تنش‌زدايي ذهني

هنگامي ‌که سطح دريا و يا برکه‌اي آرام و ساکن باشد، شخص قادر است کف آن را به وضوح مشاهده کند. اما هنگامي‌که سطح آب متلاطم باشد، مقدور نيست. همين حالت هنگامي که ‌ذهن آرام باشد، صدق مي‌کند. يعني موقعي که ذهن بدون فکر و انديشه باشد، شما قادر خواهيد بود خود را مشاهده کنيد. اين پديده يوگا ناميده مي‌شود.
سه‌شنبه، 26 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تنش‌زدايي ذهني

تنش‌زدايي ذهني
تنش‌زدايي ذهني


 





 

با اصول مدي تيشن آشنا شويد
 

هنگامي ‌که سطح دريا و يا برکه‌اي آرام و ساکن باشد، شخص قادر است کف آن را به وضوح مشاهده کند. اما هنگامي‌که سطح آب متلاطم باشد، مقدور نيست. همين حالت هنگامي که ‌ذهن آرام باشد، صدق مي‌کند. يعني موقعي که ذهن بدون فکر و انديشه باشد، شما قادر خواهيد بود خود را مشاهده کنيد. اين پديده يوگا ناميده مي‌شود.
ما از دو راه قادر خواهيم بود که امواج متلاطم روان و ذهن خود را کنترل کنيم: توسط تمرکز فکر دروني و بيروني.
تمرکز فکر دروني: در اين روش ما روي خود يا آگاهي من هستم تمرکز مي‌کنيم.
تمرکز فکر بيروني: در اين روش ما روي هر چيز ديگر به جز خود يا من هستم، تمرکز مي‌کنيم.
هنگامي ‌که ما اشيايي را برمي‌داريم به طور مثال، چوب گلف براي ضربه زدن به توپ و انداختن آن در سوراخ تمرکز مي‌کنيم و به عبارت بهتر افکار ديگر را در ذهن‌مان متوقف مي‌کنيم. هنگامي‌ که تمرکز کامل حاصل مي‌شود، حس مي‌کنيم که بازي را بهتر انجام مي‌دهيم.
در اينجاست که احساس خوشايندي داريم. البته نه به علت اينکه توپ را در هجده بار درون سوراخ انداخته‌ايم بلکه به دليل اينکه به تمرکز کامل رسيده‌ايم (به تعداد هجده بار) و در آن موقع تمام نگراني‌ها و مسايل در نظرمان ناپديد مي‌شود. توانايي ذهن در کسب تمرکز براي همگان امکان‌پذير است و هيچ‌چيز غيرطبيعي در آن وجود ندارد.
مدي‌تيشن چيزي نيست که يک يوگي آن را به شما تعليم بدهد، شما خود بايد توانايي دور کردن افکار و انديشه‌ها را داشته باشيد (البته با تمرين زياد). تنها تفاوت مدي‌تيشن و اين روش (تمرکز مثبت) در اين است که ما تمرکز فکر روي اشياي خارجي را ياد مي‌گيريم.
هنگامي‌که ما وارد تمرکز کامل مي‌شويم، گذشت زمان را احساس نمي‌کنيم. درست مانند اينکه زمان متوقف شده است. هنگامي‌که ذهن در تمرکز است، هيچ زماني وجود ندارد. زمان چيزي نيست اما يک تعديل در ذهن است.
زمان لحظه‌ها و تمام مشاهدات خارجي همگي ساخته و پرداخته ذهن است. تمام خوشي‌هايي که به وسيله ذهن به آن مي‌رسيم، موقتي و زودگذر هستند. براي دست‌يابي به آرامش واقعي و شادماني ابدي ابتدا بايد بدانيم که چه طور ذهن آسوده مي‌شود. چطور تمرکز کنيم و چگونه به آن سوي ذهن و انديشه نفوذ کنيم. با تمرکز روي خود و درون ما به تمرکز کامل و عميق نايل خواهيم شد. اين ماهيت مدي‌تيشن است.

