کالری کتلت چقدر است؟ + ارزش غذایی

یکی از غذاهای پرطرفدار و خوشمزه ایرانی کتلت با گوشت چرخ کرده می باشد که دربین ایرانیان محبوبیت زیادی دارد. کتلت علاوه بر طعم بی نظیر دارای خواصی هم هست که در مطلب زیر درباره آنها صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید و از ارزش غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در کتلت اطلاعاتی کسب کنید.
پنجشنبه، 27 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری کتلت چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی کتلت در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 300 کیلوکالری
کربوهیدرات 12.70 گرم
پروتئین 9.36 گرم
چربی 23.75 گرم
آب 52.24 گرم
فیبر 0.88 گرم
قند 0.45 گرم
کلسترول 53.06 میلی گرم


ویتامین های موجود در کتلت در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 12.97 میکروگرم
ویتامین D 0.13 میکروگرم
ویتامین E 8.45 میلی گرم
ویتامین K 2.56 میکروگرم
ویتامین C 4.95 میلی گرم
تیامین (B1) 0.12 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.14 میلی گرم
نیاسین (B3) 3.31 میلی گرم
کولین (B4) 50.92میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.64 میلی گرم
ویتامین B6 0.24 میلی گرم
فولات (B9) 10.10میکروگرم
ویتامین B12 0.42 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در کتلت در 100 گرم

ماده معدنی مقدار در 100 گرم
کلسیم 28.07 میلی گرم
آهن 0.95 میلی گرم
منیزیم 19.36 میلی گرم
فسفر 101.73 میلی گرم
پتاسیم 263.76 میلی گرم
سدیم 350.05 میلی گرم
روی 1.39 میلی گرم
مس 11.77 میلی گرم
منگنز 0.13 میلی گرم
سلنیم 5.99 میکروگرم
 

کتلت برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
تقویت سیستم ایمنی بدن
یکی از مواد اساسی و مهم در هنگام درست کردن کتلت گوشت با سیب زمینی، گوشت گوسفندی می باشد. گوشت گوسفندی دارای سلنیوم است و به همین خاطر از مقادیر بالای آنتی اکسیدان برخوردار می باشد که  موجب میشود سیستم ایمنی تقویت گردد. تقویت سیستم ایمنی موجب قوی تر شدن بدن در برابر انواع بیماری ها میشود.
 
مفید برای خانم های باردار
یگی دیگر از فواید غذای خوشمزه کتلت پیشگیری از کم خونی میباشد پرا که یکی از مواد اصلی تشکیل دهتده آن گوشت گوسفندی است. گوشت گوسفندی از به وجود آمدن کم خونی جلوگیری می کند. یکی از مزایای بالا بودن میزان آهن در بدن  پیشگیری از به وجود آمدن نقص های مادرزادی می باشد. آهنی که در بدن مادر  وجود دارد به جنین نیز انتقال پیدا میکند و همین امر سبب می گردد جنین رشد بسیار خوبی داشته باشد.
 
بالا رفتن انرژی
یکی دیگر از مزیت های گوشت گوسفندی  که در غذای کتلت وجود دارد بالا بردن سطح انرژی در بدن می باشد. اگر شما هم در طول روز مشغله فکری و ذهنی بسایری دارید حتما این غذا را در لیست رژِم غذایی تان قرار دهید تا از شر خستگی و بی حوصلگی رهایی یابید.
 
جلوگیری از ابتلا به اوتیسم
گوشتی که در کتلت وجود دارد دارای ویتامین B12 و امگا 3 می باشد که همین امر موجب پیشگیری از اوتیسم در کودکان می شود.  این گوشت ارتباط مستقیم روی عملکرد سیستم عصب مرکزی دارد و استفاده از آن  سبب آؤامش مغز  میشود و استرس را تا حدود زیادی برطرف می سازد.
 
کاهش درد های قاعدگی
یکی از موادی که وجودش در بدن الزامی میباشد به خصوص در بانوان آهن است. با مصرف غذاهای دارای آهن می توانید میزان آهن موجود در بدن را بالا برده و از مزایای آن بهره مند شوید. یکی از مشکلات بانوان در دوره قاعدگی دردهای بیش از حد آن است و عموما بانوان به دنبال رفع این مشکل هستند. گوشت گوسفندی غنی از آهن است که با مصرف آن میتوانید آهن دریافتی بدن را افزایش داده و  و از همین راه به تسکین درد های ناشی از قاعدگی غلبه کنید.
 
بهبود عملکرد دستگاه گوارش
سیب زمینی  ای که در غذای کتلت موجود است دارای مقادیر بالای کربوهیدرات می باشد و میزان چربی و پروتیئن کمی دارد. با خوردن سیب زمینی می توانید بدن را در هضم مواد غذایی کمک کنید، اما باید دقت داشتنه باشید که از خوردن بیش از حد سیب زمینی اجتناب کنید.
 
کاهش اشتها کاذب
یکی دیگر از مزایای سیب زمینی موجود در کتلت دارا بودن از شاخص گلیسمی پایین است و همین امر موجب میشود که بدن شما راد در مقابله با پرخوری کمک کند و شما را تا حدود زیادی سیر نگه دارد. هم چنین سیب زمینی به خاطر داشتن کربوهیدارت پیچیده هضم دیر تری نسبت به دیگر مواد غذایی دارد و همین امر موجب سیر نگه داشتن شما می شود.  به علاوه سیب زمینی دارای مواد مغذی ای می باشد که به شما کمک میکند بر اشتهای کاذب غلبه کنید.
 
سلامت قلب
سیب زمینی دارای کلسیم، نیاسین، کربوهیدرات، پروتئین و… می باشد. این ترکیباتی که در سیب زمینی وجود دارد از به وجود آمدن بیماری هایی همانند بیماری های قلبی جلوگیری می کندو به تعادل سطح فشار خون کمک شایانی می نماید. یکی از موادی که در غذای کتلت وجود دارد کاروتنوئید  می باشد که تاثیر مستقیمی بر سلامت قلب دارد.
 
بهبود خلق و خو
سیب زمینی دارای ویتامین B6 می باشد که این ویتامین می تواند موجب بازسازی سلول ها شود. قرار دادن سیب زمینی در برنامه غذایی موجب می گردد سلول های بدن شما ترمیم شوند و خلق و خو بهبود پیدا کند. وجود ویتامین B6 موجب تولید دوپامین و سروتونین می شود که همین عامل سبب از بین رفتن استرس و اضطراب در شما می گردد.
 
سلامت روده ها
سیب زمینی حاوی مقادیر زیادی از فیبر است که این امر موجب بهبود عملکرد روده می شود. سبب بهبود حرکت روده  میشود و از به وجود آمدن سرطان روده پیشگیری می نماید. هم چنین پوست سیب زمینی هماز فییر بسیار زیادی برخوردار می باشد.
 
خاصیت ضد التهاب
یکی دیگر از مزیت های سیب زمینی موجود در کتلت خاصیت ضد التهابی آن میباشد. سیب زمینی دارای مقادیر بالای ویتامین c و منیزیم است که به همین خاطر شما می توانید از آن به عنوان یک ضد التهاب عالی برای درمان انواع التهابات خارجی و داخلی استفاده نمایید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.