راهکارهایی برای برخورد با پرحرفی کودکان

پر حرفی کودکان یکی از مسائلی است که والدین از آن شکایت دارند. به طوری که گاه پاسخ به تمامی سوالات و حرف های کودک غیر ممکن می شود. پر حرفی کودکان دلایل متعددی دارد که باعث می شود اطرافیان آشفته شده و واکنش منفی از خود نشان دهند. اما پر حرفی کودکان همیشه غیر طبیعی و مشکل محسوب نمی شود.
چهارشنبه، 18 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای برخورد با پرحرفی کودکان

چرا بعضی از کودکان پر حرف هستند؟

توانایی حرف زدن کودک در سنین پایین، بر مهارت ها و توانایی های رفتاری، گفتاری و شنیداری تاثیر مثبتی دارد. پر حرفی کودکان دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

1- کودکان در سنین پایین بلند بلند فکر می کنند و هرچه به ذهنشان می‌آید را به زبان می‌آورند، این رفتار بخشی از فرایند رشدی آن هاست. حرف زدن کودک با خودش، به او در حل مسائل و کنترل نفس کمک می کند.

2- ابتلای کودک به بیماری بیش فعالی باعث پرحرفی در او می شود، در واقع ای کودکان با پر حرفی سعی می کند توجه دیگران به خصوص مادرش را جلب کنند یا بدین گونه به تخلیه انرژی خود می پردازند.

3- کودکان باهوش زیاد نیز پرحرف هستند. پر حرفی و سوال پرسیدن های کودک می تواند نشانه‌ ای از استعدادهای کودک و نیاز او به چالش های بیشتر در زندگی باشد.

4- حسادت نیز بخصوص پس از به دنیا آمدن فرزند جدید در خانواده، برای کودکان بالای سه سال، می‌تواند عاملی برای زیاد صحبت کردن و جلب توجه والدین محسوب شود. حسادت فرزند اول به ورود عضو جدید معمولا بیشتر بوده، بنابراین این تغییرات رفتاری را در او بیشتر خواهید دید.

اگر نگران پرحرفی کودکتان هستید حتما با یک متخصص در میان بگذارید‌.1
 

دلایل پرحرفی بچه ها 

 
حس کنجکاوی 
روان شناسان حس کنجکاوی را یکی از اصلی ترین دلایل پرحرفی بچه ها تلقی می کنند. گاه حس کنجکاوی کودکانه از سوی والدین گاه مورد بی توجهی قرار میگیرد. 
 
جلب توجه 
مهمترین علت پرحرفی در کودکان، نیاز به جلب توجه است. شاید تاکنون بارها متوجه این موضوع شده باشید، زمانی که مادران با تلفن به مدت طولانی صحبت می کنند یا در جمعی مشغول صحبت هستند و از کودک خود غافل می شوند، بچه ها با پرسشهای متوالی و یا صحبت کردن سعی در جلب توجه مادران خود می کنند. روان شناسان ریشه این نوع واکنش های رفتاری کودک را جلب توجه والدین می دانند. 

حرف زدن با خود 
معمولا بچه ها در سنین پایین بلند بلند فکر می کنند و هرچه به ذهنشان می آید را به زبان می آورند، این رفتار بخشی از فرایند رشدی آن هاست. حرف زدن کودک با خودش،به حل مسائل و کنترل نفس او کمک می کند. 
 
حسادت 
به دنیا آمدن فرزند جدید در خانواده موجب حسادت برخی از کودکان بالای سه سال میشود که می تواند عاملی برای زیاد صحبت کردن کودک و جلب توجه والدین محسوب شود. 
 
ترس 
چنانچه نمناک اشاره کرده است گاهی ترس کودکان نیز عامل پر حرفی کودکان می شود. این اتفاق به ویژه در سنین پایین و برای کودکانی که شب ها از تنها خوابیدن در اتاق خود می ترسند، اتفاق می افتد. در این مواقع کودکان از والدین خود می خواهند که شب را در کنار آنها مانده و با آنها صحبت کنند.

بیش فعالی 
بعضی از دلایل پرحرفی کودکان دلالت بر بیماری های روحی و روانی دارد. 

بیشتر اوقات پرحرفی کودکان ناشی ازحس اضطراب و هیجان است . مشکل بیش فعالی در کودکان در برخی موارد موجب پرحرفی کودکان می شود. صحبت کردن بیش از حد ، پریدن وسط حرف و قطع کردن صحبت یکی از علائم بیش فعالی است و این نوع پرحرفی با درمان بیش فعالی خود به خود و به مرور رفع می شود. 
 
