پابوس آستان مهر(راه کارهایی برای رضایت والدین)

یکی از سرمایه‌های اساسی موفقیت، رضایت پدر و مادر از ماست و دعای والدین، که یکی از بهترین نشانه‌های رضایت آنان است و بدون شک اگر دعای خیر پدر و مادر بدرقه راهمان باشد، خوشبخت ترین انسانیم.
يکشنبه، 10 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پابوس آستان مهر(راه کارهایی برای رضایت والدین)
امکانات زیادی اطراف ما جمع شده‌اند تا به موفقیتی که شایسته آن هستیم، نزدیک شویم. سفره ی امکانات هر فرد هم با شخص دیگر متفاوت است؛ مثلاً عده‌ای بهره ی هوشی بالاتری دارند و در مقابل کسانی هستند که از نعمت همت فراوان برخوردارند. تعدادی از نوجوانانی که سفر شکوفایی را آغاز کرده‌اند، از شرایط مالی بهتری برای استفاده از آموزش‌های ویژه یا دسترسی به ابزارهای نوین بهره‌مند هستند و گروهی، با شناخت مناسب از شرایط واقعی خود، قدرت سازگاری و حرکت براساس داشته های فعلی را در خویش ایجاد می‌کنند تا چیزهایی را که تاکنون زندگی به آن ها نداده است، خودشان با توکل بر خدا و تکیه بر تلاش خود به دست آورند.


سرمایه ی پنهان

یکی از سرمایه‌های اساسی موفقیت، رضایت پدر و مادر از ماست. ممکن است تمام امکانات و زمینه‌ها را برای پیشرفت داشته باشیم، ولی نتوانسته باشیم خودمان را در مسیر دعای مادر و رضایت پدر قرار دهیم. از نگاه آموزه‌های دینی، دعای والدین، که یکی از بهترین نشانه‌های رضایت آنان است، مانند آب برای کشاورزی عمل می‌کند؛ یعنی کشاورز اگر همه ی زمینه‌های کشت را فراهم آورد، ولی از نعمت آب محروم باشد، برداشتی نخواهد داشت. افراد زیادی را می‌شناسیم که در زمین بی‌آب هرچه می‌کارند، نتیجه‌ای نمی‌گیرند. بخشی از این ناکامی‌ها را می‌توان در نارضایتی والدین جست وجو کرد. زمانی که ما مهارت به دست آوردن دل پدر و مادر را نداشته باشیم و رفتارها و سخنان آزار دهنده‌ای از خود بروز دهیم، به تدریج از آرامش و احساس شایستگی دور می‌شویم و خود این دیوار محکمی برای حرکت به سمت آینده است. در مقابل، وقتی خود را آماده ی محبت و احترام به آن ها می‌کنیم، در حال پس انداز معنوی بسیار ارزشمند هستیم.


الماس

جالب است بدانید رضایت والدین با تمام اهمیتی که دارد، خیلی راحت قابل دسترس است. شاید نگهداری این الماس قیمتی بسیار مشکل باشد؛ ولی پدر و مادرها همیشه در بخشیدن خطاهای فرزندان‌شان و دعا برای آن ها از دیگران جلوترند. کافی است تصمیم‌های تازه‌ای در شیوه ی ارتباط با آنان و رعایت قوانینی که برای آن ها محترم و برای ما لازم است، در پیش بگیریم. نوجوان‌هایی هستند که اعتماد کافی به پدر و مادرشان ندارند و گمان می‌کنند خودشان از همه جلوتر و عاقل‌ترند. این خطای محاسباتی باعث می‌شود کشت زار موفقیت پر از علف‌های هرزی شود که مانع رشد محصول مرغوب است.


پنج گام تا گنج

برای رسیدن به سرمایه دعا و خرسندی پدر و مادر، نیازمند نقشه ی راه هستیم. این نقشه در چند گام اجرا می‌شود:
گام نخست
میزان رضایت شان را ارزیابی کنید. والدین من چقدر از من راضی‌اند و با رفتارهای من احساس خوبی دارند؟ می‌توانید این قدم را با پرسیدن از خودشان یا دقت در نوع رفتاری که با شما دارند، پیدا کنید. همچنین می‌توانید از اطرافیان نزدیک کمک بگیرد. اگر برادر و خواهر بزرگ تری در منزل دارید، می‌توانید روی آن ها حساب باز کنید؛ حتی می‌توانید از پدر درباره ی میزان رضایت مادر و بالعکس سؤال کنید تا نظر هریک را داشته باشید.
گام دوم
نقاط ضعفی را که در شما هست و باعث ناراحتی آن ها می‌شود پیدا ‌کنید. این گام شاید زمان زیادی از شما بگیرد؛ ولی برای نصب نرم افزار رضایت لازم است؛ پس شکیبا باشید و بادقت مواردی را که در سرزنش‌های آن ها تکرار می‌شود یادداشت کنید. ممکن است برخی از این تکرارها در حد یک اتهام باشد و واقعیت نداشته باشد؛ ولی حتماً سرنخ خوبی برای شما خواهد بود.
گام سوم
به تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده بپردازید، شاید بتوانید ریشه مشکلات تکراری خود را با والدین پیدا کنید و با این کار، ضعف‌های خود را دسته‌بندی کنید؛ مثلاً اگر اشکال کار در دیر انجام دادن دستورهای آنان است، تصمیم تازه‌ای بگیرد و برای همیشه به تقاضای آن ها فوریت بدهید و در سریع‌ترین زمان ممکن برای انجام آن اقدام کنید یا اگر رفتارهایی دارید که بوی بی‌احترامی از آن ها به مشام می‌رسد، سریع دست به کار شوید و آن رفتارها را از گردونه ی ارتباط با والدین خود دور سازید.
گام چهارم
اقدام‌های پیش گیرانه و جبرانی را طراحی کنید. شما تصمیم می‌گیرید لیستی تهیه کنید که با آن ها بتوانید پدر و مادر را خوش حال کنید. در این کار کوتاهی نکنید و از هر فرصت برای شاد کردن و اطمینان خاطر دادن به آن ها استفاده کنید. باور کنید که با والدین مغرور طرف نیستید، بلکه تمام جدیت و سخت‌گیری‌های ظاهری آن ها برای کشاندن شما به سمت موفقیت‌های بزرگ است؛ پس آرام و متواضع باشید و خود را برای هر خدمتی که باعث خوش حالی پدر و مادر می‌شود، آماده کنید. برای این کار از خداوند کمک بخواهید و ذهن خود را به سمت کارها و زحمت‌های زیادی ببرید که والدین به خاطر شما حاضر به انجام آن ها شده‌اند. خودتان را بدهکار آن ها بدانید نه طلبکار؛ پس هر کاری که انجام می‌دهید بخشی از بدهی خود به شمار بیاورید نه این که با منت و اذیت کارهای خوب‌تان را دود کنید.
گام پنجم
خداوند را به خاطر این موفقیت شکر کنید. بنشینید و آرامش ناشی از رضایت والدین را با تمام وجود لمس کنید. درهای موفقیت با دعای پدر و مادر به تدریج به روی شما گشوده خواهد شد و حتماً از این سرمایه‌گذاری بزرگ، سودهای سرشار خواهید کرد. فقط باید صبور باشید و منتظر معجزه‌ آن هم عجولانه نباشید. گاه دعای مادر در سرنوشت شما نقش بسیار پررنگی بازی خواهد کرد و سال‌های زیادی از عمرتان را بیمه ی چنین دعایی می‌شوید.

یادتان باشد که این کار را به عنوان یک وظیفه انجام دهید نه یک معامله تا نتایج پربارتر و ماندگاری بیش تری را تجربه کنید. موفق باشید.

نویسنده: ابراهیم اخوی
تصویرساز: زهره اقطاعی

منبع: مجله باران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.