انواع اگزما و مشکلات پوستی آن در فصل بهار

فصل بهار می تواند برای کسی که بیماری اگزما را دارد یک چالش خطرناک باشد. دقت کنید که گرما، خشکی،، رطوبت و کلر موجود در استخر به هنگام شنا می تواند عوامل موثر و شناخته شده یک اگزمای پوستی باشند.بیماران مبتلا به اگزما، پوست بسیار حساسی دارند و باید مراقبت های جدی را به عمل اورند. فصل بهار در کنار زیبایی و لطافتی که دارد برای این قبیل بیماران می تواند بدترین فصل باشد ان هم بیشتر به خاطر الرژی وحساسیت های پوستی که به همراه دارد.
يکشنبه، 20 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع اگزما و مشکلات پوستی آن در فصل بهار
اگزما یکی از انواع مشکلات پوستی شایع می باشد که این مشکل شایع بیشتر در فصل بهار اتفاق می افتد. اگزما یا درماتیت انواع و اقسام گوناگونی دارد که باید یک آشنایی کلی داشته باشیم تا در صورت مواجه با هر کدام از این موارد راهکار درست برای برخورد با ان را بدانیم.
 

اگزمای فصلی چیست؟

همان طور که فصل ها در حال تغییر هستند پوست شما هم نیز در حال تغییر است . این تغییر فصل خشکی و ترک های پوستی را به همراه دارد که باعث نفوذ مواد الرژی زا، باکتری ها و سایر مواد خارجی به بدن می شود و در این مرحله  سیستم ایمنی وارد مبارزه می شود. که منجر به یک واکنش الرژیک است و به صورت اگزما خود را نشان می دهد. گوناگونی دارد که شایع ترین نوع ان همان اگزمای پوستی است.
 

محافظت از پوست خود در فصل بهار

فصل بهار می تواند برای کسی که بیماری اگزما را دارد یک چالش خطرناک  باشد. دقت کنید که گرما، خشکی،، رطوبت و کلر موجود در استخر به هنگام شنا می تواند عوامل موثر و شناخته شده یک اگزمای پوستی باشند. پزشکان متخصص پوست معتقدند که بیماران مبتلا به  اگزما، پوست بسیار حساسی دارند و باید مراقبت های جدی را به عمل اورند. فصل بهار در کنار زیبایی و لطافتی که دارد برای این قبیل بیماران می تواند بدترین فصل باشد ان هم بیشتر به خاطر الرژی وحساسیت های پوستی که به همراه دارد.

آلرژی یکی از بالاترین مشکلات و حساسیت های پوستی در جهان است که این عامل به ژنتیک و محیط زیست و بهداشت فرد مبتلا مربوط می شود.

انواع اگزما و مشکلات پوستی آن در فصل بهار

چگونه می توان در  فصل بهار از اگزما در امان بود؟

هیدراته کردن(آبرسانی پوست)

توصیه پزشکان و متخصصان برای اینکه پوستی شاداب و با طراوت داشته باشید این است که در طول روز به اندازه کافی اب بنوشید. به خصوص در زمانی که پوست دچار اگزما شده که هیدراته کردن می تواند کمک بزرگی به این شرایط پوستی کند.

متخصصان  پوست توصیه هایی بسیار خوب و مفیدی را  برای داشتن پوست مرطوب دارند:

- اجتناب از قرار گرفتن در معرض هوای خشک
- از تماس طولانی مدت با آب گرم یا کلر جلوگیری کنید
- به جای صابون از پاک کننده ملایم استفاده کنید
- اجتناب  از محصولات مراقبت از پوست حاوی الکل
- بلافاصله پس از حمام یا دوش همچنین به طور مرتب در طول روز پوست را مرطوب نگه دارید.

از یک مرطوب کننده استفاده کنید که در ادامه به مرطوب کننده ها و نحوه استفاده آن ها برای پوستی که مبتلا به اگزما می باشد، می پردازیم.
 

کنترل اگزما توسط مرطوب کننده

نگه داشتن رطوبت پوست خود یکی از مهم ترین کار هایی است که می توانید برای کمک به کنترل اگزما خود انجام دهید.

