با خواص اکالیپتوس آشنا شوید

اکالیپتوس درختی بزرگ و اصالتاً استرالیایی است. برگ هایش سرشار از عصاره هایی هستند که به اشکال متفاوتی (دم کردنی، تنتور، محلول آشامیدنی، کپسول) برای درمان بسیاری از بیماری ها، به ویژه مشکلات تنفسی، مورد استفاده قرار می‌گیرند، البته خواص اکالیپتوس به این موارد ختم نمی‌شود. چند دلیل منطقی برای استفاده از اکالیپتوس برای تان ذکر می‌کنیم.
پنجشنبه، 4 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
با خواص اکالیپتوس آشنا شوید

خواص اکالیپتوس

 
1. خاصیت ضد میکروبی اکالیپتوس
در اواخر قرن نوزدهم در بیمارستان‌های انگلستان از روغن اکالیپتوس برای ضدعفونی‌کردن کاتترهای ادراری استفاده می‌شد.

امروزه محققین درحال انجام تحقیقات تازه‌ای برای استفاده از اکالیپتوس به عنوان ماده‌ای ضدعفونی‌کننده هستند.

در فوریه سال ۲۰۱۶ پژوهشگران صربستانی شواهدی یافتند که نشان می‌دهد اکالیپتوس می‌تواند خاصیت ضدمیکروبی داشته باشد.

آنها نتیجه گرفتند که استفاده از یک گونه از روغن ضروری اکالیپتوس همراه با برخی آنتی‌ بیوتیک‌ های رایج می‌تواند به پیشرفت استراتژی‌های درمانی جدید برای برخی از عفونت‌ها منجر بشود. آنها امیدوارند که این یافته‌ها بتواند موجب کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها بشود.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجلهٔ میکروبیولوژی بالینی و عفونت به چاپ رسید روغن اکالیپتوس می‌تواند بر روی برخی باکتری‌های بیماری‌زای مجاری فوقانی تنفسی خاصیت ضدباکتریایی داشته باشد. ازجملهٔ این باکتری‌ها می‌توان به هموفیلوس آنفولانزا و برخی سویه‌های استرپتوکوکوس اشاره کرد. هموفیلوس آنفولانزا مسئول گسترهٔ عظیمی از عفونت‌هاست.
 
۲. سرماخوردگی و مشکلات تنفسی
اکالیپتوس در بسیاری از محصولات درمان سرماخوردگی وجود دارد و می‌تواند به کاهش علائم ناشی از آن مانند سرفه‌کردن کمک بکند.

در درمان‌های گیاهی غرغره با برگ تازهٔ اکالیپتوس برای بهبود گلودرد، سینوزیت و برونشیت رایج است.

همچنین استنشاق بخار روغن اکالیپتوس می‌تواند خاصیت ضداحتقان داشته باشد و استفاده از آن یک درمان خانگی معروف برای سرماخوردگی و برونشیت است.

از اکالیپتوس می‌توان به‌عنوان یک خلط‌آور طبیعی برای کاهش خلط گلو و گرفتگی استفاده کرد. بسیاری از داروهای سرفه محتوی روغن اکالیپتوس هستند.

با این‌ حال محققان با مطالعات بیشتر می‌خواهند نقش دقیق عصارهٔ برگ اکالیپتوس را در درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی مشخص بکنند.
 
۳. اکالیپتوس و سلامت دندان
در بسیاری از دهان‌شویه‌ها و محصولات دندانپزشکی از خاصیت ضدباکتری و ضدمیکروبی اکالیپتوس استفاده شده است.

اکالیپتوس با مبارزه با باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان و پیوره (بیماری‌ بافت‌های اطراف دندان) می‌تواند در سلامت دندان نقش مهمی داشته باشد.

براساس مطالعه‌ای استفاده از عصارهٔ اکالیپتوس در آدامس‌ها می‌تواند به بهبود سلامت دندان و پیشگیری از برخی بیماری‌های دهان کمک بکند.
 
۴. عفونت‌های قارچی و زخم‌های پوستی
مرکز پزشکی دانشگاه مریلند نقش اکالیپتوس در درمان‌های سنتی عفونت های قارچی و زخم‌های پوستی را به‌طور کامل توضیح می‌دهد و آن را ماده‌ای مؤثر در این راه می‌داند. برای استفاده از این خاصیت اکالیپتوس می‌توانید از برگ، چای یا روغن اکالیپتوس استفاده بکنید. البته نباید فراموش بکنید که درصورت استفاده از روغن اکالیپتوس ابتدا آن را با روغن حامل رقیق بکنید.

با خواص اکالیپتوس آشنا شوید
 
۵. خاصیت ضدالتهابی
اکالیپتوس یک مادهٔ ضدالتهاب قوی است. بنابراین مصرف چای آن می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد.

از تسکین دردها گرفته تا محافظت از قلب از خواص ضدالتهابی اکالیپتوس سرچشمه می‌گیرد.

چای اکالیپتوس اغلب برای افرادی که از آسم، التهاب مفصل و کشیدگی عضلات رنج می‌برند، توصیه می‌شود.

مصرف چای اکالیپتوس می‌تواند به بهبود دردها کمک بکند. چای اکالیپتوس می‌تواند موجب کاهش التهابات در رگ‌های خونی و سرخرگ‌ها بشود.

چای اکالیپتوس از بروز تصلب شرایین جلوگیری می‌کند و می‌تواند از شما در برابر حمله قلبی و سکته مغزی محافظت بکند.
 
۶. خاصیت آرامش‌ بخش
خاصیت آرامش‌بخش اکالیپتوس می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد. اما چای اکالیپتوس به‌طور خاص برای کسانی که دچار استرس مزمن هستند، توصیه می‌شود. هورمون‌های استرس بدن می‌توانند تأثیرات مخربی بر سوخت‌وساز و سلامت عمومی بدن‌تان داشته باشند. بنابراین مصرف یک فنجان چای اکالیپتوس می‌تواند در کاهش این هورمون‌های خطرناک استرس و کاهش فشار روانی موثر باشد.
 
۷. دافع حشرات
اکالیپتوس روشی مؤثر برای دفع حشرات و نابودی آنهاست. ایالات متحدهٔ آمریکا در سال ۱۹۴۸ رسماً روغن اکالیپتوس را به‌عنوان ماده‌ای حشره‌کش و کنه‌کش به ثبت رساند. عده‌ای روغن اکالیپتوس لیمویی را برای دفع حشرات ازجمله پشه توصیه می‌کنند.

براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام گرفت محققانی از دهلی‌نو هندوستان اعلام کردند که استفاده از روغن اکالیپتوس نیلی می‌تواند در برابر لارو و شفیرهٔ مگس خانگی مؤثر باشد. آنها سپس این ماده را به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای استفاده در محصولات دوست‌دار محیط‌زیست برای کنترل مگس خانگی پیشنهاد دادند. 2
 
8. تقویت سیستم ایمنی بدن
بر اساس یافته‌ها، یکی دیگر از خواص اکالیپتوس آن است که روغن این گیاه می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را تحریک کند.

به طور خاص، این تحقیقات نشان می‌دهند که روغن اکالیپتوس «پاسخ فاگوسیتیک» سیستم ایمنی بدن را نسبت به یک پاتوژن تحریک می‌کند.

این پاسخ، فرآیندی است که سیستم ایمنی ذرات خارجی موجود در بدن را از بین می‌برد.
 
9. درمان خشکی پوست
یکی از خواص اکالیپتوس درمان خشکی پوست، با افزایش محتوای سرامید در آن است. سرامید‌ها نوعی اسید چرب در پوست انسان هستند که وظیفه‌ حفظ رطوبت پوست را بر عهده دارند. افرادی که پوستی خشک، شوره سر، یا اختلالات پوستی مانند درماتیت و پسوریازیس دارند، معمولا سطح سرامید کمتری دارند.

استفاده‌ موضعی از عصاره‌ برگ‌های اکالیپتوس برای افزایش سرامید پوست و حفظ رطوبت آن بسیار مفید است.

اکالیپتوس حاوی ترکیبی است که به نظر تولید سرامید را تحریک می‌کند. در یک تحقیق استفاده از لوسیون پوست سر حاوی عصاره برگ اکالیپتوس، و سرامید مصنوعی به طرز چشمگیری قرمزی پوست، خارش و خشکی پوست را کاهش داد. از این رو بسیاری از محصولات مو و پوست از عصاره‌ اکالیپتوس تولید می‌شوند.
 
10. کاهش استرس
اعتقاد بر این است که اکالیپتوس برخی علائم اضطراب را کاهش می‌دهد. در یک مطالعه، ۶۲ نفر بعد از استنشاق روغن اکالیپتوس قبل از عمل، کاهش زیادی در استرس پیش از عمل تجربه کردند. همانطور که پیشتر نیز ذکر شد، اکالیپتوس حاوی اکالیپتول است که همچنین دارای خواص ضد اضطرابی است.

افزون بر این، استنشاق روغن اکالیپتوس به مدت ۳۰ دقیقه در هر روز، فشار خون برخی بیماران را کاهش داده است.

این موضوع، خاصیت اکالیپتوس در کاهش استرس را تائید می‌نماید. محققان معتقدند که استنشاق روغن اکالیپتوس باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک انسان (سیستم پاسخ به استرس) می‌شود و در عوض فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک را افزایش می‌دهد و در نهایت منجر به آرامش می‌گردد.
 
۱۱. درمان حساسیت فصلی
برخی ترکیبات موجود در روغن اکالیپتوس، مانند اکالیپتول و سیترونلال، دارای اثرات ضد التهابی و تعدیل کننده‌ فعالیت سیستم ایمنی بدن هستند.

