درمان سرفه نوزادان در خانه

سرفه های خشک شبانه یا سرفه های شدید همراه با خس خس سینه در بچه ها باعث نگرانی والدین می شود، در این شرایط از روش های طبیعی و سریع درمان سرفه کودکان غافل نشوید.
شنبه، 17 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
درمان سرفه نوزادان در خانه

درمان سرفه نوزاد در خانه با روش های طب سنتی و بدون دارو

تغییرات آب و هوا ممکن است باعث ایجاد سرفه در کودک تازه متولد شده شما شود ، نوزادی که به دلیل وضعیت جسمی او نمیتوان هر دارو و یا نسخه گیاهی را برایش استفاده کرد اما این دلیل بر عکس العمل کند نیست چرا که همیشه روش های طبیعی به دمنوش ها خلاصه نمی شوند و می توان با مالیدن برخی از آنها حتی به پوست سینه و گلوی نوزاد سرفه را تسکین داد ؛ حالا چه کاری می توان برای سرفه یک کودک انجام داد؟ آیا می خواهید داروهای درمان خانگی برای سرماخوردگی و سرفه نوزادان را بدانید؟1
 

انواع سرفه در کودکان


سرفه خشک شبانه
کوچولوی شما در طول زمستان مدام سرفه خشک می‌کند و این مشکل شب‌ها تشدید می‌شود.
 
 علت چیست
آسم و سرماخوردگی. در آسم راه‌های هوایی تنگ شده و ریه ملتهب می‌شود که همین، ترشح اضافه ایجاد می‌کند. اگرچه بیشتر والدین فکر می‌کنند که خس‌خس سینه علامت اولیه آسم است اما سرفه‌های خشک شبانه اغلب بارزترین علامت کودک است.

از علائم دیگر می‌توان به سرفه همراه با ورزش، آلرژی،‌ سرماخوردگی  یا هوای سرد اشاره کرد. سرفه آسمی زمانی باید مدنظر قرار گیرد که سرفه پایدار (مزمن) به وسیله سرما یا فعالیت تشدید شده یا در شب‌ها بدتر شود.
 
سرفه همراه با خس‌خس
کودک شما چند روزی است سرما خورده و حالا سرفه‌اش صدادار است. به نظر می‌رسد سریع نفس می‌کشد و تحریک‌پذیر شده است.
 
 علت چیست
برونشیت. برونشیت اصطلاحی است که به التهاب لوله‌های نایژه‌ای اطلاق می‌شود. زمانی که این معابر تحریک می‌شوند موکوس ترشح می‌کنند که باعث ایجاد سرفه می‌شود تا معابر هوایی پاک شود. در عفونت برونش، کودک وقتی آب دهانش را قورت می‌دهد با ترشحات همراه است و تنفس برایش سخت است.

گاهی اوقات علت بیماری میکروب‌ها هستند که معمولا با تب و سرفه شدید همراه است. در کودکان کمتر از 4 سال می‌توان انتظار گوش درد هم داشت و در افراد 4 سال به بالا سینوزیت ایجاد می‌شود که تبدیل به سینوزیت برونشی می‌شود.

درمان سرفه نوزادان در خانه
 
سرفه قطاری
فرزند شما یک هفته است سرما خورده و گاهی اوقات بیش از 20 ثانیه پیاپی سرفه می‌کند و همین باعث ایجاد مشکل در تنفس او می‌شود.
 
 علت چیست
سیاه سرفه. علت این بیماری نوعی باکتری است که با حمله به راه‌های تنفسی در راه‌های هوایی ایجاد التهاب شدید می‌کند. معمولا به دنبال یک حمله شدید سرفه (که حتی می‌تواند یک دقیقه طول بکشد) کودک یک دم‌ صدادار انجام می‌دهد که به اصطلاح به آن Whoop  می‌گویند که به دلیل ورود هوا به داخل حنجره متورم ایجاد می‌شود. در این بیماری، علائم سرماخوردگی مانند تب، آبریزش بینی و درد مشاهده می‌شود.
 
سرفه‌های خلط‌دار
وقتی فرزندتان سرفه می‌کند، همراه با خلط‌ است. علاوه بر این، آبریزش بینی، گلودرد،‌ اشک ریزش و بی‌اشتهایی هم کودک را آزار می‌دهد.
 
