‌ها و مکان‌های مقدس از این نظر که محل تردد فرشتگان است، مسیر رسیدن ما را به خداوند و خواسته‌های ما نزدیک‌تر می‌کند و این وعده‌ای که در آموزه‌های دینی به ما داده شده است. یادمان باشد که حرمت حرم‌ها را به‌خوبی پاس بداریم و به همه نشان دهیم مکان‌های مقدس برای ما ارزش فوق‌العاده‌ای دارند و ما برای حفظ احترام این مکان‌ها کوتاهی نمی‌کنیم؛ حتی می‌توانیم برای چنددقیقه هم که شده، تجربه‌ی خادم بودن را به‌دست آوریم. زمانی‌که شما به مرتّب‌‌سازی زیارت‌نامه‌ها و کتاب‌های دعای حرم‌ها مشغول می‌شوید یا آن‌گاه که زباله‌ای را از صحن حرم جمع می‌کنید و کارهای به‌ظاهر کوچگی مثل این را به نیّت خدمت به حرم انجام می‌دهید، یک خادم شده‌اید.

نویسنده: ابراهیم اخوی

منبع: مجله باران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.