کالری کلم بروکلی چقدر است؟ + ارزش غذایی

کلم بروکلی جزو خانواده کلم ها به حساب می آید و ارتباط فامیلی با کلم بروکسل، کلم پیچ و گل کلم دارد. نام این خانواده سبزیجات چلیپایی می باشد. بروکلی کاربردهای فراوان دارد و در انواع غذاها و سالاد ها مورد استفاده قرار میگیرد. این گیاه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان است که برای سلامتی بسیار ضروری هستند. کلم بروکلی دارای خواص بسیار زیادی است که در مطلب زیر به برخی از آن ها اشاره کرده ایم.
سه‌شنبه، 25 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری کلم بروکلی چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی کلم بروکلی در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 34 کیلوکالری
کربوهیدرات 6.64 گرم
پروتئین 2.82 گرم
چربی 0.37 گرم
آب 89.30 گرم
فیبر 2.60 گرم
قند 1.70 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در کلم بروکلی در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 31.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.78 میلی گرم
ویتامین K 101.60 میکروگرم
ویتامین C 89.20 میلی گرم
تیامین (B1) 0.07 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.12 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.64 میلی گرم
کولین (B4) 18.70میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.57 میلی گرم
ویتامین B6 0.18 میلی گرم
فولات (B9) 63.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در کلم بروکلی در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 47.00 میلی گرم
آهن 0.73 میلی گرم
منیزیم 21.00 میلی گرم
فسفر 66.00 میلی گرم
پتاسیم 316.00 میلی گرم
سدیم 33.00 میلی گرم
روی 0.41 میلی گرم
مس 0.05 میلی گرم
منگنز 0.21 میلی گرم
سلنیم 2.50 میکروگرم
 

کلم بروکلی برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
مبارزه با بیماری‌ ها
همان طور که میدانید آنتی اکسیدان ها آسیب های سلولی که از طریق رادیکال های آزاد ایجاد میشوند را خنثی میکنند.  کلم بروکلی منبع غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد. این اثر می‌تواند کلم بروکلی دارای مقدار بسیاری  گلوکورافانین می باشد. گلوکورافانین در هنگام هضم به یک آنتی اکسیدان قوی به نام سولفورافان مبدل می گردد. طبق تحقیقات دانشمندان  سولفورافان دارای مزایای متعدد مثل کاهش قند خون، کاهش سطح کلسترول شود. کلم بروکلی هم‌ چنین دارای مقادیر فراوان از آنتی اکسیدان‌ های لوتئین و زاگزانتین است که از استرس اکسیداتیو و آسیب‌ های سلولی چشمی جلوگیری میکنند.
 
خواص ضد سرطانی
طبق آزمایشات سبزیجات چلیپایی مثل کلم بروکلی دارای ترکیبات مختلف زیستی فعالی هستند که از آسیب های سلولی ناشی از برخی از بیماری‌ های مزمن جلوگیری می کنند. مصرف کلم بروکلی به احتمال زیاد از انواع خاصی از سرطان‌ ها همانند سرطان معده، پستان، پروستات، روده بزرگ، کلیه و مثانه جلوگیری می کند.
 
کمک به کنترل بیماری ‌های قلبی
طبق تحقیقات پزشکی کلم بروکلی در سلامت قلب نقش بسزایی دارد. یکی از دلایل بیماری های قلبی بالار فتن سطح کلسترول LDL و تری گلیسرید می باشد. افرادی که کلم بروکلی استفاده میکنند مقدار تری گلیسیریدها و کلسترول بد خون در آنها کاهش یافته و میزان کلسترول خوب افزایش می یابد. بهم چنین آنتی اکسیدان های موجود در کلم بروکلی در سلامت قلب نقش بسزایی دارند.
 
کمک به بهبود سیستم گوارشی بدن
کلم بروکلی دارای مقادیر بسیار فیبر و آنتی اکسیدان می باشد که هر دو نقش اساسی در سلامتی و عملکرد روده و دستگاه گوارش دارند. از مسائل مهم برای سلامتی دستگاه گوارش میتوان به حرکات منظم روده و وجود مجموعه‌ ای قوی از باکتری‌ های سالم در آن، اشاره کرد. با مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان می توان سلامت روده و دستگاه گوارش را تضمین کرد. یکی دیگر از مزایای کلم بروکلی رفع یوبست و کمک به دفع راحت در افراد می باشد.
 
کمک به بهبود عملکرد مغزی
یکی از خواص کلم بروکلی کمک به بهبود عملکرد مغزی می باشد. بعضی از مواد مغذی و ترکیبات زیستی فعالی که در کلم بروکلی وجود دارند از آسیب به سلول های مغزی جلوگیری میکنند و موجب سلامت مغز می شوند. طبق یک مطالعه که بر روی ۹۶۰ سالمند انجام گردید مشخص شد که مصرف یک وعده در روز از سبزیجات تیره مثل کلم بروکلی سبب می شود کاهش عملکرد ذهنی کاهش یابد.

کمک به کند شدن روند پیری
کلم بروکلی به خاطر داشتن سولفورافان میتواند کمک شایانی در تعویض روند پیری داشته باشد. کلم بروکلی را در لیست غذایی روزانه خود قرار دهید و از مزایای بی نظیر ان بهره مند شوید.
 
کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن
همان طور که میدانید ویتامین C  نقش اساسی در تقویت سیستم ایمنی دارد. کلم بروکلی هم یک منبع عالی از ویتامین C به شمار می آید. تحقیقات این را ثابت کرده که مصرف روزانه 100 تا 200 میلی گرم کلم بروکلی نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی دارد.
 
کمک به داشتن یک دوره بارداری سالم
در دوره بارداری بدن مادر به انواع ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد تا یک دوره بارداری سالم را پشت سر بگذارد. کلم بروکلی دارای ویتامین های گروه  B9 یا  فولات یا اسید فولیک می باشد. فولات یکی از  مواد مغذی ضروری برای رشد مغز و نخاع جنین به شمار می آید.بنابراین مصرف کلم بروکلی در دوره بارداری کمک شایانی به رشد سالم جنین می کند.
 
کمک به کاهش آسیب های پوستی
امروزه یکی از سرطان های شایع سرطان پوست می باشد که دلیل آن تماس اشعه ماورا بنفش با پوست است. این اشعه به دلیل آسیبی که به بخشی از لایه اوزون وارد شده بیشتر با بدن انسان تماس میگیرد. طبق تحقیقات ترکیبات فعالی زیستی در کلم بروکلی می تواند از آسیب این اشعه بر  روی پوست که به سرطان پوست منجر می‌ شود جلوگیری کند.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.