26 تیر 1389 / 5 شعبان 1431 / 17 جولای 2010

1) بازگشت محمدعلي شاه به ايران پس از پناهندگي به روسيه براي تصاحب سلطنت (1290 ش): محمدعلي شاه پس از خلع از سلطنت و پناهندگي به سفارت روسيه در تهران، از ايران خارج شد و در شهر اُدسا در روسيه اقامت گزيد. وي
چهارشنبه، 23 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
26 تیر 1389 / 5 شعبان 1431 / 17 جولای 2010
26 تیر 1389 / 5 شعبان 1431 / 17 جولای 2010
26 تیر 1389 / 5 شعبان 1431 / 17 جولای 2010

1) بازگشت محمدعلي شاه به ايران پس از پناهندگي به روسيه براي تصاحب سلطنت (1290 ش): محمدعلي شاه پس از خلع از سلطنت و پناهندگي به سفارت روسيه در تهران، از ايران خارج شد و در شهر اُدسا در روسيه اقامت گزيد. وي پيوسته در پي بازگشت به ايران و تصرف تاج و تخت از دست رفته بود. بدين منظور در مسافرت‏هايي به شهرهاي اروپايي با هواداران ايراني و خارجي خود ملاقات و گفتگو مي‏كرد تا اينكه در 26 تير 1290 ش برابر با 31 رجب 1329 ق، با يارانش به همراه مقدار زيادي مهمات جنگي، از راه روسيه به دشت گرگان روي آورد. دولت نيز براي دفع وي نيرويي مجهز كرد و پس از اعلام حكومت نظامي، براي زنده و مرده شاه سابق، جايزه‏اي هنگفت معين نمودند كه همين امر، بيم و هراسي سخت بر دل محمدعلي ميرزا و نيروهايش افكند. با وجود كمك‏هاي فراوان روس‏ها به محمدعلي ميرزا، سرانجام نيروهاي وي در برابر قواي دولتي شكست خورد و مجبور به فرار گرديد. پس از اين واقعه، دولت، حقوقِ ساليانه‏اي را كه به او پرداخت مي‏شد، قطع كرد.
26 تیر 1389 / 5 شعبان 1431 / 17 جولای 2010 2) شروع به كار اولين دوره شوراي نگهبان (1359 ش): به موجب اصل نود و يكم قانون اساسي و به منظور پاسداري از احكام اسلام و قانون اساسي از نظر عدم مغايرتِ مصوبات مجلس شوراي اسلامي با آن‏ها، شورايي به نام شوراي نگهبان تشكيل مي‏شود. در اين شورا، شش فقيه عادل و آگاه به مقتضيات زمان و مسائل روز، منتخب از جانب رهبر انقلاب و شش حقوق‏دان مسلمان كه به وسيله قوه قضاييه به مجلس معرفي شده و با راي مجلس انتخاب مي‏گردند، عضويت دارند. مهم‏ترين وظيفه شوراي نگهبان عبارتند از: تشخيص عدم مغايرت مصوبات مجلس شوراي اسلامي با احكام اسلامي و قانون اساسي، تفسير قانون اساسي و نظارت بر انتخابات بر اين اساس. اولين دوره شوراي نگهبان پس از انتخاب حقوقدانان اين شورا توسط مجلس شوراي اسلامي و تكميل اعضا، در بيست و ششم تيرماه 1359ش شكل گرفت و كار خود را آغاز كرد.
