طرز انتخاب و استفاده از دهان‌شويه‌ها

اگر به يکي از داروخانه‌هاي سطح شهر، سري بزنيد انواع و اقسام دهان‌شويه‌ها را خواهيد يافت که ممکن است در انتخاب دهان‌شويه مناسب سردرگم شويد. برخي از آنها حس طراوت و تازگي به دهانتان مي‌بخشند و بوي بد دهان را از بين مي‌برند. برخي ديگر نيز به دليل داشتن ماده «فلورايد» مي‌توانند از پوسيدگي دندان‌ها جلوگيري کرده و پوسيدگي‌هاي
سه‌شنبه، 19 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طرز انتخاب و استفاده از دهان‌شويه‌ها

طرز انتخاب و استفاده از دهان‌شويه‌ها
طرز انتخاب و استفاده از دهان‌شويه‌ها


 

ترجمه: مهتاب کرلو




 
اگر به يکي از داروخانه‌هاي سطح شهر، سري بزنيد انواع و اقسام دهان‌شويه‌ها را خواهيد يافت که ممکن است در انتخاب دهان‌شويه مناسب سردرگم شويد. برخي از آنها حس طراوت و تازگي به دهانتان مي‌بخشند و بوي بد دهان را از بين مي‌برند. برخي ديگر نيز به دليل داشتن ماده «فلورايد» مي‌توانند از پوسيدگي دندان‌ها جلوگيري کرده و پوسيدگي‌هاي اوليه دندان‌ها را ترميم کنند.
برخي ديگر از دهان‌شويه‌ها نيز اثرات درماني دارند و در کنترل بيماري‌هاي لثه مؤثرند. به‌طور كلي دهان‌شويه‌ها را مي‌توان به دو گروه تقسيم کرد: خوش‌بوكننده و درماني.

دهان‌شويه‌هاي خوش‌بو کننده
 

اين دهان‌شويه‌ها را شما مي‌توانيد بدون تجويز پزشک از داروخانه‌ها تهيه کنيد. اگر گرفتار بوي بد دهان هستيد،‌ يک بطري از اين دهان‌شويه‌ها را به شما پيشنهاد مي‌کنيم چرا که اين دهان‌شويه‌ها مي‌توانند به نفس شما طراوت و تازگي ببخشند. برخي انواع اين دهان‌شويه‌ها مي‌توانند باکتري‌هاي دهان را کاهش دهند. فراموش نکنيد اثر اين دهان‌شويه‌ها کوتاه مدت است و بيش از 10 تا 15 دقيقه باقي نمي‌ماند. بنابراين اگر از بوي بد دهان رنج مي‌بريد به فکر پوشاندن آن با دهان‌شويه نباشيد. شما بايد علت اصلي بوي بد دهان را به کمک پزشک و دندانپزشک کشف کنيد و در پي رفع مشکل باشيد. بيماري‌هاي لثه، پوسيدگي دندان‌ها، سينوزيت مزمن، مشکلات دستگاه گوارش از دلايل اصلي ايجاد بوي بد دهان هستند.

دهان‌شويه‌هاي درماني
 

اين دهان‌شويه‌ها علاوه بر آثاري که دهان‌شويه‌هاي خوش‌بوکننده در دهان ايجاد مي‌کنند اجزايي دارند که در درمان بيماري‌هاي دهان و دندان مؤثر هستند. اين دهان‌شويه‌ها را حتماً پزشک يا دندانپزشک براي شما تجويز مي‌کند. استفاده از اين دهان‌شويه‌ها دستورالعمل ويژه‌اي دارد و شما نبايد بيش از اندازه مجاز از آنها استفاده کنيد چون عوارضي مانند سوختگي و سوزش مخاط، تغيير رنگ دندان‌ها و مسموميت را به دنبال دارند.
دهان‌شويه‌هاي درماني به دو گروه تقسيم مي‌شوند: يک گروه از اين دهان‌شويه‌ها که ضد باکتري است براي درمان بيماري‌هاي لثه و پس از جراحي‌ دهان تجويز مي‌شود و گروه دوم از اين دهان‌شويه‌ها که با هدف پيشگيري از پوسيدگي دندان‌ها استفاده مي‌شوند.
اين دهان‌شويه‌ها حاوي فلورايد هستند و مي‌توانند پوسيدگي را در مراحل اوليه متوقف کرده و ترميم کنند و نيز از پوسيدگي بقيه دندان‌ها جلوگيري کنند. به کساني که پوسيدگي دندان‌هايشان به کندي پيشرفت مي‌کند توصيه مي‌شود هفته‌اي يک بار،‌ دهانشان را با دهان‌شويه فلورايد بشويند ولي اگر پوسيدگي دندان‌هايتان بسيار سريع پيشرفت مي‌کند، بد نيست يک شب در ميان از اين دهان‌شويه استفاده کنيد.

انتخاب دهان‌شويه‌
 

شما مي‌توانيد دهان‌شويه‌هاي متفاوتي را انتخاب کنيد. آب‌نمک ساده‌ترين دهان‌شويه‌اي است که مي‌توانيد در منزل تهيه کنيد و براي تهيه آن کافي است نصف قاشق چاي‌خوري نمک را در يک ليوان آب ولرم بريزيد. اين دهان‌شويه فقط براي ضدعفوني دهان استفاده مي‌شود.
گياه مسواک به دليل ميزان بالاي کلرايد موجب کاهش تشکيل پلاک ميکروبي روي دندان‌ها مي‌شود و عصاره بومادران نيز اثر ضد باکتريايي دارد، به علاوه در کاهش خون‌ريزي لثه مؤثر است. بعضي دهان‌شويه‌ها براي ضدعفوني دهان و کاهش پلاک باکتريايي هستند و تركيبات ضدعفوني‌كننده دارند و بعضي هم حاوي فلورايد بيشتري هستند.

طرز استفاده
 

استفاده صحيح از دهان‌شويه‌ها هم راه و رسمي دارد بنابراين براي اينکه بهترين نتيجه را از استفاده از دهان‌شويه‌ها ببريد مراحل زير را به ترتيب اجرا کنيد.
 

1) مسواک بزنيد. اولين قدم قبل از استفاده از دهان‌شويه‌ها، مسواک زدن است. مسواک زدن غذاها و پلاک ميکروبي را از سطح دندان‌ها و لثه‌ها برمي‌دارد و سطح را آماده پذيرش مواد دهان‌شويه مي‌کند.
2) مقدار کافي از دهان‌شويه را مطابق دستور روي بطري يا تجويز دندانپزشک، درون در بطري دهان‌شويه بريزيد. معمولاً از در بطري دهان‌شويه به عنوان پيمانه استفاده مي‌شود.
3) دهان‌شويه را با فشار در دهانتان بچرخانيد تا با تمام سطوح دندان‌ها و لثه‌ها و سطوح بين دنداني تماس يابد.
4) معمولاً 30 ثانيه تا يک دقيقه زمان براي نگه‌داشتن دهان‌شويه در دهان کافي است. پس از پايان اين زمان باقيمانده دهان‌شويه را به بيرون تف کنيد.
5) پس از مصرف دهان‌شويه، حداقل به مدت نيم ساعت دهانتان را نشوييد. غذا نخوريد و مايعات ننوشيد تا مواد مؤثر آن در دندان‌ها و لثه‌هايتان باقي بماند.
منبع: http://www.salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.