کالری کاهو چقدر است؟ + ارزش غذایی

کاهو یکی از پرطرفدارترین مواد غذایی می باشدکه در انواع سالادها مورد استفاده قرار می گیرد. کاهو دارای کالری و کربوهیدرات بسیار کمی است و در عوض پر از مواد مغذی و آنتی‌ اکسیدان‌ ها می باشد. کاهو یک مواد غذایی سالم می باشد که در برنامه رژیم غذایی می تواند کمک بسیاری به شما بکند. در مطلب زیر درباره ارزش غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی این سبزی بی نظیر صحبت کرده ایم.
سه‌شنبه، 25 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری کاهو چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی کاهو در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کربوهیدرات 2.87 گرم
پروتئین 1.36 گرم
چربی 0.15 گرم
آب 94.98 گرم
فیبر 1.30 گرم
قند 0.78 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
کالری 15 کیلوکالری
 

ویتامین های موجود در کاهو در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 370.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.22 میلی گرم
ویتامین K 126.30 میکروگرم
ویتامین C 9.20 میلی گرم
تیامین (B1) 0.07 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.08 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.38 میلی گرم
کولین (B4) 13.60میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.13 میلی گرم
ویتامین B6 0.09 میلی گرم
فولات (B9) 38.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در کاهو در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
سلنیم 0.60 میکروگرم
کلسیم 36.00 میلی گرم
آهن 0.86 میلی گرم
منیزیم 13.00 میلی گرم
فسفر 29.00 میلی گرم
پتاسیم 194.00 میلی گرم
سدیم 28.00 میلی گرم
روی 0.18 میلی گرم
مس 0.03 میلی گرم
منگنز 0.25 میلی گرم
 

کاهو برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
می‌ تواند التهاب را کاهش دهد
از زمان قدیم کاهو به عنوان یک تسکین دهنده طبیعی مورد استفاده قرار میگیرد. کاهو به خاطر داشتن پروتئین های ویژه و ویتامین های E و A و K میتواند در کاهش التهاب بسیار موثر باشد. کاهوهایی که برگ های تیره دارند آنتی‌ اکسیدان‌ ها و خواص بیشتری را دارا هستند و بهتر می توانند به کاهش التهاب کمک کنند. اگر کاهورا در رژیم غذایی خود قرار دهید و آن را به همراه دیگر مواد غذایی دارای ویتامین ویتامین K  همانند کلم برگ، کلم بروکلی، اسفناج و کلم‌ پیچ مصرف کنید بهتر می توانید در برابر التهاب مقاومت کنید.
 
به کاهش وزن کمک می‌ کند
اگر تصمیم دارید که وزن خود را پایین بیاورید حتما کاهو را در لیست غذایی خود قرار دهید چرا که چربی و کالری بسیار پایینی دارد و شما را زودتر به هدفتان می رساند. شما با مصرف کاهو میتوانید خود را تا مدت زیادی سیر نگه دارید زیرا کاهو مواد مغذی زیادی به شما می‌ رساند. وقتی رژیم میگیرید شاید بسیاری از مواد مفید و معدنی به بدن شما نرسد که با خوردن کاهو میتوانید آن ها را جبران کنید. هم چنین کاهو به خاطر داشتن فیبر و آب فراوان در کنترل اشتها و مهار پرخوری بسیار مفید است.
 
سلامت مغز را بهبود می‌ بخشد
استفاده از کاهو میتواند مانع از مرگ سلول های عصبی شود. وقتی این سلول های عصبی کاهش می یابند منجر به آسیب های مغزی و بیماری هایی مانند آلزایمر میشوند. به علاوه کاهو دارای مقادیر بالای نیترات می باشد که نقش مهمی بر کارکرد و فعالیتهای شناختی مغز می گذارد.
 
سلامت قلب را حفظ می‌ کند
کاهو یک منبع عالی از فولات است که دارای نوعی ویتامین B می باشد که در بدن هوموسیستئین را به متیونین تبدیل می‌ کند و از آسیب رگ‌ های خونی و قلب جلوگیری میکند. هوموسیستئین یکی از دلایل اصلی بیماری‌ های قلبی به حساب می آید. کاهو دارای مقادیر بسیار زیاد ویتامین C است که این ویتامین موجب کاهش سفتی رگ‌ های خونی می شود و مانع از بیماری های قلبی و عروقی میگردد. کاهو هم چنین دارای پتاسیم می باشد که پتاسیم سبب کاهش فشار خون میگردد. به لاوه کاهو تاثیر بسزایی در افزایش کلسترول خوب (HDL) دارد و به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) کمک میکند. با مصرف روزانه کاهو می توانید از فواید بسیار زیاد آن بهره مند شوید.
 
