طرز تهیه مربای موز

موز یکی از انواع میوه های خوشمزه و انرژی زایی است که دارای خواص فراوانی می باشد و ارزش غذایی آن با گوشت برابر می باشد. در این مطلب ما قصد داریم تا شما عزیزان را با طرز تهیه مربای موز بسیار عالی و خوش طعم آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 19 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه مربای موز

مواد لازم در پخت مربای موز

موز: ۴ عدد

شکر: ۲ پیمانه

آب لیمو ترش: ۱ قاشق سوپخوری

آب: ۱.۵ پیمانه
 

طرز تهیه مربای موز

برای درست کردن مربای موز ابتدا موزها را پوست کنده و آن ها را به  صورت حلقه حلقه برش دهید.

آب و شکر را با یکدیگر ترکیب کرده و آن را روی حرارت قرار دهید تا شکر کاملا ذوب شود. آب لیمو ترش را به شربت اضافه کرده و بگذارید تا شیره بجوشد سپس موزها را به آن اضافه کرده و سریع مربا را هم بزنید.

حدود نیم ساعت صبر کنید تا مربا کاملا جا بیفتد. سپس آن را از روی حرارت برداشته و پس از سرد شدن مربا را چند روز بدون در داخل یخچال نگهدارید سپس در آن را ببندید.
   

دستور تهیه مربای موز به روشی دیگر

مربای موز دارای عطر و طعم فوق العاده ای است و می توانید آن را به عنوان دسر خوشمزه نیز استفاده  کنید، برای یادگیری این روش از مربا در ادامه همراه ما شوید.
 
مواد لازم
شکر نیم کیلو

موز ۷ عدد

آبلیموی تازه (آب ۳ عدد لیموی تازه) مقداری

زعفران دم کرده در گلاب به مقدار دلخواه

خلال پسته، بادام و گردوی خُرد شده در صورت دلخواه

آب حدوداً ۲ پیمانه

طرز تهیه مربای موز
 

روش تهیه مربای موز خانگی

همانند روش قبلی شکر و آب را بگذارید تا به جوش آمده و قوام آید، سپس موز های حلقه حلقه شده (نه خیلی نازک و نه ضخیم) را با آبلیمو ترش تازه آغشته کنید؛ برای این منظور می توانید آبلیمو ها را به روی موز ها بریزید و به آرامی با دست حلقه  های موز را به آبلیمو آغشته کنید، انجام این کار موجب می شود تا رنگ موز ها تیره نشود و مربا خوش رنگ تر باشد.

در مرحله بعدی و بعد از قوام آمدن شربت، موز ها را به آن اضافه کنید و بگذارید تا به مدت تنها ۵ دقیقه بجوشند، البته در صورتی که موز ها رسیده باشند، دقت داشته باشید که موز ها له نشوند و سپس گلاب و زعفران دم کرده را اضافه کنید و بعد از هم زدن آن، حرارت زیر ظرف مربا را خاموش کنید، بعد از سرد شدن در صورت تمایل و به دلخواه می توانید خلال پسته و بادام اضافه کرده و بدون بستن درب ظرف آن را در یخچال قرار دهید.
 

نکات تکمیلی در تهیه مربای موز

بهتر است موز ها را با چاقوی غیر فلزی و پلاستیکی برش دهید تا زود سیاه نشوند.

بعد از قوام آمدن شربت، موز ها را داخل آن بریزید و هم بزنید، بعد سریعا از روی گاز بردارید.

مانند آش مربا را هم نزنید زیرا باعث له شدن موز ها و در نتیجه شبیه حلوا می شود.

عجله نکنید و اجازه دهید شیره مربا به خوبی و درست قوام آید.

ریختن مقداری پودر ژلاتین داخل شهد مربا بعد از قوام آمدن می تواند مانع سیاه شدن موز ها شود.

ماندگاری مربای موز نسبت به مرباهای دیگر کمتر است، بنابراین باید زودتر آن را مصرف کنید. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از:

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید.

در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد.

شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید
. 2

طرز تهیه مربای موز
 

خواص موز

 
لاغری و کاهش وزن
موز دارای ویژگی های متعددی است که می تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند، موز کالری پایینی دارد، دارای مواد مغذی و فیبر فراوان است، چربی ندارد و می تواند اشتها را کاهش دهند.

بنابراین اگر فردی که دارای اضافه وزن است موز را به برنامه غذایی خود اضافه کند کالری مصرفی کاهش پیدا کرده و به طور طبیعی لاغر می شود.
 
چاقی و افزایش وزن
همانطور که موز برای کاهش وزن مفید است می تواند برای چاقی و افزایش وزن هم مفید باشد؛ اگر موز را با شیر ترکیب کنید یعنی شیر موز بخورید استفاده کنید به سرعت باعث افزایش وزن می شود.
 
دیابت و قند خون
موز غنی از نشاسته و فیبری به نام پکتین می باشد که پس از هر وعده ی غذایی سطح قند خون را کاهش می دهد.

علاوه بر این موز از شاخص گلیسمی پایین می باشد و این به این معنی است که موز نباید موجب افزایش شدید قند خون در افراد سالم شود با این حال دیابتی ها نباید از موز در وعده ی صبحانه استفاده کنند.

مقاومت به انسولین یکی از عوامل خطر عمده برای ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 می باشد، مطالعات متعدد نشان داده نشاسته موجود در موز حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد.

بد نیست بدانید که زیاده روی در خوردن موز می تواند باعث افزایش قند خون در افراد دیابتی شود.

توجه داشته باشید که افراد دیابتی بهتر است قبل از مصرف موز با پزشک خود مشورت کنند.
 
معده و دستگاه گوارش
مصرف موز برای درمان سوزش سردل و ریفلاکس معده مفید است. موز حاوی فیبر غذایی بالایی است که به بهبود هضم غذا و جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند.
 
دوران بارداری و شیردهی
موز منبع غنی کلسیم، پتاسیم و بسیاری از مواد مغذی ضروری دیگر برای زنان باردار و شیرده می باشد؛ اسید فولیک موجود در موز برای تکمیل اعصاب، مغز، نخاع جنین در حال رشد مفید است، موز منبع عالی آهن بوده که کم خونی در دوران بارداری و زایمان را کاهش می دهد.

همچنین موز به درمان یبوست دوران بارداری کمک می کند و در سه ماهه اول بارداری حالت تهوع و استفراغ را کاهش می دهد. همچنین موز سطح قند خون و کلسترول در دوران بارداری را ثابت نگه می دارد.

موز برای زنان شیرده هم مفید می باشد و انرژی لازم را در دوران شیردهی تامین می کند. شیر مادر غنی از آنتی بادی هایی است که با بسیاری از بیماری ها مبارزه می کند.

نوسانات فشار خون مشکل دیگری است که خانم باردار با آن مواجه است. حفظ فشار خون در حالت متعادل با استفاده از رژیم غذایی مناسب بهترین روش برای جلوگیری از نگرانی های غیرضروری است.

از آن جایی که موز سرشار از پتاسیم است، بنابراین فشار خون خانم باردار را در حالت متعادل نگه میدارد.

همچنین پتاسیم به کاهش گرفتگی عضلات و درد پا در طول بارداری کمک می کند.

پیش از مصرف هر گونه خوراکی در دوران بارداری حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید.
 
مردان
موز حاوی منگنز است که کیفیت و تحرک اسپرم را بهبود بخشیده و برای افزایش باروری مردان مفید می باشد، علاوه بر این موز می تواند به سلامت قلب و کلیه و درمان یبوست در مردان کمک کند.
 
نوزادان و کودکان
موز به عنوان یک غذای مفید برای نوزادان و کودکان محسوب می شود که برای تامین انرژی، بهبود هضم غذا، بهبود سلامت استخوان و بهبود بینایی و جلوگیری از کم خونی مفید است.

توجه داشته باشید که از سن 4 تا 6 ماهگی می توانید نوزاد خود را با موز تغذیه کنید. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.