مرطوب کننده ها کمک می کنند تا لایه های زبرین(لایه های شاخی)  پوست شما از عوامل اسیب زا در امان باشند. افرادی که با اگزما زندگی می کنند دارای لایه های  پوستی آسیب دیده هستند که باعث می شود پوست آنها حساسیت بیشتری نسبت به عوامل تحریک کننده، مثل آلرژن ها، باکتری ها و دیگر مهاجمان داشته باشد.

یک پوست آسیب دیده و فاقد لایه محافظتی نیز باعث می شود که پوست برای حفظ آب، به پوست مزمن و خشک تبدیل شود که همین عوامل می تواند سبب بروز اگزما شود یا حالت ها و شرایط بدتر از ان را به همراه داشته باشد.
 

همه مرطوب کننده ها مثل هم نیستند

باد، رطوبت پایین، درجه حرارت بالا،سرما، صابون های سخت و مواجه بودن طولانی مدت با آب، منجر به خشک شدن پوست می شود. بنابراین، مهم است که بدانیم چگونه و چه زمانی  برای مرطوب نگه داشتن پوست باید اقدام کنیم و بهترین محصولات در هنگام اگزما چه چیز هایی هستند.که همانطور که گفته شد مرطوب کننده ها شبیه به هم هم نیستند و هر کدام کارایی خاصی دارند و باید بدانیم که هر کدام مختص به کدام شرایط و اب و هوایی هستند.

برخی از مواردی که در هنگام مرطوب کردن باید توجه داشته باشیم:
اگر از یک داروی موضعی استفاده می کنید، قبل از مرطوب کردن، آن را ابتدا استفاده کرده و سپس سراغ مرطوب کننده مورد نظر بروید.

سعی کنید بعد از حمام یا استخر لایه ای تقریبا ضخیم از مرطوب کننده را در مدت سه دقیقه بعد از حمام استفاده کنید. به خاطر اینکه اگر بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید روی پوست شما تبخیر می شود و یک حالت بازگشتی اتفاق می افتد و ممکن است شرایط را بدتر کند.

نکته: بعد از حمام بسیار تاکید می شود که از مرطوب کننده استفاده شود چرا که بخشی از رطوبت پوست  از بین می رود پس نیاز به دقت و محافظت بیشتری دارد.
 

چه نوع مرطوب کننده هایی برای اگزما پوست مؤثر هستند؟

همان طور که ذکر شد همه مرطوب کننده ها مثل هم نیستند. در واقع، انواع مختلفی از مرطوب کننده های معمولی وجود دارد که در کنترل اگزمای شما کمک رسان خوبی نیستند و حتی ممکن است باعث بدتر شدن آن شود. مهم این است که تفاوت بین سه نوع مرطوب کننده های اصلی – پماد ها، کرم ها و لوسیون ها را درک کنید – به طوری که شما می توانید به طور مناسب پوست خود را با ان ها هیدراته کنید.
 

پمادها

پماد ها معمولا اولین انتخاب برای درمان اگزما هستند.آنها دارای بیشترین میزان روغن در تمام محصولات هستند(و سپس کرمها و پس از آن لوسیون ها).هنگامی که از آنها استفاده می کنید و اگر شما مبتلا به اگزماهم هستید، مرطوب کننده خوبی برای پوست حساس شما هستند و در آب رسانی و رطوبت نگه داشتن پوست شما بسیار خوب عمل می کنند.
 

کرم ها

کرم ها در برابر پماد ها و  میزان روغن موجود در آنها، در درجه دوم قرار دارند و همچنین در رطوبت رسانی نیز بسیار خوب نیز عمل می کنند. از آنجا که آنها روغن کمتری دارند، آنها نیز کمتر لمس میشوند. پس حتما برچسب ها را به دقت بخوانید چرا که  گاهی اوقات حاوی تثبیت کننده ها یا نگهدارنده هایی هستند که می توانند پوست شما را تحریک کنند.

