عسل گون برای کجاست و چه خواصی دارد؟

عسل گون به عسلی گفته می‌شود که زنبور برای تهیه آن از شهد گیاه گون تغذیه کرده باشد، از نظر ظاهری گیاه گون یک نوع علف به شکل بوته‌ای یا درختچه‌ای است که بعضی یکساله و بعضی چند ساله هستند که گفته می‌شود .
شنبه، 24 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عسل گون برای کجاست و چه خواصی دارد؟
عسل گون به عسلی گفته می‌شود که زنبور برای تهیه آن از شهد گیاه گون تغذیه کرده باشد، که البته منظور این است که زنبور در منطقه‌ای قرار گرفته باشد که پوشش گیاهی غالب آن منطقه گیاه گون باشد، هرچند که نمی‌توان مشخص کرد که زنبور دقیقا از گیاهانی تغذیه کرده است، اما همینکه پوشش گیاهی غالب منطقه گون باشد، یعنی عسل به دست آمده از نوع گون خواهد بود.

چنانچه از افراد دیابتی هستید یا به هر دلیل به عسل کم شیرین علاقه دارید، هنگام خرید عسل طبیعی بهتر است عسل گون را انتخاب کنید، این عسل نسبتا کم شیرین و با قند پایین‌تری است.
 
از نظر ظاهری گیاه گون یک نوع علف به شکل بوته‌ای یا درختچه‌ای است که بعضی یکساله و بعضی چند ساله هستند که گفته می‌شود نزدیک به ۶۰۰ گونه گون به شکل انحصاری در ایران وجود دارد به این معنی که این ۶۰۰ گونه تنها در ایران دیده می‌شوند.

تحقیقات زیادی در مورد گیاه گون باید انجام شود، اما در درمان سرماخوردگی، آلرژی‌های فصلی، بیماری‌های قلبی، بیماری کلیوی، خستگی مزمن و موارد دیگر  این گیاه کاربرد دارد و یکی از دلایل خرید عسل گون توسط افراد مختلف همین خواص شگفت انگیز است.
 

عسل گون در کدام مناطق ایران وجود دارد؟

از نظر پراکندگی در زاگرس و سلسله جبال مرکزی تنوع زیادی از گیاه گون وجود دارد که البته در مناطق دیگری از کشور هم این گیاه دیده می‌شود ولی گیاه غالب آن منطقه نیست، به طور مثال در جنگل‌های هیرکانی هم گیاه گون دیده می‌شود اما تنها ۶درصد از کل پوشش گیاهی گون در آن منطقه است.

اما به طور مشخص، در استان‌های تهران, آذربایجان غربی, اصفهان, کردستان، خراسان رضوی و لرستان گیاه گون به شکل تقریبا زیادی وجود دارد و لذا عسل گون در این مناطق بیشتر یافت می‌شود، هرچند که گیاه گون این مناطق کاملا شبیه به هم نیستند و به همین دلیل عسل گون این مناطق هم باهم از نظر طعم و رنگ تفاوت‌هایی دارند.

اگر در مورد تشخیص عسل طبیعی مطالبی را مطالعه کرده باشید، حتما می‌دانید که انجام این کار به جز با آزمایش عسل همراه با خطاست، اما بد نیست بدانید که عسل گون معمولا رنگ روشن مایل به زرد دارد که بسته به مناطق مختلف ممکن است زرد روشن یا تیره باشد.

عسل گون برای کجاست و چه خواصی دارد؟

عسل گون چه خواصی دارد؟

ریشه گیاه گون حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی فعال است که اعتقاد بر این است که این ترکیبات دلیل مزایای بالقوه این گیاه هستن، هرچند که هنوز تحقیقات زیادی در مورد گیاه گون باید انجام شود، اما در درمان سرماخوردگی، آلرژی‌های فصلی، بیماری‌های قلبی، بیماری کلیوی، خستگی مزمن و موارد دیگر  این گیاه کاربرد دارد.
 

بهبود عملکرد قلب:

در یک مطالعه بالینی، به بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، ۲٫۲۵ گرم گون دو بار در روز به مدت دو هفته، همراه با درمان معمولی داده شد. آنها در مقایسه با افرادی که درمان استاندارد را به تنهایی دریافت می کردند، بهبود بیشتری را در عملکرد قلب تجربه کردند که این نشان می‌دهد گیاه گون واقعا تا حد قابل قبولی در عملکرد قلب تاثیر مثبت دارد.
 

کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی:

همانطور که می‌دانید انجام شیمی درمانی برای بهبود سرطان، عوارض جانبی زیادی را با خود به همراه دارد که شواهدی نشان می‌دهند عسل گون و گیاه گون تا حدی این عوارض را کاهش می‌دهند و جبران می‌کنند.

به طور مثال، انجام یک مطالعه بالینی در افرادی که تحت شیمی‌ درمانی قرار می‌گرفتند نشان داد که تزریق گیاه گون به آنها تهوع را تا ۳۶ درصد، استفراغ را ۵۰ درصد و اسهال را تا ۵۹ درصد کاهش می‌دهد.
 

بهبود درد کلیه و سنگ‌های ادراری:

عسل گون بهترین ضدعفونی کننده مجاری ادراری برای بیماران کلیوی بوده و و پاد زهر خوبی برای سموم  مختلف است. اگر مخلوط با آب مقطر استفاده شود باعث زیاد شدن ادرار، رفع تشنگی و خرد شدن سنگ‌های کلیه و مثانه می‌‌شود. از آنجا که این عسل مقدار ناچیزی پروتئین داشته برای کاهش درد نیز توصیه می‌شود.

عسل گون برای کجاست و چه خواصی دارد؟

عسل گون چه مشخه‌هایی دارد؟

رنگ عسل گون: رنگ این نوع عسل و البته هر عسل دیگری کاملا به منطقه برداشت آن بستگی دارد و نمی‌توان گفت که اگر عسلی رنگش آنطور که انتظار نمی‌رود باشد، حتما تقلبی است، اما به طور معمول رنگ عسل گون از زرد روشن تا قهوه‌ای روشن  متغیر است.

طعم و بوی عسل گون: عسل گون به دلیل گیاه گون، از نظر طعم و بو حالت ملایمی دارد، یعنی نه خیلی شیرین است و نه خیلی کم شیرین، از نظر بو هم بوی آن خیلی شیرین مانند عسل کنار یا آویشن و چند گیاه نیست.

توجه داشته باشید که این موارد مشخصه‌های عسل گون هستند، اما از آنجایی که عسل گون مناطق مختلف باهم متفاوت است، اگر یک عسل گون با این مشخصات همخوانی نداشت لزوما به معنی غیر طبیعی بودن آن نیست، هرچند که اغلب عسل‌های گون طبیعی با این مشخصات هستند.
 

عسل گون طبیعی را چطور تشخیص دهیم؟

با توجه به مشخصات عسل گون که پیشتر بیان شد، می‌توانید تا حدی در تشخیص عسل گون طبیعی موفق بود، اما واقعیت این است که بهترین و مطمئن ترین راه تشخیص عسل طبیعی، انجام آزمایش است، اما اگر امکان آزمایش برای شما فراهم نیست، توجه به مشخصه‌های عسل گون کمک کننده است.
 

عسل گون طبیعی از کجا خریداری کنیم؟

اولین توصیه ما به شما این است که برای خرید عسل طبیعی به فروشگاه‌های بزرگ مراجعه نکنید، در اغلب این فروشگاه‌ها عسل تغذیه وجود دارد و حتی بعضا عسل تغذیه‌ای به عنوان عسل طبیعی به فروش می‌رسد و در اندک مواردی هم که عسل طبیعی عرضه می‌شود، قیمت آن بسیار بالاتر از میانگین بازار است.

بهتر است به صورت مستقیم از زنبوردار یا فروشگاه‌های کوچک یا فروشگاه‌های آنلاین که به صورت تخصصی عسل طبیعی به فروش می‌رسانند خرید کنید.

اما از آنجایی که امکان آزمایش عسل برای خیلی از ما به دلیل وقت گیر بودن و هزینه بالا فراهم نیست، توصیه ما این است که از فروشنده مطمئن خریداری کنید.
فروشنده مطمئن فروشنده‌ای است که محصولاتش را با ضمانت بازگشت وجه عرضه می‌کند و ترسی از آزمایش شدن محصولاتش ندارد، توصیه ما این است که از فروشندگان دارای ضمانت بازگشت وجه خرید خود را انجام دهید.
 
اگر به دنبال عسل طبیعی هستید و فروشنده و یا زنبوردار معتمدی را نمی‌شناسید ‌می‌توانید عسل کاملا طبیعی و خام را از فروشگاه آویشا تهیه کنید.
ما با بررسی عسل زنبوردار‌های مختلف که مورد اعتماد ما هستند و آزمایش آن‌ها بهترین نمونه‌ها را برای خرید عرضه می‌کنیم. در صورت خرید از آویشا این اطمینان برای شما وجود دارد که عسل کاملا طبیعی به دست شما می‌رسد که ضمانت بازگشت وجه دارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.