حضور شگفت انگیز طلّاب و روحانیت در جنگ اقتصادی

کارنامه روحانیون انقلابی در هشت سال دفاع مقدّس بر کسی پوشیده نیست به طوری که در این مسیر شهدای فراوانی را تقدیم به انقلاب اسلامی کرده اند. در زمان کنونی نیز در جنگ تمام عیار اقتصادی جامعه روحانیت رسالت های خطیر و مهمّی را برعهده دارد.
دوشنبه، 25 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی بیرانوند
موارد بیشتر برای شما
حضور شگفت انگیز طلّاب و روحانیت در جنگ اقتصادی
قشر فرهیخته و انقلابی روحانیت از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی با تمام توان در خدمت جامعه اسلامی بوده و سهم بسزایی در شکل گیری این انقلاب شکوهمند برعهده داشته است، علاوه بر این در تثبیت و فرهنگ سازی آموزه های دینی و آرمان های انقلاب اسلامی جامعه روحانیت همواره در تمام عرصه های حقیقی و مجازی حضور جهادی و انقلابی داشته است، کارنامه روحانیون انقلابی در هشت سال دفاع مقدّس بر کسی پوشیده نیست به طوری که در این مسیر شهدای فراوانی را تقدیم به انقلاب اسلامی کرده اند.[1] در زمان کنونی نیز در جنگ تمام عیار اقتصادی جامعه روحانیت رسالت های خطیر و مهمّی را برعهده دارد.
 

حضور طلایی و ماندگار طلّاب و روحانیت در جنگ اقتصادی

آمارهای رسمی به خوبی گواه بر حضور جهادی طلّاب و روحانیت در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، علمی و اقتصادی بوده است، این حضور ارزشی و انقلابی در فضای جنگ اقتصادی باید قدرتمندتر و با صلابت تر از سایر میدان های فرهنگی باشد، چرا که در جنگ اقتصادی شاهد و ناظر عمق و شدّت فشار فرهنگی و مالی برمردم هستیم. در جنگ اقتصادی علیه ایران عزیز، امپراطوری های استکباری جهان با محاصره اقتصادی و تحریم های ناجوانمردانه به دنبال از پای در آوردن زنان، کودکان و حتی بیماران صعب العلاجی _که نیاز به دارو برای درمان دارند_هستند، در این بین جامعه روحانیّت باید با طرح نو و جهادی خود به مصاف با دشمنان شیطان صفت عصر کنونی بشتابند.


اهداف دشمن در جنگ اقتصادی

 قبل از تبیین و اشاره به وظایف و مسئولیت های جامعه روحانیّت در جنگ اقتصادی، لازم است به برخی از اهداف و راهبردهای دشمن در جنگ اقتصادی توجه داشته باشیم، چرا که با روشن شدن راهبردهای شیطانی است که می توان تاکتیک های مناسب و اصولی در برابر شیاطین عالم اتخاذ کرد.

1-رها کردن آرمان های انقلاب و ارزش های اسلامی
یکی از مهم ترین و اساسی ترین علّت ها و منشأ فشار های جهانی و تحریم و جنگ اقتصادی علیه ایران اسلامی، آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی است. دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی دوست ندارند جامعه ای با آرمان های اسلامی شکل بگیرد، از این رو از ابتدای شکل گیری آن با آرمان های الهی و مقدّس آن مشکل داشته اند از این رو همه ی هم پیمانان خود را به خط کرده اند تا اینکه زمینه تضعیف و تفرقه و جدایی از آرمان ها شکل بگیرد.[2] این موضوع را در صدر اسلام نیز می توان مشاهده کرد کما اینکه در این خصوص خدای متعال می فرماید:  «إِنْ یَثْقَفُوکُمْ یَکُونُوا لَکُمْ أَعْداءً وَ یَبْسُطُوا إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَ وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ؛[3]اگر آنها بر شما مسلّط شوند، دشمنانتان خواهند بود و دست و زبان خود را به بدى کردن نسبت به شما میگشایند، و دوست دارند شما به کفر بازگردید!»روحانیت و طلاب معزز ابتدا باید به عنوان الگویی عینی خود مصداق روشن مبارز و جهادگر اقتصادی در جامعه حضور داشته باشند، به گونه ای که سبک و سیاق زندگی آنها به روشنی گویای حضور ایشان در خط مقدم جنگ اقتصادی باشد.

2-به استثمار کشیدن کشورهای ضعیف
یکی دیگر از اهداف روشن دشمن در جنگ ظالمانه اقتصادی علیه ایران به استثمار و بند کشیدن ایران اسلامی است، موضوع روشنی که راهبرد همیشه خون آشامان استکباری بوده و همواره سعی داشته اند با تضعیف و تحقیر جوامع انسانی آنها را در بند خود نگه دارند.«فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ إِنَّهُمْ کانُوا قَوْماً فاسِقینَ؛[4] (فرعون) قوم خود را سبک شمرد، در نتیجه از او اطاعت کردند؛ آنان قومى فاسق بودند!» پیش از انقلاب اسلامی هر چند در ظاهر ایران کشوری آزاد بود ولی در واقع و حقیقت به عنوان ژاندارم صهیونیسم جهانی و همچنین غلام و سرباز حلقه به گوش کشورهایی همچون آمریکا به شمار می آمد.