به همین دلیل از این روغن می‌توان برای تسکین علائم آلرژی فصلی استفاده نمود. از آنجا که مبارزه با عفونت، التهاب و میکروب‌ها از دیگر خواص اکالیپتوس است، استفاده از روغن آن می‌تواند به تغییر پاسخ سیستم ایمنی هنگام تماس بدن با یک آلرژن، کمک کند.
 
۱۲. تسکین درد گوش
از آنجا که روغن اکالیپتوس به عنوان یک خلط آور عمل می‌کند می‌تواند علاوه بر رفع انسداد مجاری تنفسی، باعث ایجاد مایعات درکانال گوش شما شود و علائم عفونت گوش و سردرد را بهبود بخشد. از این‌رو، روغن اکالیپتوس برای بهبود درد گوش ناشی از سرماخوردگی یا آلرژی استفاده می‌شود. 1

با خواص اکالیپتوس آشنا شوید
 

اشکال موجود اکالیپتوس

این گیاه به صورت روغن مایع اساسی، روغن اساسی به شکل پماد تنتور برگ (محلول تهیه شده از گیاه و الکل یا گیاه، الکل و آب)، برگ خام و چای قابل دسترسی است.

قطره های ضد سرفه تجاری، انواع شربتها، مایعات تبخیر کننده، روغنهای مالیدنی، انواع خمیردندان و مواد شستشوی دهان حاوی روغن اکالیپتوس یا ترکیب اصلی آن یعنی سینئول است
 

نحوه مصرف اکالیپتوس

این گیاه برای درمان التهاب سینه، ریه ها، بینی و گلو بکار می رود.

و می تواند برخی از گونه های باکتری و همچنین برخی از انواع قارچها را از بین ببرد.

وقتی از این گیاه دارویی برای مصرف موضعی استفاده می کنید، می تواند درد رماتیسمی را تسکین بخشد.

قبل از مصرف میزان ریز یا هر میزان مصرف، با پزشک معالج خود مشورت و از دستورات ایشان پیروی کنید.

* جوشانده برگ اکالیپتوس (برای احتقاق): ۱/۲ تا ۱ میلی لیتر روزانه.

* روغن برای مصرف موضعی (برای مقاصل متورم یا احتقاق سینه): ۳۰ میلی لیتر روغن اکالیپتوس را به ۵۰۰ میلی لیتر آب ولرم اضافه کنید.

* اکالیپتول: روزانه ۰/۰۵ تا ۰/۲ میلی لیتر (۱ تا ۲ قطره برای هر لیوان آب جوش).

* روغن اکالیپتوس (برای استعمال موضعی): نصب تا یک میلی لیتر (۱۵ تا ۳۰ قطره) روغن مزبور را به نصف لیوان روغن مایع (کنجد، زیتون و غیره) اضافه کنید.

* به منظور استفاده استنشاقی از این گیاه داروئی، ۵ تا ۱۰ قطره از روغن آنرا به ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید و سپس حوله را بالای سر خود بکشید و بخار آنرا استنشاق کنید.
 

موارد احتیاط

در دوران بارداری یا شیردهی از مصرف اکالیپتوس پرهیز کنید.

روغن این گیاه اگر استعمال موضعی داشته باشد، سمی نیست، اما نباید از این گیاه برای مصارف داخلی استفاده کرد.

انجمن فرآوردهای گیاهان دارویی آمریکا برگ اکالیپتوس را از نظر بی خطری در ردیف و درجه دو ارزیابی کرده است.

درجه ۲ به معنای این است که در کاربرد این گیاه محدودیتهایی متصور است.

در ارتباط با عصاره های برگ اکالیپتوس باید گفت که افرادی که مبتلا به التهاب معده ای- روده ای یا التهاب مجرای صفراوی هستند، باید از مصرف عصاره برگ اکالیپتوس اجتناب کنند.

در صورت ابتلا به ناراحتی کبد نیز از مصرف آن پرهیز کنند.

در صورتی که مشمول هر کدام از این حالات هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

از مصرف بی رویه عصاره مزبور نیز اجتناب ورزید.

“تانین” موجود در عصاره این گیاه می تواند، در صورتی که بی رویه مصرف شود، به انواع شکم درد یا آسیب کبدی و کلیوی منجر شود.

هرگونه روغن این گیاه را به صورت یا بینی کودکان زیر دو سال نمالید.
 

تداخل های احتمالی

روغن و عصاره اکالیپتوس می تواند اثرات داروهایی را که برای درمان کمبود قند خون بکار می رود، خنثی کند.

اگر به بیماری افت قندخون مبتلا هستید، مطمئن شوید که پزشک شما قبل از آغاز درمان با این گیاه در جریان امر واقع شده است. 3

پی نوشت:
1.www.salamatnews.com
2.www.chetor.com
3.www.fa.parsiteb.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.