طرز تهیه قیمه بوشهری با دو روش متفاوت

قیمه بوشهری با قیمه‌های شهرهای دیگر خیلی فرق دارد. هم از نظر ظاهری و هم از نظر مزه. قیمه بوشهری را می‌کوبند و باید طوری گوشت آن له شده باشد که با زدن قاشق کش بیاید.
يکشنبه، 28 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه قیمه بوشهری با دو روش متفاوت
خورش قیمه بوشهری یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین غذاهای استان بوشهر است. قیمه بوشهری را بیشتر در ایام سوگواری و محرم به عنوان غذای نذری می پزند و به همراه شکرپلو یا پلو زعفرانی سرو می‌کنند. یکی از نکات مهم تهیه یک قیمه خوب بوشهری اصیل و جا افتاده، این است که حتما خورشت شما کش‌دار شده و به هیچ وجه آبکی نباشد. معمولا در خورش قیمه بوشهری از زعفران استفاده نمی‌شود اما اضافه‌کردن آن اختیاری است و به سلیقه شما بستگی دارد. در اینجا قصد داریم طرز تهیه خورش قیمه بوشهری و شکر پلو اصیل را به شما آموزش دهیم و امیدواریم از این آموزش استفاده لازم را ببرید.1


قیمه بوشهری دستور شماره یک


مواد لازم برای قیمه بوشهری
لپه ۵۰۰ گرم

گوشت ۲۵۰ گرم

سیب زمینی ۱ عدد

پیاز بزرگ ۱ عدد

زیره ۲ قاشق چایخوری

لیمو عمانی مقداری

رب گوجه ۲ قاشق عذاخوری

ادویه به میزان لازم

طرز تهیه قیمه بوشهری
پیاز را سرخ می‌کنیم زردچوبه را به آن اضافه می‌کنیم گوشت را به پیاز اضافه می‌کنیم. (گوشت را می شود همراه با لپه جوش داد) لپه را جدا می‌گذاریم بپزد. وقتی گوشت و پیاز را تفت دادیم یک مقدار به اندازه نیم لیوان آب به آن اضافه می‌کنیم و سیب زمینی را هم اضافه می‌کنیم. وقتی همه مواد پختند با گوشتکوب آن را می کوبیم وقتی همه مواد را کوبیدید دوباره همه را بگذارید روی اجاق رب گوجه و یک لیوان آب و زیره کوبیده شده را به قیمه اضافه می‌کنید. در آخر هم کمی لیمو عمانی می‌ریزید.2

طرز تهیه قیمه بوشهری با دو روش متفاوت


قیمه بوشهری دستور شماره دو


مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت سر دست۵۰۰ گرم

لپه۲۵۰ گرم

پیاز۱ عدد درشت

رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری

سیب زمینی۱ عدد درشت

گرد لیمو عمانی۱ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری

دارچین¼ قاشق مرباخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

روغن و زردچوبه به مقدار کافی

دستور پخت قیمه بوشهری
مرحله اول
برای تهیه قیمه بوشهری خوشمزه ابتدا لپه را حداقل از ۲ ساعت قبل می خیسانیم تا نفخ آن گرفته شود. در ادامه پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرات ملایم تفت می دهیم.

مرحله دوم
پس از اینکه پیاز سبک شد، دارچین را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه می کنیم و چند لحظه دیگر تفت می دهیم تا پیاز با ادویه ها یکدست شود. در ادامه گوشت را خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم
گوشت را به خوبی تفت می دهیم تا تغییر رنگ بدهد و کمی سرخ شود، سپس لپه را آبکشی می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم، لپه را یک دقیقه تفت می دهیم سپس ۳ پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و درب آن را می گذاریم.

مرحله چهارم
پس از گذشت یک ساعت سیب زمینی را پوست می گیریم و به صورت کامل درون قابلمه می اندازیم تا بپزد. مجددا درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم گوشت و لپه به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دیگر بپزند تا کاملا نرم شوند.

مرحله پنجم
پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت، آب آنرا ضاف می کنیم و کنار می گذاریم، سپس لپه را و گوشت را با هم درون یک قابلمه مناسب می کوبیم یا با گوشتکوب برقی به طور کامل پوره می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

مرحله ششم
در ادامه ۱ لیوان از آب گوشت را به مخلوط لپه و گوشت اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و به صورت مداوم مواد را هم می زنیم تا قیمه کشدار شود. در ادامه باقیمانده آب گوشت را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله هفتم
سیب زمینی را هم به صورت جداگانه می کوبیم و به قابلمه اضافه می کنیم، سپس رب گوجه فرنگی را به همراه کمی روغن در یک تابه کوچک به خوبی تفت می دهیم تا طعم خامی اش گرفته شود، سپس به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله هشتم
خورش را خوب مخلوط می کنیم تا سیب زمینی و رب گوجه فرنگی با لپه و گوشت مخلوط شوند، سپس مقداری نمک به همراه زعفران دم کرده و گرد لیمو عمانی اضافه می کنیم و هم زدن را ادامه می دهیم تا مواد با هم ترکیب شوند.

مرحله نهم
در این مرحله باید هم زدن خورش را تا زمانی که کش دار شود و آب اضافی آن کشیده شود ادامه دهیم. توجه داشته باشید که این خورش به صورت کم آب سرو می شود، در پایان پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج یا کته سرو می کنیم.

نکات پخت قیمه بوشهری
کشدار شدن خورش یکی از مهم ترین اصول تهیه خورش قیمه بوشهری این است که در پایان پخت کشدار شود. شما با رعایت یک نکته بسیار ساده می توانید یک خورش غلیظ و کشدار داشته باشید و آن نکته این است که گوشت و لپه را به وسیله گوشتکوب برقی یا میکسر کاملا پوره کنید.3

طرز تهیه قیمه بوشهری با دو روش متفاوت


شکر پلو


مواد لازم
برنج3 پیمانه

شکر1.5 پیمانه

زعفران دم‌کرده غلیظ3/4 استکان

گلاب (اختیاری)به میزان دل‌خواه

طرز تهیه شکر پلو
برای درست‌کردن شکر پلو، برنج آبکش‌شده را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و بعد شکر و زعفران را به آن اضافه کنید.

خوب مواد را باهم مخلوط کنید تا با هم مخلوط شود.

در استفاده از زعفران دست و دل باز باشید اما نه به اندازه‌ای‌که پلو نارنجی‌رنگ شود؛ در حدی معمول که برنج خوش رنگ بشود.

کف قابلمه کمی روغن بریزید و شکر پلو را داخل آن ریخته و درست مثل زمانی‌که پلو ساده را دم می‌کنید، شکر پلو را دم کنید.

بعد از حاضرشدن برنج، شکر پلو را به همراه قیمه بوشهری سرو کنید.

معمولا برای تهیه شکر پلو از گلاب استفاده نمی‌شود اما اضافه‌کردن آن به پلو عطر بهتری به غذا خواهد داد پس، در صورت تمایل گلاب را به زعفران دم‌کرده اضافه کنید و اجازه دهید کمی دو ماده باهم ترکیب شده و طعم‌ها باهم مخلوط شوند. در غیر این‌صورت، زعفران را داخل آب برنج بریزید.

امیدواریم این غذای لذیذ و اصیل را تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید. نوش جان.1


پی نوشت:
1.www.vista.ir
2.www.kiashpaze.ir
3.www.chishi.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما