سؤال روز صد و نود و نهم تولد

در صورت ابتلاء به بیماری آیا تغذیه نوزاد با شیر مادر اشکالی ندارد؟

بسیاری از مادران شیرده نگران مبتلا ساختن فرزند خود در صورت ابتلاء به بیماریهای واگیردار هستند. در این مقاله به نکات مهمی در خصوص این وضعیت اشاره شده است.
سه‌شنبه، 29 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در صورت ابتلاء به بیماری آیا تغذیه نوزاد با شیر مادر اشکالی ندارد؟
باور کنید فرد حتی قبل از آنکه متوجه شود بیمار است، در بدترین شرایط انتقال آن بیماری قرار دارد. بنابراین 12 تا 24 ساعت قبل از نمایان شدن علائم بیماری، مادر فرزند خود را در معرض اشکال مختلف ویروس یا میکروب موجود در بدن خود قرار داده است. خوشبختانه مادر همچنین طی چهار تا پنج روز آنتی بادی هایی که برای بیماری تولید می کند را از طریق شیر خود به کودک منتقل می سازد. از آنجا که اکثر ویروس ها دوره کمون پنج تا هفت روزه دارند، بنابراین پیش از آنکه کودک تحت تأثیر بیماری قرار گیرد، مادر آنتی بادی مورد نیاز را به کودک انتقال داده است.
 
به مادران گفته می شود تا زمانی که توانایی جسمانی دارند، می توانند در حین بیماری به شیردهی خود ادامه دهند. تنها دلایلی که مادر بیمار نباید به فرزند خود شیر دهد زمانی است که احساس خوبی از انجام این کار ندارد یا دارویی مصرف می کند که برای نوزاد ضرر دارد. در صورتی که پزشک شما دارویی را تجویز کرده است که مصرف آن در دوران شیردهی ضرر دارد، ببینید که آیا ضرورت دارد آن را مصرف کنید یا جایگزینی برای این دارو وجود دارد یا خیر. همچنین پیش از مصرف هرگونه داروی بدون نیاز به نسخه با پزشک خود مشورت کنید.
 
استثنایی که برای تمام این موارد وجود دارد در خصوص نوزادان کمتر از 3 هفته است. نوزادان به ویژه در چند روز نخست زندگی خود در برابر عفونت آسیب پذیر هستند. به عنوان مثال مادری که هنگام زایمان به آنفولانزا مبتلا است، معمولاً تا زمان بهبودی کامل و برطرف شدن احتمال انتقال آن به دیگران، بایستی از نوزاد خود دور باشد. همچنین ممکن است مجبور شود به هنگام در آغوش گرفتن فرزند خود، از لباس مخصوص، دستکش و ماسک استفاده کند و در طول این مدت توصیه نمی شود کودک را با شیر خود تغذیه نماید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.