تنش‌زدايي ذهني

تکنيک‌هاي مدي‌تيشن
 

مدي‌تيشن پديده‌اي است که نمي‌توان آن را توصيف کرد، درست مانند اينکه بخواهيم براي شخص نابينايي رنگ‌ها را توضيح دهيم. تمامي ‌پديده‌هاي معمولي محدود به زمان و لحظه هستند (اشاره به مادي بودن). آگاهي و درک عادي ما بالاتر از اين نيست، به عبارت بهتر محدود به زمان و مکان مي‌باشد.
بعضي عوامل با معيار گذشته حال و آينده بررسي مي‌شوند. اين معيار در موارد و عوامل فوق‌طبيعي صدق نمي‌کند. در حقيقت مقوله زمان براي مواردي که هميشگي و پايدار نيستند، غيرواقعي هستند.
نگاهي اجمالي به زمان‌ها مي‌کنيم.
حال: واحدي کوچک و غيرقابل اندازه‌گيري و زودگذر که قادر به فهم آن نيستيم.
گذشته و آينده: هيچ کدام در زمان حال وجود ندارند. ما در خيال و وهم به سر مي‌بريم.
حالت مدي‌تيشن فراتر از تمام اين محدوديت‌هاست و در آن گذشته و آينده وجود ندارد. تنها «من هستم» در حالت ابدي وجود دارد. اين حالت فقط زماني ميسر مي‌شود که تمامي‌ تعديلات رواني متوقف و ساکن مي‌شوند.
اولين مشخصه و خصوصياتي را که ما مي‌توانيم براي آن شرح دهيم عبارتند از: خواب عميق که در آن زمان و لحظه وجود ندارد. هر چند که مدي‌تيشن با خواب عميق تفاوت دارد ولي موجب تغييرات در روان مي‌شود.
با کنترل و متوقف کردن نوسانات فکري، مدي‌تيشن آرامش رواني را در پي دارد. از نقطه‌نظر فيزيکي، مدي‌تيشن به طولاني شدن مرحله آنابوليک (سازندگي بدن) کمک مي‌کند. از لحاظ رشد و ترميم موجب کاهش کاتابوليک (سوخت) و مرحله زوال مي‌شود. به طور معمول مرحله آنابوليک تا سن هجده سال است.
از هجده تا بيست و پنج سالگي مرحله تعادل آن بوده و از سي و پنج سالگي به بعد مرحله کاتابوليک آغاز مي‌شود. مدي‌تيشن کاهش چشم‌گيري در تنزل کاتابوليک دارد. هريک از سلول‌ها داراي آگاهي گروهي و انفرادي است.
هنگامي‌که انديشه‌ها و اميال در بدن نفوذ مي‌کنند، سلول‌ها فعال مي‌شوند و جسم اغلب از درخواست گروه اطاعت مي‌کند. از نظر علمي ‌ثابت شده که انديشه‌هاي مثبت نتايج مثبتي را در سلول‌ها به همراه دارد.
همان‌طور که مدي‌تيشن سبب تفکر مثبت ذهن مي‌شود، در بازسازي سلول‌ها و به تأخير انداختن زوال آنها نيز تاثير چشم‌گيري دارد. چيز زيادي درباره آموزش مدي‌تيشن نمي‌توان گفت. همان‌طور که نمي‌توان براي آموزش خواب چيزي عنوان کرد. هر دو از شرايط متشابهي برخوردارند. اصول و نکاتي براي تکنيک‌هاي مدي‌تيشن وجود دارد که بايد همواره آنها را به ياد داشته باشيم.

