کاربردها و عوارض جانبی قرص مونته لوکاست

در این مقاله، می‌خواهیم بفهمیم که قرص مونته لوکاست برای چه‌چیزی خوب است و چه عوارضی دارد. نکات مهم مربوط به این قرص را هم با شما در میان می‌گذاریم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 24 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
کاربردها و عوارض جانبی قرص مونته لوکاست

موارد مصرف قرص مونته لوکاست

قرص مونته لوکاست برای پیشگیری از حملات آسمی در بزرگ‌سالان و کودکان بالای یک سال استفاده می‌شود. همچنین مصرف این دارو در افرادی که آسم دارند، میزان نیاز به مصرف اسپری را کمتر می‌کند.

از این دارو می‌توان برای پیشگیری از مشکلات تنفسی در هنگام ورزش هم استفاده کرد.

از این دارو می‌توان برای درمان آلرژی‌های تنفسی بزرگ‌سالان و کودکان بالای شش سال استفاده کرد.

برای درمان حساسیت فصلی در بزرگ‌سالان و کودکان بالای دو سال استفاده می‌شود. قرص مونته لوکاست علائم آلرژی فصلی مانند عطسه، سرفه و آبریزش بینی را از بین می‌برد. این قرص فقط زمانی برای آلرژی فصلی استفاده می‌شود که داروهای دیگر جواب ندهند یا منع مصرف داشته باشند.


نحوه‌ مصرف قرص مونته لوکاست

قرص مونته لوکاست فقط زمانی مفید خواهد بود که به‌صورت مرتب استفاده شود. این دارو در کوتاه‌مدت تأثیری نخواهد داشت و نمی‌توان از آن برای ازبین‌بردن علائم حملات ناگهانی آسم یا مشکلات و بیماری تنفسی استفاده کرد.

این دارو می‌تواند کاملا بلعیده شود یا اینکه به‌صورت جویدنی مصرف شود. همچنین به‌صورت پودر جوشان حلال در آب هم موجود است. اگر قرص جوشان را با آب‌میوه یا بستنی ترکیب می‌کنید، حتما حداکثر تا ۱۵ دقیقه بعد از بازکردن بسته، آن را میل کنید. نمی‌توانید قرص بازشده یا ترکیب‌شده را برای مصرف دیرتر نگه دارید. این دارو می‌تواند به‌شکل درمانی ترکیبی به همراه سایر داروها نیز استفاده شود.


توصیه‌های مهم

قبل از مصرف، حتما دستورالعمل استفاده را بخوانید. دز مصرف این دارو به سن و سوابق پزشکی افراد بستگی دارد و باید طبق نظر پزشک با غذا یا بدون غذا میل شود. اگر از قرص جویدنی استفاده می‌کنید، حتما قبل از بلعیدن، به‌طور کامل آن را بجوید.

دارو را هر روز سر ساعت مشخص مصرف کنید. اگر آن را برای آسم و یا هم آسم و هم آلرژی استفاده می‌کنید، آن را عصرها مصرف کنید. اگر از آن فقط برای پیشگیری از آلرژی استفاده می‌کنید، می‌توانید صبح یا عصر مصرف کنید.

اگر از این دارو برای پیشگیری از مشکلات تنفسی در هنگام ورزش استفاده می‌کنید، آن را حداقل دو ساعت قبل از ورزش مصرف کنید. در هر ۲۴ ساعت، بیشتر از یک قرص مصرف نکنید. استفاده بیشتر، باعث بروز عوارض جانبی می‌شود.

بدون مشورت پزشک، دز دارو را کم یا زیاد و مصرف آن را به‌طور کامل قطع نکنید. برای کنترل آسم، این دارو را به‌صورت مرتب حتی در طول حملات ناگهانی آسم یا دوره‌هایی استفاده کنید که هیچ حمله‌ای به شما دست نمی‌دهد.

اگر یک روز مصرف قرص را فراموش کردید، روز بعد روال عادی مصرف را ادامه دهید. به‌هیچ‌وجه دو عدد قرص در روز مصرف نکنید. 1


عوارض جانبی مونته لوکاست

در صورت بروز علائم آلرژیک مانند کهیر، مشکل تنفسی، ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو با اورژانس تماس بگیرید.

در صورت مشاهده علائم زیر بعد از مصرف مونته لوکاست با پزشک تماس بگیرید:

تغییرات غیر طبیعی در خلق و خو و رفتار، اضطراب، افکار و رفتار مربوط به خودکشی

جوش های پوستی، تاول، سوزن شدن شدید، بی حسی، درد، ضعف عضلانی

درد گوش، ورم یا گرما

واکنش های شدید پوستی با علائم تب، گلو درد، ورم در صورت یا زبان، سوزش چشم، درد پوست با جوش های قرمز یا بنفش که به خصوص در صورت یا بخش فوقانی بدن پخش می شود و باعث تاول و پوسته شدن می شود.

رعشه یا لرزش

کبودی آسان، خونریزی غیر معمول در بینی، دهان، واژن یا روده بزرگ، ظاهر شدن لکه های بنفش یا قرمز رنگ واضح زیر پوست

وخیم تر شدن علائم آسم

کاربردها و عوارض جانبی قرص مونته لوکاست

برخی عوارض شایع مونته لوکاست عبارت است از
درد معده، سوزش سر دل، اسهال، تهوع

تب یا سایر علائم آنفلوآنزا

علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی، درد سینوس ها، سرفه، گلو درد

سردرد

عدم کنترل مثانه در کودکان

دندان درد

احساس خستگی

سرگیجه

جوش های ملایم

عفونت تنفسی فوقانی

گوش درد یا عفونت گوش

در صورتی که این علائم ادامه دار شده یا تشدید پیدا کرد با پزشک تماس بگیرید.

نکته: احتمال بروز عوارض جانبی مونته لوکاست – از جمله عوارض روحی و روانی – هنگام شروع مصرف یا زمانی که پزشک دوز آن را افزایش می دهد بیشتر است.

موارد ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی مونته لوکاست نمی باشد، توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک با پزشک مشورت کنید. 2


موارد احتیاط

قبل از مصرف مونته لوکاست، اگر به این دارو حساسیت دارید، یا اگر آلرژی دیگری دارید، با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می‌توانند واکنش‌های آلرژیک و سایر مشکلات ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع نمایید، به ویژه بیماری کبدی.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک را در جریان تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) قرار دهید.

قرص‌های جویدنی ممکن است حاوی آسپارتام باشند. اگر مبتلا به فنیل کتونوری (PKU) یا هر شرایط دیگری هستید که مستلزم محدود کردن یا پرهیز از آسپارتام (یا فنیل آلانین) در رژیم غذایی هستند، از پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده بی خطر از این دارو سؤال کنید.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز شدید مورد استفاده قرار گیرد. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای ما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوراض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و دوز داروها را تغییر ندهید. 3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.coca.ir
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.