 علت چیست
سرماخوردگی، سینوزیت و التهاب ریه. کودکان مبتلا به سرماخوردگی یا التهاب ریه معمولا سرفه می‌کنند که می‌تواند در بدترین شرایط یک تا 2 هفته طول بکشد.

از آنجایی که کودکان سیستم ایمنی ضعیفی دارند در اثر تماس با ویروس‌ها مدام بیمار می‌شوند و گاهی برخی خانواده‌ها می‌گویند فرزندشان در سال 3 تا 4 بار دچار سرماخوردگی می‌شود.

از آنجا که بیشتر سرفه‌های کودکان خلط‌دار است، نباید آنها را سرکوب کرد زیرا باقی ماندن ترشحات ممکن است انسداد مجاری هوایی را در پی داشته باشد.
 
سرفه مزمن
کوچولوی‌ شما بیشتر از 10 روز است که سرماخورده اما سرفه‌هایش بهبود پیدا نمی‌کند.
 
 علت چیست
سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی می‌تواند یک هفته طول بکشد؛ به خصوص اگر کودک سرماخوردگی قبلی نداشته باشد. آسم، آلرژی یا عفونت‌های مزمن در سینوس‌ها یا مسیر تنفسی می‌توانند باعث سرفه‌های مزمن شوند.
 
سرفه همراه با استفراغ
فرزندتان آنقدر سرفه می‌کند که درنهایت به استفراغ منجر می‌شود.
 
 علت چیست
سرماخوردگی یا آسم. سرفه زیاد کودکان باعث تحریک حلق می‌شود و بازتاب آن استفراغ است. خلط بیش از حد در معده باعث تحریک و حالت تهوع می‌شود که بیشتر در شب اتفاق می‌افتد و معمولا این دلیل نگران‌کننده نیست مگر اینکه استفراغ متوقف نشود.
 
سرفه به همراه تب
فرزندتان چند روزی است که علائم سرماخوردگی دارد اما همچنان تب دارد و سرفه می‌کند.
 
 علت چیست
سرماخوردگی معمولی، آنفلوآنزا. سرفه کودک به همراه تب و آبریزش بینی احتمالا سرماخوردگی معمولی است، اما سرفه به همراه تب 39 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر گاهی اوقات سینه پهلو است، به ویژه هنگامی که تنفس تند و ضعیف باشد.2

درمان سرفه نوزادان در خانه

داروی خانگی مؤثر برای درمان سرفه در نوزادان

با گذشت سال‌ها، مادران اقدامات ساده‌ای را جهت درمان سرفه نوزادان خود در خانه پیدا کرده‌اند که در برخی موارد، این روش‌ها بهتر از داروهای شیمیایی عمل می‌کنند. اغلب پزشکان متخصص اطفال نیز عقیده دارند که راهکارهای خانگی برای تسکین سرفه در نوزادان بسیار مؤثر می‌باشند.

در ادامه این مقاله، برخی از داروهای خانگی جهت درمان سرفه در کودکان ارائه شده است که شما هم می‌توانید آن‌ها را با خیال راحت، در موزد فرزند خود امتحان کنید. رایج‌ترین این روش‌ها به شرح زیر می‌باشند:
 
1-حمام بخار گرم همراه با روغن‌های ضروری
به یاد داشته باشید که حمام بخار گرم بهترین راه‌حل برای از بین بردن سرفه مداوم نوزادان در شب است. برای این منظور، در حمام منزل خود بخار گرم ایجاد کرده و کودک کوچک خود را در وان گرم قرار بدهید. بگذارید تا فرزند شما مدتی در وان بازی کند، زیرا او در این شرایط بخار را نیز استنشاق خواهد کرد.

برای به دست آوردن نتایج مؤثرتر جهت تسکین سرفه در نوزاد نیز شما می‌توانید چند قطره روغن منتول، اکالیپتوس یا روغن مریم گلی را در رطوبت ساز یا وان حمام بریزید.

این روند قطعاً باعث می‌شود که قفسه سینه کودک باز شده و سرفه او به سرعت تسکین یابد؛ فقط، اطمینان حاصل کنید که روغن‌های اساسی مورد استفاده برای نوزادان از یک برند معتبر تهیه شده باشند.
 
2-استفاده از کرم بخار
لازم است بدانید که استفاده از کرم بخار برای نوزادانی است که 3 ماهه یا بزرگ‌تر هستند، مؤثر می‌باشد. برای این منظور، کرم بخار مخصوص کودکان را که حاوی فرمولاسیون خفیف اکالیپتوس و منتول است، خریداری کنید. مقدار کمی از این کرم را بر روی کمر، قفسه سینه و گردن فرزند خود بمالید.

در این مرحله، به نوزاد اجازه دهید تا بخارهای حاصل از مالش را تنفس کند؛ فقط، اطمینان حاصل کنید که کرم در هیچ جای دیگری از بدن کودک مالیده نشده باشد.

برخی از مادران باتجربه نیز کرم بخار را روی کف پای کودک خود می‌مالند. شما هم می‌توانید این روش را جهت از بین بردن سرفه فرزند خود امتحان کنید!

علاوه بر این مورد، شما می‌توانید با ترکیب چند قطره از روغن نعناع، اکالیپتوس و روغن مریم گلی در 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون، سینه فرزند خود را مالش دهید.
 
3-استفاده از رژیم غذایی مایعات
هنگامی که سرماخوردگی فرزند شما با استفاده از روش‌های خانگی یا داروهای شیمیایی درمان شد، توجه به رژیم غذایی او بسیار مهم است. در این دوران، اطمینان حاصل کنید که کودک شما در رژیم غذایی خود مایعات زیادی مصرف را می‌کند، زیرا کمبود آب در بدن کودک می‌توان باعث سرفه و عطسه مداوم او شود. شما می‌توانید وعده‌های غذایی جالب مانند سوپ و اسموتی را تهیه کنید تا کودک، در حین درمان، از خوردن این غذاها لذت خواهد برد.

به خاطر بسپارید که در بیشتر مواقع، ممکن است نوزاد مبتلا به سرفه اشتها نداشته باشند. شما باید اطمینان حاصل کنید که کودک از رژیم غذایی مناسبی تغذیه می‌کند تا آب‌رسانی بدن او به درستی انجام شود.
 
4-استفاده از سوپ و آب میوه
در هنگام مبارزه با سرفه، کودک خود را با یک کاسه سوپ مرغ و قارچ گرم تغذیه کنید. علاوه بر این مورد، آب انواع میوه‌ها نیز گزینه بسیار خوبی برای درمان سرفه در نوزادان به شمار می‌روند.

در نظر داشته باشید که آب میوه‌های طبیعی بهترین داروی خانگی جهت درمان سرفه‌های فرزند شما هستند. برای این منظور، اطمینان حاصل کنید که آب میوه، تازه تهیه شده باشد و در یخچال نگهداری نشود.

با این حال، اگر کودک شما فقط رژیم غذایی حاوی سوپ را دوست دارد، شما می‌توانید این وعده غذایی را در طعم‌های مختلفی مانند سبزیجات آب‌پز و خامه، آبگوشت و غیره تهیه کرده و در برنامه روزانه او قرار دهید.

درمان سرفه نوزادان در خانه
 
5-استفاده از داروهای گیاهی
داروهای گیاهی خانگی برای معالجه سرفه نوزادان در طی سال‌ها آزمایش شده‌اند. در ادامه این مقاله، برخی از داروهای گیاهی خانگی که شما می‌توانید برای درمان سرفه در کودکان 12 ماهه و بزرگ‌تر استفاده کنید، ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

برگ‌های ریحان خرد شده را به همراه عسل، جهت تسکین سرفه و آبریزش بینی فرزند خود استفاده کنید.

عصاره زنجبیل که با آب گرم و قطرات لیمو مخلوط شده است، نیز برای تسکین گلودرد و سرفه در کودکان بسیار مفید است.

گیاهانی مانند برگ مریم گلی و ریشه شیرین بیان را هم می‌توان به چای روزانه نوزادان اضافه کرد. جالب است بدانید که استفاده از این چای با مقداری عسل برای تسکین سرفه در نوزادان بسیار مفید خواهد بود. همچنین، این چای‌های خانگی برای درمان گلودرد در کودکان نیز مفید می‌باشند.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.mamanam.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی