راجع به بیماری آنژیوسارکوم چه میدانید؟

آنژیوسارکوم یک نوع نادر و کشنده از سرطان است که از سلولهای اندوتلیال عروق خون و لنف منشا می‌گیرد. این سرطان هر کجای بدن ممکن است بوجود آید اما بیشتر در پوست، پستان، کبد و طحال شایع است. از لحاظ سبب شناسی، علت آن مشخص نیست اما عوامل خطر مشخصی از جمله لنفودم مزمن، سابقه تابش اشعه، مواد سرطان زای محیطی و سندرمهای خاص خانوادگی وجود دارد.
چهارشنبه، 20 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
راجع به بیماری آنژیوسارکوم چه میدانید؟

آنژیوسارکوم

آنژیوسارکوم (Angiosarcoma) نوعی نادر از سرطان است که در پوشش رگ های خونی و عروق لنفاوی شکل می گیرد. رگ های لنفاوی که جزئی از سیستم ایمنی بدن هستند، باکتری ها، ویروس ها و مواد زاید را از بدن فرد جمع کرده و نهایتاً آن ها را از بدن او دفع خواهند کرد.

آنژیوسارکوم ممکن است در هر نقطه از بدن فرد بروز پیدا کند اما بیشتر اوقات بر روی پوست سر و گردن نمایان خواهد شد. در موارد نادر نیز آنژیوسارکوم ممکن است دیگر قسمت های بدن مثل سینه را درگیر کند.

البته در بعضی از موارد ممکن است در بافت های عمیق تری مثل کبد و قلب نیز تشکیل شود. علاوه بر این آنژیوسارکوم ممکن است در مناطقی که قبلاً با پرتودرمانی درمان شده را نیز درگیر کند.
درمان آنژیو سارکوما بستگی به محل بروز سرطان خواهد داشت. گزینه های درمانی ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی باشد.1
 

علت آنژیوسارکوم

هنوز علت اصلی بروز این بیماری و عوامل مؤثر مشخیص نیست، با این حال پزشکان فاکتورهایی را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر احتمال ابتلای افراد به آنژیوسارکوم را افزایش دهد. البته پزشکان می دانند که دقیقاً چه اتفاقاتی برای پوشش رگ های خونی یا رگ های لنفاوی می افتد که جهش در کدهای ژنتیکی آن رخ می دهد.

این جهش به سلول ها دستور می دهد تا با سرعت بیشتری رشد کرده و باعث تولید سلول های غیر طبیعی بیشتری شوند. این سلول های غیر طبیعی تا زمان مرگ سلول های دیگر به حیات خود ادامه خواهند داد. نتیجه تشکیل سلول های غیر طبیعی، بروز رشد و تومور در رگ های خونی یا رگ های لنفاوی خواهد بود. با گذشت زمان، این سلول ها ممکن است شکسته شده و با متاستاز قسمت های دیگر بدن فرد را درگیر کنند.1

راجع به بیماری آنژیوسارکوم چه میدانید؟

علائم آنژیوسارکوم

علائم و نشانه‌های آنژیوسارکوم ممکن است بر اساس محل سرطان متفاوت باشند.
 
آنژیوسارکوم موثر روی پوست
اکثر آنژیوسارکومها در پوست روی سر و گردن بروز می‌کنند بخصوص پوست سر. نشانه‌ها و علائم این شکل از آنژیوسارکوم عبارتند از:

یک ناحیه برجسته بنفش رنگ که شبیه کبودی است

ضایعه‌ای کبود مانند که به مرور زمان بزرگتر می‌شود

ضایعه‌ای که ممکن است هنگام خراشیده شدن یا برآمدگی خونریزی کند

تورم در اطراف پوست
 
آنژیوسارکوم موثر بر سایر اندامها
وقتی آنژیوسارکوم بر اندامهایی همانند کبد یا قلب اثر می‌گذارد اغلب موجب درد می‌شود. سایر علائم بستگی به محل آنژیوسارکوم دارد.2
 

عوامل خطر

 
تابش اشعه
تابش اشعه عامل خطر قطعی برای توسعه تومورهای خوش خیم و تهاجمی است. پرتودرمانی که در درمانهای قبلی سرطان انجام شده بخصوص در سرطان سینه، یک عامل خطر قطعی است. آنژیوسارکوم یک عارضه نادر در پرتودرمانی است که به طور معمول ۵ تا ۱۰ سال پس از درمان اتفاق می‌افتد.
 
لنفودم مزمن
این یک عامل خطر دیگر برای آنزیوسارکم است. ارتباط میان لنفودم مزمن طولانی و آنژیوسارکوم تایید شده است که سندرم استوارت-ترور (STS) نامیده می‌شود. این بیماری به طور معمول پس از جراحی محافظه کارانه پستان و به دنبال پرتودرمانی کمکی ظاهر می‌شود.

لنفودم هر زمان که غدد لنفاوی در حین جراحی برداشته شوند، یک خطر است که اغلب برای درمان سرطان استفاده می‌شود. ورم لنفاوی همچنین می‌تواند در پاسخ به عفونت یا سایر شرایط رخ دهد.
 
عوامل سرطانزای محیطی
اگر چه تقریبا ۷۵% آنژیوسارکومهای کبدی علت مشخصی ندارند. عوامل سرطانزای محیطی متداولترین فاکتورهای شناخته شده برای آنژیوسارکوم کبدی هستند از جمله مونومر وینیل کلراید و سایر مواد صنعتی، اثرات درمان زاد قرار گرفتن در معرض دی اکسید توریوم کلوئیدی (تورتوراست) برای بررسیهای رادیولوژی در گذشته، بلع مزمن آرسنیک و آندروژن است. بیشتر موارد این بیماری به دلیل خطرات شغلی ایجاد شده است.
 