انواع اگزما و مشکلات پوستی آن در فصل بهار

لوسیون ها

این گروه از مرطوب کننده ها دارای کمترین مقدار روغن هستند. از آنجا که آنها عمدتا از آب ساخته شده اند، لوسیون ها به سرعت تبخیر می شوند و ممکن است حاوی مواد نگهدارنده هایی باشند که پوست را تحریک کنند پس برچسب ها را به دقت بخوانید.

اگر پوست شما بعد از استفاده از یک مرطوب کننده احساس خارش  یا سوزش داشت، لوسیون را به پماد تغییر دهید. داشتن پوست حساس و مبتلا به اگزما شرایط ویژه و حساسی دارد و به طبع نگهداری و مراقبت بیشتری را می طلبد. چه بسا که برخی از بیماری های مزمن از طریق پوست آسیب دیده منتقل می شوند پس عاقلانه و اگاهانه مسیر درست درمان را انتخاب کنید.سعی کنید قبل از شروع هر کار و هر درمانی ابتدا با پزشک متخصص صحبت و مشورت کنید.
 

اگزما چندین نوع مختلف دارد، از جمله:

  1. درماتیت آتوپیک
  2. درماتیت تماسی
  3. اگزمای دیس هیدروتیک
  4. درماتیت/اگزمای نومولار (سکه ای)
  5. درماتیت سبورئیک
  6. درماتیت استاز
  7. درماتیت آتوپیک

یکی از شایع‌ترین انواع اگزما درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis) است. این نوع از اگزما به عنوان یک بیماری مزمن و طولانی مدت شناخته می‌شود که با التهاب پوست همراه است. اگرچه علت دقیق بروز این نوع اگزما مشخص نیست، این مشکل اغلب به دلیل واکنش نامناسب و بیش از حد سیستم ایمنی به آلرژن‌ها و محرک‌های درونی یا خارجی، ایجاد می‌شود.

درماتیت آتوپیک در کودکان بسیار شایع است و بیشتر کودکان مستعد این بیماری، تا سن شش ماهگی خود این نوع اگزما را تجربه می‌کنند. علائم این بیماری ممکن است در طول زمان بهبود یابند یا اینکه بدتر شوند (که به آن شعله ور شدن علائم بیماری می‌گویند).

درماتیت آتوپیک بخشی از سه گانه‌ی آتوپیک است. این سه گانه، علاوه بر اگزما دو وضعیت دیگر آلرژیک را ( یعنی آسم و تب یونجه که به عنوان رینیت آلرژیک شناخته می‌شوند) در بر می‌گیرد.

به باور محققان، اگزما تا حدی ارثی است و افرادی که در خانواده‌ی خود سابقه‌ی درماتیت آتوپیک، آسم یا تب یونجه دارند، بیشتر ممکن است به درماتیت آتوپیک مبتلا شوند.
 

برخی از علائم شایع درماتیت آتوپیک عبارتند از:

* پوسته پوسته شدن و خشکی پوست
* قرمزی
* خارش
* ایجاد ترک در پشت گوش
* بثورات جلدی قرمز رنگ بر گونه‌ها، بازوها و پاها
* بروز زخم‌های باز و ترشح دار و ایجاد پینه که معمولاً هنگام شعله ور شدن بیماری دیده می‌شوند
 

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی (Contact dermatitis) یکی دیگر از انواع اگزما است و هنگامی رخ می‌دهد که پوست با یک ماده‌ی محرک یا آلرژن تماس داشته باشد. به دنبال این امر، پوست ملتهب و به خارش، سوزش و قرمزی دچار می‌شود.

تاکنون انواع مختلفی از درماتیت تماسی مشاهده شده، که از شایع‌ترین آن‌ها می‌توانیم به درماتیت تماسی تحریکی و درماتیت تماسی آلرژیک اشاره کنیم. درماتیت تماسی اغلب در دست‌ها یا بخشی از بدن بروز می‌کند که به طور مستقیم با ماده‌ی محرک یا آلرژن تماس داشته است.

