نگاهی به هفته هفدهم بارداری

هفته هفدهم بارداری معمولاً آغاز تصمیم گیری‌های مختلف برای مادران است. آن‌ها معمولاً از این زمان با بررسی مسائل گوناگون، نوع زایمان خود را انتخاب می‌کنند و به دنبال پی بردن به جنسیت فرزندشان هستند. ممکن است با تغییرات فزاینده‌ای‌ که در این هفته‌ها در خود و جنین احساس می‌کنید کمی دچار اضطراب شوید.
يکشنبه، 22 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته هفدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته هفدهم بارداری

شکم شما بزرگ‌تر شده و حالا با پیشرفت حاملگی رحم گرد و مدور شده به تدریج شکل تخم‌مرغ را به خود می‌گیرد که دلیل آن رشد طولی سریع رحم است. در این مدت جفت ضخامت خود را به 54/2 سانتیمتر می‌رساند. رحم شما در حدود 5 سانتی‌متر زیر ناف است و به بقیه اجزای شکم شما فشار می‌آورد تا آنها را به قسمت‌های کناری براند.
 
در این زمان احساس گرمای شدیدی می‌کنید که ناشی از افزایش خون شماست. ریزش مو در این هفته کمتر می‌شود و ممکن است موهایتان براق‌تر و جذاب‌تر به نظر برسید. ناخن‌های شما شکننده‌تر می‌شود. شما از این هفته به بعد حدود نیم کیلو وزن تا هفته 20 به دست می‌آورید. شما همچنین ممکن است در حال تجربه کمردرد، گرفتگی عضلات، پاها متورم شده و مچ پا و رگ‌های واریسی باشید.1
 

تغییرات جنین در هفته هفدهم بارداری

در این هفته فرزند شما رشد سریع‌تری را تجربه می‌کند و وزن او در حدود 150 گرم می‌شود. طی این فرایند بدن جنین به تدریج بزرگ‌تر شده و بین سر و بدن او تناسب بیشتری برقرار خواهد شد. علاوه بر این‌ها صورت کودکتان نیز در این زمان به تکامل پیشرفته‌تری دست می‌یابد. به این صورت که مژه‌ها و ابروها شروع به رشد می‌کنند، حرکات چشمی آغاز می‌شوند و کودک می‌تواند دهان خود را باز و بسته کند.

علاوه بر صورت، جنین در این هفته رشد بیشتری را در دست‌ها و پاها خواهد داشت و ناخن‌های او نیز شروع به رشد می‌کنند. قدرت یافتن پاها فرزندتان را قادر می‌سازد تا بتواند به دور خود حرکت کند. البته ممکن است که هنوز نتوانید این حرکات را تشخیص دهید به خصوص اگر این بارداری، بارداری اول شما باشد.

جالب است بدانید در هفته هفدهم فرزندتان به صداهای بلند اطراف خود واکنش نشان می‌دهد. بسیاری از مادران از این زمان برای فرزند خود موسیقی‌های آرامش بخش، پخش می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که کودکانی که پیش از تولد تجربه شنیدن موسیقی یا قصه‌های کودکانه خاصی را دارند پس از تولد نیز به شنیدن این صداها واکنش نشان می‌دهند و اغلب با پخش آن‌ها راحت‌تر آرام می‌شوند.2
 

تغذیه در هفته هفدهم بارداری


همان طور که می‌دانید، دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل با رنگ‌های مختلف و مصرف مولتی ویتامین‌های بارداری روی سلامت شما و جنین‌تان تاثیر بسیاری دارد.

در طول هفته 17 بارداری، این مواد مغذی را به رژیم غذایی خود بیافزاید. البته قبل از هر تغییری بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
 
پروتئین
گوشت گاو بدون چربی، مرغ، بوقلمون، لوبیا، توفو
 
آهن
گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، ماهی، نان گندمی
 
کلسیم
شیر کم چرب یا بدون چربی، ماست، پنیر، و سویا
 
اسید فولیک (فولات)
سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی، نان و غلات و حبوبات
 
ویتامین آ
مرکبات، کلم بروکلی، فلفل، توت فرنگی، گوجه فرنگی، انبه، سیب زمینی با پوست
 
ویتامین سی
آب پرتقال، مرکبات، فلفل دلمه ای
 
زینک
غلات و حبوبات، گوشت، غذاهای دریایی، حبوبات خشک شده، نخود

ویتامین ب 12 را نیز فراموش نکنید. شما می‌توانید این آن را از موادی مانند شیر، ماست و تخم مرغ به دست آورید.1
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ هفدهم

مادران باردار در این هفته نیز مانند هفته‌های پیش نیاز به یک سری مراقبت‌های پزشکی دارند. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر است:
 
جلسهٔ دوم معاینات بارداری
بین هفته‌های ۱۶ تا ۲۰ لازم است برای انجام دومین جلسۀ مراقبت‌های روتین پزشکی خود به پزشک یا ماما مراجعه کنید. اگر هنوز برای این کار اقدام نکرده‌اید، بهتر است در همین هفته برنامه‌ریزی کنید.
 
اسکن آنومالی و آزمایش‌ها
اسکن آنومالی باید بین هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ به شما توصیه شود. این اسکن چگونگی رشد کودک را بررسی می‌کند. سایر غربالگری‌های سه ماهۀ دوم و آزمایش‌های تشخیصی مثل آزمایش آمنیوسنتز نیز با توجه به سن و شرایط بارداری شما، ممکن است لازم باشد.3
 

باید ها و نباید های هفته هفدهم بارداری

نشانه های استرس را در بدن خود شناسایی کنید؛ این نشانه ها ممکن است علائمی چون تپش قلب یا افزایش دمای بدن باشند. زمانیکه متوجه شدید استرس دارید عکس العمل مناسب را بکار گیرید:

دلیل استرس را شناسایی کرده و از آن دوری کنید. نفس عمیق کشیده و ماهیچه های بدن را شل کنید. تصور کنید با بازدم هوا، استرس را نیز به بیرون انتقال می دهید.

خود را مشغول نگه دارید. گاهی اوقات صرف زمان زیاد برای فکر کردن می تواند استرس زا باشد.

به استخر بروید. شنا کردن راه بسیار خوبی برای کاهش استرس و همچنین حفظ تناسب اندام است.

زمانی را به استراحت اختصاص دهید. به ویژه زمان هایی که موضوعات زیادی در ذهن دارید یا کارهای ناتمام بسیاری پیش رو شماست. هنگام نشتن رو کاناپه یا مبل پاهای خود را بالا قرار دهید، تلویزیون تماشا کنید، کتاب بخوانید و یا به جنین درون شکم خود که روز به روز بزرگتر می شود، فکر کنید. در این زمان لازم است اطلاعات خود را درباره طرز صحیح نشستن، خوابیدن و بلند شدن تکمیل کنید.

راجع به مشکلات خود با همسر یا یک دوست صمیمی گفتگو کنید. اگر نگران سلامتی خود یا روند رشد جنین هستید، با پزشک مشاور در میان بگذارید تا آرامش خاطر بیابید.

اگر شغل شما موجب استرس شده است، با رییس یا مسئولین مربوطه صادق باشید، شاید در این باره بتوانند به شما کمک کنند. در حال حاضر بزرگترین وظیفه و مسئولیت شما نگهداری و مراغبت از فرزندتان است.

تقریباً 70 درصد از خانم های باردار در طول بارداری دچار تغییر رنگ پوست می شوند.  این لکه ها بیشتر در نواحی دور لب بالا، بینی، بالای گونه ها و پیشانی دیده می شوند و گاهی به صورت یک ماسک صورت را می پوشانند این لکه ها عموماً ماسک بارداری خوانده می شوند (ولی نام علمی آنها کلوآسما یا ملاسما (chloasma یا melisma) است.

 بانوانی که رنگ پوست تیره ای دارند نیز ممکن است لک های روشن روی پوستشان ظاهر شود. تمام این تغییرات ناشی از افزایش موقتی (و بی ضرر) تولید ملانین در بدن است. ملانین ماده ای است که رنگ مو، پوست و چشم از آن ناشی می شود.

تیرگی پوست معمولاً بعد از زایمان برطرف می شود ولی برای به حداقل رساندن آن در زمان بارداری تا آنجایی که می توانید از آفتاب دوری کنید، از یک ضد آفتاب با قدرت محافظت بالا استفاده کنید و علاوه بر ضد آفتاب از کلاه لبه دار هم بهره بگیرید.

در این خصوص می توان از کرم ها و تمیز کننده های پوستی ملایم برای پوشانیدن لکه های بزرگتر و از کانسیلر برای پوشانندگی لکه های کم رنگ تر استفاده شود. لازم به ذکر است که تمام محصولات آرایشی و بهداشتی که در این دوران استفاده می کنید باید مناسب دوران بارداری بوده و برای رشد جنین بی ضرر باشد.4
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ هفدهم

اگر دچار هر نوع درد شدید در پایین شکم یا خونریزی واژینال هستید، لازم است که فوراً به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید تا مطمئن شوند که مشکل جدی وجود ندارد. احساس درد متناوب در یکی از پاها ممکن است ناشی از عصب سیاتیک باشد.

این بزرگ‌ترین عصب در بدن شماست و درد می‌تواند از کمر یا لگن شروع و در تمام پای شما پخش شود. این درد خطری برای شما یا جنین ندارد، اما اگر درد سیاتیک شما از نظر شدت و تعداد دفعات بروز آن در حال وخیم‌تر شدن باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مسئلۀ دیگری وجود ندارد.

همچنین در هفتۀ ۱۷ و هفته‌های پیش رو لازم است در صورت داشتن علائمی مانند تب، لرز یا درد و سوزش هنگام ادرار برای بررسی مشکل به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌تواند ناشی از عفونت‌های مجاری ادرار باشد. همچنین به علائم کم‌خونی مانند سرگیجه، زرد شدن یا رنگ‌پریدگی زیر پلک، نوک انگشت و لب‌ها توجه کنید و در صورت مشاهده برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

خارش پوست در دوران بارداری ممکن است ناشی از خشک و کشیده شدن پوست شما باشد که عارضه‌ای شایع است، اما درصورتی‌که خارش شدید در سراسر بدن دارید که هنگام شب نیز بدتر می‌شود، لازم است به پزشک مراجعه کنید. این خارش‌ها ممکن است به دلیل عارضۀ کلستاز کبدی باشد که نیازمند مراقبت ویژۀ پزشکی است.3

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.madarsho.com
4.www.niniplus.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.