فواید کفیر برای سلامتی

کفیر یک نوشیدنی است که دارای خواص فوق العاده ای برای سلامت بدن می باشد، در ادامه از هر آنچه که باید درباره نوشیدنی کفیر بدانید مطلع می شوید.
دوشنبه، 21 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید کفیر برای سلامتی
کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده از دانه های کفیر است که در اصل از کوه های قفقاز بین آسیا و اروپا بدست آمده است. کلمه کفیر از کلمه ترکی کیفی سرچشمه می گیرد که به معنای حس خوب است. دانه های کفیر حاوی چندین گونه باکتری و مخمرها هستند. آن ها کوچک، زرد و سفید رنگ با ظاهری شبیه گل کلم کوچک هستند .کفیر به عنوان پروبیوتیک شناخته می شود که به هضم کمک می کند.با این حال، این نوشیدنی مزایای دیگری دارد، از جمله:

 تقویت ایمنی و سلامت شکم

بهبود هضم

مبارزه با آلرژی ها

مبارزه با سرطان

کشتن باکتری ها و قارچ ها

جلوگیری از چاقی

بهبود عملکرد قلب

تقویت سلامت استخوان

کمک به دیابت

بهبود سلامت پوست


حقایق ارزش غذایی کفیر

ارزش غذایی بسته به شیر یا آب مورد استفاده، دانه های کفیر و نحوه تولید و نگهداری آن متفاوت است. یک فنجان شیر کم چرب حدود 110 کالری کفیر دارد. همانطور که در این بخش از سلامت تغذیه در نمناک می گوییم شیر کفیر حاوی :

پروتیین ها (3 % -6.4 %)

کربوهیدرات (3.8 % -4.7 %)

چربی (0.2 % -2.3 %)

الکل (0.48 %)


ترکیبات

از آنجا که دانه های کفیر انواع مختلفی دارند، ممکن است اجزای آن ها از کشوری به کشور دیگر و از دانه به دانه متفاوت باشد. کفیر می توانند حاوی باکتری های پروبیوتیک متعدد ، باکتری و مخمر باشند .

دانه های کفیر ممکن است حاوی انواع باکتری باشند .

ویتامین ها
ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B5، ویتامین B5، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین C، ویتامین ب.

آمینو اسیدها
والین، ایولولین، متیونین، لیزین، فینیل آلانین، تریپتافن

مواد معدنی
پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، روی، مس، منگنز

این مطلب را بخوانید تا با خواص کفیر بیشتر آشنا شوید.


سیستم ایمنی را افزایش می دهد

فعال کردن سلول های سفید خون بزرگ (یاخته).افزایش شکست باکتری ها و میکروارگانیسم های مضر (یاخته خواری).

تقویت اکسید نیتریک (NO)و تولید سایتوکاین را به کاهش نفوذ Th2 (تغییر پاسخ ایمنی به Th1 با کاهش IL - 8 و افزایش IL - 5).


سلامت شکم را بهبود می بخشد

افزایش باکتری های مفید، مخمر و میکروارگانیسم های دیگر در روده از جمله لاکتوباسیلوس، لاکتوکوکوس و بیفیدووباکتری .

کاهش باکتری های مضر، مخمر و میکروارگانیسم های دیگر در روده، مانند آنترباکتریوسه و کلستریدیوم .


به مبارزه با سرطان کمک می کند

کاهش انتشار عوامل رشد سرطان، در حالی که پروتئینی که مرگ سلولی را تحریک می کند منجر به مرگ سلول سرطانی می شود .افزایش ترشح اینترفرون ،سیتوکین که رشد سلول های سرطانی را مسدود می کند و افزایش سطح آنزیمی که از آسیب دی ان ای گلوتاتیون پراکسید جلوگیری می کند و کاهش یک ماده شیمیایی که موجب آسیب دی ان ای مالون دی آلدهید می شود.1


افزایش استحکام استخوان‌ها

امروزه پوکی استخوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردم سراسر دنیا به شمار می‌آید. کلسیم برای سلامت استخوان‌ها ضروری است و فقدان آن می‌تواند به پوکی استخوان منجر شود. کفیر دارای ترکیبات زیست‌فعال است که به جذب کلسیم کمک می‌کند و از نابودی استخوان‌ها جلوگیری می‌‌کند. هم‌چنین در کفیر ویتامین K۲ وجود دارد که در سلامت استخوان‌ها و افزایش جذب کلسیم مؤثر است. کمبود این ویتامین می‌تواند جذب کلسیم و سلامت استخوان‌ها را با مشکل مواجه کند. باکتری‌های پروبیوتیک موجود در کفیر جذب مواد مغذی را افزایش می‌دهند. در کنار این خواص باکتری‌های پروبیوتیک، خود شیر به‌تنهایی دارای ترکیباتی است که در سلامت استخوان‌ها مؤثرند. فسفر، کلسیم، منیزیم و ویتامین‌ D و K۲ از این ترکیبات هستند.


ضد حساسیت‌

آسم و بسیاری از حساسیت‌ها ناشی از التهاب هستند. در مطالعاتی که بر روی موش‌ها انجام گرفت، کفیر توانست التهاب سلول‌های ریه و مجاری تنفسی و به دنبال آن تولید مخاط را کاهش دهد. میکروارگانیسم‌های موجود در کفیر می‌توانند به دستگاه ایمنی بدن کمک کنند تا واکنش‌های آلرژیک را سرکوب کند. برخی از دانشمندان معتقدند که واکنش‌های آلرژیک ناشی از کمبود باکتری‌های مفید روده هستند. ۱۷ مطالعه از مجموع ۲۳ مطالعه‌ی مختلفی که در این زمینه بر روی ۲۰۰۰ نفر صورت گرفتند، از تأثیر مثبت کفیر بر علائم حساسیت و کیفیت زندگی حکایت دارند.


سلامت پوست

آسیب‌ دیدن روده می‌تواند سیگنال‌هایی به پوست ارسال کند و توازن طبیعی پوست را بر هم بزند. در نتیجه‌ی این پدیده، علائمی مانند آکنه، پسوریازیس (صدفک)، جوش و اگزما بروز می‌کنند. کفیر علاوه بر تأثیری که بر روده و درنتیجه پوست دارد، خود نیز در درمان سوختگی‌ها و جوش‌ها مفید است.
کربوهیدرات موجود در کفیر که «کفیران» نام دارد، می‌تواند دستگاه ایمنی را تقویت کند و زخم‌های سطح پوست را بهبود بخشد. محافظت از بافت پیوندی نیز از تأثیرت این ماده است.


بهبود علائم بیماری عدم تحمل لاکتوز

لبنیات به‌طور طبیعی دارای قندی به‌ نام لاکتوز هستند. بسیاری از افراد، به‌خصوص بزرگ‌سالان توانایی هضم درست این قند را ندارند. این مشکل عدم تحمل لاکتوز نام دارد. باکتری‌های مفید موجود در کفیر برای حفظ سلامت بدن، به‌ویژه روده، ضروری‌ هستند. ترکیبات فعال موجود در کفیر لاکتوز را به اسید لاکتیک تبدیل و هضم آن را آسان‌تر می‌کنند. کفیر سرشار از باکتری‌ها و مواد مغذی است و با از بین بردن همه‌ی لاکتوز موجود در لبنیات، مصرف آنها را آسان می‌کنند.


تقویت دستگاه ایمنی

کفیر دارای ترکیبات مفیدی مانند بیوتین و فولات است. اینها دستگاه ایمنی را تقویت و از سلول‌ها محافظت می‌کنند. این باکتری به همراه چند باکتری دیگر برای تقویت دستگاه ایمنی و جلوگیری از رشد بسیاری از باکتری‌های مضر، مفید است. در کفیر ترکیب قدرتمند دیگری وجود دارد که فقط در نوشیدنی‌های پروبیوتیک یافت می‌شود. این ترکیب، پلی‌ساکارید غیرمحلول کفیران نام دارد و خواص ضدمیکروبی‌ آن در از بین بردن قارچ کاندیدا مؤثر است. هم‌چنین کفیر می‌تواند کلسترول و فشار خون را کاهش دهد.2


می‌تواند به سم‌زدایی بدن کمک کند

در عصر جدید، مواد سمی گرداگرد ما را فرا گرفته‌اند. ما این مواد سمی را از طریق رژیم غذایی‌مان مصرف و از طریق مواد آرایشی و سایر محصولات جذب می‌کنیم.

از کفیر می‌توان برای سم‌زدایی بدن استفاده کرد. در واقع، به طور ویژه‌ای در مقابله با آفلاتوکسین‌ها موثر است. آفلاتوکسین‌ها مواد سمی رایجی هستند که در مواد خوراکی و غذاهای‌مان یافت می‌شوند. آن ها از طریق کپک پخش می‌شوند و بادام زمینی را آلوده می‌کند.


فرایند التیام زخم را تسریع می‌کند

خواص ضد التهابی و ضد میکروبی کفیر برای التیام زخم فوائدی به همراه دارد.

در یکی از مطالعات انجام شده، قدرت التیام زخم ژل کفیر و ژل تنها را مقایسه کردند، در درمانی مرسوم که سیلور سولفادیازین نامیده می‌شود و با استفاده از یک گروه کنترل (بدون مداخله).


ممکن است علائم ترک نیکوتین را درمان کند

اگر تا به حال سعی کرده باشید مصرف نیکوتین را ترک کنید، می‌دانید که علائم ترک می‌توانند بسیار شدید باشند.

چند مورد از این علائم مشکل‌ساز شامل اضطراب، افسردگی، و مشکلاتی در زمینه‌ی اختلال شناختی می‌شوند. در مطالعه‌ای که بر روی حیوانات انجام شد، بررسی کردند که ببینید آیا کفیر می‌تواند به خاطر محتوای تریپتوفان بالا به تسکین این علائم کمک کند یا نه.

برای تایید قطعی لازم است تحقیقاتی بر روی انسان‌ها انجام شود، اما نتایج به دست آمده از مطالعه‌ بر روی حیوانات رضایت بخش و امیدوار کننده بود.


می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود ببخشد و احتمالا از زوال عقل جلوگیری کند

اکنون می‌دانید این احتمال وجود دارد که کفیر بتواند مشکلات عملکرد شناختی مربوط به ترک نیکوتین را کاهش دهد. اما این ممکن است این فایده‌ها کلی‌تر باشند. در یک مطالعه‌ بر روی حیوانات حفظ تمرین فضایی را روی موش‌ها آزمایش کردند و نتیجه این بود که «مصرف خوراکی کفیر می‌تواند یادگیری فضایی و انسجام ذهنی و حافظه‌ را در موش‌ها بهبود ببخشد.»

در مطالعه‌ی دیگری که آن هم روی موش‌ها انجام شده بود، دریافتند باکتری‌های اسید استیک مانند آن‌هایی که در کفیر یافت می‌شوند حاوی لیپیدهای پایدار-قلیایی (ASL)، هستند که ممکن است قادر باشد کاهش عملکرد شناختی ناشی از زوال عقل را متوقف کند.


می‌تواند با اثرات پیری مبارزه کند

پیری و بیماری‌های مرتبط با کهولت سن به شدت با آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو ارتباط دارند.

هر دوی کفیر شیر و شیرسویا سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ هستند، بنابراین ممکن است در بین ترکیب‌های خوراکی امیدبخش‌تر به لحاظ پیشگیری از آسیب جهش‌زایی و اکسیداتیو قرار بگیرند.

این یعنی ممکن است آن‌ها از یک سری بیماری‌های مربوط به کهولت سن مانند سرطان یا زوال عقل پیشگیری و همچنین ممکن است طول عمر را زیاد کنند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.