3) قطع روابط سياسي فرانسه با ايران در جريان جنگ تحميلي (1366 ش): دولت فرانسه از ابتداي شروع جنگ، حمايت وسيع و همه‏جانبه‏اي از عراق به عمل آورد و در طول جنگ، اين حمايت، ابعاد وسيع‏تري يافت. فرانسه با در اختيار گذاشتن تسليحات پيشرفته‏اي چون هواپيماهاي سوپر اتانداردْ و هلي‏كوپترهاي سوپرفرلون مجهز به موشك‏هاي اگزوسه به عراق، باعث برتري مسلم عراق براي حمله به كشتي‏هاي ايران گرديد. دولت عراق با استفاده از اين هواپيماها و هلي‏كوپترها، از سال 1363 جنگ نفتكش‏ها را با شدت و گسترش بيشتري از سر گرفت و طي سال‏هاي جنگ، صدها كشتي را با استفاده از همين تسليحات، مورد هدف قرار داد. در سال‏هاي 1364-65، فرانسه حدود پنج ميليارد دلار وام ديگر در اختيار بغداد گذاشت و به اين ترتيب به بزرگترين شريك اروپايي عراق تبديل شد. همزمان با اين اقدامات، پاريس همواره از پرداخت بدهي يك ميليارد دلاري خود به ايران طفره مي‏رفت. سياست‏هاي غير دوستانه فرانسه در دوران جنگ نسبت به جمهوري اسلامي ايران همچنان ادامه داشت تا سرانجام در 26 تير 1366 برابر با هفدهم ژوئيه 1987، به طور يك‏جانبه، روابط سياسي خود را با جمهوري اسلامي ايران قطع كرد.
26 تیر 1389 / 5 شعبان 1431 / 17 جولای 2010 4) ولادت حضرت امام سجاد(علیه السلام) (38 ق): امام چهارم شيعيان حضرت امام سجاد(علیه السلام) در پنجم شعبان سال سي و هشت هجري در مدينه به دنيا آمد. در سال و ماه ولادت حضرت، اختلاف است ولي اين تاريخ معتبرتر مي‏باشد. ابومحمد و ابوالحسن از كنيه‏هاي ايشان و مشهورترين القابش، زين العابدين، سيدالعابدين و سجاد است. مادر وي شهربانو (شاه زنان) دختر يزدگرد سوم مي‏باشد. آن حضرت در بقيه‏ي حكومت يزيد و حكومت معاويه بن يزيد، مروان بن حكم، عبدالملك مروان و وليد بن عبدالملك زندگي مي‏كرده است. براي آن حضرت يازده پسر و چهار دختر ذكر كرده‏اند.
26 تیر 1389 / 5 شعبان 1431 / 17 جولای 2010 5) درگذشت "محمد بن زكرياي رازي" دانشمند نامدار جهان اسلام(313 ق): محمد بن زكرياي رازي در سال 251 ق در شهر ري به دنيا آمد. ابتدا به كيمياگري پرداخت و در نهايت به شيمي روي آورد. سپس درعلوم طب، هندسه، منطق و فلسفه نيز مهارت يافت. رازي سال‏هاي بسياري ازعمر خويش را در تجزيه و تركيب عناصر و مواد طبيعي صرف كرد و موفق به كشف الكل و تهيه‏ي اسيد سولفوريك شد. محمد بن زكريا علاوه بر تحقيقات علمي و طبابت، به تدريس و تربيت شاگردان نيز مي‏پرداخت. تاليفات وي را تا حدود 250 اثر در رشته‏هاي مختلف علمي ذكر كرده‏اند كه در زمينه‏هاي طب، طبيعيات، منطق، رياضي و نجوم، تفسير، فلسفه، مابعدالطبيعه، الهيات و... نگاشته است. از مهم‏ترين كتاب‏هاي محمد بن زكريا، الحاوي و المنصوري است.
6) تصويب معاهده‏ي تركمانچاي بين ايران و روس(1243 ق): به موجب معاهده‏ي تركمانچاي كه پس از شكست ايران در دومين دوره‏ي جنگ با روسيه در زمان سلطنت فتحعلي شاه قاجار منعقد گرديد، ولايات وسيع ايروان و نخجوان به روسيه واگذار شد. همچنين ايران سي ميليون روبل معادل پنج ميليون تومان به روسيه غرامت داد. حق كشتي‏راني براي كشتي‏هاي روسي تاييد شد و اتباع روسيه در ايران نيز امتياز قضاوت كنسولي يا كاپيتولاسيون را به دست آوردند. دولت روسيه در برابر اين همه امتياز، تنها وليعهدي عباس ميرزا از شاهزادگان قاجار را به رسميّت شناخت.
7) درگذشت عالم برجسته "ميرزا ابوالقاسم اردوبادي" (1333 ق): ميرزا ابوالقاسم مجتهد اردوبادي در جمادي الثاني 1274 قمري در اردوباد آذربايجان به دنيا آمد. در هفده سالگي جهت تحصيل علوم ديني وارد حوزه‏ي علميه‏ي تبريز گرديد و پس از چندي عازم نجف شد. در نجف از ميرزاي بزرگ اجازه‏ي اجتهاد گرفت. پس از وفات آقايان فاضل شرابياني و ميرزا حسن مامقاني به موطن خود برگشت و مرجعيت اهالي آذربايجان و قفقاز را عهده‏دار گرديد. از مجتهد اردوبادي، شصت عنوان كتاب و رساله درفقه و اصول به جاي مانده است.
8) درگذشت مبلغ و مفسر قرآن "حاج آقا حسين اثني عشري" (1384 ق): حاج آقا حسين اثني عشري، مفسر عالي‏قدر قرآن در سال 1318 ق در شهر ري ولادت يافت و پس از فراگيري مقدمات و ادبيات در تهران، در سال 1349 ق به قم سفر كرد. پس از آموختن سطوح، در درس خارج آيت‏اللَّه شيخ عبدالكريم حائري شركت جست و سپس از درس آيت‏اللَّه سيدمحمد حجّت و آيت‏اللَّه سيدمحمدتقي خوانساري استفاده نمود. در سال 1362 به شهر ري بازگشت و در آستانه‏ي مقدس حضرت عبدالعظيم به اقامه‏ي جماعت و تبليغ و تفسير قرآن پرداخت. حاج آقا اثني عشري در امر به معروف، فوق العاده جدّي بود. سرانجام اين عالم عامل درسال 1384 در 66 سالگي بر روي منبر دچار سكته‏ي قلبي گرديد و بدرود حيات گفت. مهم‏ترين تفسير وي، تفسير اثني عشري نام دارد و علاوه بر آن داراي تأليفات ديگري نيز مي‏باشد.
26 تیر 1389 / 5 شعبان 1431 / 17 جولای 2010 9) مرگ "آدام اسميت" اقتصاددان و فيلسوف معروف انگليسي (1790م): آدام اسميت، اقتصاددان و فيلسوف انگليسي در پنجم ژوئن 1723م در اسكاتلند به دنيا آمد و تحصيلات خود را در رشته اقتصاد به پايان برد. وي پس از اتمام تحصيلات، به مقام استادي در دانشگاه گلاسكو رسيد و به تدريس منطق، فلسفه و اخلاق پرداخت. اسميت هم‏زمان به تحقيق پيرامون فلسفه و اقتصاد مشغول شد تا اين‏كه در سال 1759م كتب فلسفه اخلاق و عواطف اخلاقي را منتشر نمود. بدين ترتيب، فلسفه خويش را كه عبارت از حكم‏فرمايى رحم و انصاف و مهرباني در جامعه بود، بيان كرد و همدردي را اساس همه عواطف اخلاقي معرفي نمود. كتاب‏هاي اخلاقي او كه بنيادهاي تازه و محكمي براي اخلاق مي‏گذاشت، وي را سخت مشهور كرد. اسميت در سال‏هاي بعد راهي فرانسه شد و با متفكران و شخصيت‏هاي بزرگي آشنايى يافت. وي در سال 1766م به اسكاتلند بازگشت و ده سال در انزوا و تفكر به سر برد كه محصول اين دوره، كتابي با نام تحقيق در ماهيت و علل ثروت ملل بود. اين كتاب معتبر كه سرچشمه اصلي علم اقتصاد سياسي زمان نويسنده و پس از آن بود و مبناي محكم و استواري در ادبيات انگليس به شمار مي‏آيد، آدام اسميت را در دنيا مشهور ساخت. مضمون اصلي كتاب بزرگ اسميت، حاكي از اين است كه پيشرفت هر ملت با وجود آزادي ابتكار شخصي در چهارچوب قوانين، بهتر تضمين مي‏شود و آزادي ذوق و قريحه فردي در محدوده قانون، بهترين راه پيشرفت قومي است. كتاب ثروت ملل، نقشي اساسي در تفهيم اين واقعيت به جهانيان داشت كه اقتصاد، دانشي مستقل و جداگانه است. اسميت در اين كتاب كوشيد با تجزيه و تحليل عقايد اقتصادي، اقتصاد سياسي را به مرز حل مسائل اجتماعي بكشاند. شعارهايى چون نظام ساده و نظام آسان، برگرفته از عقايد اوست. در حقيقت، وي در اين تلاش بود كه به اقتصادْ جنبه علمي دهد و كوشش وي جهت روشن ساختن اين مطلب كه چگونه ثروت ملتي افزايش مي‏يابد و به چه طريق توزيع مي‏شود، هنوز هم از مسائل مهم اقتصاد سياسي است. هرچند در حال حاضر، بسياري از تئوري‏هاي اسميت كنار گذاشته شده است، ولي باز هم معروف‏ترين كتاب در زمينه علم اقتصاد، همين كتاب بود و مطالعه آن براي اقتصاددانان سياسي ضروري است، چرا كه اين كتاب را پيشرو پيدايش علم نوين اقتصاد سياسي مي‏دانند. اسميت بيش از فلسفه، به اقتصاد دلبستگي داشت و از اين جهت، عقايدش در مورد فلسفه محدود است. وي مدتي قبل از مرگ، دستور داد كليه نُسخ خطي آثارش را به جز چند مقاله پراكنده بسوازنند، با اين حال، كتاب‏هاي او، بارها به زبان‏هاي زنده دنيا ترجمه شده است. آدام اسميت سرانجام در هفدهم ژوئيه 1790م در شصت و هفت سالگي در ادينبورو اسكاتلند درگذشت.
10) وقوع ماجراي كشتار ميدان مشق در پاريس در جريان انقلاب فرانسه (1791م): با اوج‏گيري انقلاب كبير فرانسه و ناكامي لويى شانزدهم در حفظ آرامش، جمهوري‏خواهان كنترل اوضاع را در دست گرفتند. تعداد اين افراد در ابتدا كم بود و جز اهالي پاريس كسي به آن‏ها نپيوست. آنان در شانزدهم ژوئيه 1791م، از مجلس خواستند تا دادگاهي با حضور افراد وطن‏خواه تشكيل شود تا لويى شانزدهم را محاكمه نمايند. اين پيشنهادْ فرداي آن روز مورد تاييد قرار گرفت. در اين هنگام، غوغايى برپا شد كه در طي آن دو نفر نيز كشته شدند و مجلس از پليس خواست تا اوضاع را آرام سازد. پليس در ابتدا از مردم تجمع كننده در ميدان مشق پاريس خواست تا محل را ترك نمايند و چون اين امر، حتي با تيراندازي هوايى هم عملي نشد، از اين رو، قشون ملي به سمت شورشيان تيراندازي كردند كه در نتيجه نزديك به پنجاه نفر كشته شدند. پس از اين واقعه، اختلاف بين جمهوري‏خواهان و سلطنت‏طلبان افزايش يافت. در نتيجه، اكثر نمايندگان در هواداري از پادشاه راسخ‏تر شدند و باعث شد تا لويي شانزدهم پس از دو ماه، سررشته امور را در دست بگيرد. با اين حال، اين وضعيت دوامي نيافت و پس از مدت كوتاهي، لويي شانزدهم از سلطنت كناره‏گيري كرد.
