مواد غذایی ضد استرس را بشناسید

یک رژیم غذایی مناسب بدون شک تاثیر چشمگیری در سبک زندگی و کنترل اضطراب دارد که نباید این موضوع را دستکم گرفت. اضطراب در قرن حاضر اختلال شایعی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه با مواد غذایی که با استرس مقابله می کنند آشنا خواهید شد.
جمعه، 11 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی ضد استرس را بشناسید
افراد می توانند تغییرات زیادی را در سبک زندگی خود ایجاد کنند و اضطراب و استرس خود را کنترل کنند. مصرف یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه، مرکبات، حبوبات و پروتئین بسیار کمک کننده است. استرس در وضعیت های مختلف تشدید می شود و در کل جهان میلیون ها نفر را درگیر خود کرده است.علائم آن متفاوت است. بعضی از افراد هم اکنون با این مشکل مواجه هستند و بعضی دیگر ممکن است در آینده و در سنین مختلف با آن مواجه شوند. اگر چه علائم استرسی که 6 ماه به بالا طول بکشد، به یک اختلال تبدیل می شود. به همین دلیل در این قسمت  مواد غذایی را به شما معرفی می کنیم که بتواند به مقابله با استرس کمک کند. 


لیست خوردنی ها و مواد غذایی ضد استرس


آجیل برزیلی
این نوع آجیل حاوی سلنیوم بالایی است. سلنیوم روحیه افراد را بهبود می بخشد و التهاب را می کاهد. اغلب سطح بالایی از این ماده اختلالات مختلف مربوط به روحیه افراد را بهبود می بخشد و همچنین آنتی اکسیدان است و از آسیب سلولی جلوگیری می کند و عاملی برای جلوگیری از سرطان نیز هست.

به طور کلی دانه های آجیل حاوی ویتامین های B، روی، منیزیم و روغن های امگا3و6 هستند که همگی اثر مثبت بر اعصاب و رفع استرس می گذارند و سبب تنظیم سطح قند خون، کاهش هوس خوردن مواد غذایی شیرین، تنظیم اشتها و بهبود متابولیسم بدن شوند.

تخم مرغ
زرده تخم مرغ یکی دیگر از منابع ویتامین D است. تخم مرغ همچنین منبع غنی از پروتئین است و آمینو اسید های ضروری در آن ها به کار رفته است و همچنین حاوی تریپتوفان می باشد که به ایجاد سروتونین کمک می کند که یک ماده شیمیایی انتقال دهنده عصبی است و حافظه، خواب، رفتار و روحیه فرد را بهبود می بخشد.

دانه کدو تنبل
دانه کدو تنبل یک منبع عالی از پتاسیم است که تعادل الکترولیت را ایجاد می کند و به تنظیم فشار خون کمک می کند و همچنین علائم استرس را از بین می برد و منبع عظیمی از زینک هم می باشد.

شکلات تلخ
متخصصان بر این عقیده هستند که شکلات تلخ استرس را کاهش می دهد. همچنین روحیه را بهبود می بخشد. شکلات تلخ منبع عظیمی از پلی فنول است که یک فلاونوئید محسوب می شود و از مرگ سلولی و التهاب نورون ها در مغز جلوگیری می کند و جریان خون را بهبود خواهد بخشید.1

زردچوبه
زردچوبه ادویه‌ای است که معمولا در آشپزی‌های هند و کشورهای جنوب شرق آسیا بسیار استفاده می‌شود. ماده فعال موجود در زردچوبه که کورکومین نامیده می‌شود با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو که اغلب در افراد مبتلا به اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی افزایش می‌یابد به کاهش اضطراب کمک می‌کند. یک مطالعه تاثیر کورکومین را در کاهش اضطراب در افراد چاق بزرگسال نشان می‌دهد. مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که افزایش کورکومین در رژیم غذایی باعث افزایش نوعی اسید چرب موسوم به "دوکوزاهگزانوئیک اسید" و در نتیجه کاهش اضطراب می‌شود.

بابونه
بسیاری از مردم در سراسر جهان از چای بابونه به عنوان یک داروی گیاهی به دلیل خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و آرام بخش آن استفاده می‌کنند. اگرچه بابونه از ایجاد اضطراب جلوگیری نمی‌کند اما می‌تواند به هنگام بروز اضطراب و نگرانی علائم آن را کاهش دهد. برخی بر این باورند که خواص آرامبخش و ضد اضطراب بابونه به دلیل فلاونوئید (زردینه)‌های موجود در آن است. می‌توان چای بابونه را که برای کنترل اضطراب مفید است، حتی در مقادیر بالا استفاده کرد.

ماست
ماست حاوی باکتری‌های مفید لاکتوباسیلوس و "بیفیدوباکتر" است. مطالعات نشان می‌دهند این باکتری‌ها و محصولات تخمیری تاثیر مثبتی بر سلامت مغز دارند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد ماست و دیگر محصولات لبنی اثر ضد التهابی بر بدن ایجاد می‌کنند. تحقیقات ثابت کرده‌اند التهاب مزمن تا حدی باعث ایجاد اضطراب، استرس و افسردگی می‌شود. نتایج بسیاری از مطالعات حاکی از آن است که غذاهای تخمیری باعث کاهش اضطراب اجتماعی در جوانان شده و به طور کلی مصرف باکتری‌های مفید منجر به افزایش شادکامی در افراد می‌شود. بر این اساس ماست و سایر مواد غذایی تخمیری می‌توانند برای باکتری‌های طبیعی روده مفید بوده و اضطراب و استرس را کاهش دهند. از مواد غذایی تخمیری می‌توان به پنیر، کلم ترش، کیمچی و محصولات تخمیری سویا اشاره کرد.

چای سبز
چای سبز حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیانین است که اثرات بالقوه‌ای بر اختلالات خلقی دارد. تیانین اثرات ضد اضطراب و آرامبخش داشته و ممکن است تولید سروتونین و دوپامین را افزایش دهد. آزمایش‌ها نشان می‌دهد ۲۰۰ میلی گرم تیانین باعث ایجاد آرامش و تمدد اعصاب در انسان می‌شود. 2

اسفناج
دارای مقادیر قابل توجهی منیزیوم است که در تعدیل کردن سطح کورتیزول خون بسیار موثر است. سطوح پایین منیزیوم در خون باعث افزایش سردرد وخستگی ناشی از استرس می شود .

روغن ماهی
اسید چرب امگا-۳ موجود در روغن ماهی باعث جلوگیری از افزایش زیاد هورمون های ایجاد کننده استرس و همچنین محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی  می شود.

پسته
هورمون آدرنالین در شرایط استرس زا، باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود. خوردن روزانه مقداری پسته باعث کنترل میزان ترشح این هورمون می شود .

بادام
سرشار از ویتامین های مورد نیاز بدن است. ویتامین E موجود در بادام باعث تقویت سیستم ایمنی و ویتامین B موجود در آن باعث تقویت بدن در مقابله با شرایط استرس زا می شود .

سبزیجات خام
جویدن سبزیجات شکننده و ترد مانند هویج و کرفس از طریق مکانیکی باعث کاهش عادت به هم فشردن دندان ها در نتیجه استرس  می شوند .

شیر
کلسیم موجود در شیر باعث کاهش اسپاسم عضلانی و ایجاد حالت آرامش دربدن می شود 3

جو دوسر
کربوهیدرات‌ها به انسان کمک می‌کنند تا سروتونین - هورمون آرامش‌بخش که با تاثیر منفی اضطراب مبارزه می‌کند - تولید کند. به همین دلیل است که وقتی مضطرب هستیم، بدن ما کربوهیدرات می‌طلبد. هوس خود را از یک منبع سالم برآورده کنید. جودوسر منبع غنی فیبر است و بدن به آرامی آن را جذب می‌کند. با خوردن سوپ یا آش جودوسر، سروتونین بدن شما افزایش پیدا می‌کند و شما برای مدت طولانی‌تری آرام هستید و قند خونتان نیز در وضعیت خوبی قرار خواهد داشت.

گردو
گردو فشارخون را کاهش می‌دهد. این ماده برای افرادی مفید است که قلب آنها به دلیل وجود آدرنالین زیاد، تپش زیادی دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند در طول روز دست کم 34 گرم گردو مصرف کنید.

تخمه آفتابگردان
منبع کاملی از اسیدفولیک است که کمک می‌کند بدن شما ماده شیمیایی آرام کننده به نام دوپامین تولید کند.4

آب گیلاس
این آبمیوه در تحقیقات بهترین نتیجه را برای ایجاد آرامش و مقابله با استرس را داشته است.

روغن نارگیل
از بخش زیبایی روغن های گیاهی که عبور کنیم به بخش آرامش روانی و رهایی از استرس با این روغن ها خواهیم رسید. روغن نارگیل قند خون را متعادل میسازد و آرامبخش است.

قهوه
قهوه بنوشید تا آرامش کسب کنید. کافئین موجود در قهوه بدن را در مسیر ضد استرس قرار می دهد.

موز
میوه ای که همانند نرمی اش روح را نرم می کند و یک خوردنی ضد استرس محسوب می شود.

توت های آبی و قرمز
مثل اینکه قرار است هرجا صحبت از خوردنی های مفید باشد نان بلوبری ها و توت های جنگلی هم برده شود. این خوردنی های خوشمزه به کاهش و ذفع مواد اضافی در بدن سرعت می بخشند و حس سرزندگی به بدن می بخشند.

آووکادو
این میوه معروف به میوه ی ضد چاقی است که البته با داشتن انتی اکسیدان ها برای سلامت روان و کاهش استرس نیز تجویز می شود.

سیب زمینی
فیبر و ویتامین های موجود در سیب زمینی برای تقویت بدن در مقابل استرس لازم است.

فلفل سیاه
فلفل سیاه با افزایش متابولیسم بدن و تقویت اعصاب مرکزی و بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن سدی محکم در برابر استرس است.

آلو
یک میوه ی خوش مزه برای زیبایی و آرامش اعصاب.

انار
یک میوه سرشار از آنتی اکسیدان های کمیاب که بدن شما با مصرف آن نشاط و سلامت باورنکردنی به دست می آورد. مطالعات بر روی انار خاصیت ضد استرسی ان را ثابت کرده است.5


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.donya-e-eqtesad.com
3.www.imamreza.tbzmed.ac.ir
4.www.hamshahrionline.ir
5.www.hidoctor.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.