طرز تهیه شیرینی ماکارون، شیرینی توت بادامی و شیرینی کشمشی

همه کدبانوهای ایرانی به پخت شیرینی های خانگی علاقه مند هستند برخی از کدبانوها در منزل شیرینی هایی نظیری مثل شیرینی ماکارون و شیرینی توت بادامی و شیرینی کشمشی را تهیه می کنند. اگر می خواهید پذیرایی بی نظیری را از مهمان های خود داشته باشید بهتر است از یادگیری این شیرینی ها برای مجالس خود غافل نشوید.
شنبه، 18 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه شیرینی ماکارون، شیرینی توت بادامی و شیرینی کشمشی

شیرینی ماکارون


مواد لازم
شکر سفید : ۵۰ گرم

سفیده تخم مرغ : ۳ عدد

پودر بادام : ۱۲۰ گرم

پودر شکر : ۲۰۰ گرم

رنگ خوراکی : به میزان لازم

نمک : ۱/۴ قاشق سوپخوری

کرم تارتار : ۱/۴ قاشق مرباخوری

مواد لازم برای وسط شیرینی ماکارون
پودر شکر : ۶۰ گرم

کره : ۶۰ گرم

تمشک و یا شاه توت : ۱۵۰ گرم ( به میزان ۳ قاشق غذاخوری آب شاه توت و یا آب تمشک )

طرز تهیه شیرینی ماکارون
در مرحله اول ساخت شیرینی ماکارون ابتدا فر را بر روی دمای ۱۹۰ درجه تنظیم کنید سپس سفیده های تخم مرغ را با کمک همزن برقی به خوبی هم بزنید تا به میزان کمی کف کند.

نمک و کرم تارتار و شکر سفید را به سفیده های تخم مرغ اضافه کنید و دوباره به مدت ۱۰ دقیقه سفیده های تخم مرغ را هم بزنید تا حالت پفکی پیدا کنند رنگ خوراکی را به مایه شیرینی اضافه کنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه شیرینی ماکارون پودر بادام و پودر شکر را با یکدیگر مخلوط کنید و آن ها را دوبار الک کنید سپس با کمک الک به صورت آرام آرام مخلوط پودر شکر و پودر بادام را در درون مخلوط سفیده تخم مرغ بریزید و هم بزنید.

توجه داشته باشید که اگر هنگام تهیه ماکرون میزان هم زدن مایه شیرینی به انداه کافی نباشد شیرینی های ماکارون ترک می خورند و سطح صاف و یکدستی پیدا نمی کنند و اگر هم بیش از اندازه مخلوط سفیده تخم را هم بزنید لبه مخصوص ماکارون ها که به پایه معروف است ایجاد نمی شود و ماکارون ها صاف می شوند ۶۵ تا ۷۵ بار هم زدن با لیسک سیلیکونی کافی است.

غلظت مایه شیرینی بعد از هم زدن باید شبیه گدازه آتش فشان باشد و وقتی که با کمک قاشق مواد مایه شیرینی را بر می دارید نباید آبکی و روان باشد.

بعد از تهیه مایه شیرینی ماکارون در درون سینی فر کاغذ روغنی را قرار دهید سپس مایه شیرنی را در درون قیف بریزید و بر روی کاغذ روغنی دیسک های دایره ای به قطر ۳ سانتی متر را فرم دهید توجه داشته باشید که دیسک ها باید باهم ۳ سانتی متر نیز فاصله داشته باشند.

بعد از اینکه همه مایه شیرینی تمام شد سینی فر را دو تا سه مرتبه روی میز کار بزنید تا همه حباب های هوا از درون خمیر بیرون بیایند و این کار باعث می شود تا روی سطح ماکارون ها ترک نخورد و سینی فر را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در درون دمای اتاق قرار دهید تا مایه های شیرینی فرم گرفته شده کمی خشک شوند توجه داشته باشید که وقتی می خواهید شیرینی های ماکارون را در درون فر قرار دهید روی سطح آن ها نباید چسبناک باشد و هم چنین نباید مایه شیرینی فرم گرفته شده خیلی خشک شده باشد.

در مرحله آخر طرز تهیه شیرینی ماکارون قبل از گذاشتن سینی در درون فر دمای فر را به ۱۵۰ درجه کاهش دهید و سپس سینی فر را به مدت ۲۰ دقیقه در درون فر قرار دهید بهتر است سینی را بعد از ۱۰ دقیقه اول سر و ته کنید. بعد از مدت زمان ذکر شده سینی را از درون فر بیرون آورید و اجازه دهید تا ماکارون ها به خوبی سرد شوند تا بتوانید آن ها را از قالب فر جدا کنید. بعد از پخت شیرینی ها باید کرم کره ای را تهیه کنید که برای طرز تهیه کرم کره ای باید به صورت زیر عمل کنید:

ابتدا کره را در درون کاسه ای بریزید و سپس کره را به کمک همزن بزنید تا کمرنگ بشود و شکر را به صورت آرام آرام به کره اضافه کنید و الکی را بر روی دهانه کاسه قرار دهید و تمشک و یا شاه توت را در درون الک بریزید و با پشت قاشق تمشک ها و یا شاه توت ها را له کنید. سپس ۳ قاشق از آب تمشک و یا شاه توت را در درون کرم کره ای زده شده بریزید و مواد را دوباره هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند و سپس کرم کره ای را در درون قیف های شیرینی پزی بریزید یکی از شیرینی های ماکارون را از قالب فر جدا کنید و سپس آن را برگردانید با کمک قیف کرم کره ای را بر روی شیرینی جدا شده بریزید و سپس شیرینی ماکارون دیگری را از سینی فر جدا کنید و بر روی کرم کره ای قرار دهید بعد از این که کرم کره ای را در وسط همه شیرینی ها قرار دهید آن ها را در درون یخچال قرار دهید.1

طرز تهیه شرینی ماکارون، شیرینی توت بادامی و شیرینی کشمشی


شیرینی توت بادامی


مواد لازم
پودر بادام ۱۵۰ گرم ( یا پودر پسته یا پودر نارگیل)

پودر قند ۱۰۰ گرم

شکر ۱/۲ پیمانه

گلاب ۱/۴ پیمانه

رنگ خوراکی به مقدار لازم

خلال پسته و بادام (برای تزئین) به مقدار لازم
برای هر توتی که انتخاب می کنیم درست کنیم در ظرفی یک مقدار از قند بادام ریخته و با گلاب که خیلی کم کم قاشق قاشق به آن اضافه می کنیم تقریبا خمیری به دست می آید که نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد باید خمیر حالت چسبندگی داشته باشد سپس رنگ یا اسانس مورد نظر را اضافه می کنیم .

طرز تهیه توت بادامی ساده
پودر بادام و پودر قند را در یک ظرف مخلوط کنید. چند قاشق گلاب اضافه می کنیم سپس از خمیر به دست آمده به اندازه یک فندق برداشته در کف دست به شکل اشک یا توت در می آوریم در شکر درشت می غلطانیم و در قست پهن اشک خلال پسته یا بادام فرو می کنیم .

طرز  توت زعفرانی
مقداری از مخلوط پودر بادام و پودر قند را با چند قاشق زعفران دم کرده غلیظ مخلوط کرده تا رنگ دلخواه به دست آید سپس از مواد به اندازه یک فندق برداشته در کف دست به شکل اشک یا توت در می آوریم در شکر درشت می غلطانیم و قست پهن اشک را خلال پسته یا بادام فرو می کنیم .

طرز تهیه توت پسته ای
مقداری پودر پسته با پودر قند مخلوط می کنیم به پودرها چند قاشق گلاب اضافه می کنیم سپس ازخمیر به دست آمده به اندازه یک فندق برداشته در کف دست به شکل اشک یا توت در می آوریم در شکر درشت می غلطانیم و در قست پهن اشک خلال پسته یا بادام فرو می کنیم .

طرز تهیه توت قرمز
مقداری از مخلوط پودر بادام و پودر قند را با ۲ قطره رنگ قرمز خوراکی مخلوط می کنیم سپس ازخمیر به دست آمده به اندازه یک فندق برداشته در کف دست به شکل اشک یا توت در می آوریم در شکر درشت می غلطانیم و در قست پهن اشک خلال پسته یا بادام فرو می کنیم .

طرز تهیه توت نارگیلی
مقداری پودر نارگیل را با پودر قند مخلوط می کنیم به این مخلوط کم کم (قاشق قاشق) گلاب اضافه می کنیم سپس ازخمیر به دست آمده به اندازه یک فندق برداشته در کف دست به شکل اشک یا توت در می آوریم در شکر درشت می غلطانیم و در قست پهن اشک خلال پسته یا بادام فرو می کنیم .

نکته ها
این شیرینی خوشمزه خیلی زود خشک می شود پس باید درون ظرف درب دار نگه می داریم یا اینکه روی ظرف سلیفون بکشیم.

اگر می خواهید این شیرینی با طعم میوه های مختلف تست کنید در توت های میوه ای مثل توت شاتوتی به جای گلاب از شربت غلیظ شاتوت استفاده می کنیم.

توت نارگیلی مقدار کمتری گلاب نیاز دارد.

بهتر است پودرها را خودتان تهیه کنید.2

طرز تهیه شرینی ماکارون، شیرینی توت بادامی و شیرینی کشمشی


شیرینی کشمشی


مواد لازم
روغن جامد : ۳۰۰ گرم

آرد : ۵۰۰ گرم

تخم مرغ : چهار عدد

کشمش : ۲۰۰ گرم

پودر قند : ۴۰۰ گرم

وانیل : به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی کشمشی
برای پخت شیرینی کشمشی ابتدا فر را روشن کنید و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا فر داغ شود سپس روغن جامد را درون ظرف بریزید و با کمک همزن روغن جامد را هم بزنید تا باز شود.

پودر قند الک شده را به روغن جامد اضافه کنید و با کمک همزن مخلوط پودر قند و روغن جامد را هم بزنید تا با یکدیگر به خوبی مخلوط شوند و مخلوط آن ها سفید رنگ شود.

سپس تخم مرغ ها را به صورت یکی یکی به مخلوط پودر قند اضافه کنید و بعد از اضافه کردن هر تخم مرغ مایه شیرینی را هم بزنید تا با تخم مرغ مخلوط شود.

وانیل را به مایه شیرینی اضافه کنید. در مرحله بعدی طرز تهیه شیرینی کشمشی آرد را سه بار الک کنید و سپس آرد الک شده را به مایه شیرینی بیفزایید.

مایه شیرینی را آنقدر هم بزنید تا غلیظ شود.

کشمش ها را درون ظرف مناسبی به همراه مقداری آب به مدت ۵ دقیقه خیس کنید و بعد از مدت زمان ذکر شده کشمش های خیس خورده را در صافی بریزید سپس کشمش ها را به مایه شیرینی بیفزاید و با قاشق مایه شیرینی را با کشمش های خیس خورده مخلوط کنید.

در مرحله آخر طرز تهیه شیرینی کشمشی کاغذ روغنی را در ته قالب فر بیندازید و با کمک قیف ماسوره ای و یا قاشق مقداری از مایه شیرینی را بردارید و در قالب فر قرار دهید.

قالب فر را درون فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید.3


پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.kiashpaze.ir
3.www.cr1.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.