سندرمهای ژنتیکی
حدود ۳% آنژیوسارکومهای اولیه، بیماریهای مرتبط با ژن یا ناشی از ژن هستند. از جمله رتنیوبلاستوم دو طرفه، نورفیبروماتوز رکلینگهاوزن، بیماری ولیر، بیماری مافوسی، ژرودرما پیگمنتوزا و سندرم کلیپل ترناونای و غیره. سندرمهای خانوادگی با آنژیوسارکوم در ارتباط هستند.2

راجع به بیماری آنژیوسارکوم چه میدانید؟

آمادگی برای ملاقات با پزشک

بعد از مشاهده علائم و نشانه های نگران کننده این بیماری احتمالاً برای تشخیص و درمان به پزشک عمومی یا پزشک خانوادگی مراجعه خواهید کرد. پزشک بعد از احتمال ابتلای شما به بیماری آنژیوسارکوم شما را به متخصص بیماری پوستی (درماتولوژیست) یا متخصصین درمان سرطان (آنکولوژیست) ارجاع خواهد داد.

از آن جایی که مدت زمان ملاقات با پزشک کوتاه بوده و حرف های زیادی برای گفتن خواهید داشت. در نتیجه بهتر است با آمادگی کامل به پزشک مراجعه کرده و از این زمان کوتاه نهایت استفاده را ببرید. بهتر است قبل از حضور در مطب موارد زیر را آماده کنید:
 
لیستی از تمامی علائم و نشانه های بیماری را تهیه کنید
همه نشانه های مربوط و غیر مربوط به بیماری خود را یادداشت کرده و همراه خود داشته باشید.
 
اطلاعات مهم شخصی را یادداشت کنید
بهتر است استرس ها و تغییرات اخیری که در زندگی تان افتاده است را یادداشت کنید.
 
لیستی از تمامی داروهای مصرفی خود تهیه کنید
نام تمامی داروها، مکمل ها و ویتامین های که مصرف می کنید را همراه با میزان مصرف خود یادداشت کنید.
 
دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را همراه ببرید
گاهی اوقات به خاطر سپردن تمامی موارد و اطلاعاتی که پزشک در اختیارتان قرار می دهد، کار دشواری است. در نتیجه بردن همراه به یادآوری اطلاعات مهم و نکات کمک زیادی خواهد کرد.
 
سؤالات خود را یادداشت کنید
تمامی سؤالات مربوط و غیر مربوطی که به ذهنتان رسیده و قصد پرسیدن آن ها از پزشک را دارید را یادداشت کرده و همراه خود به مطب ببرید.1
 

آزمایشات و تشخیص بیماری

آزمایشات و فرایند های مورد استفاده در تشخیص آنژیوسارکوم عبارتند از:
 
آزمایش فیزیکی
پزشک به طور کامل بیمار را مورد آزمایش قرار می دهد تا وضعیت او را بفهمد.
 
برداشتن بافتی به عنوان نمونه برای آزمایش
پزشک نمونه ای از بافت مشکوک به بیماری را برمی دارد تا مورد آزمایش قرار دهد. تحلیل آزمایشگاهی می تواند سلول های سرطانی را شناسایی کند و برخی رفتار های سلول های سرطانی را مشخص نماید که این امر به تشخیص درمان مناسب بیمار کمک می کند.
 
تصویر برداری
آزمایشات تصویر برداری می تواند میزان سرایت سرطان را به پزشک نشان دهد. آزمایشات ممکن است عبارت باشند از ام آر آی، سی تی اسکن و پی ای تی. این که کدام آزمایش مناسب بیمار است به وضعیت خاص وی بستگی دارد.3
 

درمان و دارو

اینکه کدام روش درمانی مناسب فرد است به محل سرطان، اندازه اش و یرایت احتمالیش به سایر نقاط بدن بستگی دارد.

گزینه های درمان عباتند از:

راجع به بیماری آنژیوسارکوم چه میدانید؟
 
جراحی
هدف جراحی برداشتن کامل آنژیوسارکوم است. جراح ممکن است بافت سرطانی و برخی بافت های سالم دور آن را بردارد. در برخی موارد جراحی ممکن است جزو گزینه ها نباشد، برای مثال وقتی که غده ی سرطانی بسیار بزرگ بوده و به سایر نقاط بدن نیز سرایت کرده است.
 
رادیو درمانی
رادیو درمانی از از اشعه هایی با انرژی بالا مانند اشعه ی ایکس و پروتونها استفاده می کند تا سلول های سرطانی را ازبین ببرد. رادیو درمانی گاهی اوقات بعد از جراحی برای کشتن سلول های سرطانی باقی مانده استفاده می شود. رادیو درمانی همچنین ممکن است برای افرادی که نمی توانند تحت عمل جراحی قرار بگیرند گزینه ی درمانی جایگزین مناسبی باشد.
 
شیمی درمانی
شیمی درمانی روشی است که از دارو ها و وارد شیمیایی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند. شیمی درمانی می تواند گزینه ی درمان مناسبی برای آنژیوسارکوم سرایت کرده به سایر نقاط بدن باشد. در برخی شرایط در صورتی که فرد نتواند تحت عمل جراحی قرار بگیرد، ممکن است از ترکیب رادیو درمانی و شیمی درمانی استفاده شود.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.redmag.ir
3.www.sabzosalem.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.