در این مقاله به علائم ظاهری اگزمای دست، روش‌های پیشگیری و درمان آن پرداخته‌ایم.
 

علائم درماتیت تماسی عبارتند از:

* قرمزی و بثورات پوستی
* سوزش یا تورم
* تاول‌هایی که ممکن است ترشح داشته باشند یا پینه ببندند

انواع اگزما و مشکلات پوستی آن در فصل بهار

چه عواملی درماتیت تماسی را تشدید می‌کنند؟

مواد زیر محرک درماتیت تماسی هستند:

* حلال‌ها
* مواد شیمیایی صنعتی
* شوینده‌ها
* دود و گازهای سمی
* دود سیگار
* رنگ
* سفید کننده
* مواد پشمی
* غذاهای اسیدی
* داروهای قابض
* محصولات مراقبت پوستی حاوی الکل (نه ستیل الکل)
* برخی صابون‌ها و مواد عطری
* آلرژن‌ها (معمولاً شوره ی بدن حیوانات یا گرده‌ها)
* اگزمای دیس هیدروتیک

یکی دیگر از انواع اگزما، اگزمای دیس هیدروتیک (Dyshidrotic eczema) است که معمولا با تاول‌های متعدد و کوچک در انگشتان و کف دست و پا همراه است.

استرس، آلرژی (مانند تب یونجه)، مرطوب بودن دست و پا، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی‌ای نظیر نیکل (در جواهراتی با آبکاری فلز)، کبالت (اشیائی با آبکاری فلز، رنگدانه‌های استفاده شده در رنگ‌ها و لعاب‌ها) یا املاح کروم (مواد استفاده شده در تولید سیمان، ملات، چرم، رنگ و ضد زنگ‌ها) منجر به بروز اگزمای دیس هیدروتیک می‌شود.

این اگزما در آب و هوای گرم و در ماه‌های بهار و تابستان شایع‌تر است. زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به اگزمای دیس هیدروتیک قرار دارند.
 

علائم اگزمای دیس هیدروتیک عبارتند از:

* وجود تاول‌های آبدار کوچک (وزیکول) روی دست و پا که با خارش و سوزش همراهند.
* خارش
* قرمزی
* پوسته پوسته شدن پوست
* ترک خوردن و خشکی پوست
* درد
 

درماتیت نومولار

یکی دیگر از انواع اگزما، درماتیت نومولار (Nummular dermatitis) است که به عنوان اگزمای دیسکی یا سکه ای نیز شناخته می‌شود. درماتیت نومولار یکی از انواع شایع بیماری اگزماست که در هر سنی بروز می‌کند. اگزمای نومولار بسیار متفاوت از اگزمای معمول است. علاوه بر این، درمان آن نیز دشوارتر از انواع دیگر اگزماست.

در این بیماری، لکه‌های سکه‌ای شکل خارش‌دار روی پوست مبتلایان ایجاد می‌شود. این لکه‌ها ممکن است بر اثر محرک‌هایی نظیر نیش حشرات، واکنش به التهاب یا خشکی پوست در زمستان ظاهر شوند.
 

از علائم اگزمای نومولار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* وجود لکه‌های دایره‌ای یا سکه‌ای شکل
* خارش
* خشک یا پوسته پوسته شدن پوست
* بروز زخم‌های باز و مرطوب
* درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک (Seborrheic dermatitis) شکل مزمنی از بیماری اگزماست. این بیماری، در قسمت هایی از بدن ظاهر می‌شوند که غدد تولید کننده‌ی چربی زیادی در آن وجود دارد، مانند بخش بالایی کمر، بینی یا پوست سر.

علت اصلی بروز درماتیت سبورئیک به طور دقیق مشخص نیست، هرچند به نظر می رسد که ژن‌ها و هورمون‌ها در بروز این بیماری نقش دارند. میکروارگانیسم‌هایی نظیر مخمر که به طور طبیعی روی پوست زندگی می‌کنند نیز، ممکن است در بروز درماتیت سبورئیک دخیل باشند.
خلاف سایر انواع اگزما، درماتیت سبورئیک نتیجه‌ی آلرژی نیست.

