سلامت کودک

فراهم ساختن اوقات تابستانی خوش برای نوزاد

چنانچه قصد دارید فرزند نوزاد خود را برای تفریح و سرگرمی به بیرون از خانه ببرید بهتر است برخی از نکات ایمنی و احتیاطی را رعایت کنید. این مقاله می تواند به شما در این امر کمک کند.
دوشنبه، 24 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فراهم ساختن اوقات تابستانی خوش برای نوزاد
به چه علت با فرارسیدن تابستان این تصور در ما ایجاد می شود که تنها بچه های بزرگ تر باید از آن لذت ببرند؟ نوزادان عاشق هوای تازه هستند و هیچ زمانی برای انجام این کار بهتر از تابستان نیست. زمانی که مناظر زیادی برای دیدن و کارهای خارج از خانه بسیاری برای انجام دادن وجود دارد.
 
با این حال پیش از خارج شدن از خانه مطمئن شوید که فرزندتان در برابر تمام عوامل خطرساز به خوبی محافظت می شود. بر تن او پارچه های خنکی مانند پارچه نخی بپوشانید و از کلاه آفتابگیری استفاده کنید که سر، صورت و گردن او را پوشش می دهد. باید به نوعی برنامه ریزی کنید که فرزند نوزادتان از نور مستقیم خورشید به دور باشد اما اگر خود در زیر نور خورشید قرار گرفتید، دست ها و پاهای او را بپوشانید و به دست ها و صورتش کرم ضد آفتاب بزنید. به هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب بهترین گزینه انواع به اصطلاح عاری از مواد شیمیایی ساخته شده از اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند. این کرم ها به جای آنکه جذب پوست شوند بر روی آن قرار می گیرند. بر روی قسمت بسیار کوچکی از پوست فرزندتان کرم را امتحان کنید تا مطمئن شوید هیچ واکنش آلرژیک از خود نشان نمی دهد و چنانچه فرزندتان هرگونه حساسیت خاصی دارد با پزشک آن را درمیان بگذارید.
 
علاوه بر آن سعی کنید برای بیرون رفتن عاقلانه عمل کنید. به طور کلی باید از بیرون رفتن در ساعات اوج گرما (11 صبح تا 1 بعدازظهر) خودداری کنید. به علاوه چنانچه هوا به طور خاصی گرم است هم خود و هم فرزندتان بایستی آب کافی به بدنتان برسانید و به اصطلاح بدنتان را هیدراته سازید. نوزادان زیر شش ماه بایستی شیر مادر یا شیر خشک بیشتری مصرف کنند تا مایعات از دست رفته را جبران سازند. و پس از شش ماهگی می توانند مقدار کمی آب بنوشند.
 
زمانی که آمادگی لازم برای فضای باز عالی و لذت بخش را بدست آوردید زمان آن خواهد بود که خوش بگذرانید. در ادامه فعالیت ها و مکان هایی را معرفی می کنیم که می توانید به وسیله آنها اوقات تابستانی خوبی را با فرزندتان رقم بزنید.
 
فراهم ساختن اوقات تابستانی خوش برای نوزاد


پارک

حتی اگر فرزندتان آنقدر کوچک است که نمی تواند از تجهیزات موجود در زمین بازی لذت ببرد، باز هم این شانس را خواهد داشت که کمی از چمن سبز را در زیر انگشتان پای خود احساس کند. یک پتو و چند اسباب بازی کوچک را با خود به پارک برده و مکان سایه دار مناسبی را برای نشستن پیدا کنید. زمانی که فرزندتان از کنترل سر و بالاتنه خوبی برخوردار شد (حداقل پنج ماهگی) حتی از سرسره و تاب بازی لذت خواهد برد. البته در صورتی که به هنگام سر خوردن او را نگاه دارید.
 