11) انجام اولين عكس‏برداري از ستارگان آسمان در انگلستان (1850م)
12) آغاز كنفرانس "پوتسْدام" با حضور سران متفقين در آلمان (1945م): سومين و آخرين كنفرانس سران متفقين زمان جنگ جهاني دوم كه از روز 17 ژوئيه تا دوم اوت 1945م در شهر پوتسدام در نزديكي برلين تشكيل شد. نخست با حضور استالين، چرچيل و ترومن، سران شوروي، انگلستان و امريكا شروع به كار كرد ولي در روز 25 ژوئيه، چرچيل پس از شكست در انتخابات پارلماني، جاي خود را به كِلِمِنْتْ اَتْلي داد. كنفرانس پوتسدام بيشتر به بحث در پيرامون توافق‏هاي يالتا و نحوه اجراي آن و آينده آلمان اختصاص داشت و استالين در اجراي توافق محرمانه‏اي كه در كنفرانس يالتا صورت گرفته بود قول داد كه پس از بازگشت به مسكو، به ژاپن اعلان جنگ بدهد. ترومن در جريان كنفرانس پوتسدام به استالين اطلاع داد كه امريكا به بمب هسته‏اي دست يافته و ممكن است آن را عليه ژاپن به كار ببرد. بنابراين شكست ژاپن در جنگ امري حتمي بود و استالين از شركت در اين جنگ ضرري نمي‏كرد. هم‏چنين درجريان كنفرانس پوتسدام، قراردادهاي نهايى مربوط به تقسيم آلمان و تعيين حدود مرزي جديد اين كشور به امضاي سران كشورهاي فاتح رسيد. به موجب اين قراردادها، بيش از يك‏صد هزار كيلومتر مربع از خاك اصلي آلمان كه تمام ايالت پروس غربي و قسمتي از پروس شرقي را هم شامل مي‏شد، ضميمه خاك لهستان شد و بيش از 9 ميليون نفر از آلماني‏هاي مقيم اين مناطق، مجبور به مهاجرت به مناطق ديگر گرديدند. دولت شوروي نيز در ازاء اين بذل و بخشش، سهم بيشتري از خاك لهستان و قسمتي از ايالت پروس شرقي را كه نزديك به يك‏صد و هشتاد هزار كيلومتر مربع وسعت داشت، ضميمه خاك خود كرد.
26 تیر 1389 / 5 شعبان 1431 / 17 جولای 2010 13) وقوع دومين كودتاي حزب بعث عراق به فرماندهي "احمدحسن البكر" (1968م): پس از روي كار آمدن ژنرال عبدالرحمن محمد عارف در عراق در سال 1966م وي براي آرام كردن شورش كُردهاي شمال اين كشور، مذاكراتي با آنان به انجام رساند و سرانجام در همان سال، تسهيلات ويژه‏اي را براي كردهاي عراق در نظر گرفت. اين عمل كه عقب‏نشيني آشكار عارف در برابر كردهاي شورشي بود، توانست موقتاً آرامش را در تمام نواحي كردنشين شمال عراق ايجاد كند. با اين حال، عارف به خاطر امتيازاتي كه در طرح خود به شورشيان كُرد داده بود، به شدت موجبات خشم حزب بعث عراق را كه بزرگ‏ترين تشكيلات سياسي اين كشور محسوب مي‏شد فراهم آورد. به همين سبب دو سال بعد در هفدهم ژوئيه 1968م، ژنرال احمد حسن البكر معاون رئيس جمهور عراق، كودتايى برضد دولت عبدالرحمن عارف را فرماندهي كرد و با اين كودتا، عبدالرحمن عارف، رئيس جمهور عراق از كار بركنار گرديد. عارف كه در طول حكومت خود، همواره مورد خشم و غضب حزب بعث بود، پس از كودتا از كليه مناصب خود بركنار و به تركيه تبعيد شد. اين كودتاي نظامي سرآغاز حكومت استبدادي حزب بعث بر عراق بود كه 35 سال بر تمامي جان و مال مردم اين كشور، استيلا يافت. اين كودتا در حالي انجام شد كه عبدالرحمن خودْ عضو حزب بعث بود ولي رهبران حزب خواستار افراط بيشتري در كارها بودند. پس از كودتا، احمد حسن البكر، رهبر كودتاچيان، توسط شورايي به نام شوراي انقلاب، قدرت را به دست گرفت و اختناق و سركوب شديدي در كشور ايجاد نمود.
26 تیر 1389 / 5 شعبان 1431 / 17 جولای 2010 14) كودتاي "داودخان" عليه "ظاهر شاه" در افغانستان و اعلام رژيم جمهوري در اين كشور (1973م): محمد داودخان كه داماد ظاهر شاه، پادشاه افغانستان بود. وي از سال‏هاي جواني كسب قدرت بيشتر را مدّنظر داشت. از اين‏رو پس از تماس‏هاي مكرر با رهبران مسكو، موفق شد كه به نخست‏وزيري دست يابد و پيروزي بزرگي را نصيب شوروي نمايد. در دوره زمام‏داري داود، سياست، ارتش و نظام اجتماعي كشور زير نفوذ و سلطه روس‏ها قرار گرفت. در اين زمان و با سفر مقامات روسي، سيل سلاح‏هاي روسي به كابل سرازير شد و كشور مسلمان افغانستان را به سمت كمونيسم سوق داد. ميزان معاهداتي كه در دوران نخست‏وزيري ده ساله داود ميان كابل و مسكو به امضا رسيد، بيش از مجموع معاهداتي بود كه در تاريخ افغانستان تا قبل از او ميان دو كشور امضا شده بود. ظاهر شاه كه از قدرت گرفتن سريع داود در افغانستان مي‏هراسيد، درنهايت، وي را در هفتم مارس 1963م از كار بركنار كرد. بدين ترتيب پس از ده سال حكومت، داود يك دوره ده ساله انزوا و خانه‏نشيني را آغاز نمود. در طول اين مدت، چندين دولت بر كابل حكومت كردند اما سرانجام روس‏ها داود را به سايرين ترجيح دادند و زمينه‏هاي كودتاي وي را عليه ظاهرشاه فراهم آوردند. از اين‏رو، در 16 ژوئيه 1973م زماني كه ظاهر شاه در جريان يك سفر، عازم رُم شده بود، داودخان كودتا كرد و هنوز ظاهر شاه باز نگشته بود كه پايان حكومت شاهنشاهي و آغاز حكومت جمهوري را اعلام نمود. پس از اين كودتا، ظاهر شاه نه تنها هيچ موضع منفي عليه داماد و پسرعموي خود اتخاذ نكرد، بلكه وي را مورد تاييد نيز قرار داد. در طي حكومت پنج ساله داودخان بر افغانستان، بيشترين سرمايه‏هاي اقتصادي ملت افغانستان توسط روس‏ها به تاراج رفت و زمينه دخالت و حضور هرچه بيشتر روس‏ها در اين كشور فراهم آمد. با اين حال محمد داود در سال‏هاي آخر رياست جمهوري خود، از منافع يك جانبه روسيه در روابط با افغانستان گلايه‏مند شد. به همين دليل به غرب تمايل پيدا كرد و تلاش نمود روابط خود را با غرب توسعه دهد. اين مسئله، مقدمه‏اي شد تا در روز بيست و هفتم آوريل 1978م كودتايي عليه داودخان با حمايت روس‏ها صورت پذيرد و با قتل داود، مهره ديگري با نام نورمحمد تركي، به عنوان نخستين رئيس جمهور كمونيست افغانستان، قدرت را به دست گيرد.
15) روز ملي و انقلاب "عراق" : كشور جمهوري عراق در جنگ جهاني اول به تصرف نيروهاي انگليسي درآمد و به موجب مصوبه جامعه ملل، تحت قيموميت انگلستان قرار گرفت. انگليسي‏ها در سال 1921م اميرفيصل پسر فرمان‏رواي حجاز را كه دست نشانده خود آنها بود به پادشاهي عراق رساندند. اين كشور در سال 1932، ظاهراً استقلال يافت و به عضويت جامعه ملل پذيرفته شد، ولي عملاً وابسته و تحت فرمان انگلستان بود. كودتاي نظامي 1958م به سرپرستي ژنرال عبدالكريم قاسم، رژيم سلطنتي را در اين كشور برانداخت. در 17 ژوئيه 1968م نيز كودتاي نظامي ديگري به رهبري احمد حسن البكر از طرف حزب بعث عراق سازمان داده شد كه اين كودتا سرآغاز حكومت استبدادي حزب بعث بر عراق بود. سال‏روز اين كودتا در 17 ژوئيه به عنوان روز انقلاب و روز ملي عراق نام گرفت. عراق كشوري است با مساحت 438/317 كيلومتر مربع و جمعيت بيش از 23 ميليون نفر كه در غرب آسيا و در همسايگي ايران، تركيه، سوريه و عربستان قرار گرفته است. پايتخت عراق، بغداد و شهرهاي مهم آن، بصره، موصل، كربلا و نجف مي‏باشند. دين رسمي اين كشور اسلام و بيش از 60 درصد مردمْ شيعه مي‏باشند. واحد پول عراق دينار و مليت و زبان رسمي آنها عربي است. پيش‏بيني مي‏شود جمعيت عراق تا سال 2025 در حدود 41 ميليون نفر باشد. (ر.ك: 3 اكتبر)
26 تیر 1389 / 5 شعبان 1431 / 17 جولای 2010 16) تولد جیمز کاگنی (1986-1899) بازیگر آمریکایی : وی متولد 1899 در نیویورک و در سال 1986 فوت نمود.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
روایت خبرنگار صداوسیما از تماس تلفنی با آیت‌الله آل هاشم پس از حادثه بالگرد
play_arrow
روایت خبرنگار صداوسیما از تماس تلفنی با آیت‌الله آل هاشم پس از حادثه بالگرد
روضه‌خوانی مهدی رسولی در مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز
play_arrow
روضه‌خوانی مهدی رسولی در مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز
طنین فریاد "لبیک یا خامنه‌ای" در تشییع شهدای خدمت
play_arrow
طنین فریاد "لبیک یا خامنه‌ای" در تشییع شهدای خدمت
رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت چه گفت؟
play_arrow
رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت چه گفت؟
تصاویر دلجویی رئیس پلیس تهران از خانواده شهدای پلیس نارمک
play_arrow
تصاویر دلجویی رئیس پلیس تهران از خانواده شهدای پلیس نارمک
حضور رئیس قوه قضائیه در منزل شهید امیرعبداللهیان
play_arrow
حضور رئیس قوه قضائیه در منزل شهید امیرعبداللهیان
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد
play_arrow
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد
اجتماع ورزشکاران در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
play_arrow
اجتماع ورزشکاران در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
مصاحبه کمتر دیده شده از شهید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۷۲
play_arrow
مصاحبه کمتر دیده شده از شهید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۷۲
جزئیات تازه از زمان کشف مختصات دقیق محل حادثه بالگرد حامل رئیسی؛ ساعت چند؟
play_arrow
جزئیات تازه از زمان کشف مختصات دقیق محل حادثه بالگرد حامل رئیسی؛ ساعت چند؟
تصاویر منتشر نشده از حضور شهید آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش
play_arrow
تصاویر منتشر نشده از حضور شهید آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
play_arrow
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
play_arrow
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه
play_arrow
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه
رزمنده فاطمیون در حال رجزخوانی در حضور آیت الله شهید رئیسی
play_arrow
رزمنده فاطمیون در حال رجزخوانی در حضور آیت الله شهید رئیسی