بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس را با گیاهان دارویی درمان کنید

بیماری پوستی صدف یک بیماری مزمن و غیرواگیر است که به صورت ضایعات پوستی ضخیم و قرمز رنگ با پوسته های سفید نقره ای رنگ در قسمت هایی از بدن به خصوص آرنج, زانو, سر وکمر ظاهر می شود.
يکشنبه، 18 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس را با گیاهان دارویی درمان کنید
بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس از جمله شایع ترین بیماری های پوست بوده که به علت حمله سیستم ایمنی بدن به سلول های پوستی ایجاد می شود فلذا یک بیماری خودایمنی پوست به حساب می آید. راهکارهای خانگی و درمان گیاهی بیماری پوستی صدف علی رغم اینکه ساده و قابل اجرا می باشند در عین حال بسیار تاثیرگذار در سیر بهبودی تان در بیماری پسوریازیس است.

بیماری پوستی صدف یک بیماری مزمن و غیرواگیر است که به صورت ضایعات پوستی ضخیم و قرمز رنگ با پوسته های سفید نقره ای رنگ در قسمت هایی از بدن به خصوص آرنج, زانو, سر وکمر ظاهر می شود.

اگر شما مبتلا به بیماری پوستی صدف هستید, مجموعه راهکارهایی که قابل اجرا توسط شما در منزل هستند وجود دارند که به درمان پسوریازیس و بهتر شدن وضعیت ضایعه های پوستی این بیماری به شما کمک قابل توجهی می کنند.


راهکار اول: درمان گیاهی بیماری پوستی صدف

آلوئه ورا: گیاه آلوئه ورا دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و توانایی بهبود بیماری پوستی صدف را دارد. استفاده از گیاه آلوئه ورا بصورت موضعی در قالب ژل یا کرم, می تواند وسعت, قرمزی و ضخامت ضایعات پوستی پسوریازیس را کاهش دهد.

زرد چوبه: استفاده از ژل های موضعی حاوی زردچوبه بر بهبود ضایعات پوستی صدفی شما نقش بسزایی دارد. اگر زردچوبه را بعنوان ادویه جات به ترکیب های غذایی تان نیز اضافه کنید, ممکن است از سیرپیشرفت پسوریازیس ممانعت نماید.

بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس را با گیاهان دارویی درمان کنید

انگور اورگان: انگور اورگان سرشار از خاصیت آنتی اکسیدانی است که برای سلامت پوست می تواند نقش موثری را ایفا کند. کرم های موضعی پوست حاوی عصاره و ماده خالصه انگور اورگان بر بهتر شدن علایم بیماری پوستی صدف موثر می باشد. این یک توصیه قطعی برای شماست که استفاده از کرم حاوی عصاره انگور اورگان باید با مجوز پزشک صورت بگیرد.

بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس را با گیاهان دارویی درمان کنید

کپسایسین: دیگر درمان گیاهی بیماری پوستی صدف, فلفل قرمز حاوی ماده ی کپسایسین می باشد. کپسایسین باعث کاهش درد و قرمزی ضایعات پوستی صدفی در شما می شود. بعضی از کرم های دارویی حاوی کپسایسین بوده و استفاده موضعی از آن در سیر درمان بیماری پسوریازیس موثر می باشد.

بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس را با گیاهان دارویی درمان کنید

نمک اپسوم برای درمان پسوریازیس پوست سر :

استفاده از نمک برای درمان پسوریازیس سر

مواد مورد نیاز :
1 ق نمک اپسوم 
شامپو

دستورالعمل:
نمک و شامپو را با هم ترکیب کنید وبه طور معمول مو و سر را بشویید
 

سیر راه عالی درمان پسوریازیس سر در خانه:

مواد مورد نیاز:
1یا2 بوته سیر 
1/4 فنجان روغن نارگیل یا زیتون

دستورالعمل:
سیر را خرد و داخل تابه سرخ کنید و به آن روغن اضافه کنید ،یک یا دو روز اینکار را کنار بگذارید مقداری از این روغن را روی پوست سر بمالید بگذارید 1ساعت بماند و بعد بشویید اینکار را 1یا 2بار در هفته انجام دهید تا مشکل رفع شود.
 

درمان پسوریازیس سر با ماسک خانگی عسل وجو :

جو و عسل برای ترمیم پوست سر و از بین بردن سلول های مرده به ما کمک می کند ترکیبات فعال آن ها سوزش و احساس خارش را آرام می کند و کم کم , کاهش میابد .

مواد اولیه :
2ق غ آرد جو
3ق عسل

دستورالعمل:
آرد جو را با عسل مخلوط کنید و اگر ضروری , است آب را به مخلوط اضافه کنید .
این مواد را روی کل پوست سر بمالید وبگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند بعد بشویید اینکار را 3بار درهفته انجام دهید .
 

سرکه سیب داروی قوی برای درمان پسوریازیس سر:

سرکه سیب گردش خون را در رگ های خونی کوچک پوست تحریک می کند به همین دلیل وضعیت پوست سر بهبود میابد اسید طبیعی آن پ هاش پوست را به سطح نرمال می رساند

مواد اولیه :
1/2 فنجان سرکه سیب 
1فنجان آب 

دستورالعمل
سرکه را در یک فنجان آب گرم ترکیب کنید و داخل بطری اسپری بریزید و روی کل سر اسپری کنید ، بعد از 20 دقیقه بشویید اینکار را هر روز انجام دهید تا علائم تسکین یابد اگر علایم پسوریازیس دارید یکی از درمان های فوق را امتحان کنید اگرچه نتیجه فوری اتفاق نمی افتد اما بعد از چند بار استفاده بهبود میابید .اگر مشکل ادامه دار شد با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس را با گیاهان دارویی درمان کنید

راهکار دوم: مکمل های غذایی مناسب استفاده کنید
بهتر است که بعضی از مکمل های غذایی که به سلامت پوست شما کمک می کنند و خاصیت درمانی در بیماری پسوریازیس نیز دارند استفاده گردد که از مهم ترین انها عبارتند از: روغن ماهی (اسید چرب امگا سه), ویتامین های ث و د, سرکه سیب طبیعی


راهکار سوم: جلوگیری از خشکی پوست
خشکی پوست چه به صورت ژنتیکی باشد یا بصورت اکتسابی باعث تشدید علایم بیماری پوستی صدف می شود. شما باید مکررا سطح پوست خود را با کرم های
مرطوب کننده مناسب به دور از خشکی نگه دارید. بهتر است که بر روی ضایعات قرمزی با پوسته های نقره ای رنگ, لایه ضخیم تری از کرم مرطوب کننده بمالید.


راهکار چهارم: جلوگیری از ایجاد حساسیت پوستی
اگر مبتلا به بیماری پسوریازیس هستید, بهتر است از عطر و صابون هایی که باعث ایجاد حساسیت های پوستی و بدتر شدن ضایعات پوستی شما می گردد اجتناب کنید. برای انتخاب صابون و عطر مناسب  با بیماری شما بهتر است از پزشکتان راهنمایی بگیرید.


راهکار پنجم: استرس خود را کاهش دهید
استرس باعث عود و شعله ور شدن علایم بیماری پوستی صدف می گردد, با کنترل استرس و تلاش برای ماندن در حس آرامش, شما می توانید به سریعتر بهبود یافتن از بیماری پسوریازیس به خودتان کمک قابل ملاحظه های نمایید.


راهکار ششم: رژیم غذایی مناسب داشته باشید
استفاده کمتر از گوشت قرمز و افزایش استفاده از گوشت سفید به خصوص غذاهای دریایی و همچنین سبزیجات به روند بهبودی بیماری پسوریازیس کمک کرده و از بدتر شدن علایم بعد از یک دوره ی درمان جلوگیری می کند.