14 نکته براي مدي‌تيشن
 

1 نظم در محل و زمان تمرين اهميت به سزايي دارد. وقتي که شرايط (زمان و مکان) منظم باشد، ذهن به آرامي ‌با حداقل تاخير فعال مي‌شود. به عبارت بهتر، هميشه سعي کنيد مدي‌تيشن را در يک ساعت به خصوصي از روز و در يک نقطه مشخص انجام دهيد.
2 بهترين زمان از نظر موثر بودن صبح زود و غروب است. يعني هنگامي‌که اتمسفر آکنده از نيروي روحي زيادي است. چنانچه زمان‌هايي که ذکر شد براي شما مقدور نبود، ساعتي را انتخاب کنيد که مصادف با فعاليت‌هاي روزانه نباشد و زماني باشد که ذهن آماده آرامش است. من هميشه اين تمرين را بعد از اذان صبح انجام مي‌دهم.
3 حتي‌المقدور اتاق جداگانه براي مدي‌تيشن داشته باشيد. با تکرار مدي‌تيشن، امواج نيرومندي در آن محل به وجود مي‌آيد. همچنين فضاي آرامش و خلوص بايد احساس شود.
4 در همين نشستن سعي کنيد رو به جهت شرق يا شمال قرار بگيريد تا از فوايد نيروهاي مغناطيسي بهره‌مند شويد. به حالت آزاد و ثابت بنشينيد، حالت نشستن بايد حالت لوتوس (نيلوفر) باشد. ستون فقرات گردن به‌طور کامل عمود بوده و هيچ‌گونه فشاري بر آن وارد نشود.
5 پيش از شروع به مغزتان دستور بدهيد که به مدت معيني (از نظر زماني) آرام باشد. گذشته حال و آينده را فراموش کند.
6 آگاهانه تنفس را منظم کنيد. به مدت پنج دقيقه تنفس شکمي‌ را انجام دهيد تا هواي باز به مغزتان برسد. سپس به‌طور تدريجي مغز را آسوده کنيد.
7 تنفس (دم و بازدم) را هماهنگ کنيد، سه ثانيه دم و سه ثانيه بازدم. با منظم کردن عمل تنفس جريان نيروي حياتي منظم مي‌شود.
8 در ابتدا اجازه دهيد که فکرتان منحرف شود به اين‌ترتيب ذهن‌تان به موارد گوناگوني مشغول مي‌شود و اما بالاخره تمرکز خواهيد يافت.
9 براي ساکن شدن ذهن به خودتان فشار نياوريد زيرا با اين عمل امواج مغزي افزايش يافته و مدي‌تيشن به تاخير مي‌افتد.
10 يک نقطه کنوني براي استراحت ذهن انتخاب کنيد. اشخاصي که به طور ذاتي عقلاني (ذهني) هستند مي‌توانند براي اين منظور اجناچاکرا را که محلي است ميان دو ابرو انتخاب کنند. براي بقيه اشخاص (اشخاصي که تحريک‌پذير و هيجاني هستند) استفاده اناهاتا يا چاکراي قلب توصيه مي‌شود، و نبايد هرگز اين نقطه را تغيير دهند.
11 روي اشياي بيرنگ و خنثي تمرکز کرده و پس از بستن چشم‌ها آن شي را تصور کنيد. اگر مانترا استفاده مي‌کنيد آن را در روان خود تکرار و تنفس هماهنگ کنيد. چنانچه مانتراي مشخص نداريد، از کلمه (حق) و (هو) استفاده کنيد. هرچه آن را تکرار کنيد، نيرومند است به شرط اينکه آن را از دل و جان بگوييد. چنانچه شخص دچار خواب‌آلودگي شد بايد مانترا را با صداي بلند تکرار کند.
12 تکرار موجب خلوص و پاکي‌انديشه خواهد شد. در صورتي که امواج صوتي با امواج مغز همراه باشد و اين عمل بدون آگاهي از معناي آن باشد، تکرار لفظي از طريق تکرار ذهني و رواني به زبان تله پاتيک پيشرفت خواهد کرد و در آنجاست که انديشه پاک خواهد شد.
13 با تمرين مدي تيشن دوگانگي از بين رفته و ساماندهي و خود برتر جانشين خواهد شد. با ادامه آن ديگر بي‌حوصله و بي‌تاب نخواهيد شد.
14 در سامان‌دهي شخص در حالتي از خوشي و سعادت به سر مي‌برد که آگاهي شخص آگاه و دانسته‌ها همگي به يک مورد اطلاق مي‌شود و در اينجاست که خود برتر به وجود مي‌آيد. اگر روزي نيم ساعت عمل مدي‌تيشن را انجام دهيد، قادر خواهيد بود به زندگي با قدرت روحي و آرامش بيشتري بنگريد. مدي‌تيشن عبارت است از: برترين نيروي دروني و داروي آرامش‌بخش اعصاب. در هنگام مدي‌تيشن الهي آزادانه به جريان افتاده و روي ذهن و اعصاب، اندامک‌هاي حسي و جسم تاثير مثبت مي‌گذارد. مدي‌تيشن دريچه‌اي را روي درک مستقيم دانش و معرفت قلمرو سعادت ابدي باز خواهد کرد. به اين ترتيب ذهن آسوده و آرام خواهد شد.
منبع: http://www.salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط