معرفی کتاب «اقتصاد به زبان ساده» نوشته لس لیوینگستون

عموما بسیاری از کشاکش‌های سیاسی زمانه کنونی بر سر توزیع منابع اقتصادی است. راسخون با معرفی این کتاب دریچه ورود به مبحث آشنایی با علم اقتصاد را برای شما خوانندگان عزیز باز می کند.
چهارشنبه، 26 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سادات میرامامی
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب «اقتصاد به زبان ساده» نوشته لس لیوینگستون

مشخصات کتاب

نام کتاب اقتصاد به زبان ساده
نویسنده لس لیوینگستون
ناشر انتشارات دنیای اقتصاد
سال چاپ ۱۳۹۷
تعداد صفحات ۱۰۴صفحه
رده سنی بزرگسال
ژانر علمی تخصصی
کشور سازنده مریلند ،ایالت متحده آمریکا
 

خلاصه ای از کتاب «اقتصاد به زبان ساده»

بیشتر کتاب های اقتصادی که در بازار موجود هستند یا نسخه دانشجویی است یا آنقدر تخصصی و با کلمات نا ملموس و اصطلاحات سخت و اعداد و ارقام و فرمول های ریاضی است که مردم عادی حوصله خواندن این کتاب ها را ندارند. به اصطلاح خود اقتصاد دانان :«علم اقتصاد، عبوس و خسته‌کننده است».

آقای لس لیوینگستون با نوشتن کتاب «اقتصاد به زبان ساده» راه دشوار خواندن و درک کردن علم اقتصاد را هموار کرده است و با نوشتن توضیحات و مثال های ساده در ورودی آشنایی با این علم را برای خوانندگان باز کرده است. شاید در ذهنتان گذر کند که این کتاب کم حجم چیزی برای گفتن ندارد. اما برخلاف این تفکر کتاب اقتصاد به زبان ساده به طور خلاصه‌ای از همه مباحث مهم اقتصادی را در خود جای داده است.

مفاهیمی از جمله :
عرضه و تقاضا و موضوعات مربوط به آنها، تقسیم کار تخصصی و تجارت و تولید، مدیریت و تصمیم‌گیری در اقتصاد و موضوع جهانی شدن در این کتاب با زبانی ساده و شیوا برای علاقه‌مندان به آشنایی با مفاهیم اقتصادی تشریح شده است.

نکته جالب و چالش برانگیز این کتاب این است که نویسنده در هر فصل سوال هایی را می پرسد تا ذهن شما را به چالش بکشد همچنین در پایان هر فصل، خلاصه و اطلاعات اجمالی را در مورد آن فصل و تطابقش نسبت به فصل ها و موضوعات دیگر را می نویسد.

این کتاب را می توان اولین اثر چاپ شده از علم اقتصاد به زبان ساده است و قرار است در اینده نه چندان دور جلد های بعدی این مجموعه با عناوین : «سیاست اقتصادی: شش گفتار درباره سوسیالیسم، کاپیتالیسم، اقتصاد و سیاست» به چاپ در بیاید.
 
معرفی کتاب «اقتصاد به زبان ساده» نوشته لس لیوینگستون
 

مشخصات نویسنده

آقای لس لیوینگستون مدیر برنامه اقتصاد MBA، حسابدار و کارمند دارایی همچنسن هیئت علمی دانشگاه مریلن هستند که یکی از معروف ترین دانشگاه های مجازی جهان با حداقل 95،000 دانشجو می باشد. دانشجویان آقای لیوینگستون 2،600 دانشجو می باشد. مدرک تحصیلی ایشان MBA و Ph.D ، CPA (دارای مجوز NY و TX) می باشد. ایشان از سال ۱۹۹۱ میلادی مشاور تجاری با بسیاری از شرکت‌های بزرگ خصوصی و دولتی همکاری کرده است. لیوینگستون از فعالان علم اقتصاد می باشد. این کتاب حاصل تلاش ها ی آقای  لس لیوینگستون  که می خواستند علم اقتصاد را به تمام افراد جامعه آموزش دهند. از آقای لیوینگستون تا به حال 22 اثر فاخر چاپ شده است.
 

نظرات و تجربه کاربران دربارۀ کتاب «اقتصاد به زبان ساده»

+برای آشنایی اولیه با اقتصاد خوبه. بعد از این کتاب، کتاب مبانی علم اقتصاد از گریگوری منکیو رو بخونید؛البته اگه حوصله ی کتاب قطور رو ندارید به ترتیب دید اقتصادی و سیاست اقتصادی از همین دنیای اقتصاد رو بخونید.

+80% کتاب درباره مبحث عرضه و تقاضا هستش. نویسنده هم نگاهی به‌شدت سرمایه‌داری داره و کاملا از دید کاپیتالیسم برای شما اقتصاد رو شرح میده.

+این کتاب برای اونهایی که دوست دارند از اقتصاد یک چیزهایی سر در بیاورند ولی حوصله کتاب های اقتصادی با کلمات قلمبه سلمبه و فرمول های عجیب و غریب را هم ندارند و براشون قابل فهم نیست پیشنهاد می شود.امیدوارم لذت ببرید.
 
بیشتر بخوانید:«علم اقتصاد و نظام اقتصادی»
 

+به نظر من متن کتاب و ترجمه بسیار روان است. مباحث هم در حدی است که با یک زبان ساده کلیت علم اقتصاد رو به عامه مردم توضیح میده تا خواننده یک دید کلی از اقتصاد به دست بیاره. طبیعتا اگر بصورت تخصصی به دنبال علم اقتصاد باشید این کتاب گزینه خوبی نیست.

+سوال های آخر فصل ذهن را به چالش می‌کشید خلاصه هر فصل هم که آخر فصل بیان شده بود به جمع بندی مطلب توی ذهن کمک می کرد کتاب زیاده گویی نکرده بود و سعی کرده بود همه چیز رو به زبان ساده بیان کنه و چیزی از قلم نیفته.
 

برش هایی از کتاب

+هزینه یعنی از دست دادن منابع. مثلا خرید انبوه بنگاه برای فروش مجدد کالاهای خریداری‌ شده، مستلزم پرداخت پول است. چنین پولی، هزینه است. این از دست دادن منابع، هزینه کردن مستقیم و آشکار است که آن را «هزینه نقدی ضروری» هم می‌نامند. بنگاه‌ها علاوه بر هزینه مستقیم و آشکار، هزینه‌هایی ضمنی هم دارند که به «هزینه فرصت» مشهور است. هزینه فرصت، ارزشِ فرصتی است که از آن چشم‌پوشی می‌شود که فرصت انتخاب‌ شده دیگری پدید آید. اگر مشاوری که حق‌الزحمه‌اش بالاست، به‌جای سفر هوایی به اروپا، با کشتی تفریحی به آن‌جا برود، آن درآمدی که می‌توانست در زمان اضافه سفر کسب کند، هزینه فرصت اوست [که در سفر دریایی از دست داده است].

تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مستلزم انتخاب کردن از میان گزینه‌های گوناگون است. همه انتخاب‌ها مربوط به آینده‌اند: بنابراین هزینه‌هایی که در گذشته شده یا هزینه‌های «برگشت‌ناپذیر» ربطی به تصمیم‌گیری ندارند. برای مثال تصمیم دارید خودرو خود را با خرید خودرو مدل جدید، تبدیل به احسن کنید. پولی که قبلا برای خرید خودرو کنونی پرداخته‌اید، از کف رفته است و مربوط به گذشته است و دخلی به معامله کنونی ندارد. چنین پولی در زمان معامله جدید، «هزینه برگشت‌ناپذیر» تلقی می‌شود. آنچه به این تصمیم یعنی معامله جدید مربوط می‌شود، قیمت خودرو جدید است به‌ علاوه مبلغی که فروشنده از محل خرید خودرو قبلی به فروشنده می‌دهد.

+شاید شما هم از تخفیف‌های خاص یک فروشگاه، سینما یا مرکز تفریحی استفاده کرده باشید؛ تخفیف‌هایی که با وجود اختصاص دادن به قشری خاص، باعث ضرر آن مراکز یا واحدهای تفریحی نمی‌شوند.
مثلا تخفیفی که دانشجویان روی خرید بلیط سینما دریافت می‌کنند، نمونه‌ای از این دست است که باعث می‌شود میزان فروش بلیط سینما افزایش پیدا کند. به این کار، «تقسیم بندی بازار» گفته می‌شود.
وقتی بازار هدف یک مجموعه تفریحی، به افرادی که دارای برخی فاکتورها هستند – مثلا دانشجو، کودک زیر ۷ سال، سالمندان بالای ۸۰ سال و … – تقسیم می‌شود، این دسته از افراد که تقاضای باکشش دارند، نسبت به افرادی که خارج از تخفیف هستند و تقاضای بی‌کشش دارند، پول کمتری می‌پردازند و به این ترتیب، هزینه‌ای که برای تخفیف‌ها مصرف شده بود از طریق مشتریان همیشگی، دوباره بازمی‌گردد.

+بیشتر کشاورزان و به ویژه دامداران، حتی یک روز هم نمی‌توانند گاو و گوسفند خود را رها کرده و استراحت کنند. در عوض، کسانی که خریدار محصولات این کشاورزان هستند، بدون آنکه گاوی داشته باشند، شیر می‌خرند و بدون تحمل زحمت‌های باغداری به هنگام برداشت سیب و گیلاس، به اندازه پولشان از آن میوه‌ها خریداری می‌کنند.

در واقع، برخلاف آنچه که به نظر می‌رسد، انتهای خودکفایی، آسایش و راحتی نیست بلکه همیشه در خدمت بودن و فقر است. چه فقر روحی و چه فقر اقتصادی. یک اقتصاد آزاد و پویا، به جای حرکت به سمت خودکفایی به سراغ «تقسیم کار تخصصی» پیش می‌رود. تقسیم کار تخصصی باعث ایجاد یک چرخه اقتصادی پر از منفعت می‌شود.

به این ترتیب، شغل‌ها به سمت بسیار تخصصی‌تر شدن و افزایش کارآمدی حرکت می‌کنند. به طوری که هر فرد با متخصص شدن در یک زمینه، به یک تکه از پازل برطرف کردن نیازهای دیگران تبدیل می‌شود و همه مردم با کار در کنار یکدیگر به نیازهایشان پاسخ می‌دهد. این ماجرا نه تنها باعث افزایش شغل در جامعه می‌شود بلکه زمینه‌های افزایش شادی و سلامت روحی را در مردم یک کشور فراهم می‌کند.
 

معرفی کتاب های مشابه

جامعه شناسی خودمونی
جامعه شناسی خودمانی با کلمات واضح و روشن خود، معضلات جامعه‌ی ایران را بیان می‌کند. نوشته: حسن نراقی
 
اقتصاد را تسخیر کنید!
به مقایسه نظام سرمایه داری و نقد، سرکوب و روش های اصلاح اقتصاد می پردازد. نوشته: ریچارد دی ولف
 
درآمدی بر تفکر انتقادی سنجش تفکر انتقادی و تفکر غیرانتقادی
 ما انسان ها گرایش داریم در مواجهه با هر وضعیتی همان گونه بیندیشیم و داوری کنیم و تصمیم بگیریم که تا پیش از آن می‌اندیشیدیم، در این کتاب جهت داوری و انتقاد درست را به ما نشان می دهد. نوشته: حسن قاضی‌مرادی
 
اقتصاد رفتاری
کتاب اقتصاد رفتاری به خواننده کمک می‌کند تا با تصمیم‌گیری‌های درست در بازار مالی، سبک زندگی خود را بهبود ببخشد. نوشته: موریس آلتمن


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط