کالری گل کلم چقدر است؟ + ارزش غذایی

وقتی اسم گل کلم را میشنوید به احتمال زیاد به یاد ترشی های خوشمزه ای که از این سبزی درست میشود می افتید. گل کلم دارای مواد مغذی و ترکیبات به خصوصی است که مانع از سرطان و بیماری های قلبی و عروقی می گردد. در مطلب زیر درباره ارزش غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی گل کلم صحبت کرده ایم.
سه‌شنبه، 25 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری گل کلم چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی گل کلم در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 25 کیلوکالری
کربوهیدرات 4.97 گرم
پروتئین 1.92 گرم
چربی 0.28 گرم
آب 92.07 گرم
فیبر 2.00 گرم
قند 1.91 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در گل کلم در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 0.00 میلی گرم
ویتامین D 0.00 میلی گرم
ویتامین E 0.08 میلی گرم
ویتامین K 15.50 میکروگرم
ویتامین C 48.20 میلی گرم
تیامین (B1) 0.05 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.06 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.51 میلی گرم
کولین (B4) 44.30میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.67 میلی گرم
ویتامین B6 0.18 میلی گرم
فولات (B9) 57.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در گل کلم در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 22.00 میلی گرم
آهن 0.42 میلی گرم
منیزیم 15.00 میلی گرم
فسفر 44.00 میلی گرم
پتاسیم 299.00 میلی گرم
سدیم 30.00 میلی گرم
روی 0.27 میلی گرم
مس 0.04 میلی گرم
منگنز 0.16 میلی گرم
سلنیم 0.60 میکروگرم
 

گل کلم برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
به درمان آرتروز کمک می‌ کند
گل کلم یک منبع عالی از ویتامین K و اسید‌های چرب امگا ۳ می باشد که  به کاهش درد ناشی از بیماری آرتروز کمک شایانی می‌ کنند. هم چنین، گل کلم دارای خواص ضد التهابی است که سبب کاهش التهاب و درد در مفاصل می‌ گردد. 
 
از ابتلا به زخم معده جلوگیری می‌ کند
گل کلم سرشار  از ترکیباتی به نام گلوکوراپامین می باشد. این ترکیبات مانع از عفونت و زخم معده می‌ شوند. هم چنین گل کلم دارای مقادیر بالای فیبر است که برای سلامت روده مفید هستند و سبب بهتر شدن حرکات روده  و مانع از ابتلا به یبوست مزمن می‌ شوند.
 
روند پیری را به تعویق می‌ اندازد
یکی از خاصیت های گل کلم این است که سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ هایی است که موجب میشوند روند پیری به تعویق بیفتد. آنتی اکسیدان‌ های موجود در گل کلم، رادیکال‌ های آزادی که سبب چین و چروک و تسریع روند پیری می شوند را نابود می کنند. با این تفاسیر سعی کنید گل کلم را در لیست غذایی خود قرار دهید تا دیرتر پیر شوید.
 
از سرطان جلوگیری می‌ کند
امروزه یکی از بیماری های شایع در جامعه ابتلا به انواع سرطان ها می باشد. یکی از مواد غذایی که سبب میگردد از ابتلا به سرطان مصون بمانید گل کلم می باشد زیرا دارای ترکیباتی است که مانع از سرطان ها میشود. هم چنین گل کلم به خاطر داشتن میزان فیبر بالا از ابتلا به سرطان روده بزرگ و معده جلوگیری میکند. هم چنین مصرف آن به بانوان هم بسیار توصیه میشود چرا که طبق تحقیقات نقش اساسی در پیشگیری از سرطان پستان دارد.
 
به راحت گذراندن دوران حاملگی کمک می‌ کند
یکی از ویتامین های پر خاصیت در گل کلم فولات می باشد. فولات یک ویتامین ضروری در دوران بارداری به حساب می آید و مانع از آسیب مغز در جنین می شود. کمبود فولات در دوران بارداری در مرحله دوم مشکلات جدی در پیش دارد. حتما در رژیم بارداری خود گل کلم را استفاده کنید تا از کمبود فولات رنج نبرید.

برای سلامت قلب مفید است
گل کلم سرشار از آلیسین می باشد، آلیسین خطر سکته قلبی را تا حدود زیادی کاهش میدهد. همچنین، ترکیبات موجود در گل کلم به کم شدن سطح کلسترول بدن کمک می‌ کند. سطح کلسترول نرمال به خودی خود، از ابتلا به حمله قلبی و سایر بیماری‌ های قلبی جلوگیری می کند.
 
برای کاهش وزن مناسب است
یکی از گزینه های مناسب در دوران کاهش وزن و رژیم استفاده از گل کلم است چرا که دارای فیبر فراوان بوده و تا مدت زیادی شما را سیر نگه داشته و از پر خوری جلوگیری میکند. هم چنین مقدار کالری گل کم بسیار پایین است و خوردن آن سبب چاقی و اضافه وزن نمیشود. گل کلم را میتوانید در انواع سالادها به همراه غذا مصرف کنید.
 
به جلوگیری از فشار خون کمک می‌ کند
یکی از مزایای گل کلم بالا بردن انتقال جریان خون طبیعی به تمام ارگان‌ های اساسی بدن است. گل کلم، نه تنها جریان خون را افزایش می‌ دهد بلکه به حفظ سطح فشار خون طبیعی بدن کمک بسیاری می‌ کند و موجب می شود فشار خون تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
 
به حفظ ایمنی بدن کمک می‌ کند
گل کلم دارای تمام ترکیبات و موادی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. همین امر موجب میگردد که وضعیت خستگی در بدن کاهش یابد. گل کلم سرشار از از ویتامین B، منیزیم، پتاسیم و نیاسین می باشد که برای سلامت خون و استخوان ها بسیار مفید هستند. با تمام این تفاسیر حتما گل کلم را به برنامه غذایی خود افزوده و از خواص آن بهره مند گردید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.