رینیت آلرژیک چیست و چگونه درمان میشود؟

اگر شما زیاد عطسه می کنید، اگر بیشتر وقت بینی شما گرفته است و آبریزش بینی دارید یا چشم ها دهان و پوستتان می خارد ممکن است رینیت آلرژیک (بیماری ای که اکثر مردم به آن دچار می شوند) داشته باشید.
چهارشنبه، 23 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
رینیت آلرژیک چیست و چگونه درمان میشود؟

رینیت آلرژیک چیست؟

بدن محرک محیطی معمولا بی‌خطر را تهدیدی مانند ویروس تلقی می‌کند. گاهی حساسیت به قدری شدید و خطرناک می‌شود که به آن آلرژی شدید می‌گویند.

آلرژی (رینیت آلرژیک) که در یک فصل خاص اتفاق می‌افتد بیشتر به عنوان تب یونجه شناخته می‌شود. تب یونجه زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به یک ماده حساسیت‌زا در فضای باز، مانند گرده، بیش از حد واکنش نشان دهد. آلرژن ماده‌ایست که باعث واکنش آلرژیک می‌شود. شایع‌ترین آلرژن‌ها گرده‌های گیاهان گرده افشان (توسط باد) مانند درختان، چمن و علف‌های هرز است.

گرده‌های گیاهانی که توسط حشرات گرده افشانی می‌شوند، بسیار سنگین است و نمی‌توانند برای مدت طولانی در هوا باقی بمانند و احتمال اینکه واکنش آلرژیک ایجاد کنند کمتر می‌باشد.

تب یونجه، همان‌طور که از اسمش پیداست، در فصل برداشت یونجه به وجود می‌آید. از نظر تاریخی، این فعالیت در ماه‌های تابستان رخ می‌داد، تقریباً در همان زمان بسیاری از افراد علائم را تجربه می‌کردند.

آلرژی‌های فصلی در زمستان کمتر مشاهده می‌شوند، اما امکان تجربه رینیت آلرژیک در تمام طول سال وجود دارد. گیاهان گوناگون در زمان‌های مختلف سال گرده‌های خود را پخش می‌کنند. بسته به عوامل محرک آلرژی و محل زندگی شما، ممکن است در بیش از یک فصل دچار تب یونجه شوید. همچنین امکان دارد به مواد حساسیت‌زا در محیط داخلی خانه مانند کپک یا موی حیوان خانگی نیز واکنش نشان دهید.1
 

انواع رینیت آلرژیک

 
رینیت آلرژیک فصلی
در افراد دارای این نوع از تب یونجه علایم در فقط در فصل خاصی از سال اتفاق می‌افتد و محرک اصلی، گیاهان شامل گرده‌های چمن، درخت و علف‌های هرز و همچنین کپک‌های موجود در طبیعت در فصل بهار‌، تابستان و پاییز است.
 
رینیت آلرژیک دائمی
اگر به نظر می‌رسد بدون توجه به اینکه در چه فصلی از سال هستید علائم دارید ممکن است رینیت آلرژیک دائمی داشته باشید. عوامل آلرژی در محیط داخل خانه مانند موی حیوانات خانگی (به خصوص گربه‌ها) ، گرد و غبار ، کپک و سوسک مقصر این نوع تب یونجه هستند.
 
نوع مختلط
اگر هم رینیت فصلی و هم دائمی داشته باشید ، وقتی مقدار گرده زیاد باشد ، علائم شما بدتر می‌شود. بیش از دو سوم مبتلایان به آلرژی در فصل بهار به این حالت دچار می‌شوند.

همچنین امکان دارد به سایر موارد موجود در هوای اطراف مانند آلودگی هوا ، عطر و دود اگزوز ماشین آلرژی وجود داشته باشد.

درمان هر دو نوع رینیت آلرژیک به میزان شدت و تکرار حملات بستگی دارد.2
 

علل رینیت آلرژیک

 
۱. شوره حیوان خانگی
شوره از تکه‌های ریزی از پوست مرده تشکیل شده که از تن حیوانات می‌ریزد. این ماده را می‌توان در هوا یا روی سطوحی یافت که با حیوانات خانگی در تماس‌اند.
 