دارای خواص ضد سرطانی است
با خوردن کاهو  خطر ابتلا به سرطان معده بسیار کاهش می یابد.طبق تحقیقات انجام شده، سبزیجات غیرنشاسته‌ ای مثل کاهو می‌ توانند از بدن در مقابل انواع متفاوتی از سرطان‌ ها همانند سرطان دهان، گلو، مری و معده محافظت کنند.
 
خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌ دهد
کاهو از کربوهیدرات پایینی برخوردار است و غنی از مواد مغذی می باشد. با خوردن کاهو  سطح قند خون افزایش پیدا نمی‌کند و میتوانید  ویتامین‌ ها و مواد معدنی بسیاری همانند ویتامین A و C به دست آورید که مناسب  افراد دیابتی است. کاهو به خاطر داشتن لاکتوکاکسانتین سطح گلوکز خون را پایین می آورد و مانع از دیبات میشود. هم چنین شاخص گلیسمی کاهو بسیار پایین است و همین موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲  میشود. کاهو به خصوص کاهو رومی یک گزینه عالی برای افراد دیابتی محسوب میگردد تا بتوانند بیماری خود را مدیریت کنند.
 
بینایی را تقویت می‌ کند
کاهو دارای ز آگزانتین است ز آگزانتین یک آنتی‌ اکسیدان مفید است که سبب تقویت بینایی میشود  و مانع از نابودی لکه زرد به هنگام بالا رفتن سن می شود. از بین رفتن لکه زرد شایع‌ ترین دلیل کوری در افراد مسن به حساب می اید و عوامل بسیاری مثل پیری، سیگار کشیدن، فشار خون بالا، سختاک سرخرگ‌ ها، کلسترول بالا، چاقی، مصرف چربی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید و نور آبی می‌ توانند منجر به شکل‌ گیری آن شوند.طبق تحقیقات انجام شده سبزی‌ های برگدار و تیره مثل کاهو برای سلامتی چشم موثر هستند پرا که غنی از مواد مغذی می باشند. با مصرف این سبزیجات می توانید از آب مروارید و دیگر  بیماری های چشم جلوگیری کنید.
 
بهبود سلامت و کارکرد دستگاه گوارش
کاهو به معده در هضم غذا کمک شایانی میکند و میتواند مانع از سوئ هاضمه شود. کاهو به خاطر داشتن فیبر  بالا برای سلامتی دستگاه گوارش و بهبود عملکرد هضم غذا بسیار مفید است.کاهو هم چنین برای رفع یبوست و نفخ و درد معده مفید می باشد.
 
بی‌ خوابی را درمان می کند
یکی از خواص کاهو کمک به رفع بی خوابی می باشد چرا که دارای ماده ای به نام لاکتاریوم است. لاکتاریوم به خاطر خواص آرامش‌ بخش و تسکین‌ دهنده‌ ی خود کمک زیادی به درمان بی‌ خوابی می‌ کند. از کاهو در دزمان های گذشته  هم برای درمان مشکلات بی خوابی مورد استفاده قرار میگرفته است. اگر شما هم از مشکل بی خوابی رنج می برید شب ها قبل از خواب و با وعده شام کاهو استفاده کنید تا این مشکل به زودی حل شود.
 
سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌ بخشد
همان طور که می دانید کلاژن در استحکام و شکل گیری استخوان ها نقش اساسی دارد.  ویتامین‌ های A و K و C در تولید کلاژن نقش اساسی دارند و این سه ویتامین در کاهو به وفور دیده میشوند. ویتامین K سبب ساخت غضروف و بافت‌ های همبند میشود،  ویتامین A هم موجب رشد سلول‌ های استخوانی جدید میگردد و ویتامین C با پوکی استخوان مقابله می کند. کمبود این ویتامین‌ ها در بدن منجر به پوکی استخوان و افزایش احتمال شکستگی و آسیب دیدن استخوان‌ ها میشود. با مصرف کاهو میتوانید از این قبیل مشکلات پیشگیری کنید.
 
منجر به تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود
کاهو با داشتن ویتامین A و C میتواند دستگاه ایمنی بدن را تقویت کند و مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ ها شود.
 
برای سلامت زنان باردار و جنین مفید است
کاهو یکی از مواد مقوی در دوران بارداری به حساب می آید. چرا که دارای فولات بسیار است و میتواند خطرهای نواقص مادرزادی را کاهش دهد. به علاوه ویتامین  K یکی از ویتامین های ضروری در دوران بارداری به شمار می رود و به بارداری بهتر کمک شایانی میکند.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.