الگو گرفتن از والدین 
پرحرفی کودکان در برخی مواقع به خاطر تاثیرپذیری از والدین می باشد.آنها پدر و مادر خود را الگو قرار داده و زیاد صحبت می کنند. بهترین راه مقابله با پرحرفی کودکان در این مورد اصلاح رفتار والدین است که موجب تغییر رفتار کودک می شود. 
 
هوشیاری 
به اعتقاد روانشناسان پرورش توان حرف زدن در سنین پایین، بر مهارت های رفتاری یا توانایی گفتاری و شنیداری و تقویت حس کنجکاوی کودک تاثیر می گذارد.

روانشناسان تاکید می کنند بهتر است که والدین هنگام حرف زدن کودک، دست بزنند یا به طریق دیگری شادی خود را نسبت به توانایی که در او در حال شکل گیری است، نشان دهند. به بیان دیگر هر چقدر کودکی زودتر شروع به صحبت کند، در پرورش استعداد های شناختی و ارتباطی اش سریع تر رشد خواهد کرد. 

زمانی که کودک خود را تشویق به صحبت کردن می کنید، همزمان او را به استفاده از استعداد طبیعی شنیدن نیز ترغیب می کنید . توانایی کودک در تکلم یکی از نشانه های ارزیابی کودکان باهوش است، چراکه دیر به حرف افتادن کودکان یعنی حرف زدن پس از سه تا 3.5 سالگی، رشد مهارت های ارتباطی و شناختی کودک را با تاخیر مواجه می کند. 2
 

طرز برخورد با پرحرفی کودکان

در بسیاری از موارد علت پرحرفی مهم نیست. با استفاده از راهکارهای زیر می توانید به فرزندتان کمک کنید.
 
بازی نقش
کودک باید یاد بگیرد که مکالمه یک رفتار رفت و برگشتی است و هر کس باید بر اساس نوبت حرف بزند. یک مکالمه سازنده مکالمه ای است که در آن هر کس بتواند نظرش را بگوید و سوال کند. این کار را می توانید با استفاده از عروسک های انگشتی به او آموزش دهید. معمولا کودکان با عروسک ها بهتر کنار می آیند و به آنها فرصت حرف زدن می دهند.
 
نوشتن
اگر پرحرفی فرزندتان در مدرسه مشکل ایجاد کرده است، به او ایده نوشتن را بدهید. معمولا کودکان به این دلیل در کلاس پرحرفی می کنند که می ترسد بعد از کلاس موضوع را فراموش کند. از او بخواهید هر بار که در کلاس به فکر چیزی افتاد و می خواهد آن را برای دوستش تعریف کند، در گوشه ای از دفترش یک کلیدواژه از آن بنویسد تا فراموش نکند و در زمان استراحت با دوستش حرف بزند. از این ایده می توانید برای زمانی که در خانه مشغول کاری هستید نیز استفاده کنید.
 
یک رمز داشته باشید
پرحرفی کودکان نباید مایه خجالت و مسخره شدن آنها در جمع شود. در مهمانی ها و جمع های غریبه یک رمز بین خودتان تعیین کنید که نشانه خاتمه بحث و سکوت باشد. چیزی مانند خاراندن بینی، صاف کردن گلو، یا مواردی از این دست.
 
مشکل را برای او روشن کنید
برای فرزندتان توضیح دهید که قطع کردن صحبت های دیگران جز رفتارهای اجتماعی خوب به شمار نمی رود و باعث ناراحتی دیگران می شود. از او بخواهید هر بار که صحبت کسی را قطع می کند، عذر خواهی کند و به او بگویید داشتی چی می گفتی؟
 
زمانی را برای گفتگوهای دو نفره اختصاص دهید
پرحرفی کودکان می تواند ناشی از تلاش برای جلب توجه و محبت والدین باشد. اگر جز والدین گرفتار هستید که همیشه کاری برای انجام دادن دارید، احتمالا زمان کافی و باکیفیتی را با فرزندتان صرف نمی کنید. هر روز ساعتی را به گفتگو در مورد مسائل مورد علاقه فرزندتان اختصاص دهید و با او حرف بزنید. به چشم هایش نگاه کنید و به آنچه می گوید علاقه نشان دهید.
 
بازی سکوت انجام دهید
هر چند حرف زدن بخش مهمی از ارتباط گرفتن است، اما فرزندتان باید اهمیت سکوت کردن و گوش دادن را نیز متوجه شود. با او این بازی را انجام دهید و اولین کسی که سکوت را بشکند بازنده است. این بازی می تواند در زمان قصه گویی یا شعرخوانی نوبتی انجام شود.
 