استخر

اکثر پزشکان توصیه می کنند که نوزادان کمتر از سه ماهه به استخر برده نشوند و بعضی محافظه کارانه تر عمل کرده و عنوان می کنند که شش ماهگی زودترین زمان برای شنا به حساب می آید. با این وجود اگر با خانواده به استخر می روید، فرزند نوزادتان می تواند در سایه ای نشسته و از صدای پاشیده شدن آب لذت ببرد.
سعی کنید از وسایل شناور بادی استفاده نکنید چرا که احساس امنیت کاذبی ایجاد کرده و 100 درصد قابل اعتماد نیستنداکثر نوزادان شش ماهه بسیار دوست دارند آنها را در آغوش گرفته و با خود به درون آب ببرید. به علاوه عاشق بازی با لیوان و پارچ پلاستیکی هستند بنابراین نیازی به خرید اسباب بازی های گران و فانتزی نیست. هنگامی که به راحتی در آب قرار گرفتند از لگد زدن، آب پاشیدن حتی غوطه ور شدن در آب لذت خواهند برد. سعی کنید از وسایل شناور بادی استفاده نکنید چرا که احساس امنیت کاذبی ایجاد کرده و 100 درصد قابل اعتماد نیستند. علاوه بر آن اطمینان یابید که آب به قدر کافی گرم باشد تا فرزندتان سردش نشود.
 

ساحل دریا

اکثر نوزادان عاشق ساحل دریا هستند حتی اگر وارد آب نشوند. چرا نسیم گرم، امواج متلاطم و شن های نرم را نباید دوست داشته باشند؟ زمانی که فرزندتان را به ساحل می برید اطمینان یابید که تمام اقدامات احتیاطی معمول را برای دوری از نور خورشید رعایت می کنید. همچنین می توانید برای محافظت بیشتر از یک چادر یا سایه بان آفتابگیر دارای SPF (فاکتور محافظت در برابر نور خورشید) استفاده کنید (مکانی عالی برای چرت زدن). چند اسباب بازی ساده ساحلی (بیل، فنجان، توپ) با خود همراه داشته باشید و اجازه دهید فرزندتان یک تجربه لمسی و حسی سرگم کننده در شن یا نزدیک به آب را داشته باشد. نکته: استفاده از پودر بچه جهت رطوبت زدایی و پاک کردن شن چسبیده به بدن نوزاد عالی است به خصوص زمانی که می خواهید پوشک فرزندتان را عوض کنید.
 
فراهم ساختن اوقات تابستانی خوش برای نوزاد


پیاده روی یا پیک نیک

احتمالاً می توانید فرزندتان را به پیاده روی یا پیک نیک در صورت تمایل به انجام این کار و فراهم شدن اسباب لازم ببرید. اصلی ترین چیزی که به آن نیاز دارید یک آغوشی یا کوله پشتی راحت و رعایت نکات ایمنی و احتیاطی است. هنگامی که به مقصد خود رسیدید فرزندتان حتماً عاشق مناظر و صداهای جدید خواهد شد. او را بر روی صندلی کودک قرار داده تا بتواند تمام فعالیت های اطراف خود را ببیند. می توانید از محصولات دفع حشرات حاوی DEET (دی اتیل متاتولوآمید) بر روی بدن نوزاد بزرگ تر از دو ماه استفاده کنید اما باید از استفاده بر روی دستهای فرزندتان بپرهیزید چرا که نوزاد علاقه دارد دستان خود را درون دهان ببرد. اگر دوست ندارید از محصولات حاوی DEET استفاده کنید می توانید از محصولات حاوی سیترونلا بهره ببرید. بسته به راحتی خود و فرزندتان می توانید به کمپ شبانه بروید. بسیاری از والدین در این کمپ ها نوعی زمین بازی قابل حمل را برای خواب نوزاد به همراه خود می برند.
 

حیات پشتی خانه

چه کسی گفته است که حتماً باید برای تفریح به بیرون از خانه بروید؟ اکثر نوزادان همین که از فضای داخلی خانه خارج شوند خوشحال خواهند بود. کوچولوی شما عاشق شنیدن و تماشای آنچه در اطرافش می گذرد است (صدای پرندگان و دیدن پرواز پروانه های اطراف و صدای باد) و حتی اگر به سمت او توپی را قل داده یا آب بپاشید اوقات بهتری را سپری خواهد کرد. استخرهای مخصوص کودک نیز می توانند سرگرم کننده باشند اما هرگز دورتر از فاصله یک دست از فرزندتان ننشینید و تمام اقدامات احتیاطی لازم مربوط به آب را رعایت کنید.
 
مهم تر آن که نوزادان فقط دوست دارند اوقات خود را با شما سپری کنند. بنابراین خواه در ساحل دریا باشید یا در حیات خانه فرزندتان هرگونه تنوع و تغییری که برایش فراهم می سازید را دوست خواهد داشت و تا تابستان آینده قطعاً در زیر نور آفتاب در حال دویدن خواهد بود.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.