۲. کپک
کپک گروهی از قارچ‌ها است که در مکان‌های مرطوب، تقریباً در هر مکانی و در شرایط مناسب، می‌تواند رشد کند. مکان‌های غالب عبارت‌اند از:

زیرزمین، گاراژ و سوله

دیوارهای حمام و کفپوش‌ها

تهویه هوا

یخچال و فریزر

اگر شرایط رشد کپک مناسب باشد، به سرعت رشد می‌کنند و حساسیت و واکنش آلرژیک ایجاد می‌کنند.

اگر خانه شما تهویه ضعیف و رطوبت بالایی دارد، احتمال رشد کپک بسیار بالاست.  

رینیت آلرژیک چیست و چگونه درمان میشود؟
 
۳. هیره 
هیره‌ها موجودات ریزی هستند که در گرد و غبار خانگی زندگی و از سلول‌های پوست انسان و رطوبت موجود در هوا تغذیه می‌کنند. بدن، بزاق و مدفوع آن‌ها نیز بخشی از گرد و غبار را تشکیل می‌دهد و می‌تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند.

برای دور نگه داشتن هیره‌ها و کمتر کردن علائم واکنش رینیت آلرژیک مرتب تشک‌ها را بشویید.

اگر از کفپوش چوب به جای فرش استفاده کنید احتمالا وجود هیره و در نتیجه ایجاد حساسیت و آلرژی کم می‌شود.
 
۴. سوسک
برخی از حشرات، به ویژه سوسک، می‌توانند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند.

اگر در خانه یا محل کار شما سوسک وجود دارد، مدفوع، بزاق و ذرات ریز بدن آن‌ها از طریق استنشاق وارد بدن می‌شود، مانند هر محرک حساسیت دیگر.

سوسک بسیار سرسخت بوده و خلاص شدن از آن دشوار است. تقریباً در هر شرایطی رشد می‌کند، اما مناطق با رطوبت و مواد غذایی بالا را ترجیح می‌دهد.1

 

درمان قطعی رینیت آلرژیک

درمان قطعی رینیت آلرژیک بستگی به شدت علائم بیماری و چگونگی تاثیر آن بر فعالیت های روزمره فرد دارد. در اکثر موارد هدف از درمان، بهبود علائم بیمار مانند عطسه کردن و ‌آبریزش بینی است.در صورتیکه فرد علائم خفیف داشته باشد می تواند این علائم را با درمان های خانگی درمان کند و کنترل نماید.

در صورتی که رینیت آلرژیک بر فعالیت های روزمره و کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد، لازم است که به پزشک مراجعه صورت گیرد.

می توان علائم خفیف بیماری را با داروهایی که از داروخانه می توان تهیه کرد بهبود بخشید. همچنین با دوری از آلرژن ها می توان بهبود چشمگیری در علائم بیماری شاهد بود.
 
تمیز کردن مجراهای بینی
در صورتی که به طور منظم مجراهای بینی را تمیز کنید می تواند به میزان زیادی در آلرژی موثر باشد. با آب و نمک طبی بدون ید محلول مناسبی می توان ساخت که برای شستن مواد حساسیت زا موثر است. همچنین می توانید محلول هایی را از داروخانه ها تهیه کنید.
 
دارو درمانی
داروهایی برای بهبود علائم رینیت آلرژیک موثر هستند. در صورتی که حساسیت فصلی دارید یا به آلرژن خاصی حساسیت دارید می توانید در این دوره از داروی خاصی استفاده کنید که پزشک تجویز می کند.

رینیت آلرژیک چیست و چگونه درمان میشود؟
 
آنتی هیستامین ها
آنتی هیستامین ها می توانند به بهبود علائم رینیت آلرژیک کمک کنند. این داروها با محدود کردن فعالیت هیستامین ها در بدن که در نتیجه تماس با آلرژن تولید شده اند، علائم حساسیت را کاهش می دهند.

می توان داروهای آنتی هیستامین را بدون تجویز پزشک و از داروخانه تهیه کرد.

روش های بسیاری برای کاهش علائم رینیت آلرژیک وجود دارد که از جمله دیگر روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایمونوتراپی

کورتیکواستروئید ها

تمامی روش هایی که ذکر شد همگی مقداری علائم رینیت آلرژیک را کاهش می دهند، ولی لازم است بدانید که این بیماری نیاز به توجه و درمان بلند مدت دارد و نیاز است که چندین روش درمانی به طور همزمان یا در فواصل زمانی مشخص انجام گیرند تا بهترین نتیجه را در پی داشته باشند.3

پینوشتها
1.www.abidipharma.com
2.www.darmankade.com
3.www.drmahboubioskouei.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.