روش و آداب ختم یا علی

اگر دوست دارید حاجت روا شوید می توانید با استفاده از ذکرهای مخصوص در استجابت دعای خود موثر باشید در این مطلب به موضوع ذکر یاعلی جهت استحابت دعا پرداخته ایم.
4 ساعت و 25 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
روش و آداب ختم یا علی

فضیلت توسل به امام علی (علیه السلام)

امام علی (علیه السلام) به بیان حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله پدر این امت محسوب می‌گردند و زیارت ایشان می تواند غبار اندوه را از دل شیعیان پاک نماید و آنها را از لحاظ معنوی به درجات رفیع سوق دهد.
خداوند در قرآن کریم می فرماید یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَ جَاهِدُوا فى سبِیلِهِ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ اى کسانى که ایمان آورده اید پرهیزگارى پیشه کنید و وسیله اى براى تقرب به خدا انتخاب نمائید و در راه او جهاد کنید باشد که رستگار شوید.موضوع مهمى که در این آیه مورد بحث قرار گرفته، دستورى است که درباره انتخاب وسیله در این آیه به افراد با ایمان داده شده است.
وسیله در اصل به معنى تقرب جستن و یا چیزى که باعث تقرب به دیگرى از روى علاقه و رغبت می شود مى باشد. توسل یعنی وسیله قرار دادن، وقتی انسان هدف و مقصدی عالی را می بیند و توان و امکانات خود را برای رسیدن به آن هدف، کامل و تمام نمی‌ بیند ، به سراغ وسیله ای می رود تا او را به هدف برساند.
خداوند فضائل بسیاری به امام علی (علیه السلام) عطا کرده است و هر که این فضائل را یاد کند خداوند از گناهان او می‌گذرد و او را می‌ آمرزد بنابراین امام علی (علیه السلام) یکی از بهترین وسیله ها برای تقرب و توسل می باشد همان طور که خود آن حضرت نیز در نهج البلاغه می فرمایند
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) مرا در همان اوایل زندگی در دامن خویش می‌ پروراند و هر روز بابی از علم و اخلاق به روی من می‌ گشود و مرا به اقتدای آن فرا می‌ خواند،‌ و هر سال که مجاور کوه حرا می شد و در جوار آن به عبادات می پرداخت، من او را می‌ دیدم و جز من کسی وی را نمی دید. در خانه‌ای که اسلام در آن ظهور کرده بود غیر از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و خدیجه کسی نبود و من سومین نفر آن دو بودم. نور وحی و رسالت را می دیدم و نسیم نبوت را استشمام می کردم . آن شامه غیبی که نسیم غیبی را استشمام می کند و در انبیا (علیهم‌ السلام) وجود داشت، در علی (علیه‌السلام) ‌نیز بود.
همچنین در خطبه ای دیگر می فرمایند قرآن سخن می گوید،‌ شما از قرآن بپرسید،‌ ولی هرگز حرف نمی زند، لیکن من سخنگوی قرآنم و شما را از محتوای آن آگاه می سازم. آگاه باشید که علم آینده، سخن از گذشته، داروی دردها و نظم امور زندگی شما در قرآن است.
 

ختم ذکر یا علی

ختم ذکر یا علی برای حاجت، ازدواج، ثروت و بچه دار شدن یکی از مجرب ترین این ذکرهاست. تکرار این ذکر و توسل به آن به گشایش مشکلات، دفع بلایا و سلامتی کمک بسیار می‌کند.
 
ختم ذکر یا علی در کلام معصومین علیهم السلام
از امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده است که هر کسی ذکر یا علی را تکرار کند، خداوند ثواب ختم قرآن را برای او در نظر می‌گیرد.
همچنین امام باقر علیه السلام در کتاب بحارالانوار فرموده‌ اند گفتن این ذکر ثوابی معادل 3600 ختم قرآن را دارد.
پس در کتب دینی سفارش شده است هر زمان فرصت دارید تسبیح برداشته و ذکر مبارک یا علی را بگویید. ذکر نام مبارک یا علی اگر بر آن مداومت شود، تا پیش از چهار روز به نتیجه رسیده و مومن حاجت روا می‌شود.
 

طریقه ختم ذکر یاعلی

ختم ذکر یا علی به چند طریقه انجام می‌شود که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.
 
