راهکارهایی برای کشف استعداد کودکان

انسان با توانایی‌های ذاتی بالقوه‌ای به دنیا می‌آید که در طول زندگی و گذر عمر، درصدی از این توانایی‌ها بالفعل و توانایی‌های اکتسابی نیز به آن افزوده می‌شود. وقتی کودک به دنیا می‌آید، کاملا ناتوان است، اما به تدریج هر کودکی علاقه‌مندی‌های خود را در رفتار خود بروز می‌دهد.
سه‌شنبه، 10 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای کشف استعداد کودکان

چگونه استعدادهای کودکان را کشف کنیم؟

ریشه استعدادهای نهانی کودکان همواره در برخی از فعالیت‌های معمولی آنها، پنهان شده است. اگر به عقب برگردید، می‌بینید که فرزندتان قبل از دوران کودکی و در دوران خردسالی به برخی فعالیت‌ها و کارها علاقه عمیق‌تری داشته است.

شناسایی و کشف استعدادهای پنهان کودکان هرچه در سنین پایینتر ایجاد شود، بهتر است و نتیجه بیشتری در پی خواهد داشت. این کار باعث میشود هم دیدگاه آنها در مورد شغل آیندهشان سریعتر شکل بگیرد و پرورش یابد و هم از نظر روحی – روانی در این زمینه تقویت شوند.

تمام انسانهای این کره خاکی هرکدام با استعداد و توانایی خاص خودشان به دنیا آمدهاند. برخی از این استعدادها هیچگاه تشخیص داده نمیشوند و با مرگ فرد، دفن میشوند.

عدم شناخت استعدادهای فردی باعث بیمصرف ماندنشان میشود و برعکس تشخیصشان باعث شکوفایی و رشد بیشترشان. مشکل اصلی وقتی بروز میکند که کودک قرار است در مسیری قرار بگیرد و انتخاب کند و راهی را پیشرو دارد که قبلا اطرافیانش طی نکردهاند و تازگی دارد.

در چنین شرایطی شناخت استعدادها و تواناییهای خاص کودک که قبلا به کمک بزرگترهایش اتفاق افتاده است، به او کمک میکند تا مسیر خود را روشنتر ببیند و راحتتر و مصمم‌تر انتخاب کند.1
 

کشف استعداد کودک از روی حرکاتش

کشف استعداد کودک ابتدا باید توسط پدر و مادر صورت گیرد چرا که در سنین پایین کودک اکثر اوقات فراقت کودک توسط والدین پر می شود. کودک را به برنامه های ورزشی، آموزشی و ... می فرستد.

اگر والدین از استعداد فرزندشان اطلاع داشته باشند می توانند انتخاب های بهتری برا او داشته باشند و آینده ی بهتری را برای او بسازند. در  بیشتر وقت کودک را پر می کنند، پس بهتر از همه می توانید استعداد کودک خود را کشف کنید.
 
اگر کودک به طبقه بندی اشیا علاقه زیادی دارد
توجه کنید که فرزند شما وسایل و اسباب بازی هایش را بر اساس زنگ، اندازه یا شکل می چیند یا در موقع ورد به خانه کفش هایش را جفت می کند. این کودکان به عنوان یادگیرنده دائمی شنیداری شناخته می شوند. و یک متفکر تحلیل گر و منظم هستند.

استفاده از بازی هایی که داری الگو جفت کردن می باشد برای پرورش استعداد کودکان یادگیرنده دائمی شینداری بسیار مفید می باشد. همچنین فعالیت هایی که ریاضی را تقویت می کند نیز برای پرورش استعداد این کودکان مفید می باشد.2
 
اگر کودک شما مدام پرحرفی می کند و بدون وقفه برای شما صحبت میکند
اگر کودک شما تا زمان خواب از صحبت کردن باز نمی ایستد و داستان و موضوعات مختلف را با کمترین اشکالات مختصر دستوری و تلفظی بیان می کند و طوری صحبت می کند که شما با استدلالش کاملا قانع شوید ، او می تواند در آینده در مدرسه و در مشاغلی مانند وکالت یا روزنامه نگاری موفقیت کسب کند.

برای تقویت این استعداد در کودکتان از او بخواهید برای اعضای خانواده نامه بنویسد و یا داستان هایی برایتان بگوید تا بتوانید آن را به کتاب تبدیل کنید.یا شما می توانید با کودک مصاحبه کنید و افکارش را در فایل تصویری یا صوتی ثبت کنید و یا او را به کتابخانه ببرید و کتاب هایی با کلمات گسترده برای او بخرید که او را به چالش بکشد.

فراموش نکنید در کنار تشویق و تقویت مهارت های نوشتن و حرف زدن، شنونده خوب بودن را هم به او آموزش دهید و در روز زمانی را تعیین کنید که به سکوت او اختصاص داشته باشد.3

اگر کودک به طبقه بندی اشیا علاقه زیادی دارد
اگر کودک شما همیشه دوست دارد که اشیاء در یک خط و مرتب باشند و ماشین های اسباب بازی خود را بر اساس اندازه ، رنگ یا شکل در یک خط می چیند او یک متفکر تحلیل گر، بسیار منظم و دقیق در جزئیات است و به عنوان یادگیرنده دائمی شنیداری شناخته می شود.

این کودک دنبال پیدا کردن الگوهای گوناگون است که از علائم اولیه استعداد ریاضی و علوم است.برای تقویت این خصوصیات کودک ، بازی هایی را بیابید که شامل الگوها و جفت کردن هستند و یا فعالیت هایی را انجام دهید که سبب تقویت ریاضی کودک شوند.

به کودک در کارهایی مسئولیت دهید که مرتبط با طبقه بندی مانند جمع آوری اشیاء کوچک مانند سنگ، صدف و... باشند.3
 
اگر کودک همه چیز را دستکاری می کند
کودکانی که همه وسایل خانه و یا اسباب بازی هایش را باز می کند تا بفهمد چگونه کار می کند و در اکثر مواقع می تواند آن وسیله را مانند اولش ببندد. بازی کردن با اسباب بازی و ساختن خانه و یا بلوک های خانه سازی را دوست دارند. کودکان یادگیرنده دیداری - فضایی می باشند.

در آینده چنین کودکانی مشاغلی مانند مکانیک، رشته های مهندسی مختلف و ... را انتخاب می کنند. برای تقویت استعداد کودکان یادگیرنده دیداری-فضایی اسباب بازی هایی برای این کودکان بخرید که امکان خراب کردن و بازسازی آن وجود داشته باشد.

نحوه کار کردن وسایل مکانیکی را در صورتی که از شما سوال کرد برایش توضیح بدهید ( به زبان ساده ) . این کودکان به دلیل علاقه کشف و دستکاری ممکن است دست به کارهای خطرناکی بزنند به همین دلیل مواضب باشید تا از برق گرفتی و از بریده شدن این کودکان توسط اشیا تیز جلوگیری نمایید.2
 
اگر کودک به حل پازل علاقه زیادی دارد
کودکی که حل کردن پازل را دوست دارد و قطعه مناسب را بار اول در جای درست می گذارد. یادگیرنده دارای استعداد بزرگی در کشف نقاط مبهم است. این کودکان در آینده شغل های کارگاهی، باستان شناسی یا محققی را انتخاب می کنند. برای تقویت این استعداد پازل و جدول برایشان تهیه کنید و بازی های مرتبط با چیدن منظم اشیا برایشان بگیرید.2

بدانید که کودک خود را در قبال همه چیز مسئول می داند
کودک درباره روش انجام کارهای مختلف عقاید محکمی دارد و دوست دارد در بازی ها و در هر فعالیتی خودش را نشان دهد. این کودکان معمولا ذاتا رهبر هستند و در مدرسه، ورزش و بسیاری دیگر از جنبه های زندگی این ویژگی برایشان پرفایده است.

کودک مسئول برای بقیه الگو است و دید او نسبت به پیچیدگی ها و مشکلات متفاوت است . این کودکان در مشاغلی مانند تجارت، سیاست، نمایندگی و سازمان دهی عمومی که رهبری در آن اهمیت بالایی دارد ، بهترین عملکرد را دارند.

برای تقویت استعداد این کودکان مسئولیت پروژه های خانگی مانند مرتب کردن خانه یا مرتب کردن کفش ها را به او دهید و اجازه دهید وسایل اتاقش را به روش خودش مرتب کند و به شما و خانواده برای حل مشکلات کمک کند اما به او بفهمانید که وقتی مسائل مربوط به بزرگسالان در کار است تصمیم گیری با شماست.3
 
اگر کودک نمی تواند آرام بگیرد
کودک هر کاری را با عجله انجام می دهد و از هر چیز متحرکی خوشش می آید. این کودکان یادگیرنده جنبشی-بدنی هستند و کارهایی که با حرکت و عمل است را دوست دارند. در آینده مشاغلی را  انتخاب می کنند که پشت میز ننشینند.

برای پرورش این استعداد کودک باید در برنامه اش فعالیت های فیزیکی داشته باشد چرا که از فعالیت های تکراری سریع خسته می شود. آنها از رقصیدن و آواز خواندن لذت می برند. برای کودکانی که بیشتر علاقمند به استفاده از دستشان هستند نقاشی و مجسمه سازی مفید است.2
 

روش هایی برای شکوفایی استعداد کودکان

• اجازه دهید فرزندتان علائق خود را کشف کند.

• فکر نکنید چون او علاقه ای نشان نمی دهد، بنابراین استعدادی هم در آن زمینه ندارد.

• بگذارید فرزندتان در انجام کارها مرتکب اشتباه شود.

• از او سؤالاتی مانند چرا آسمان آبی است؟ بپرسید تا کودکتان با شگفتیهای دنیا مواجه شود.

• پروژه های خانوادگی برای پیدایش استعداد طرح ریزی نمایید.

• کودک را مجبور به یادگیری نکنید.

• انتظاراتتان از فرزندتان باید واقع بینانه باشند.

• در انجام کارها، کودک خود را سهیم کنید.

• کودک خود را با برچسب زدن به او محدود نکنید.

• به بازی با کودکتان بپردازید.

• برنامه زمانی منظم برای فعالیتهایی نظیر خواندن، گوش دادن به موسیقی و صحبت کردن در نظر بگیرید.

• اجازه دهید فرزندتان به فعالیتهای گروهی مورد علاقه اش بپردازد.

• فعالیتهایی را که فرزندتان انجام می دهد مورد انتقاد یا قضاوت قرار ندهید.

• کارهای روزمره ای را که به عهده فرزندتان بگذارید.

• داستانهای الهام بخشی برای فرزندتان بخوانید.

• از مقایسه کودک خود با دیگران بپرهیزید.

• برای برانگیختن علائق و استعدادهای فرزندتان او را به کتابخانه، موزه، کنسرت، یا مسابقه ببرید.

• کودکتان را تشویق به صحبت درباره آینده کنید.

• کودکتان را با افراد موفق آشنا کنید.

• کودک خود را تشویق به خواندن کنید.3

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.