کالری گوجه فرنگی چقدر است؟ + ارزش غذایی

گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی ژر مصرف در بین خانوار ایرانی می باشد. از گوجه فرنگی در زمینه های مختلف مثل انواع سالاد، انواع غذا، انواع لواشک، رب، ترشی و ... استفاده میشود. گوجه فرنگی سرشار از خواص و مزایا می باشد که در مطلب زیر قصد داریم شما را با آنها آشنا کنیم. با ما همراه باشید و از ارزش غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی گوجه فرنگی آگاه شوید.
چهارشنبه، 26 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری گوجه فرنگی چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی گوجه فرنگی در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 18 کیلوکالری
کربوهیدرات 3.89 گرم
پروتئین 0.88 گرم
چربی 0.20 گرم
آب 94.52 گرم
فیبر 1.20 گرم
قند 2.63 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در گوجه فرنگی در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 42.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.54 میلی گرم
ویتامین K 7.90 میکروگرم
ویتامین C 13.70 میلی گرم
تیامین (B1) 0.04 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.02 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.59 میلی گرم
کولین (B4) 6.70میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.09 میلی گرم
ویتامین B6 0.08 میلی گرم
فولات (B9) 15.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در گوجه فرنگی در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 10.00 میلی گرم
آهن 0.27 میلی گرم
منیزیم 11.00 میلی گرم
فسفر 24.00 میلی گرم
پتاسیم 237.00 میلی گرم
سدیم 5.00 میلی گرم
روی 0.17 میلی گرم
مس 0.06 میلی گرم
منگنز 0.11 میلی گرم
سلنیم 0.00 میکروگرم
 

گوجه فرنگی برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
سلامت دستگاه گوارش
گوجه فرنگی دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های قوی و فیبر می باشد و به همین خاطر توانایی هضم آسانتر غذا را دارد، هم چنین گوجه فرنگی موجب کاهش درد معده، درمان زخم های معده و سلامت کلی دستگاه گوارش میشود.
 
سلامت چشم
یکی از ویتامین های موجود در گوجه فرنگی ویتامین A می باشد که از خواص اصلی آن می توان به کمک به سلامت چشم ها اشاره کرد. برای داشتن چشمانی سالم تر حتما در وعده های غذایی خود گوجه فرنگی را جای دهید.هم چنین  استفاده از گوجه فرنگی موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی همانند شب کوری و تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا میشود.
 
روشن تر شدن پوست
یکی دیگر از ویتامین های پرخاصیت در گوجه فرنگی ویتامین C می باشد که نقش مهمی در زیبایی و سلامت پوست دارد. مصرف گوجه فرنگی موجب روشن شدن پوست و زیبایی دوچندان آن میشود. شما میتوانید برای درمان مشکلات پوستی از ماسک های طبیعی گوجه فرنگیهم استفاده کنید اما حتما قبل از مصرف با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.
 
درمان یبوست و اسهال
یکی از مواد اصلی موجود در گوجه فرنگی فیبر می باشد که به وفور در آن وجود دارد. فیبر کمک شایانی به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده ها می کند. یکی از عارضه های شایع در دستگاه گوارش مشکلاتی همانند اسهال و یبوست است که شما میتوانید با مصرف مواد غذایی فیبر دار از آن ها جلوگیری کنید. یکی از این مواد غذایی گوجه  فرنگی است که به بهبود اسهال و یبوست کمک بسیاری میکند.
 
مفید برای بارداری
یکی از مشکلاتی که عموما خانم های باردار به آن فکر میکنند نقص در لوله های عصبی جنین می باشد. گوجه فرنگی به خاطر داشتن مقادیر بالای فولات مانع از نقص لوله های عصبی در جنین میشود و همین امر سبب سلامت مادر و جنین در دوره بارداری میگردد. سعی کنید در دوره بارداری مواد غذایی دارای فولات را در رژیم غذایی خود به وفور قرار دهید تا از خواص آن بهره مند گردید.
 
درمان سرماخوردگی
یکی از مزیت های گوجه فرنگی تقویت سیستم ایمنی میباشد چرا که سرشار از ویتامین C و ویتامین A می باشد. این دو ویتامین موجب تقویت سیستم ایمنی گشته و بدن را در برابر انواع بیماری به خصوص سرماخوردگی مقاوم میکنند. در زمان سرماخوردگی حتما از گوجه فرنگی و آش آن استفاده کنید تا سریع تر بهبود یابید.
 
درمان کم کاری تیروئید
طبق آزمایشاتی که توسط اندیشمندان صورت گرفته گوجه فرنگی یک منبع غذایی عالی می باشد که سرشار از سلنیوم  است و به همین خاطر سبب  به تنظیم  عملکرد غذه تیروئید میگردد. هم چنین اگر گوجه فرنگی را به درستی و طبق یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید میتواند در درمان درمان کم کاری تیروئید هم کمک شایانی به شما بکند.
 
ضد آفتاب طبیعی
یکی از مزیت های گوجه فرنگی این است که دارای رنگدانه طبیعی به نام لیکوپن می باشد و از این طریق می تواند همانند یک ضد آفتاب طبیعی برای صورت عمل میکند و میتواند از پوست در برابر  اشعه های مضر نور خورشید محافظت کند. می توانید از ماسک های گوجه برای سلامت پوست استفاده کنید و از تاثیرات آن شگفت زده شوید.
 
لاغری و کاهش وزن
یکی از مواد اصلی در انواع رژیم های غذایی گوجه فرنگی می باشد چرا که غنی از فیبر و و کم کالری است.فیبر خاصیت پاکسازی روده ها را دارد و از این طریق کمک بسیاری به کاهش وزن میکند. هم چنین استفاده از مواد غذایی دارای فیبر موجب میشود دیرتر احساس گرسنگی کنید و تا مدت زیادی سیر بمانید. همین امر موجب کاهش پرخوری میگردد. همچنین گوجه فرنگی سبب افزایش انرژی و سوخت و ساز در بدن میشود که این خود یک راه برای کاهش وزن به حساب می آید. یکی دیگر از مزیت های گوجه فرنگی در کاهش وزن این است که شاخص گلیسیمی پایینی را دارا می باشد و موجب کنرل قندخون میشود. همان طور که میدانید کنرتل قندخون یکی از علل کاهش وزن به شمار می آید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.