یک روز، چند نگاه

متن زیر درباره عید غدیر است که ابراهیم اخوی آن را نوشته است.
سه‌شنبه، 15 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : ابراهیم اخوی
موارد بیشتر برای شما
یک روز، چند نگاه
شما از چه زاویه‌ای به زندگی خود نگاه می‌کنید. هر قدر این زاویه ی دید بهتر باشد، لذت بیش تری از زندگی و تلاش‌های خود خواهید برد. مناسبت‌ها و اتفاق‌هایی در زندگی ما می‌افتد که نوجوانان زیرک با نگاه مناسب از آن بهترین موقعیت را می‌سازند و نوجوانان دیگری ممکن است نتوانند از آن فرصت بهره ببرند یا حتی نگاه منفی داشته باشند. فرض کنید برخی از دوستان شما از روزهای امتحان به عنوان یک فرصت برای جمع‌بندی اطلاعات یک ترم تحصیلی و عده‌ای دیگر از آن به روزهای پردردسر نام ببرند.
 

مناسبت‌ها و فرصت‌ها

هریک از مناسبت‌هایی که در تقویم می‌بینید، می‌تواند یک فرصت عالی برای شناخت بهتر آن مناسبت باشد؛ همچنین می‌تواند زمینه‌ای باشد تا شما خاطرات خوب را در آن روز برای همیشه رقم بزنید و از آن به عنوان یک خاطره ی ماندگار در ذهن و جان‌تان، یادگاری داشته باشید. عید غدیر هم در زمره ی مناسبت‌هایی است که می‌تواند فراتر از آنچه تاکنون درباره‌اش دانسته‌اید، به آن فکر کنید و حس تازه‌ای از جشن روز غدیر را برای خود ایجاد نمایید؛ مثلاً دوستان نوجوانی که سید هستند، خاطرات متفاوت‌تری از این روز و احترامی که دیگران برای آنها داشته‌اند، با خود همراه می‌کنند.
 

پیام‌های غدیر

عید غدیر تنها یک واقعه ی تاریخی یا یک درس برای حفظ کردن و امتحان دادن نیست؛ بلکه نکته‌های بسیاری در آن نهفته است که به اندازه ی حوصله شما مخاطبان نشریه باران، درباره‌اش چند نکته یادآوری می‌شود:

1. امروزه برترین‌ها به روش‌های گوناگون معرفی می‌شوند. المپیادها، المپیک‌ها، مسابقات جهانی و مانند آن، عرصه‌هایی برای شناخت بهترین‌ها هستند. در غدیر، بهترین فردی که می‌توانست بشر را مدیریت کند، به جهان معرفی شد نه به روش کنونی؛ بلکه با معرفی خداوند.

2. برای جشن‌ها، بهانه‌های مختلفی جور می‌کنیم؛ تولد، ازدواج، موفقیت تحصیلی و مانند آن. رنگ و بوی تمام آن ها محدود و دامنه ی اثرگذاری‌ شان نیز در انحصار چند نفری است که دعوت شده‌اند. جشن‌های معنوی اما حکایتی دیگر دارد؛ هم رنگ و بوی ژرف‌تر و هم فراگیری بیش تر. جشن غدیر، مرور یک خاطره ی تنها نیست، بلکه به یادآوری وظایف مسلمانی و جشن تکمیل نعمت اسلام است.

3. سفارش‌های غدیر، بسیار متنوع و جالب‌اند. قرار است ما با هیجانی مثبت به نام شادی به استقبال پذیرش پیام خدا برویم. مأمور شده‌ایم به شاد بودن و شاد کردن تمام کسانی که می‌توانیم در روحیه ی آن ها نقش داشته باشیم؛ از خانواده و اطرافیان گرفته تا دوستان و جامعه‌ای که در آن سهیم هستیم. به این دلیل شما هم سهمی در غدیر و برگزاری جشن‌های آن خواهید داشت؛ مشابه نقشی که در جشن‌ نیمه ی شعبان تجربه کرده‌اید.

4. ستاد سنت‌ها در غدیر بار دیگر فعال می‌شود. یکی از سنت های سفارش شده برای روز عید غدیر، دیدن سادات و رفتن به منزل آن هاست. این سنت زیبا فرصتی است تا یادی از همسایه، فامیل یا همکاری داشته باشیم که شاید مدت هاست به بهانه ی نداشتن زمان یا حال، به دیدنش نرفتیم. دید و بازدیدهای این روز، حال و هوای عمومی می‌گیرد. همه در تکاپوی دیدارند. نکته ی مهم این سنت، تکریم یادگاران نسل علی و فاطمه علیهما السلام یعنی سادات است. دیدار سادات و تکریم آن ها، ما را یاد تفاوت نسل روشن پیامبر با دیگر انسان‌هایی می‌اندازد که در طول تاریخ آمدند و رفتند.

5. عید غدیر به تمام معنا یک عید است؛ هم شادی ویژه عید را دارد، هم تلاش برای مصون ماندن از معصیت و هم جنب وجوش مخصوص یک روز عید. هریک به سهم خود می‌توانیم در ارتقا و ماندگاری این روز خدا نقش داشته باشیم. غدیر، یادگاری است که به دست ما رسیده و قرار است با مشارکت من و شما به دیگران هم برسد. به نظر شما به چه روش‌هایی می‌توانیم این کار را انجام بدهیم؟

6. غدیر به ما یاد می‌دهد محبت‌های خودمان را رده‌بندی کنیم؛ مهم‌ترین بخش آن را به خداوند و دستورهای او اختصاص بدهیم؛ بعد به پیامبر خدا و جانشینان آن حضرت. غدیر به ما یاد می‌دهد نسبت به دشمنان، بی‌تفاوت نباشیم و ابراز نفرت‌مان را به آن ها برسانیم.

7. غدیر به ما یاد می‌دهد با هم باشیم و اهداف مشترک‌مان را دنبال کنیم. آنچه را خدا و پیامبرش از ما خواسته اند جدی بگیریم تا دستاوردهای بزرگ و جهانی را از با هم بودن تجربه کنیم. زمانی که زیر پرچم ولایت حضرت علی علیه‌السلام جمع شویم، یک قدرت بزرگ خواهیم شد. وقتی زندگی با عشق برتر مانند عشق به امیرمؤمنان همراه باشد، خوش بختی، کم ترین بهای آن خواهد بود.


برنامه ی شما

شما برای امسال غدیر چه برنامه‌ای دارید؟ تنها به رفت وآمدهای عمومی بسنده می‌کنید یا امسال قصد دارید نسخه ی کامل‌تری از جشن غدیر را به نمایش بگذارید؛ مثلا امسال می‌توانید شعار غدیر را شما هم تکرار کنید: «شکر خدای را که ما را از پیروان حضرت علی علیه‌السلام و فرزندان او قرار داد» یا امسال روز غدیر نگاهی به تاریخ غدیر و سخنرانی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در آن روز بیندازید. می‌توانید صحبت‌های حضرت علی علیه‌السلام را از نهج‌البلاغه انتخاب کرده، بعضی از آن ها را شعار سال‌تان برای ارتقای فردی و اجتماعی قرار دهید.
 

غدیر ادامه دارد

همیشه وقتی صحبت از حق و باطل هست، به خط‌کشی مانند عید غدیر نیاز داریم. امروز آگاه بودن از درخواست‌های رهبرمان به عنوان ولی فقیه و نیز تلاش برای تقویت یک کشور مهم به نام ایران اسلامی، که پرچمدار غدیر در دنیاست، ادامه ی پیام غدیر خواهد بود. نیاز نیست حتماً روز غدیر را در برکه ی معروف حضور داشته باشید، بلکه لازم است پیام غدیر را هر جا که هستید، اجرا کنید. این کار هم با شعار نیست، بلکه با تلاش شما برای موفقیت است.

منبع: مجله باران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.