ختم 12000 یا علی
برای ختم ذکر یا علی 12000 بار باید ابتدا نیت را خالص کرده و لباس پاکیزه پوشید. دو رکعت نماز حاجت خوانده و 100 مرتبه ذکر صلوات را تکرار کند، و روزی 1000 مرتبه ذکر یا علی را برای مدت یازده روز بدون وقفه بخوانید و دیگر ادامه ندهید تا روزی که به حاجت خود برسید. سپس هزار مرتبه دیگر ذکر یا علی را گفته تا در مجموع 12000 هزار مرتبه شود. خواندن نماز و فرستادن صلوات پس از این ختم نیز از شرایط ضروری است.
 
ختم ذکر یا علی به روش آیت الله میرزا جوادآقا ملکی تبریزی
این ختم به دستور آیت الله میرزا جوادآقا ملکی تبریزی است و به ختم یا علی ۱۵۷۰ هم شهرت دارد.
این روش ختم یا علی برای رسیدن به حاجات مختلف از جمله برای شفای مریض بسیار توصیه شده است.
مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محمد نصیری از شاگردان مرحوم آیت الله بهاءالدینی در امور معنوی و اخلاقی بود هر از گاهی در منزل ایشان جلسه ختم صلوات برقرار می شد و حقیر گاهی شرکت می کردم و بعضی بزرگان مانند آیت الله رضوانی از تهران شرکت می کردند.
مرحوم حاج آقای نصیری برای بنده چنین حکایت کرد که پدرم از شاگردان و علاقه مندان مرحوم آیت الله میرزا جوادآقا ملکی تبریزی بود. مرحوم میزرا جواد آقا به پدرم ختم ذکر یاعلی را با طریقه خاصی آموخته بود و فرموده بود که این طریقه را فقط به مومنین بیاموزید؛ زیرا از ختوم حتمی الاجابه است و نیز باید در امور مهم به آن حضرت به این روش متوسل شد:
ده شب هرشب رأس ساعت معینی دو رکعت نماز حاجت بخوانید بعد از سلام و بدون اینکه حرفی بزنید ۱۱۰ مرتبه صلوات بفرستید. سپس ۱۵۷۰ مرتبه ذکر مبارک یا علی را بگویید و حاجت خود را بخواهید و در پایان سه مرتبه صلوات بفرستید که مجرب است.
البته برای این ختم باید به چند نکته توجه شود:
هنگام ختم با وضو و روبه قبله باشد
هنگام ذکر راه نرود و با کسی سخن نگوید
نباید حتی یک شب ترک شود
یک مکان مشخص انتخاب شود.
 
ختم یاعلی برای ازدواج
از امام علی علیه السلام روایت شده است که اگر کسی قصد ازدواج دارد دو رکعت نماز به جا آورده، و در مکانی خلوت 1000 مرتبه ذکر یا علی را بگوید زیرا که اسامی اعظم خداوند است و به ذکر آن موجب اجابت حاجت می‌ شود.
 
ختم یاعلی برای ثروت
نام منزه علی به رموز حروف ابجد معادل 110 می‌باشد، در توسل به ذکر یا علی برای ثروت و جلوگیری از فقر، سفارش شده است این ذکر را به تعداد 110 مرتبه تکرار کنید.
 
ختم یاعلی برای بچه دار شدن
ذکر یا علی برای بچه دار شدن نیز سفارش شده است. مردم نجف هر زمان که حاجتی داشتند، از جمله حاجت برای بچه دار شدن، 12 نخود جدا کرده و به هر نخود 1000 مرتبه ذکر یا علی گفته تا در مجموع 12000 مرتبه شود. پس از اینکه ان شاء الله حاجت روا شد، آش تهیه کرده و این 12 نخود را در آن می‌ ریزند.
شرایط نذر یکی از راه‌ های برآورده شدن حاجات، نذر کردن است که دارای آداب خاصی است. از جمله این که در نذر باید صیغه خوانده شود، ولی لازم نیست به عربی باشد؛ مثلا اگر بگوید نذر کردم اگر مریض من خوب شد برای خدا، بر من واجب است که صد تومان به فقیر بدهم، نذر او صحیح است.
از شرایط نذر آن است که نذر کننده باید مکلف و عاقل باشد و با اختیار خود نذر کند. پس نذر انسان مجبور و یا کسی که مثلا از روی عصبانیت و بی اختیار نذری می‌کند، صحیح نیست، و کاری را هم که می‌ خواهد به عنوان نذر انجام دهد باید یک نوع رجحان و برتری داشته باشد و انجام آن به رایش ممکن و در حد توان او باشد.

منبع: سایت راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط