چند نکته مهم از زبان چشم ها درباره سلامتی بدن

همه اعضای بدن با تغییرات ناگهانی خود، در تلاش برای نشان دادن وجود مشکل یا بیماری هستند. چشم نیز یکی از همین ارگان هاست. به طور مثال اگر چشمانتان دایم گل مژه زده و برای مدت طولانی هم باقی می ماند، حتما باید به پزشک مراجعه کنید زیرا می تواند نشانه وجود سرطان در غده های چربی باشد.برای آگاهی از دیگر علائم ظاهری چشم در ادامه با ما همراه باشید.
دوشنبه، 1 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند نکته مهم از زبان چشم ها درباره سلامتی بدن

۸ نکته ای که چشم ها در مورد سلامتی شما فاش می کنند!

معمولا این طور می گویند که چشم پنجره ای رو به روح شما است. در حالی که در مورد گوینده اصلی این جمله و دلیل بیان آن نظرات مختلفی وجود دارد، با این حال شکی در این واقعیت وجود ندارد که چشمها واقعا می توانند نکات زیادی را در مورد شما، به خصوص وضعیت فعلی سلامت تان، آشکار کنند.

چشم پزشک ها هزینه و زمان زیادی را صرف می کنند تا دانش لازم در مورد پیچیدگی های چشم و به طور کلی بینایی را کسب کنند، اما نکاتی وجود دارند که چشم شما می تواند آنها را فاش کند، بدون این که نیاز به مدرک خاصی باشد.
 

۸ مشکل غیرمنتظره مربوط به چشم

 
گل مژه پایدار
اگر تا به حال تجربه گل مژه روی پلک هایتان داشته اید، می دانید که این مشکل، به ویژه اگر به طور مرتب برای شما اتفاق می افتد می تواند چقدر دردناک و آزار دهنده باشد.

این شرایط که به صورت یک برآمدگی ناشی از غده چربی مسدود شده بر روی پلک ظاهر می شود و معمولا تنها چند روز طول می کشد، می تواند برای ماه ها ادامه داشته باشد.

اگر چشم هایتان مدام گل مژه می زند، این وضعیت ممکن است خیلی بیشتر از یک ناراحتی دردناک برای شما باشد. در واقع این امر می تواند نشانه ای از مشکل جدی تر– نوع نادری از سرطان به نام کارسینوم غدد سباسه باشد.

بنابراین اگر گل مژه پایدار و یا حتی گل مژه ای که به طور مرتب در یک محل ثابت رخ می دهد را تجربه کردید، احتمالا زمان آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید.
 
کم پشت شدن مژه و موهای ابروها
دلایلی از جمله پیری، استرس و کمبود تغذیه ای برای این امر وجود دارد که چرا ابروهای شما کم پشت شده اند.

این امر ممکن است نتیجه وضعیت شناخته شده ای به نام آلوپسیا آره تا یا طاسی منطقه ای نیز باشد، البته به این دلیل که این مشکل تنها حدود ۰٫۱ درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، احتمال بروز آن کم است.

اگرچه یکی از دلایل احتمالی ریزش مو در این منطقه، بیماری تیروئید است. پر کاری تیروئید می تواند باعث کند شدن عملکرد بدن شود. این مشکل با هورمون های مختلف نیز مرتبط است و می تواند به ریزش موی کلی منجر شود. اگر دچار ریزش ابروها شدید، با پزشک خود صحبت کنید تا احتمال مسائل مربوط به تیروئید را بررسی کند.
 
تاری دید
این روزها بسیاری از مشاغل نیاز به صرف زمان زیادی نشستن پشت کامپیوتر دارند. و کسانی که ساعتهای زیادی به صفحه رایانه روشن خیره می شوند، می توانند در نهایت سوزش چشم یا تاری دید را تجربه کنند. در حالی که عصر دیجیتال ممکن است در برخی موارد ما را به میزان زیادی به سمت جلو پیش ببرد، با این حال وقتی صحبت از چشم به میان می آید، این پدیده معایب بیشتری نسبت به مزایای آن دارد.

در واقع، این وضعیت که در حال حاضر خستگی دیجیتال چشم نامیده می شود، خیلی شایع است و به عنوان گروهی از مشکلات مربوط به چشم و بینایی شناخته می شود که به دلیل استفاده از رایانه، تبلت،کتابخوان های الکترونیکی و تلفن همراه به وجود می آیند.

اگر از این وضعیت رنج می برید، باید با پزشک خود صحبت کنید تا به راه هایی برای بهبود این وضعیت دست یابید.
 
نقاط کور
تجربه داشتن نقطه کورکوچکی در بینایی، می تواند بسیار ترسناک باشد. اما این وضعیت می تواند نشان دهنده ابتلا به میگرن با علائم عصبی (همراه با اورا) نیز باشد، به خصوص اگر این حالت همراه با دیدن نورهای درخشان یا خطوط موج دار باشد.

این نقطه کور و نورها ممکن است سردرد های دردناکی را به دنبال داشته باشد. اگر این مشکل به دفعات برایتان اتفاق می افتد، شما می توانید با پزشک خود در مورد راه هایی برای مقابله با علائم و حتی بررسی عوامل احتمالی به منظور اجتناب از آنها صحبت کنید.
 
بیرون زدگی چشم ها
این وضعیت بعضی اوقات برای همه ما پیش می آید.

در این حالت چشمانتان را می مالید یا چندین بار پلک می زنید و بینایی شما به حالت عادی برمی گردد. اما اگر احساس برآمدگی پایدار در چشم خود کنید، ممکن است این مشکل با تیروئید شما مرتبط باشد.

در واقع، یکی از شایعترین علل چشمهای بیرون زده، پرکاری تیروئید است که در این حالت تیروئید شما بیش از حد فعال است. این اختلال خود ایمنی که به نام بیماری گریوز نیز شناخته می شود، باعث تولید بیش از حد هورمون تیروئید توسط غده تیروئید می شود.

نشانه دیگری که به عنوان افتالموپاتی گریوز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که ضمن فرو رفتن پلک ها، چشم های شما بزرگتر می شوند و از حدقه بیرون می زنند.

به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیه، تا ۳۰ درصد از افرادی که بیماری گریوز را تجربه می کنند، مبتلا به سطح خفیفی از افتالموپاتی گریوز می شوند. و تا ۵ درصد حالت شدیدی از این بیماری را تجربه می کند. بنابراین اگر احساس می کنید چشمان شما بیرون زده اند، با پزشک خود صحبت کنید.
 
زرد شدن چشم
این وضعیت در چشم بسیار قابل توجه است، بنابراین اگر آن را تجربه کنید، فورا متوجه می شوید.

با این که زمان می برد تا این وضعیت بدتر شود، با این حال در نوزادان ممکن است به سرعت ظاهر شود.

زردی که اصطلاح مورد استفاده برای توصیف زردشدن سفیدی چشم و پوست می باشد ممکن است در نوزادان دارای کبد نارس اتفاق بیفتد، اما بزرگسالان نیز می توانند این وضعیت را تجربه کنند که نشانه قطعی برای ابتلا به برخی از انواع مشکلات مربوط به کبد است.

این مشکل با کیسه صفرا یا مجاری صفرا نیز مرتبط است، بنابراین اگر دچار زردی چشم شدید، بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.
 
تاری دید در دیابتی ها
مسائل سلامتی زیادی وجود دارد که در صورت ابتلا به دیابت باید نگران آنها باشید. دیابتی ها در مورد بعضی از مشکلات مربوط به چشم، از جمله وضعیتی به نام رتینوپاتی دیابتی، بیشتر در معرض خطر هستند.

رتینوپاتی دیابتی به علت آسیب به عروق خونی در بافت حساس به نور در پشت چشم شما (شبکیه) ایجاد می شود. این مشکل بیشتر عروق خونی در چشم را تحت تاثیر قرار می دهد و علت اصلی کوری در بزرگسالان است. این وضعیت را نباید نادیده بگیرید، بنابراین در صورت ابتلا به دیابت، اگر دچار هر نوع تاری دید شدید، فورا با پزشک خود صحبت کنید.
 
دو بینی، تاری دید یا از دست دادن بینایی
هر زمانی که تغییراتی را در بینایی خود تجربه می کنید، این امر می تواند هشدار دهنده باشد.

چشمها، اعضای حیاتی برای ما هستند.

بنابراین هر گونه دو بینی، تاری دید یا از دست دادن بینایی ناگهانی تحت هر شرایطی به این معنی است که شما باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر اشیاء را دوتایی یا به صورت لکه های تار براق می بینید یا به طور کامل بینایی خود را از دست دادید، بلافاصله با یک متخصص تماس بگیرید، زیرا این علائم می توانند نشانه های هشدار دهنده سکته مغزی باشند.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.