درماتیت سبورئیک ممکن است در هر سنی به سراغ شما بیاید. البته، درماتیت سبورئیک در مردان شایع‌تر است. درماتیت سبورئیک در نوزادان به نام بیماری کلاه گهواره شناخته می‌شود.

ابتلا به بیماری های نقص سیستم ایمنی و عصبی (نظیر ایدز و پارکینسون) خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک را افزایش می‌دهد.

درماتیت سبورئیک اغلب بر پوست سر ظاهر می‌شود. علائم این بیماری متغیر است، به طوری که برخی مبتلایان از پوسته‌های خشک (شوره) رنج می برند و برخی دیگر به پوسته‌های زرد و چرب و قرمزی پوست سر دچار می‌شوند. همچنین، ممکن است برخی مبتلایان درماتیت سبورئیک علائم این بیماری را در نواحی دیگر بدن خود (صورت، بالای سینه و کمر) تجربه کنند.
 

علائم درماتیت سبورئیک عبارتست از:

* قرمزی
* تورم و چرب بودن پوست
* وجود پوسته های زرد یا سفید
* درماتیت استاز
 
انواع اگزما و مشکلات پوستی آن در فصل بهار

یکی دیگر از انواع اگزما، درماتیت استاز (Stasis dermatitis) است که به نام‌های درماتیت گرانشی، اگزمای وریدی و درماتیت استاز وریدی نیز شناخته می‌شود.

بر اساس تحقیقات، این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که به دلایلی نظیر ایستادن طولانی مدت، جریان خون بدن مشکل داشته باشد. در این موارد، خون در قسمت های پایینی پا باقی می‌ماند. گاهی به دنبال فشار، مایع موجود در سیاهرگ‌ها به زیر پوست نشت می کند و درماتیت استاز بروز می‌یابد.
 

علائم درماتیت استاز عبارتند از:

* تورم در اطراف مچ پاها
* قرمزی
* پوسته پوسته شدن پوست
* خارش
* درد

علائم درماتیت استاز در حالت های شدیدتر شامل موارد زیر است:

* ترشح
* وجود زخم‌های باز
* عفونت

انواع اگزما و مشکلات پوستی آن در فصل بهار

* پیش از آغاز هر درمانی به شدت توصیه می‌کنیم که به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. با این حال، می‌توانید در قسمت «بیان نظر» نظرات و پرسش‌های خود را در مورد انواع اگزما بنویسید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.
 

درمان های خانگی

خارش پوست در اثر اگزما می تواند بسیار آزاردهنده باشد و سبب اختلال در فعالیت های روزانه افراد شود، برای درمان این مشکل در کنار استفاده از داروهای کنترلی تحت نظارت پزشک می توان از درمان های خانگی نیز بهره برد، اگزما قابل درمان نیست و تنها می توان آنها را کنترل کرد و با شناسایی عوامل ایجاد کننده آن از بروز ناگهانی این مشکل پوستی پیشگیری کرد.

در گام اول چرب نگه داشتن پوست می تواند مانع از تشدید علائم اگزما شود، به همین دلیل استفاده از دستکش ضد حساسیت هنگام شستشوی ظروف ، شستن دستها با صابون و شوینده های حاوی مواد مرطوب کننده و استفاده از کرم های درمانی می تواند مفید باشد.

روغن نارگیل و روغن جوجوبا دو نمونه ماده بسیار مفید برای چرب نگه داشتن پوست بدن و دستها و جلوگیری از ایجاد اگزما هستند، به ویژه پس از استحمام و شستشوی دستها با چرب کردن دستها با این روغن ها می توانید مانع از ایجاد اگزما در پوست بدن خود شوید، مشروط براینکه به این دو ماده آلرژی و حساسیت نداشته باشید.

استحمام در وان حاوی بلغور جوی دوسر هم می تواند به بهبود اگزما کمک فراوان کند، به این منظور مقداری بلغور جو را در یک کیسه ریخته در مسیر جریان شیر آب ولرم داخل وان قرار می دهید تا زمانی که رنگ آب وان به حالت شیری رنگ درآید آنگاه به مدت 10 الی 15 دقیقه در وان نشسته تا تمام قسمت های آسیب دیده با آب جوی دوسر تماس پیدا کنند، سپس بدون آبکشی بدن را به آرامی با حوله لطیف خشک کنید، به شرط نداشتن حساسیت به جو این روش می تواند برای درمان  اگزما بسیار مفید باشد.

تحقیقات کارشناسان نشان داده است مصرف روغن ماهی می تواند برای درمان و کنترل اگزما در افراد مبتلا بسیار مفید باشد، کارشناسان اعتقاد دارند روغن ماهی می تواند مانع از خشکی و تجزیه سلول های پوستی و از بین رفتن لایه derm پوست شود و به این ترتیب از پوست محافظت می شود.

عسل طبیعی هم به دلیل خواص درمانی فراوان می تواند یک درمان عالی برای مشکل اگزمای پوست بدن باشد، قرار دادن مقداری عسل بر روی پوست آسیب دیده به مدت 20 تا 30 دقیقه سه بار در روز و شستشو با آب سرد می تواند به سرعت اگزما را از بین ببرد.

در تمامی این درمان های خانگی ابتدا باید نداشتن حساسیت بدن به آن مواد تست شود زیرا اگزما یک واکنش سیستم ایمنی بدن و نوعی التهاب خود ایمنی است.
 

مالیدن سرکه سیب:

سرکه سیب به مدت طولانی برای تسکین التهاب پوست و سوختگی ها و همچنین یک داروی ضد عفونی کننده استفاده شده است. می توانیدز توپ های پنبه ای به سرکه آغشته و روی موضع بمالید. توجه داشته باشید:اگر پوست ترک یا خونریزی دارد، از این درمان استفاده نکنید چون سرکه باعث سوزش و برانگیختن خشم شما خواهد شد.
 

خوردن زردچوبه :

بسیاری از درمان های اگزما نیاز به مراقبت موضعی دارند، اما این یکی بیشتر به آنچه که می خورید مرتبط است. مطالعات این ادویه را به کاهش التهاب در تعدادی از شرایط پوست از جمله پسوریازیس متصل کرده است. کورکومین، یک آنتی اکسیدان است که در زرد چوبه یافت می شود، برای محافظت از پوست با خنثی سازی رادیکال های آزاد و کاهش زمان التیام زخم است. برای رسیدن به این هدف، هر روز یک قاشق چای خوری زردچوبه بخورید. مزه خوبی دارد که با برنج، سبزیجات، پاستا و دیگر غذاهای پخته شده به خوبی عمل می کند.
 

خوردن بذرکتان :

بذرکتان با اسیدهای چرب امگا 3 پر می شوند و به مسدود کردن یک ماده شیمیایی در بدن به نام اسید آراشیدونیک که باعث التهاب می شود کمک می کنند. چند قاشق سوپ خوری بذر کتان را بردارید و به اسموتی ، بلغور جو دو سر، و یا سالاد اضافه کنید. هم چنین می توانید از روغن بذر کتان به عنوان چاشنی برای سالاد و سبزیجات استفاده کنید.
  

مالیدن روغن درخت چای :

چند قطره روغن درخت چای را با کمی روغن زیتون رقیق کنید، روی پوست خشک و یا پسوریازیس تان چند بار در روز بمالید. نسخه استرالیا برای تسکین خارش و کاهش پلاک هامفید است، به خصوص اگر یک مورد ملایم داشته باشید.
 

مالیدن آلوئه ورا:

ژل آلوئه ورا خالص غنی از ترکیبات ضد التهاب و ترمیم است و احساس سرمایش خوب برای پوست خارش زا ایجاد می کند. اگر خال یا پسوریازیس دارید، ژل آلوئه ورا خالص نیز می تواند در اغلب فروشگاه های دارویی و فروشگاه های مواد غذایی یافت شود. 


منبع: سایت دکتردکتر
سایت نمناک
سایت لافارر
سایت خبرنگاران جوان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.