برچسب نزنید
اگر به طور مداوم به فرزندتان لقب پرحرف، وراج یا به طور تعمدی از او بخواهید ساکت شود، در طولانی مدت به عزت نفس او صدمه می زنید. این باعث می شود که حتی وقتی دیگر چنین القابی به او نمی دهید، فرزندتان خودش را با این لقب ها تعریف کند و این باعث محدود شدن توانایی و ظرفیت شکوفایی او می شود.
 
سرگرمی تعریف کنید
احتمالا می توانید پیش بینی کنید که چه زمانی فرزندتان پرحرفی خواهد کرد. وقتی در مهمانی است و هیچ کسی همبازی او نمی شود، وقتی کسل شده و سرگرمی ندارد، وقتی از مدرسه برگشته و شما خیلی خسته هستید، وقتی شما در حال حساب کتاب هستید و او می خواهد در اتاق شما بماند.

قبل از آنکه پرحرفی کودک شروع شود، موقعیت را پیش بینی کنید و برایش یک سرگرمی مناسب تعریف کنید. برای مثال، وقتی از مدرسه می آید و شما می خواهید نیم ساعت استراحت کنید، از او بخواهید با لگو بازی کند یا تلویزیون تماشا کند تا زمانی که شما بیایید و به حرف هایش گوش دهید. در مهمانی ها، از قبل به فکر سرگرمی های مناسب برای فرزندتان باشید.
 
او را در کلاس های فکری و خلاقیت ثبت نام کنید
فرزندتان باید ارزش فکر کردن و سکوت را درک کند. با ثبت نام در یک کلاس بازی های فکری، علاوه بر یادگیری مهارت کنترل خویشتن، شما نیز ساعتی استراحت می کنید و انرژی مجددی پیدا می کنید.
 
مشاوره دریافت کنید
اگر فکر می کنید پرحرفی فرزندتان فراتر از حالت عادی و هیجانات یک کودک است و مشکل خاصی وجود دارد با یک مشاور یا روانشناس کودک صحبت کنید.

اگر روش های فوق را به خوبی و با صبوری انجام دهید، پس از مدتی جواب می گیرید. اما گاهی پرحرفی کودکان می تواند نشانه ای از یک اختلال باشد. از این رو، مشاوره با یک متخصص می تواند مفید باشد. این اختلالات عبارتند از:

اختلال بیش فعالی-نقص توجه

سندرم آسپرگر

اختلال یادگیری غیرکلامی
 
صبور باشید
خروج از عادت پرحرفی برای کودکان به زمان، تلاش و تمرین زیاد نیاز دارد. به یاد داشته باشید که دریافت بازخوردهای منفی می تواند به اعتماد به نفس و عزت نفس کودک آسیب بزند. اگر این امر برای فرزندتان رخ داده است، همدلی و همدردی می تواند بخش زیادی از مشکل را حل کند.

با صبوری کردن، می توانید از این مرحله عبور کنید تا فرزندتان تسلط بیشتری روی هیجانات خود پیدا کند.3
 

ویژگی های مثبت کودکان پر حرف

طبق شواهد بچه های پرحرف در آینده موفقیتهای بیشتری به دست می آورند، و در دوران تحصیل عملکرد بهتری نسبت به دیگران دارند. دلیل این موفقیت ها می‌تواند این باشد که آن ها:

_ مهارت های کلامی بهتری دارند.

_ مفاهیم را بهتر و سریعتر درک می کنند.

_ کنجکاو هستند و در زندگی به جواب سوال های خود می رسند.

_ مشارکت و مهارت‌های اجتماعی بیشتری دارند.

_ انرژی فراوانی داشته و چیزهای بیشتری برای گفتن دارند.

_ زندگی جالبی دارند و در آینده پدر و مادر بهتری خواهند بود.

_ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ کودکان پر حرف، این است که یاد می‌گیرند احساسات خود را ابراز کرده و نظراتشان را درباره موضوعات مختلف اعلام کنند و چنین چیزی در بزرگسالی به نفعشان خواهد بود.

_ کودکان پرحرف به احتمال زیاد در بزرگسالی هم از اعتماد به نفس خوبی برای صحبت کردن، معاشرت با دیگران و اعلام نظر خود در جمع برخوردار خواهند بود.2

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.namnak.com
3.www.simiaroom.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.