نقش و جایگاه روحانیّت در جنگ اقتصادی

در جنگ نابرابر و ظالمانه اقتصادی روحانیّون انقلابی باید در عرصه های مختلف، علمی و تحقیقاتی، فرهنگی و تبلیغی، و همچنین عملی و عملیاتی حضور روشن، فعّال و جهادی داشته باشند. در ادامه به برخی از زیرمجموعه های ذکر شده اشاره خواهیم کرد.

1-حضور علمی و پژوهشی
اولّین و مهمترین وظیفه ای که بر جهادگران عرصه علم و پژوهش لازم و ضروری است، تحقیق و پژوهش در منابع و مبانی دینی و اسلامی در جهت تقویت و مقاوم سازی اقتصاد جامعه اسلامی است، آیین مقدس اسلام در خود معارف غنی و ارزشمندی دارد که با بهره گیری صحیح از آنها می توان اقتصادی مقاوم و قدرتمند را تشکیل داد به گونه ای که متکی به ابرقدرت های اقتصادی جهان نباشد، نسخه شفا بخشی که در سال های اخیر مقام معظّم رهبری گوشه ای از آن را در قالب اقتصاد مقاومتی از مردم، مسئولین و محققان علوم دانشگاهی و حوزوی مطالبه کردند.[5] البته در این خصوص روحانیّون و طلاب متخصصی همچون احمد علی یوسفی،محمد جواد توکّلی،سید حسین میرمعزی در این عرصه حضور جدّی و جهادی داشته اند.
 
2-حضور  تبلیغی، روشنگری و بصیرت افزایی
در جنگ اقتصادی روحانیّون و طلاب معزز می بایست، اطلاعات جنگی خود را تقویت کرده و سهم بسزایی از محتواهای تبلیغی، فرهنگی و بصیرت افزایی خود را مطابق با فضای جنگ اقتصادی که در آن به سر می بریم سامان بخشند، به طوری که با محتواهای بروز و غنّی در مقام تبیین اهداف شوم دشمن برآیند و در جهت استحکام و تقویت مبانی، شاخص ها  و راهکاری دینی مبارزه اقتصادی مردم را حمایت و تقوّیت نمایند.

3-حضور رزمی، عملیاتی و مطالبه گری
در این خصوص علماء و روحانیّت معزز در ابتدا باید به عنوان الگویی عینی خود مصداق روشن مبارز و جهادگر اقتصادی در جامعه حضور داشته باشند، به گونه ای که سبک و سیاق زندگی آنها به روشنی گویای حضور ایشان در خط مقدم جنگ اقتصادی باشد، با شاخص هایی همچون حمایت از کالای ایرانی، عدم استفاده از جنس خارجی که مشابه آن در وطن تولید می شود، امر به معروف و نهی از منکر و مطالبه گری از مسئولان نظام برای تقویت و بهبود وضعیت کسب و کار  و معیشت و اقتصاد، کما اینکه پیش از انقلاب اسلامی علمای انقلابی و حامیان استقلال و اقتدار جامعه اسلامی در این خصوص پیشگام بوده اند، افرادی همچون، آقانجفی اصفهانی، آیت الله مرعشی نجفی،حاج آقا نورالله اصفهانی، آیت الله سیدمحمدکاظم طباطبائی، معروف به صاحب عروه،آیت الله آخوند خراسانی و آیت الله ملاعبدالله مازندرانی،مرحوم شیخ محمداسماعیل محلاتی، از علمای نجف در دورة مشروطه،آیت الله سیدعبدالحسین لاری،آیت الله مامقانی، در زمان کنونی نیز علمای انقلابی باید با تأسی به علمای سلف حامی درجه یک تولید ملی باشند تا اینکه مردم نیز با دیدن روحانیون انقلابی و جهادگر در خط مقدم جنگ اقتصادی حضور پررنگ پیدا کنند.

پی نوشت ها:
[1].پایگاه اطلاع رسانی حوزه، تاریخ انتشار : 1390/10/3 . نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید بیان داشت آمار شهدای روحانی، 12 برابر سایر اقشار جامعه است، به صورت میانگین در جامعه از هر هزار، نفر 4 نفر شهید شدند و در حالی که در روحانیت از هر هزار نفر 48 نفر شهید داده است.
[2]. سوره منافقون، آیه 7. «هُمُ الَّذینَ یَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلى‏ مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى یَنْفَضُّوا وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنَّ الْمُنافِقینَ لا یَفْقَهُونَ؛ آنها کسانى هستند که مى‏گویند: «به افرادى که نزد رسول خدا هستند انفاق نکنید تا پراکنده شوند!» (غافل از اینکه) خزاین آسمانها و زمین از آن خداست، ولى منافقان نمى‏فهمند!»
[3]. سوره ممتحنه، آیه2.
[4]. سوره زخرف، آیه 54.
[5]. محمد رضا، مالک، اقتصاد مقاومتی و نقش روحانیت در پیشبرد آن، ص258.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.