آشنایی با خواص بی نظیر سرکه خرما

سرکه خرما دارای طعمی خوشمزه و نیمه شیرین است که کاربرد بسیار زیادی در تهیه غذاهایی همچون سالاد ، ماکارونی ، خورشت یا سس مخصوص گوشت و ماهی دارد. این سرکه ارزش غذایی بالایی دارد
شنبه، 21 خرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص بی نظیر سرکه خرما
قبل از اینکه از خواص سرکه خرما برای شما بنویسیم، به ذکر توضیحاتی در مورد آن پرداخته ایم. سرکه خرما از خرمایی به مانند پیارم که خشک است و شیره ندارد، یا خرمای ربی (ربیعی) که در مناطق سیستان و بلوچستان به عمل می آید و تقریبا به خرمای پیارم شباهت دارد و همچنین خرمایی که محصول مناطق دارای هوای خشک باشد.

بدین علت که خرمای به عمل آمده در مناطق مرطوب، به دلیل میزان رطوبت بالا، زود کپک می زند. هر چقدر شیرینی خرما بیشتر باشد، زودتر به سرکه تبدیل می شود. بنابراین برای تهیه سرکه خرما از خرمایی که شیرینی اش کمتر باشد باید به میزان بیشتری استفاده می شود.

سرکه خرما دارای طعمی خوشمزه و نیمه شیرین است که کاربرد بسیار زیادی در تهیه غذاهایی همچون سالاد ، ماکارونی ، خورشت یا سس مخصوص گوشت و ماهی دارد. این سرکه ارزش غذایی بالایی دارد که می تواند فواید دارویی زیادی برای انسان داشته باشد.

این سرکه به کاهش وزن ، کاهش کلسترول بد ، تقویت قلب و یا بهبود سرفه های شدید کمک می کند و خواص ضد سرطانی دارد. علیرغم اینکه سرکه خرما ، قدیمی ترین سرکه ثبت شده در تاریخ است اما افراد زیادی در مورد این سرکه یا فواید آن برای سلامتی چیزی نشنیده اند.

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که ظروفی که برای درست کردن سرکه استفاده می کنید باید کاملا تمیز و ضد عفونی باشند. و همچنین میوه مورد نظر برای تهیه سرکه، نباید کپک زدگی داشته باشد، زیرا کپک ها و باکتری های مضر در این محیط رشد و تکثیر نموده و باعث خراب شدن و گندیدن سرکه شده، در نتیجه باکتری مفید موجود در مایع سرکه ای را از بین می برد. و نیز از ظروف پلاستیکی pvc نباید استفاده کرد زیرا برای سلامتی انسان مضر می باشند.


خواص سرکه خرما

اغلب ما کم و بیش با خواص خرما و خواص سرکه آشنایی داریم و می دانیم که هر یک به تنهایی دارای فواید بی نظیری می باشند. حال باید بدانید که سرکه تهیه شده با خرما نیز دارای خاصیت های بی نظیری است که باعث محبوبیت این محصول شده است.1

فواید سرکه خرما برای سلامتی بسیار شبیه فواید خرما است ، زیرا هر دو سرشار از پتاسیم ، کلسیم ، آهن و منیزیم و همچنین ویتامین های B1 ، B2 و B3 هستند . خوردن خرما یا استفاده از سرکه آن می تواند به سلامت قلب و عروق ، کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ، افزایش عملکرد تولید مثل و باروری کمک کند. خرما و سرکه آن با خواص ضد التهابی قوی برای بدن بسیار مفید هستند.

علاوه بر این ، مصرف سرکه به طور کلی دارای اثرات ضد میکروبی ، آنتی اکسیدانی ، ضد دیابت و ضد چاقی است (به دلیل وجود اسید استیک و سایر ترکیبات فنلی موجود در آن ) که ممکن است برای پیشگیری از اختلالات قلبی -عروقی و سایر بیماری های مزمن زندگی مفید باشد. اگر تا به حال قبل از غذا سرکه مخلوط در آب را استفاده کرده اید ، احتمالاً مزایای عملکرد بهتر هضم و گوارش غذا را تجربه کرده اید .

کمک به کاهش وزن

نوشیدن آن به سرکوب اشتهای شما و کاهش گرسنگی کمک می کند.

اگر قبل از غذا مصرف شود، مانع از افزایش قند خون می‌شود. زیرا اسید استیک سرکه مانع از ترشح بیش از اندازه‌ی آنزیمی که مسئول تجزیه نشاسته‌ها برای جذب در خون است، می‌شود.

آشنایی با خواص بی نظیر سرکه خرما

پیشگیری از سرطان
درست مانند قدرت درمانی دانه‌های زردآلو، مصرف منظم سرکه خرما با خواص آنتی اکسیدانی فراوان آن به جلوگیری از سرطان گوارش کمک می کند.

تقویت قلب
نوشیدنی سرکه یک داروی عالی برای قلب ضعیف است. آنتی اکسیدان کلروژنیک اسید به جلوگیری از اکسیداسیون ذرات کلسترول LDL کمک می کند، از این رو از قلب ضعیف شما محافظت می‌کند.

زایمان را آسان می کند
اگر به طور مرتب سرکه خرما بنوشید، می تواند درد زایمان را کاهش دهد. گفته شده که حاوی هورمون هایی است که رحم را تقویت می کند و در افزایش شیر به مادران شیرده کمک می‌کند. از خونریزی بعد از زایمان جلوگیری و همچنین در درمان ضعف بعد از زایمان مؤثر است.

کمک به رفع اختلالات قاعدگی
از فواید دیگر سرکه خرما کمک به تنظیم قاعدگی و کاهش میزان خونریزی دوران پریودی است. مقادیر بالای پتاسیم و کلسیم آن باعث تسکین عضلات داخل رحم و در نتیجه کاهش گرفتگی عضلات می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن
سرکه باعث دفع منظم سموم از بدن می‌شود و این به تقویت سیستم ایمنی کمک خواهد کرد. همچنین به التهاب معده کمک کرده و یبوست را تسکین می‌دهد. و چون سرشار از آهن و پتاسیم است برای کم خونی مفید است.

درمان خستگی
سرکه به علت داشن کلسیم و پتاسیم بالا و همچنین جلوگیری از تجمع اسید لاکتیک در ماهیچه‌ها می‌تواند در رفع خستگی مفید باشد.

تسکین سرفه
در تسکین گلو درد، سرفه مداوم و رفع خلط کمک میکند.

تسکین سردردها
سطح بالای پتاسیم موجود در سرکه به تسکین سردردها کمک می کند.

 
درمان سوختگی و التهاب پوستی
در طب سنتی از سرکه خرما برای سوختگی و التهاب پوست استفاده می‌شود. مطالعات علمی نشان می‌دهد که سرکه خرما حاوی اسید استیک است که به تسکین التهابات ناشی از سوختگی کمک می‌کند. اسید استیک همچنین دارای خاصیت ضد عفونی کننده و قابض است، از این رو باعث جلوگیری از عفونی شدن محل سوختگی می‌شود.2

نحوه استفاده از سرکه خرما در آشپزی 

سرکه خرما طعم میوه ای بسیار غنی دارد و به رنگ قهوه ای تیره است. به اندازه سرکه بالزامیک خوب ، شیرین نمی باشد  و طعم آن بیشتر شبیه ترکیبی از سرکه مالت و بالزامیک است. برای لذت بردن از بسیاری از مزایای سرکه خرما برای سلامتی ، می توانید از آن در موارد زیر استفاده کنید
 

به عنوان یک نوشیدنی

می توانید ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری از این سرکه ، را با یک لیوان آب مخلوط کرده و اول صبح و یا آخر شب میل کنید. همچنین می توانید عسل را نیز به مخلوط خود اضافه کنید تا طعم آن شیرین شود.
 

آشنایی با خواص بی نظیر سرکه خرما


به عنوان سس سالاد

مانند سرکه بالزامیک می توانید از آن استفاده کنید.
 

در پخت و پز

از این سرکه به راحتی و به هر میزان که می خواهید می توانید در پخت و پز استفاده کنید .
 

برای ترشی

می توانید از این سرکه برای تهیه ترشی نیز استفاده کنید ، اما به دلیل رنگ قهوه ای آن در تهیه ترشی زیاد استفاده نمی شود.


طرز تهیه سرکه خرما

نحوه درست کردن سرکه بدینگونه است که مثلاً دبه پلاستیکی20 لیتری (شیری رنگ) را که از جنس پلی اتیلن میباشد انتخاب مینماییم .از ظروف پلاستیکی pvc نباید استفاده شود زیرا مضر است.

4کیلو خرما را شسته و داخل دبه ریخته و ظرف را تا نصف آب کرده و میگذاریم 24 ساعت بماند.

مقدار 60 گرم نمک و یک لیتر و ربع سرکه طبیعی که بطریقه سنتی تهیه گردیده و کاملاً سالم باشد اضافه کرده و بعد تا 10 سانتیمتر مانده که ظرف پر شود به آن آب اضافه می کنیم و مواد را با کفگیر بهم می زنیم تا مخلوط شوند.

10 سانتیمتر سر ظرف بایستی خالی باشد تا بعد از آنکه مواد به جوش آمدند سر نرود .

 سر دبه را تا 3 روز باز نگاه می داریم و هر روز آنرا کمی آهسته هم می زنیم.

بعد از 3 روز که خرماها به روی ظرف آمدند دیگر آنرا هم نمی زنیم.

در ظرف را مورب روی دبه طوری قرار می دهیم تا کاملاً بسته نشود و کمی باز بماند تا هم گازهای حاصله از ظرف خارج شود و هم مگس سرکه که در هوا وجود دارد بتواند داخل دبه شود و تکثیر گردد. این مگس کوچک هیچ نوع ضرر و اذیتی نداشته و نقش عمده ای در تبدیل شدن مواد به سرکه ایفا می کند و وجود آن ضروریست.

بعد از چند روز که جوشش آن فروکش کرد می توان باقیمانده ظرف را از آب پر نموده و آهسته آنرا بهم بزنیم تا مخلوط شوند.

ظرف سرکه باید در سایه قرار داده شده و از تابش آفتاب به آن جلوگیری شود. 

بهترین زمان سرکه ریزی حدود 25 فروردین به بعد تا اوایل خرداد ماه می باشد که دمای هوا در این موقع بسیار مناسب است.

بعد از چندین روز مگسهای سرکه تکثیر شده و خرماهایی که به روی ظرف آمدند شروع به کرم زدن می کنند و این کرم زدن طبیعی است.

بعد از گذشت حدود یک ماه خرماهایی که به روی ظرف آمده بودند شروع به ته نشین شدن می کنند.

دراین موقع دبه ته نشین شده را باید صاف نمود و تفاله های خرما را از صافی رد کرده تا سرکه جدا شود. برای صاف کردن سرکه از صافیهای آلمینیومی نباید استفاده شود زیرا مضر است.

سرکه جدا شده را داخل دبه جدید تمیزی ریخته و ظرف را کاملاً پر کرده و درب آنرا روی سر ظرف فقط قرار داده ولی نمی بندیم و صبر می کنیم تا سرکه برسد.

زمان رسیدن سرکه هر ظرفی متفاوت است و ممکن است چندین ماه طول بکشد.

بعضی اوقات روی سرکه کپک سفید رنگی تشکیل می شود که بعد از رسیدن سرکه این کپکها به ماده لزج مانندی تبدیل می شود و (در کرمان اصطلاحاً مادرو نامیده می شود) این علامت رسیدن سرکه و خوبی آن است که میتوان سرکه را داخل بطری ریخته و مصرف نمود و چنانچه کپک خاکستری رنگ باشد باید آن کپک خاکستری از ظرف خارج و دور ریخته شود تا باعث گندیدن سرکه نشود.

برای بهره مند شدن از خواص سرکه باید آنرا تازه یا به صورت رقیق شده با آب یا در سالاد مصرف کنیم و از مصرف آن با معده خالی جداً خودداری شود.3


پی نوشت:
1.www.nasrino.ir
2.www.padena.shop
3.www.khoshkroud.persianblog.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.