تفکرات مردمان خاورمیانه
اولین عبرانی ابراهیم بود که حوالی منطقه «هلالی حاصلخیز» درههای دجله و فرات، به سر می برد. گفته شده که ابراهیم حدود ۲۰۰۰ سال ق.م. به عنوان قهرمانی اسطورهای از بین النهرین به فلسطین آمد.
شنبه، 14 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیین یهود : امروزه چنین تصور می شود که یهودیت را مثل مسیحیت باید درون ست فرهنگ غربی ملاحظه کرد. در واقع، هنگام سخن گفتن در مورد فرهنگ غرب، غالبا واژه «یهودی - مسیحی» به کار می رود. با این حال، یهودیت و مسیحت از فضای فرهنگی شرق ریشه گرفته اند. مثلا می توان گفت که کسی نمی تواند معنای «عهد عتیق» یا «عهد جدید» را به طور کامل بفهمد مگر این که تلاش کند ریشه های جغرافیایی و فرهنگی آنها را در شرق بشناسد. پیشینه یهودیت از «عبرانی» است که از واژه «ابراهیم» (حدود ۱۷۵۰ سال قبل از میلاد)، گرفته شده است. یهودیت کلاسیک از موسی و مشنا آغاز شد و تا کامل شدن تلمود، چندین قرن پس از موسی ادامه داشت.
اولین عبرانی ابراهیم بود که حوالی منطقه «هلالی حاصلخیز» دره های دجله و فرات، به سر می برد. گفته شده که ابراهیم حدود ۲۰۰۰ سال ق.م. به عنوان قهرمانی اسطوره ای از بین النهرین به فلسطین آمد. او به خدایی که علاقه خاصی به انسانیت داشت، یعنی خدایی قبیلهای که ولی نعمت قومش بود، اعتقاد داشت. فرزند بزرگ او یعقوب یا اسرائیل در مصر، یعنی جایی که سرانجام اسرائیلیان در آن جا به بردگی گرفته شدند، سکنی گزید. فرزندان اسرائیل به رهبری موسی از مصر به صحرا فرار کردند و چهل سال بعد به دروازه کنعان رسیدند. بعد از مرگ موسی، یوشع عبریان را به کنعان، جایی که حکومتی را با نظارت طالوت و داود و سلیمان تشکیل دادند، وارد کرد و فلسطین تحت سیطره فرزندان اسرائیل در آمد. یهودیت به عنوان مذهب و فلسفه اقوامی آواره، هنوز ریشه های فراوانی در ظهور اولیه خود دارد. یهودیت از نظر تاریخی بر مسیحیت و اسلام تقدم دارد و تا حد زیادی به گسترش این دو کمک کرده است.
به گفته کتاب مقدس، خداوند در کوه سینا «قانون» و «ده فرمان» را بر موسی عرضه کرد. «قانون» همان «تورات»، به معنای «تعالیم» است که خود پنج کتاب را در بر دارد: گنزیسورنومیون. بخش دیگر کتاب مقدس «پیامبران» و بخش دیگر آن «مکتوبات» است. علاوه بر «تورات»، مجموعه «تلمود» نیز به عنوان شرح «تورات» ذکر شده است.
یک فیلسوف یهودی به نام فیلر، اهل اسکندریها، عقاید اساسی یهودیت را در پنج مفهوم اساسی تنظیم کرده است: ۱. ایمان به وجود خداوند؛ 2. ایمان به وحدانیت خداوند؛ 3. ایمان به این که خدا جهان را آفریده، اما جهان ابدی نیست؛ . ۴. ایمان به این که تنها یک جهان وجود دارد؛ تا الان استان 5. ایمان به این که خدا از جهان مراقبت می کند و تمام اشیا مخلوقات اویند. خدا در مفاهیم اولیه یهودیت، انسانی انگاشته می شود که از ویژگیهای طبیعی مثل تنفر، حسد، محبت و کینه برخوردار است. در مفاهیم بعدی، خدا ذهنی تر، مجردتر و عرفانی تر شد. او می گوید «من همانم که هستم». خدای جدید نه تنها موجودی عقلانی است، بلکه دانای کل، قدرت مطلق و زوال ناپذیر است. خدا عادل است. اوست که از روی نحوه زندگی افراد با آنها عادلانه برخورد می کند. برخی را به بهشت و برخی دیگر را به جهنم می فرستد. دیگر عقیده یهودیان این است که مسیح خواهد آمد، بهشت را در زمین مستقر و شهر مقدس صهیون را تأسیس خواهد کرد.
مذهب یهودیت در عمل، سابات مشهور، یعنی روزی که از نظر معنوی زیاد اهمیت دارد، روز شادمانی و روز استراحت بدن را رعایت می کند. علاوه بر این، آیین های دیگری از قبیل روز کفاره، عید فصح، مهمانی خیمه و ایام تعطیل جشنها و ایام مقدس دیگری نیز وجود دارد که به در یهودیت، هر جمعیت عبادت کننده ای خود را اداره می کند. خاخامها کشیش نیستند، بلکه وظیفه دارند مردم را آموزش داده «قوانین» را توضیح می دهند. امروزه گروههای دیگری از قبیل یهودیت ارتدوکسی که در جهت حفظ سنتهای پیشین تلاش می کنند و یهودیت محافظه کار که از تورات، تفسیر جدیدی ارائه کرده و می کوشد یهودیت را با زندگی جدید سازگار کند، نیز وجود دارد.
در حال حاضر، محور عقیده یهودیت، اسرائیل یا جایی است که به اعتقاد بسیاری از یهودیان، نقشی الهی و پیامبرگونه بر عهده دارد و باید آن نقش را در صحنه بین المللی ایفا کند. اسرائیل سخنان قدیمی را به صحنه زندگی آورده است. «بنی اسرائیل یهوه را انتخاب می کند که خدای آنان باشد و یهوه بنی اسرائیل را انتخاب می کند که یاران او باشند.»
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص177-174، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
آیین تائو در تفکر چینی
شنبه، 14 دی 1398
رالیسم به عنوان فلسفه تعلیم و تربیت
پنجشنبه، 12 دی 1398
اصلاح تعلیم و تربیت
پنجشنبه، 12 دی 1398
ارسطو و گزافگویی فراحسی
پنجشنبه، 12 دی 1398
فلسفه تعلیم و تربیت ایدهالیستی
سهشنبه، 10 دی 1398
پیامدهای خاص تعلیم و تربیتی
يکشنبه، 8 دی 1398
نقش فلسفه در تعلیم و تربیت
جمعه، 6 دی 1398
طرفداران پیشرفت گرایی آموزش
جمعه، 6 دی 1398
طراحی فلسفه تعلیم و تربیت
جمعه، 6 دی 1398
ضرورت وجودی فلسفه تعلیم و تربیت
جمعه، 6 دی 1398
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
چهار زن برگزیده عالم
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها