گفتگوی اختصاصی با آیت‌الله قوامی امام جمعه پردیسان قم

هندوستان و ظلمی که این روزها بر مسلمین می‌رود

مسلمانان و هندوها که از سالیان قبل نسل به نسل به صورت مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر بدون هرگونه مشکلی زندگی می‌کردند و ارتباط خوبی هم باهم داشتند اما به نظر می‌آید رابطه نزدیکی که هندوستان با ایران در این اواخر پیدا کرد و همچنین حضور بسیاری از مسلمانان در این کشور باعث حساس شدن آمریکا شد.
پنجشنبه، 22 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
هندوستان و ظلمی که این روزها بر مسلمین می‌رود
حمله خشونت‌بار علیه مسلمانان در هند این روزها در حالی ادامه دارد که جریان‌های خبری دنیا به موضوع کرونا مشغول است و کسی چندان توجهی به آنچه در هند می‌گذرد نمی‌کند.
 
کشور هند؛ این سرزمین هفتادودو ملت؛ با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت، ملیت‌ها و ادیان مختلفی را در درون خود جای داده است. اغلب مردم این کشور بودائی، هندو و یا مسلمان هستند؛ این تنوع دینی مبنای تفاوت‌های فرهنگی و تضادهای قومی در کشوری‌ است که تاریخش همواره با تبعیض‌های نژادی و جنگ‌های داخلیِ بسیار همراه بوده است. گویی اکنون در قرن بیست و یکم هم خشونت علیه اقلیت‌ها و خصوصاً مردم مسلمان این کشور می‌تواند تکرار شود؛ خشونت‌هایی ساختاری با محوریت دولت و البته بر اساس حمایت سیاسی قدرت هژمونی که منافعش را در هدف قرار دادن مسلمانان می‌بیند.
 
قانون تابعیت مسئله‌ای است که رفته‌رفته جایگاه و حقوق مسلمانان را در این کشور تضییع خواهد کرد؛ جایگاه و حقوقی که البته خیلی زود و در چند روز گذشته در پی حملات هندوهای افراطی موسوم به «هندوتوا» به مسلمانان استحاله شد. نتیجه این خشونت‌ها ده‌ها کشته بود که در اثر سکوت دولت «مودی» و عدم دخالت نیروهای حکومتی این کشور حاصل شد!
 
اما این روزها مسلمانان جهان ساکت نبوده و در خصوص خشونت علیه مسلمانان هند اعتراض‌هایی را داشته‌اند ولی به دلیل وجود بیماری کرونا در دنیا شاید کمتر کسی به این اعتراض‌ها توجه کند و مردم مسلمان هند مظلومانه با ضرب و شتم در حال زندگی در کشور خود هستند و جای حقوق بشر در این کشور خالی است.
 
از همین رو خبرنگار راسخون با آیت‌الله سید صمصام الدین قوامی امام جمعه پردیسان قم در خصوص تحولات اخیر در هند گفتگویی را انجام داده است.
 
راسخون: با توجه به شیوع بیماری کرونا و درگیری مردم با این بیماری، هندوهای افراطی در پس بی توجهی رسانه‌ای دنیا  باز هم شروع به ضرب و شتم و حتی کشتن مسلمانان مظلوم هند کرده‌اند. تحلیل شما از این مسئله چیست و چه مسائلی پشت پرده وجود دارد؟
بنده ابتدا کشتار مسلمانان در هند را محکوم می‌کنم. با توجه به فرمایش امیرالمؤمنین علی (ع) در وصیت خود مبنی بر لزوم حمایت از مظلومان؛ ما نیز وظیفه داریم به هر طریقی ازجمله رسانه‌ای، اقتصادی، مشاوره‌ای و ... از مسلمانان مظلوم در هندوستان حمایت کنیم.
 
هند یک میلیارد جمعیت دارد که حدود دویست میلیون نفر از آن‌ها مسلمان هستند که متأسفانه اعمال خشونت علیه آنان به شکل بسیار ناهنجار از بُعد حقوق بشر اتفاق می‌افتد. با توجه به مانور بسیار زیادی که منشور حقوق بشر بر روی حقوق شهروندی مردم داشته اما اکنون قانونی تصویب‌شده که برخی افراد را سلب تابعیت می‌کنند و حتی بحرین هم با اینکه کشور کوچکی است در این امر ناهنجار سهیم است.
 
در این زمینه مسلمانان هند حق اعتراض دارند و باید اعتراض خود را با روش‌های مختلف نشان دهند. هندوستان کشوری بر مبنای دموکراسی نسبتاً پیشرفته است که در این کشور با وسعت و جمعیت زیاد، آرای مردم بسیار مؤثر است.
 

رابطه نزدیک ایران و هند باعث حساسیت آمریکا شده است

مسلمانان و هندوها که از سالیان قبل نسل به نسل به صورت مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر بدون هرگونه مشکلی زندگی می‌کردند و ارتباط خوبی هم باهم داشتند اما به نظر می‌آید رابطه نزدیکی که هندوستان با ایران در این اواخر پیدا کرد و همچنین حضور بسیاری از مسلمانان در این کشور باعث حساس شدن آمریکا شد.
 

امروز فرهنگ انقلابی توسط جامعه در هند منتقل شده است

حوزه علمیه المصطفی در قم که نماد بین‌الملل حوزه است طلبه‌هایی دارد که بیشتر از سادات رضوی، تقوی و نقوی هستند، این افراد روزبه‌روز قوی‌تر می‌شوند و در جهان جلوه‌نمایی می‌کنند. جامعه المصطفی در هندوستان بسیار قوی کارکرده و توانسته فرهنگ انقلابی را به خوبی منتقل کند منتها چون در آنجا حالت دموکراسی دارد تاکنون زیاد احساس وحشت نمی‌شد.
 

 مذهب علیه مذهب از توطئه‌های امریکا در هند است

راسخون: این مسئله را که می‌فرمایید امریکا حساس شده است یعنی می‌خواهد قومیت‌ها و مذهب‌ها را در مقابل هم قرار دهد مانند شیعه و سنی.
بله. گاهی شیعه و سنی، گاهی بودائی و مسلمان و اکنون هندوها را در مقابل یکدیگر قرار داده‌اند و از این حربه مذهب علیه مذهب برای تهدید مسلمانان استفاده کرده‌اند تا با مضروب کردن، زنده‌به‌گور شدن و آتش زدن خانه‌هایشان برای مسلمانان ایجاد ناامنی و نسل‌کشی داشته باشند و درنتیجه آن‌ها را مجبور به مهاجرت از هند کنند.
 
 راسخون: وظیفه جوامع اسلامی مخصوصاً ایران در این قضیه چیست؟
وظیفه ما حمایت است که در اوج این حمایت‌ها، بیانیه چند خطی رهبر معظم انقلاب در محکوم کردن کشتار مسلمانان مظلوم هند است که برای همه بسیار تأثیرگذار بود و مورد استقبال قرار گرفت. این حمله خشونت‌بار علیه مسلمانان در هند همانند کرونا مهار می‌شود اما حمایت‌های ما تمامی نخواهد داشت.
 
معمولاً شخصیت‌های ایران در سفر به هند به صورت خودجوش مورد استقبال قرار می‌گیرند. زمانی که آیت‌الله اعرافی به هند رفت استقبال باشکوهی از ایشان شد. به همین دلیل جریان مقابل تصمیم گرفتند استقبال بیشتری را برای ترامپ در نظر بگیرند و این کار کاملاً معنادار بود. جناحی در هند به صورت ویژه برای استقبال از ترامپ سرمایه‌گذاری کردند و در نتیجه ترامپی که هیچ کجای دنیا از او استقبال انجام نمی‌شد در هند مورد استقبال قرار گرفت.
 

آمریکا به دنبال مهار اسلام انقلابی در دنیا است

همه این اتفاقات برای مهار اسلام انقلابی، مسلمانان و اسلام هراسی است؛ جامعه‌شناسان پیش‌بینی کرده‌اند آینده اروپا و آمریکا در اختیار مسلمانان قرار می‌گیرد؛ پیشگیرانه و پیش دستانه از این طریق در هر کشوری وارد می‌شوند تا جلوی ازدیاد مسلمانان را بگیرند.
 

امروز عربستان در مقابل خشونت هندوها سکوت کرده است

عربستان در هر جایی که کشور ایران ازجمله یمن، سوریه، لبنان، عراق و بحرین حضور دارد سریع وارد می‌شود و ضمن متحمل شدن هزینه‌های زیادی به‌نوعی دوشیده می‌شود اما در هندوستان یا هر جایی که احساس می‌کند باسیاست‌های اسلامی معارض است یا سکوت می‌کند و یا اینکه از جناح مقابل حمایت می‌کند لذا وظیفه داریم جهان اسلام را بیدار کنیم.
 
متأسفانه سازمان همکاری‌های اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی که می‌توانند در این مواقع کاربرد داشته باشند ابزار دست عربستان هستند.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.