راهکارهایی جهت تسکین غم غربت

غم غربت شرایطی است که در آن فرد از وطن و خانه خود دور بوده و احساس دلتنگی و اندوه شدیدی را تجربه می‌کند. دلتنگی برای نزدیکان، شرایط فرهنگی و دشواری‌های موجود در مهاجرت باعث ایجاد احساس غم غربت می‌شوند. بسیاری از افراد با وجود انتخاب خودشان برای مهاجرت نیز دچار دلتنگی و حسرت می‌شوند. خلق پایین، بی انگیزگی، افسردگی، بیکاری از پیامدهای غم غربت هستند.
شنبه، 11 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی جهت تسکین غم غربت

غم غربت چیست؟

غم غربت در کودکانی که از پدر و مادر یا پرستاران اولیه‌شان جدا می‌شوند شایعتر است. غم غربت در نوجوانان و جوانانی که برای ادامه تحصیل در یک شهر یا کشور دیگر، خانه را ترک می‌کنند نیز بسیار رایج است. بالغین نیز، به ویژه پس از جابجایی، ممکن است تحت تأثیر غم غربت قرار گیرند.
 
گرچه این هیجانات معمولاً با افزایش سن افراد و به دست آوردن درک بهتری نسبت به احساساتشان و طبیعت موقتی غم غربت، از شدّت کمتری برخوردار می‌شوند. اغلب افرادی که دچار غم غربت می‌شوند، پس از یک دوره انطباق، به تدریج احساس راحتی بیشتری با محیط جدید پیدا می‌کنند.
 
هر چند غم غربت ممکن است باعث نشانه‌های درماندگی و سردرگمی در فرد شود امّا به خاطر سپردن این نکته اهمیت دارد که این شرایط، موقتی و زودگذر است. بسیاری از مردم به تدریج با محیط جدید خو می‌گیرند و حتی ممکن است اصلاً متوجه نشوند که مشکل از بین رفته است.
 
کسانی که دچار غم غربت هستند معمولاً غمگین و یا حتی افسرده می‌باشند. غم غربت در هنگامی که فرد وقت آزاد دارد، مثلاً صبح زود، قبل از رفتن به رختخواب، در شب، یا در اوقات استراحت، شدیدتر می‌شود. افرادی که دچار آسیب‌های دیگری مانند طلاق یا از دست دادن فرد مورد علاقه خود شده باشند، بیشتر در مقابل غم غربت آسیب‌پذیرند.  1


چرا احساس غم غربت داریم؟

در غربت معمولا کمبود سه نیاز اساسی نیاز به دوست داشته شدن، احترام و امنیت باعث احساس غم غربت می‌شوند. برای مقابله با غم غربت باید ابتدا این احساس را به طور کامل در درون خود بشناسید و دلایل آن را بدانید. در ادامه به دلایلی که این سه محور را تحت تاثیر قرار می‌دهند اشاره می‌کنیم.
 
1. دلتنگی برای خانواده و نزدیکان
شما در هر سنی که باشید در صورت دور شدن از خانواده و دوستان ممکن است دلتنگ آن‌ها شوید. دوری از خانواده یکی از مهم‌ترین دلایل غم غربت است. خانواده در درجه اول سپس دوری از دوستان صمیمی و نزدیک باعث غم غربت می‌شود. اما گاهی ممکن است یک نسبت دور فامیلی نیز شما را به دلتنگی و احساس غربت برساند. هر از گاهی دیدن آشنایان قدیمی احساس خوبی به شما می‌دهد که در غربت از آن محروم هستید.
 
2. بدرفتاری و نژادپرستی
در بسیاری از کشورها با مهاجران به شیوه درستی رفتار نمی‌شود. این رفتار نادرست ممکن است از ایجاد محدودیت برای اتباع خارجی تا توهین و نژادپرستی را شامل شود. برای مثال مشاغل درجه یک برای شهروندان همان کشور است و کارهای سنگین و با مزد کمتر را برای مهاجران در نظر می‌گیرند. گویی این را بهایی برای پناه دادن به مهاجران در نظر می‌گیرند.
 
3.مهاجرت اجباری
افرادی که به هر دلیلی مجبور به مهاجرت می‌شوند غم غربت بیشتری تجربه می‌کنند. دیپورت شدن یا شرایط سخت کشور مقصد غم غربت را برای مهاجران اجباری بیشتر می‌کند. اگر مجبور به مهاجرت شده اید ممکن است با دشواری‌های بسیار زیاد و پیش بینی نشده ای روبرو شوید. در این شرایط تلاش بیشتری برای به کارگیری روش‌های مقابله با غم غربت لازم خواهد بود.
 
4. جزئیات مهم‌تر از چیزی است که تصور کنید
شاید برای افرادی که غربت را تجربه نکرده‌اند عجیب به نظر برسد اما چیزهای کوچکی مثل آب و هوا، غذاهای محلی و آداب و رسوم ساده روزمره نیز می‌توانند باعث احساس غم غربت شوند. همه ما تجربه شرایطی را داشته ایم که به محض از دست دادن چیزی دلمان برایش تنگ شود. چیزهای ساده ای مثل صدای مردمی که به زبان خودتان صحبت می‌کنند نیز ممکن است در شما احساس غم غربت ایجاد کنند.2
 

نشانه‌ها و علائم غم غربت

افرادی که غم غربت دارند معمولاً غمگین و افسرده هستند. بروز این نشانه‌ها در کودکان معمولاً بیشتر است. این نشانه‌ها شامل دوری‌گزینی از دیگران، خودداری از مشارکت در فعالیت‌ها یا انجام رفتارهایی به منظور جلب توجه است. از دیگر نشانه‌ها می توان به گریه‌کردن، بی‌خوابی و ناراحتی‌های جسمی مانند معده درد، گلو درد، سردرد، تهوع و علائم سرماخوردگی اشاره کرد.آن‌ها ممکن است حتی برای آن که به یک مدرسه جدید نروند، تمارض کنند و خود را به بیماری بزنند.

غم غربت در وقت آزاد افراد، مثل صبح زود، شب‌ها قبل از به رختخواب رفتن یا در اوقات استراحت شدیدتر می‌شود.3
 

سوالاتی برای پرسیدن از پزشک در مورد غم غربت

تهیه کردن سوالاتی از قبل، به مراجعه‌کنندگان کمک می‌کند که بحث معنی‌دارتری با پزشک در مورد مشکلشان داشته باشند. بیماران یا اولیاء آن‌ها می‌توانند این سوالات را از پزشک در مورد غم غربت بپرسند:

چگونه می‌توانم با غم غربت مبارزه کنم؟

چگونه می‌توانم دوران گذار از خانه به دانشگاه را برای فرزندم راحتتر کنم؟

چگونه می‌توانم کودکم را برای جدا شدن از محیط خانه آماده کنم؟

چه کارهایی می‌توانم بکنم که از دچار شدن فرزندم به غم غربت جلوگیری کنم؟

نشانه‌های این که فرزندم دچار غم غربت شده چیست؟

اگر فرزندم از غم غربت شکایت کرد، چگونه می‌توانم به او اطمینان خاطر دهم؟

اگر فرزندم خواست که به خانه باز گردد چکار باید بکنم؟

از کجا بفهمم غم غربت فرزندم آنقدر جدّی است که به کمک نیاز دارد؟

چه درمانی برای غم غربت حاد وجود دارد؟3
 

مقابله با غم غربت

روش‌های مختلفی برای مقابله با غم غربت وجود دارد. در ادامه مهم‌ترین راه‌های مقابله با غم غربت را مرور می‌کنیم. همچنین می‌توانید برای کنار آمدن با این غم و درمان افسردگی ناشی از آن از مشاوره تلفنی فردی کمک بگیرید.
 
1. پیدا کردن دوستان جدید
هرچند به هر حال دلتنگی برای خانواده یا دوستان خیلی قدیمی را نمی‌توان با یک دوست جدید از بین برد اما می‌تواند برای مقابله با غم غربت موثر باشد. دوستان جدید می‌توانند از شدت دلتنگی شما برای اعضای خانواده و دوستان قدیمی کم کنند. اوقات خوشی را که با دوستان جدید سپری می‌کنید غم کمتری به سراغ شما خواهد آمد.
 
2.حسرت گذشته را نخورید
همه ما وقتی چیزی را از دست می‌دهیم برای آن سوگواری می‌کنیم اما باید دید واقعا چقدر آن را دوست داشته ایم؟ بسیاری از مهاجرین چیزی را که از دست داده‌اند دوست نداشته‌اند چرا که به قدری سخت بوده که یا مجبور به مهاجرت شده‌اند یا از دست دادن آن را انتخاب کرده‌اند. با این حال وقتی از وطن خود دور می‌شوند آن را در ذهن خود بسیار ایده آل می‌بینند. واقع بین باشید و در نظر بگیرید که شرایط گذشته شما نامناسب بوده که شما مهاجرت کرده اید یا مجبور به این کار شده اید.
 
3. تغییر محل زندگی
عمده دلایلی که برای ایجاد احساس غم غربت ذکر شد بسته به محل زندگی ممکن است تغییر کرده، کم و زیاد شود. گاهی نیز اگر امکان بازگشت به وطن وجود داشته باشد می‌توانید برای همیشه این غم را از خود دور کنید. البته در صورت بازگشت به وطن ممکن است احساس افسردگی تمام نشود.
 
4. تکرار شرایط خانه در مقصد مهاجرت
وسایل و محیطی که در وطن خود داشتید یا کارهایی که در آن زمان و مکان انجام می‌دادید را تا جایی که ممکن است بازسازی کنید. این کار با پر کردن خانه جدید از یادگاری‌های خانه قدیم برای تشدید سوگواری متفاوت است. با این کار احساس خانه بودن را در محل زندگی جدید خود ایجاد می‌کنید و لزوما به معنای یادآوری خانه قدیمی تان نیست. با همان افرادی که در وطن خود در ارتباط بودید صحبت کنید.
 
5.مبارزه با افسردگی
پس از مدتی که در مکان جدید زندگی می‌کنید علائم افسردگی به سراغ تان می‌آید. اگر راه‌های ذکر شده هیچ تاثیری برای شما نداشت ممکن است دچار اختلال افسردگی شده باشید. در این شرایط بهتر است برای درمان افسردگی به یک متخصص روانشناسی مراجعه کنید. نگران نباشید برای درمان افسردگی حتما نیاز به مصرف قرص ندارید.
 
6. صحبت در مورد احساسات
صحبت کردن در مورد احساساتتان با فردی مورد اعتماد می‌تواند به شما در کنار آمدن با غم دوری از خانواده کمک کند. در مقابل بیان نکردن احساسات و فرو خوردن دلتنگی‌ها بر اندوه شما می‌افزاید و کم کم تبدیل به نوعی عقده روانی می‌شود. بهتر است با یک فرد مورد اعتماد و یا مشاور صحبت کنید. به یاد داشته‌باشید که صحبت کردن با دیگران در مورد مشکلاتتان هرگز نشانه‌ی ضعف شما نیست و موجب شرمساریتان نمی‌شود.
 
7. ورزش کردن روزانه
طبق تحقیقات انجام شده ورزش کردن روزانه و به صورت منظم سطح ترشح اندورفین را افزایش می‌دهد. این هورمون، هورمون ایجاد شادی و نشاط است. همچنین ورزش کردن اضطراب و افسردگی را از شما دور می‌کند و علائم آن‌ها را کاهش می‌دهند. می‌توانید به صورت گروهی و با افرادی که تازه با آن‌ها آشنا شده‌اید به ورزش کردن بپردازید و از این طریق روابط اجتماعی خود را نیز توسعه دهید.1

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.parsine.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.