راهکار هفتم: نور خورشید را از دست ندهید
نور خورشید یکی از بهترین درمان های پسوریازیس است. به نقاط بدون پسوریازیس، کرم ضد آفتاب بمالید و ۵ یا ۱۰ دقیقه در روز جلوی نور آفتاب بروید. بیش از حد زیر نور آفتاب نروید، نور خورشید بیش از حد می‌ تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا ببرد.


راهکار هشتم: دوری از مصرف دخانیات
در صورتیکه مبتلا به بیماری پوستی صدف هستید, استعمال دخانیات و تنباکو باعث تشدید و وخیم تر شدن ضخامت پوستی می شود. توصیه می گردد در اسرع وقت, استعمال دخانیات و سیگار کشیدن را ترک کنید.


راهکار نهم: دوری از مصرف الکل
مصرف بیش از اندازه الکل, باعث عود و شعله ور شدن بیماری پسوریازیس می گردد. گاهی بیماران به خصوص در جوامع غربی, برای کاهش استرس و درد ضایعات پوستی به مصرف الکل پناه می برند. این را بدانید که مصرف الکل فقط و فقط سیر بیماری پسوریازیس را بدتر می کند.


راهکار دهم: حمام با آب گرم و مواد مناسب برای پوست
حمام کردن با آب گرم یا ولرم با نمک دریایی، روغن معدنی، شیر یا روغن زیتون می تواند خارش در ضایعات پوستی صدف را تسکین دهد. استفاده از مرطوب کننده های مناسب بعد از استحمام را فراموش نکنید.

طبیعی است که راهکارهای خانگی و درمان گیاهی بیماری پوستی صدف هم ساده و قابل اجرا و در عین حال بسیار تاثیرگذار در سیر بهبودی تان است. توصیه می شود که ابتدا با پزشک متخصص در مورد تصمیم خود جهت استفاده از راهکارهای خانگی و درمان گیاهی بیماری پوستی صدف مشورت کنید.
 

بیمار دچار پسوریازیس باید از مصرف مواد غذایی زیر پرهیز کند:

بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس را با گیاهان دارویی درمان کنید

* عدس: چنان که گذشت، در بیماری پسوریازیس، اخلاط غلیظ و مواد زاید در بدن تجمع یافته اند. عدس هم ازجمله خوراکی های است که در بدن تولید خون غلیظ سوداوی می کند.
 
* بادنجان:
بادنجان افزاینده خلط سوداست. در منابع طب سنتی مصرف زیاد و طولانی مدت آن را ایجاد کننده قوبا – بیماری با علایم شبیه به پسوریازیس، می دانند.
 
* گوشت گاو و گوساله: گوشت گاو و گوساله طبیعت سردتری نسبت به گوشت گوسفند و بره داشته، مصرف آنها تولید خلط سودا می کند. البته ضرر مصرف گوشت گوساله، کمتر از گاو است.
 
* گوشت ماهی: گوشت ماهی، طبیعتی سرد و مرطوب دارد. در افرادی که مزاج پایه صفرا دارند و به دلیل حرارت زیاد، دچار افزایش سودا شده اند، مصرف ماهی تازه، آن هم به صورت کباب کرده نه سرخ شده، می تواند مفید باشد. امّا کسانی که طبیعت سردی دارند باید از مصرف آن خودداری کنند.

افراد سردمزاج،در صورتی که مجبور به مصرف گوشت ماهی شدند، باید در تهیه آن از ادویه گرم مثل زیره، رازیانه، زنجبیل و سبزیجاتی مثل جعفری و شوید استفاده نمایند. البته مصرف ماهی سرخ کرده، ماهی که در تخم مرغ خوابانده شده باشد، ماهی دودی، انواع ماهی کنسرو شده، ماهی یخ زده و مانده برای همه افراد مبتلا ممنوع است.
 
*گوشت بز:
مصرف این گوشت برای کسانی که غلبه خلط سودا در بدن دارند – که بیماران دچار پسوریازیس از آن جمله اند مناسب نیست، بخصوص اگر به همراه کشک یا ترشی ها استفاده شود.
 
این بیماران اگر زمانی مجبور به مصرف گوشت بز شدند، باید آن را با پیاز، روغن زیتون، نخود، بادام، شلغم و هویج ایرانی بپزند و در واقع به این ترتیب از آن اسفیدباجی تهیه کرده و مصرف نمایند. البته مصرف گوشت بز در افراد گرم مزاج ضرر کمتری دارد. در صورت تمایل، بهتر است از گوشت بزغاله استفاده شود.
 
*گوشت شتر: گوشت شتر، طبیعتی گرم دارد و در صورت مصرف زیاد، در بدن انسان اخلاط غلیظ و خون سوداوی تولید می نماید بنابراین مصرف آن برای بیماران دچار پسوریازیس مناسب نیست. مصرف گاهگاهی آن برای افراد سردمزاج بلامانع است.

*مرغ های ماشینی و پرورشی: این حیوان های زبان بسته در فضای سربسته زندگی کرده؛ به علت محرومیت از نور آفتاب، کمی تحرّک، تغذیه نامناسب، استفاده از آنتی بیوتیک ها و داروهای مختلف در پرورش آنها و ...، موادی در بدنشان تجمع می یابد که با خوردن گوشت آنها حالاتی مثل افسردگی و اضطراب در افراد پدید می آید.
 
*غذاهای آماده و مواد غذایی کارخانه ای، انواع مواد غذایی فرآوری شده، غذاهای مانده و فریزری، انواع ساندویچ، سوسیس کالباس و همبرگر، پیتزا و انواع فست فودها و سس ها، الویه، ماکارونی، قارچ، غذاهای تند و شور.
 
* قهوه، نسکافه، کاکائو، انواع آب میوه های صنعتی و نوشابه های گازدار.
 
* یخ، آبی که برای سرد کردن در آن یخ انداخته باشند.

*تنقلات مصنوعی (انواع چیپس، پفک، کیک و کلوچه، شکلات و آب نبات های مصنوعی و ...)، انواع تخمه و آجیل های بوداده.

*غذاهای چرب و سرخ کردنی ها، روغن های نباتی جامد و مایع صنعتی.

* شیرینی های کارخانه ای و شیرینی های قنّادی.

*کرم های رتینوئید
 
*کرم های استروئید

*مرطوب کننده ها (برای از بین بردن خشکی پوست)

*قطران ذغال سنگ (Coal tar – یک روش درمانی رایج برای درمان بیماری صدف در پوست سر. در موارد حاد ممکن است این روش همزمان با نور درمانی انجام شود. قطران ذغال سنگ به صورت محلول های حمام، شامپو ها و لوسیون ها تولید می شوند.)

*کرم ویتامین D (شکل خاصی از ویتامین D که توسط پزشک تجویز می شود. ویتامین D موجود در غذاها و قرص های ویتامین D تاثیری بر بیماری صدف ندارند.)

* نور درمانی. نور ماوراء بنفش که تحت نظر مراقبت پزشک مورد استفاده قرار می گیرد به کاهش سرعت تولید سلول های جدید پوستی کمک می کند. PUVA یک روش درمانی ترکیبی است که در آن از یک داروی خاص همراه با یک شکل خاص از نور ماوراء بنفش استفاده می شود.
 
*درمان های دارویی. در این روش از داروهای مختلفی برای درمان بیماری صدفِ متوسط و شدید استفاده می شود. به یاد داشته باشید که این دارو ها باید توسط پزشک و بعد از معاینات دقیق پزشکی تجویز شوند.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت بیتوته
سایت نمناک


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.